جمع زدن آمار موجودی نقد و برداشتی از صندوق طبق اظهارات وزیر اقتصاد، 9 /66 میلیارد دلار می‌شود؛ این در حالی است که او کل واریزی به صندوق را 9 /68 میلیارد دلار اعلام کرده بود. بنابراین اینجا با اختلاف 2 میلیارد دلاری مواجهیم. در صورتی که این 2 میلیارد دلار را جزو برداشتی‌ از صندوق به حساب آوریم و با 8 /2 میلیارد دلار فوق جمع بزنیم، به عدد 8 /4 میلیارد دلار می‌رسیم.

گروه اقتصادی مشرق-طبق گزارش رسمی صندوق، مجموع منابع واریز شده به حساب صندوق توسعه ملی از بدو تاسیس تا پایان مرداد ماه سال 1392 معادل 6/ 54میلیارد دلار و موجودی حساب صندوق نیز بالغ بر 5 /33 میلیارد دلار بود. به عبارتی تا آن زمان حدود 21 میلیارد دلار از منابع صندوق جهت اعطای تسهیلات ارزی به متقاضیان به حساب بانک‌های عامل منتقل شده بود. البته 7 /2 میلیارد دلار برداشت دولت دهم از منابع صندوق جهت اعطای عیدانه به مردم در اواخر سال 1391 نیز جزو همین 21 میلیارد دلار محسوب می‌شود.

ابهامات درباره موجودی صندوق توسعه ملی/ دولت از صندوق برداشت کرده است؟

رقم موجودی نقد 5 /33 میلیارد دلار تقریبا همان رقمی بود که رئیس‌کل بانک مرکزی دولت دهم اعلام کرد. محمود بهمنی اعلام کرده بود که دولت دهم صندوق توسعه ملی را با 34 میلیارد دلار موجودی تحویل دولت یازدهم داده است.

ابهامات درباره موجودی صندوق توسعه ملی/ دولت از صندوق برداشت کرده است؟

در طول فعالیت دولت دهم به رغم اغتشاش‌های مکرر آماری در شاخص‌هایی چون رشد اقتصادی، اشتغالزایی و تورم، خوشبختانه آمار منابع و مصارف صندوق توسعه ملی تقریبا چند ماه یک بار اعلام می‌شد. اما از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم، اعلام آمارهای متفاوت مسئولان دولتی درباره موجودی صندوق توسعه ملی و عدم انتشار آمارهای رسمی، سبب ابهاماتی شده است.

از همان ابتدای دولت یازدهم، ارقام متناقضی درباره موجودی صندوق توسعه ملی اعلام شد. مثلا در حالی که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور موجودی صندوق توسعه ملی را 32 میلیارد دلار اعلام کرد، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور این رقم را 40 میلیارد دلار بیان کرد.

از اواخر سال گذشته بدین سو نیز آمارها درباره موجودی صندوق توسعه ملی به تدریج از تیررس رسانه‌ها مخفی شد و حتی کار به جایی رسید که آقای صفدر حسینی رئیس صندوق توسعه ملی در نشست خبری اواخر مردادماه خود مدعی شد از موجودی صندوق، بی‌خبر است!

ابهامات درباره موجودی صندوق توسعه ملی/ دولت از صندوق برداشت کرده است؟

خودداری دولتی‌ها درباره وضعیت منابع و مصارف صندوق توسعه ادامه داشت تا این که سه‌شنبه 8 مهرماه علی طیب نیا وزیر اقتصاد دولت یازدهم در جلسه سوال مجلس درباره عملکرد صندوق توسعه ملی، آمار رسمی را اعلام کرد.

وزیر اقتصاد گفت: بر اساس آخرین گزارش ارسالی رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی، در فاصله زمانی سال 1389 تا پایان مرداد 1393 مجموعا 68 میلیارد و 920 میلیون دلار به این صندوق واریز شده که از این مبلغ معادل 23 میلیارد و 981 میلیون دلار بر اساس مصوبات قانونی برداشت شده است. وزیر اقتصاد اعلام کرد: در پایان مرداد ماه سال جاری، حدود 43 میلیارد دلار مانده نقدی صندوق توسعه ملی است که با احتساب تعهدات آن، مانده نقدی این صندوق بالغ بر 25 میلیارد دلار می شود.

ابهامات درباره موجودی صندوق توسعه ملی/ دولت از صندوق برداشت کرده است؟

وی در تشریح عملکرد صندوق توسعه ملی تا پایان شهریور سال جاری، جمع تسهیلات مصوب صندوق را 23 میلیارد و 771 میلیون دلار، میزان ارز مسدود شده آن را 20 میلیارد و 265 میلیون دلار، میزان اعتبارات گشایش شده را هفت میلیارد و 711 میلیون دلار و مقادیر پرداخت شده تاکنون را معادل دو میلیارد و 523 میلیون دلار اعلام کرد.

ابهامات درباره موجودی صندوق توسعه ملی/ دولت از صندوق برداشت کرده است؟

مقایسه آمار برداشتی‌ از صندوق توسعه ملی در ابتدای دولت یازدهم و آمار اعلامی وزیر اقتصاد پایان شهریورماه امسال، نشان می‌دهد طی یک سال اخیر 8 /2 میلیارد دلار از منابع صندوق برداشت شده است.

اما نکته این گزارش، عدم هم‌خوانی آمار اعلامی وزیر اقتصاد است. جمع زدن آمار موجودی نقد و برداشتی از صندوق طبق اظهارات وزیر اقتصاد، 9 /66 میلیارد دلار می‌شود؛ این در حالی است که او کل واریزی به صندوق را 9 /68 میلیارد دلار اعلام کرده بود. بنابراین اینجا با اختلاف 2 میلیارد دلاری مواجهیم. در صورتی که این 2 میلیارد دلار را جزو برداشتی‌ از صندوق به حساب آوریم و با 8 /2 میلیارد دلار فوق جمع بزنیم، به عدد 8 /4 میلیارد دلار می‌رسیم.

ابهامات درباره موجودی صندوق توسعه ملی/ دولت از صندوق برداشت کرده است؟

آیا این رقم به طور غیرمستقیم برداشت بیش از 4 میلیارد دلار دولت از صندوق توسعه ملی در اوایل سال جاری را اثبات نمی‌کند؟ اقدامی که دیوان محاسبات آن را تایید کرد اما دولتی‌ها منکر آن شده‌ بودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
    0 1
    آخه به تو چه ربطی داره مشرق؟ بیت الحال
  • علیرضا اهواز ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
    0 0
    کلا این دولت نشون داده دقیقا....عمل میکنه. ....دولت راستگویان... الان این هفت هشتمین اونهاست غیر رسمی اش بماند !..... فقط میخواد با حرف و کمک رسانه هاش پیش بره . اینا تاثیر داره ولی مردم علاوه بر چشم و گوشی که ممکنه مسحور رسانه ها بشه عقل هم داره که قطعا خیلی سخت مسحور میشه !
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
    0 0
    باور کردیم
  • ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
    0 0
    مشرق خائن دست بردار از حمایت کورکورانه از...
  • مجید ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
    0 0
    می دونم مشرق جان اصولگرای دو اتیشه هستی! و منتشر نمی کنی! جمع کل ارا کاندیداهای اصولگراها در انتخابات خرداد92 زیر 11میلیون بود! و بهتر می دونید که شما اصولگراها هیچ وقت زمان انتخابات حامیانتان تنهایتان نمی گذارند و این سقف رای شما در دوره بعداز فاجعه احمدی نژاد است که با حمایتتان رئیس جمهور شد ایران و ایرانی را داغون کرد!!!!!!!! ابتدا باید پایگاه مردمی تان را بازسازی کنید که اگر از امروز شروع کنید سالها طول می کشد!!!
  • ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
    0 0
    خدا بهمون رحم کنه با این بی نظمی ها...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس