بانک مرکزی در گزارش‌های اخیر خود، آمارهای متفاوتی از برخی شاخص‌های کلان اقتصادی اعلام کرده است.

گروه اقتصادی مشرق-مروری بر گزارش‌های منتشرشده از سوی بانک مرکزی درباره وضعیت اقتصادی کشور نشان می‌دهد ارقام مربوط به تولید ناخالص داخلی کشور در یکی دو سال اخیر، چند بار از سوی بانک مرکزی دستخوش تغییرات قرار گرفته است.

به عنوان مثال، میزان تولید ناخالص داخلی سه ماهه اول سال 1391 به قیمت‌های جاری، در گزارش‌های اخیر بانک مرکزی دو رقم متفاوت اعلام شده است.

ابتدا در گزارش نماگرهای اقتصادی شماره 70 میزان تولید ناخالص داخلی سه ماهه اول سال 1391 به قیمت جاری حدود 149 هزار میلیارد تومان اعلام شده بود اما این رقم پس از انتشار گزارش نماگرهای اقتصادی شماره 72، حدود 5 هزار میلیارد تومان تغییر کرد و به 154 هزار میلیارد تومان رسید.

یک بانک مرکزی و چند آمار(در حال تکمیل)

نمونه دیگر تغییر رقم مربوط به تولید ناخالص داخلی سه ماهه اول 1392 به قیمت جاری است که ابتدا در نماگرهای اقتصادی شماره 72 حدود 212 هزار میلیارد تومان اعلام شده بود اما در نماگرهای شماره 75 به 210 هزار میلیارد تومان کاهش یافت.

یک بانک مرکزی و چند آمار(در حال تکمیل)

رقم تولید ناخالص داخلی سه ماهه اول 1392 به قیمت‌های ثابت سال 1383 نیز در گزارش‌های اخیر بانک مرکزی تغییر کرده است که در جدول ذیل قابل مشاهده است.

یک بانک مرکزی و چند آمار(در حال تکمیل) 

لازم به ذکر است در گزارشی که اخیرا بانک مرکزی درباره تحقق رشد اقتصادی 6 /4 درصدی در فصل بهار امسال منتشر کرد و واکنش‌های فراوانی برانگیخته، رقم پایین‌تر برای تولید ناخالص داخلی فصل بهار سال گذشته، مورد محاسبه قرار گرفته که با توجه به اعلام رقم حدودا 48 هزار میلیارد تومانی برای تولید ناخالص داخلی بهار امسال، به رشد 6 /4 درصدی رسیده است. این در حالی است که اگر رقم بالاتر (منتشرشده در نماگرهای اقتصادی شماره 72) مورد محاسبه قرار می‌گرفت، نرخ رشد فصل بهار امسال کمتر می‌شد.

احتمالا تغییرات مورد اشاره در این مطلب، ناشی از غیرقطعی بودن آمار اعلام‌شده از سوی بانک مرکزی و اصلاح نواقص آماری در محاسبات بعدی است، اما با توجه به واکنش انتقادی اکثر اقتصاددانان و نمایندگان مجلس نسبت به آمار اخیر بانک مرکزی، باید منتظر بود تا چه زمانی سکوت مرکز آمار شکسته خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس