دبیر کل ناتو اعلام کرد که این ائتلاف در صورت لزوم به منظور دفاع از امنیت ترکیه و مقابله با حملات تروریست‌های داعش ممکن است نیروی زمینی به خاک ترکیه بفرستد.

به گزارش مشرق، خبرگزاری رویترز نوشت: ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو اعلام کرد که در صورتی که ائتلاف تحت رهبریش جایز بداند این توانایی را دارد که به ترکیه نیروی زمینی اعزام کند. وی تاکید کرد برای دفاع از ترکیه در مقابل تروریست‌ها ممکن است نیروی زمینی به این کشور همپیمان ناتو بفرستد.

از سوی دیگر دبیرکل ناتو امروز (دوشنبه) در کنفرانسی خبری در جریان سفرش به لهستان گفت: ناتو بابت مشاهده موارد متعدد نقض آتش بس در شرق اوکراین بسیار نگران است.

دبیرکل جدید ناتو تاکید کرد که این ائتلاف می‌تواند هر کجا که بخواهد نیروهای خود را مستقر کند. این اظهارات ینس استولتنبرگ باعث زیرسوال رفتن توافقات پس از جنگ سرد شده است.

این در حالی است که اقدامات روسیه در شبه جزیره کریمه در اوکراین نیز این توافق را با خطر رو به رو ساخته بود.

استولتنبرگ امروز به لهستان که یکی از اعضای ناتو است سفر کرده تا به این کشور اطمینان دهد ناتو از ورشو در مقابل روسیه محافظت لازم را به عمل خواهد آورد.

یک ماه پیش رهبران ناتو در نشستی در منطقه ولز متعهد شدند تا نیروی واکنش سریع موسوم به سرنیزه را که قادر به اعزام به کانون‌های بحران در عرض چند روز باشد، تشکیل دهند.

سران ناتو همچنین عنوان کردند که تجهیزات و محموله‌های تامینی را در کشورهای شرق اروپا مستقر خواهند کرد تا در صورت لزوم پشتیبانی لازم را دریافت کند.

با این حال ناتو درخواست‌های بعضی از اعضای خود در شرق اروپا از جمله لهستان را به منظور استقرار دائم هزاران سرباز در این کشورها به دلیل هزینه‌ها و پرهیز از زیر پا گذاشتن یک معاهده مربوط به سال 1997 ناتو با روسیه قبول نکرد.

استولتنبرگ در مصاحبه با یک شبکه تلویزیون لهستان گفت: ما سال آینده میلادی در نشست وزراء خود تصمیماتی را در خصوص نیروی به اصطلاح سرنیزه خواهیم گرفت. اما حتی پیش از آنکه چنان نیرویی تشکیل شود ناتو در مجموع ارتشی قدرتمند دارد. ما می‌توانیم این ارتش را هر کجا که بخواهیم مستقر کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: چنین قابلیت‌هایی از قبل موجود بوده‌اند. ما آن‌ها را در اختیار داریم و می‌توانیم در مناطق مشخص آن‌ها را مستقر کنیم و چنین نیرویی تنها یک الحاقیه به چیزی است که ائتلاف ما از قبل داشته است.

استولتنبرگ که نخست وزیر سابق نروژ بوده روز چهارشنبه گذشته به مقام دبیرکل جدید ناتو منصوب شد. دبیرکل ناتو در سفری که به لهستان داشت موضعی سرسختانه‌تر اتخاذ کرد.

ناتو تصریح کرده در اوکراین مداخله نظامی نخواهد کرد اما تدابیر دفاعی در کشورهای واقع در مرز شرقی اوکراین را که عضو ناتو هستند تقویت کرده است.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس