کد خبر 351582
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۸

در حالی که برآورد بانک مرکزی اعطای 240 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی در سال جاری بود با ارائه آمار 113 هزار میلیاردی پرداخت وام در پنج ماهه ابتدایی بعید نیست که تا پایان سال رقم پیش بینی شده و حتی بیشتر در بخش های مختلف اقتصادی محقق شود.

 به گزارش مشرق، در شرایطی که این روزها بعد از اعلام نرخ رشد اقتصادی مثبت 4.6 درصدی از سوی بانک مرکزی شک و تردید در مورد این آمار در بین صاحبنظران و کارشناسان اقتصادی بیش از همیشه نمود کرده است بانک مرکزی اقدام به انتشار جزئیات پرداخت تسهیلات بانکی در بخش های مختلف اقتصادی کرد تا بیانگر پرداخت منابع به بخش های تولیدی و تاثیر آن در رشد اقتصادی باشد.

با توجه به اینکه در ماههای اخیر همواره از سوی مقامات بانکی و سایر مسئولان کمبود منابع برای اعطای تسهیلات یادآوری شده و بی توجهی بانکها به تولید مورد انتقاد کارشناسان و تولید کنندگان بوده اعلام اخیر بانک مرکزی نشان داد که در اغلب بخشهای اقتصادی و تولیدی توان تسهیلات دهی بانکها تقویت شده است.

براین اساس مقایسه میزان پرداخت تسهیلات بانکی به حوزه های اقتصادی در پنج ماهه ابتدایی سال 1393 نسبت به مدت مشابه در سال 1391 حاکی از آن است که در کشاورزی از حدود 4700 میلیارد به00 63 میلیارد تومان، صنعت و معدن از 19 هزار میلیارد به 36 هزار میلیارد تومان و مسکن و ساختمان از 7000 به 15 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

همچنین اعطای تسهیلات در بخش بازرگانی از 10 هزار میلیارد در پنج ماهه ابتدایی سال گذشته به 14 هزار میلیارد تومان در پنج ماه اول سال جاری و در همین مدت در خدمات نیز از 28 هزار و 800 میلیارد به 40 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

تامین سرمایه در گردش بالاترین تسهیلات پرداختی بانکها

اما بررسی جزئیات بیشتر در مورد چگونگی پرداخت تسهیلات 113 هزار میلیارد تومانی بانکی در سال جاری نشان می دهد که در مجموع کلیه بخش های اقتصادی، "تامین سرمایه در گردش" بخش های تولیدی و خدماتی با 59.3 درصد بالاترین میزان تسهیلات را به خود اختصاص داده است به طوری که بیش از 67 هزار و 261 میلیارد تومان از وام دهی تمامی بانکها از فروردین تا مرداد برای تامین نقدینگی بنگاههای تولیدی پرداخت شده است.

بانکها حدود 12 هزار و 550 میلیارد تومان معادل 11.1 درصد از کل وام های پرداختی خود را برای "ایجاد" در بخش‌های اقتصادی تخصیص داده اند که بعد از تامین سرمایه در گردش بیشترین سهم را داشته است.

پرداخت 9900 میلیارد تومان برای وام مسکن

تا پایان مرداد ماه "مسکن" سومین محل برای تزریق منابع بانکی بوده و حدود 9900 میلیارد تومان از معدل 8.7 درصد از تسهیلات 113 هزار میلیارد تومانی بانکها برای خرید مسکن هزینه شده است.

همچنین بالغ بر 7461 میلیارد تومان از تسهیلات بانکی در پنج ماهه اول امسال برای "خرید کالای شخصی" به متقاضیان پرداخت شده که معادل 6.6 درصد کل منابع پرداختی است.

سهم 6 درصدی توسعه از وامهای بانکی

سهم "توسعه" در 113 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی حدود 6700 میلیارد تومان یعنی فقط معادل شش درصد بوده است.

اما کمترین میزان پرداخت وام های بانکی برای "تعمیر" بوده است به گونه ای که 2.6 درصد و به عبارتی حدود 2900 میلیارد تومان برای این بخش پرداخت شده است.

در عین حال مابقی(5.9 درصد) منابع پرداختی از فروردین تا مرداد سال جاری به سایر بخش های اقتصادی اختصاص یافته که در حدود 6600 میلیارد تومان است.

بانکها 150 هزار میلیارد تومان دیگر تسهیلات می دهند

در حالی برآورد بانک مرکزی پرداخت حدود 240 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی در سال جاری بود که اظهارات اخیر سیف-رییس کل بانک مرکزی- حاکی از هدف گذاری شبکه بانکی برای افزایش این رقم به حدود 285 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی تا انتهای امسال است.

بر این اساس برای تحقق این سیاست بانکها باید از مرداد تا اسفند ماه بیش از 150 هزار میلیارد تومان دیگر تسهیلات بپردازند.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    توی کشوراسلامی شیعی ربا میدن به مردم بعد اسمشم میذارن وام

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس