کد خبر 350958
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۵

مایکروسافت همین چند روز قبل اقدام به معرفی نسخه جدید سیستم عامل محبوب خود با عنوان ویندوز 10 کرد. سیستم عاملی که هم مایکروسافت و هم کاربران مایکروسافت امید زیادی به آن بسته اند، به خصوص بعد از سرخوردگی از ویندوز 8.

به گزارش مشرق، مایکروسافت همین چند روز قبل اقدام به معرفی نسخه جدید سیستم عامل محبوب خود با عنوان ویندوز 10 کرد. سیستم عاملی که هم مایکروسافت و هم کاربران مایکروسافت امید زیادی به آن بسته اند، به خصوص بعد از سرخوردگی از ویندوز 8. این ویندوز جدید از همان ابتدا و به ویژه با نام خود، برای کاربران یک غافلگیری بود. اما این سه نکته کمک میکند که بهتر نسخه آینده سیستم عامل مایکروسافت را بشناسیم.

به گزارش « تابناک» در حالی که این مطلب را میخوانید باید به طور قطع گفت که میلیون ها رایانه و تبلت در سراسر دنیا مجهز به سیستم عامل مایکروسافت هستند. هم در بخش دسکتاپ و هم در بخش موبایل و به احتمال بسیار زیاد، شما هم یکی از این میلیون ها هستید.

آخرین نسخه از ویندوز مایکروسافت یعنی ویندوز 8 یک شکست مطلق برای مایکروسافت در بازار سیستم عامل بود. این موضوع تا حد زیادی به علت واسط کاربری رادیکال و به شدت تغییر یافته آن و سیستم ناشناخته App های مدرن بود. حال مایکروسافت تصمیم به آن گرفته که این شکست را جبران کند.

اما قبل از آنکه روزی فرا برسد که این نسخه را بر روی سیستم خود نصب کنید و ببینید که آیا مایکرسافت در هدف خود موفق بوده یا خیر، نیاز است که سه نکته اساسی را تا همین جا در خصوص ویندوز 10 به خاطر داشته باشید:

3نکته اساسی در مورد ویندوز 10

1 – نامگذاری ویندوز جدید

مایکروسافت تاریخچه ای نامتعارف در خصوص نام گذاری سیستم عامل خود دارد. این تاریخچه از نسخه ویندوز شروع شده (ویندوز 1 تا 3.1) و به نام گذاری بر اساس سال انتشار رسیده (ویندوز 95، 98 و 2000) سپس به نام گذاری مخفف و تشبیهی رسیده (ویندوز NT، ME، XP، Vista) و بازگشت مجدد به نام گذاری بر اساس نسخه (ویندوز 8 و 8.1).

در خصوص نامگذاری نسخه جدید ویندوز محفل تکنولوژی بر این باور بود که نام این نسخه ویندوز 9 یا ویندوز Threshold خواهد بود. اما آنچه در نهایت بیرون آمد ویندوز 10 بود.

اما چرا مایکروسافت از ویندوز 9 صرف نظر کرده است؟ اگر اطلاعیه ای را که این شرکت در خصوص انتشار نسخه جدید ویندوز منتشر کرده مطالعه کرده باشید – اینجا – به خوبی در میابید که ویندوز 10 یک شروع جدید در سیستم عامل مایکروسافت است:

ویندوز 10 اولین قدم در راه یک نسل کاملا جدید و متمایز از ویندوز است. ویندوز 10 ابزارها و امکانات جدیدی را برای کاربران، کارها و ارتباطات آنها فراهم کرده است. ویندوز 10 دربردارنده همه آن چیزی است که مشتریان ما میخواهند و ما به آنها تقویم میکنیم.

آنگونه که به نظر میرسد، ویندوز 10 همان گام بزرگ مایکروسافت است و به این جهت از ویندوز 9 صرف نظر شده که نشان دهنده این قدم بزرگ و فاصله اساسی با ویندوز های پیشین باشد.

2 – طرح و هدف ویندوز جدید

مایکروسافت برنامه ها و طرح بزرگی برای ویندوز 10 دارد. این ویندوز قرار است سیستم عامل جامعی باشد که بر روی همه دستگاه ها از دسکتاپ تا موبایل اجرا شود:

3نکته اساسی در مورد ویندوز 10

این موضوع به قدری جدی است که زمان رونمایی از ویندوز 10 به طنز گفته شد که نام این ویندوز باید Windows One (کنایه از یکپارچگی و جامعیت) آن میشد. فقط حیف که این نام قبلا در سال 1985 استفاده شده!

موضوع یکپارچه سیستم عامل جدید چند مزیت اساسی به دنبال دارد. اولین مورد در خصوص یکپارچه شدن App ها است که منجر به آن میشود که به از در دسکتاپ یا موبایل خود استفاده میکنید، در دستگاه دیگر هم بتوانید به سهولت بهره ببرید. در این راه مایکروسافت یک رهیافت با عنوان Mobile First, Cloud First نیز اتخاذ کرده که مبتنی بر سیار کردن و سیال کردن همه اطلاعات یک کاربر با استفاده از OneDrive است.

البته این رهیافت به شکل ابتدایی در ویندوز 8 آغاز شد که چندان مورد استقبال کاربران واقع نگردید. حال باید دید که مایکروسافت چه حقه ای در کلاه شعبده خود برای جلب توجه کاربران به این رهیافت جدید دارد.

3 – عیب یابی و عیب زدایی های سیستم عامل جدید

بر خلاف ویندوز 8، ویندوز 10 خود را بر اساس دستگاهی که بر روی آن نصب شده است، تنظیم میکند. در نتیجه بر روی PC و لپتاپ شما المانهایی شبیه به المان های ویندوز 7 یا XP در منوی Start، Task bar و مانند آن میبینید. البته با گرافیکی کاملا متفاوت.

منوی Start تلفیقی از منوی ویندوز 7 و کاشی های جدید ویندوز 8 است که میتوانید آن را به هر نحو که دوست داشته باشید شخصی سازی کنید. همچنین امکان جستجوی جامع یا Universal Search همانند Spotlight در OS X به این منو اضافه شده است:

3نکته اساسی در مورد ویندوز 10

بر خلاف ویندوز 8 همه App ها در پنجره ها باز میشوند و شما میتوانید مانند سایر برنامه ها از آنها در محیط دسکتاپ استفاده کنید:

3نکته اساسی در مورد ویندوز 10

از امکانات جدید ویندوز 10 همچنین باید به پشتیبانی از دسکتاپ های مجازی و همچنین گزینه جدید Task View اشاره کرد. این دو مدیریت برنامه های در حال اجرا را فوق العاده ساده و دلچسب میکنند:

اما در خصوص کاربرانی که این ویندوز را بر روی تبلت یا موبایل خواهند داشت، باید گفت که Start Screen و Charm Bar همچنان در این ویندوز و در نمونه لمسی آن وجود دارد و همه المان های سیستم عامل به گونه ای تنظیم میشوند که لمس آنها بسیار ساده و سهل باشد.

واقعیت این است که در حال حاضر به سختی میتوان گفت ویندوز 10 در عمل چگونه از آب در خواهد آمد. تنها میتوان گفت که به نظر میرسد که مایکرسافت از تجربیات تلخ ویندوز 8 و همچنین از رقابت با لینوکس و OS X درس های خوبی گرفته است.

منبع:تابناک

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    1 0
    ویژگی 4)جاسوس فوق العاده خوبیه، کارشو بهتر از بقیه سیستم عامل ها بلده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس