کد خبر 35161
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۴

بر اساس روايات امام صادق(عليه السلام) "بهشت داراي هشت در است که سه در آن از قم است و ... به شفاعت حضرت معصومه (سلام الله عليها) تمامي شيعيان داخل بهشت مي شوند."

مشــرق - در اين روز که 10 ربيع الثاني است، رحلت شهادت گونه حضرت معصومه (سلام الله عليها) در سال 201 هجري قمري روي داده است. ايشان دختر امام موسي کاظم (عليه السلام) بودند که پس از عزيمت اجباري امام رضا (عليه السلام) به طوس که توسط مأمون انجام شد، براي ديدار برادر بزرگوارشان راهي ايران شدند اما در ميانه ي راه در ساوه پس از آنکه همه ي مردان کاروان توسط عمّال مأمون به شهادت رسيدند، حضرت معصومه (سلام الله عليها) مجبور شدند در قم توقف نمايند. آن حضرت پس از 17 روز توقف در شهر قم، بنا بر برخي از روايات توسط دشمنان اهل بيت (عليهم السلام) مسموم شدند و در همان شهر قم رحلت فرمودند.

بدن مطهر ايشان را پس از غسل و کفن به طرف باغ موسي بن خزرج بردند که از ياران اهل بيت و شيعيان بود و در همان جا به خاک سپردند که هم اکنون محل فعلي حرم مطهر ايشان است. نقل است که هنگام تدفين دو سوار نقابدار از بيرون شهر آمدند و بر بدن آن حضرت نماز خواندند و آنگاه داخل سرداب شده بدن مطهر را دفن کردند و رفتند و کسي آنان را نشناخت.

  

قبه حرم حضرت معصومه(سلام الله عليها)

موسي بن خزرج آن باغ را وقف حضرت معصومه(سلام الله عليها) نمود و از بوريا و حصير سقفي بر روي قبر مطهر آن حضرت قرار داد. اين بنا به همان صورت ماند تا آن که زينب دختر امام جواد(عليه السلام) بر روي قبر شريف قبه اي بنا نهاد. سپس جماعتي از دختران ائمه(عليهم السلام) در آن مکان دفن شدند. از جمله ام محمد دختر موسي بن محمد بن علي الرضا(عليه السلام) که در کنار آن حضرت به خاک سپرده شد. پس از آن ميمونه خواهر ام محمد نيز در کنار ايشان مدفون گرديد. بر روي قبر آن دو تن نيز گنبدي بنا کردند که به گنبد اوليه چسبيده بود. به جز دختران حضرات معصومين(عليهم السلام) دو کنيز نيز در اين مکان دفن شده اند.

امام صادق(عليه السلام):

براي خداوند متعال حرمي است و آن مکه است و براي رسول خدا(صلي الله عليه و آله) حرمي است و آن مدينه مي باشد. براي اميرالمومنين حرمي است و آن کوفه است و قم کوفه صغير است ... در آن شهر زني از اولاد من رحلت مي کند که نامش فاطمه است و او دختر موسي بن جعفر(عليهماالسلام) است.

 

اجساد تازه پس از هزار سال

نقل است که در زمان مرمّت کف حرم مطهر حضرت معصومه(سلام الله عليها) در زمان ناصرالدين شاه، روزنه اي به سردابي پيدا مي شود که چند تن از زنان صالحه وارد آن مي شوند و پيکر پاک ميمونه و دو تن از کنيزان را پس از هزار سال تر و تازه مشاهده مي کنند. اين سرداب جنب سرداب حضرت فاطمه معصومه(سلام الله عليها) قرار دارد.

  

مقام و شأن حضرت معصومه(سلام الله عليها)

در برتري مقام ايشان همين بس که ايشان و امام رضا(عليهماالسلام) خواهر و برادر تني بودند که از نجمه خاتون متولد شده بودند. حضرت معصومه(سلام الله عليها) وابستگي شديدي به برادر داشتند و جايگاه و مقام امامت ايشان را درک مي نمودند. از اين رو پس از عزيمت اجباري امام رضا (عليه السلام) توسط مأمون به شهر طوس در ايران، بيش از يک سال نتوانستند فراق برادر را تاب بياورند. از اين رو با کارواني از شيعيان به سوي ايران حرکت کردند. از آنجايي که کفو و هم شأني در زمانه ي ايشان نبود، حضرت معصومه(سلام الله عليها) ازدواج نکردند و همچنان مجرد بودند تا آن که در همان سفر به شهادت رسيدند.

امام صادق(عليه السلام) در حديثي فرموده اند: براي خداوند متعال حرمي است و آن مکه است و براي رسول خدا(صلي الله عليه و آله) حرمي است و آن مدينه مي باشد. براي اميرالمومنين حرمي است و آن کوفه است و قم کوفه صغير است ... در آن شهر زني از اولاد من رحلت مي کند که نامش فاطمه است و او دختر موسي بن جعفر(عليهماالسلام) است.

  

شافع بهشت

بر اساس روايات امام صادق(عليه السلام) "بهشت داراي هشت در است که سه در آن از قم است و ... به شفاعت حضرت معصومه (سلام الله عليها) تمامي شيعيان داخل بهشت مي شوند."

همچنين امام رضا(عليه السلام) فرمودند: هر کس معصومه(سلام الله عليها) را در قم زيارت کند، بهشت بر او واجب است. جايگاه معنوي و شأن عظيم حضرت معصومه(سلام الله عليها) وي را چنين اعتباري نزد خداوند بخشيده است که زائران و شيعيان او را در صورت شفاعت حضرت(سلام الله عليها) به بهشت داخل مي گرداند.

اگر شما هم مثل بسياري ديگر از شيعيان ايران زمين هنگام تحويل سال در حرم مطهر و با صفاي حضرتش بوديد ما را از دعاي خير فراموش نکنيد.

*تبيان



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس