کد خبر 35043
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۶:۱۹

شايعه سفر شاه اردن به ايران واکنش هاي زيادي به دنبال داشته و اکنون اين سئوال براي بسياري از مخاطبان وجود دارد که ملک عبدالله دوم کيست؟

به گزارش مشرق به نقل از جوان آنلاين، ملک عبدالله، در تاريخ 30 ژانويه سال 1962 ميلادي به دنيا آمد. عبدالله دوم فرزند ملک حسين پادشاه اردن و آنتونيت آوريل گاردنر مي باشد. مادر ملک عبدالله که نام اصلي آن آنتونيت گاردنر مي باشد، در کشور اردن با نام مستعار شاهزاده مونا الحسين شناخته مي شود.

خانم گاردنر دختر يک افسر انگليسي بود که در جريان فيلمبرداري فيلم " لورنس عربستان " که بخش هايي از آن در کشور اردن فيلمبرداري شده بود، با ملک حسين آشنا شد که اين آشنايي منجر به ازدواج وي با ملک حسين گشت.

به نوشته وعده صادق ، نحوه ي تولد عبدالله و اينکه مادر او زني انگليسي است، همواره يکي از نکات بحث برانگيز درباره ي پادشاهي وي بوده است؛ چرا که به نظر تعدادي از صاحب نظران و حتي افراد عادي، ملک عبدالله به دليل ن‍ژاد دورگه ي عربي - انگليسي، حافظ منافع بريتانيا و ساير دول غربي در منطقه مي باشد. عبدالله دوم پس از گذراندن دوران ابتدائي در اردن، براي تحصيل به انگلستان رفت و پس از آن دوران دبيرستان خود را در آمريکا گذارند و در نهايت تحصيلات خود را در دانشکده ي پمبورک آکسفورد به پايان رساند.

وي در سال 1980 به عوان دانشجوي دانشگاه افسري سلطنتي سند هرست وارد اين دانشکده شد؛ عبدالله سپس به درجه ي ستوان دوم سواره نظام سلطنتي انگليس نايل گشت و پس از آن، درجات نظامي خود را در ارتش انگلستان ارتقاء داد؛ اين امر تا آنجا رسيد که وي در نهايت به مقام سرهنگي و جانشين فرمانده ي سواره نظام سلطنتي انگلستان که يک هنگ زرهي است، رسيد. در عرصه ي تحصيلات سياسي نيز وي در دانشکده ي روابط بين الملل ادموند اي. والش دانشگاه جرج تون انگلستان تحصيل کرده و با درجه ي کارشناسي ارشد از آنجا فارغ التحصيل شده است.

عبدالله با راني الياسين متولد کويت و شهروند فلسطين که اصليت اردني دارد و اکنون ملکه راني عبدالله ناميده مي شود، ازدواج کرده و از او صاحب 4 فرزند مي باشد.نحوه ي به حکومت رسيدن عبدالله نيز بسيار جالب و بحث برانگيز بوده است. زيرا در آخرين سالهاي زندگي ملک حسين پادشاه سابق اردن و در هنگامي که ملک حسين آخرين روزهاي زندگي اش را سپري مي کرد و با سرطان دست و پنجه نرم مي نمود، يک خبر جهان عرب را شگفت زده کرد. اين خبر چنين بود: شاهزاده حسن برادر ملک حسين که سالهاي زيادي مقام وليعهدي اردن را در اختيار داشت، در تاريخ 24 ژانويه سال 1999 ميلادي از سمتش برکنار شد و شاهزاده عبدالله بن حسين (عبدالله دوم) به جاي وي منصوب گشت.عجيب اينکه دو هفته بعد ملک حسين فوت کرد و عبدالله به پادشاهي رسيد.

اين تغيير و تحول ناگهاني در صحنه ي سياسي کشور اردن، به مذاق اردني ها خوش نيامد. چرا که اين تغيير ساختار سياسي در اردن به وضوح حکايت از دسيسه هاي پنهاني انگلستان و آمريکا در به قدرت رساندن عبدالله دوم داشت. زيرا عبدالله مادري انگليسي داشت و به حکومت رسيدن وي در اردن، از ديد آنان به مثابه نمايندگي وي ازطرف دولت انگلستان در منطقه بود. البته اين ديدگاه مردم اردن کاملاً صحيح بوده و ملک عبدالله نيز عملاً به جدي ترين متحد غرب در سرزمين هاي عربي تبديل گشته است. در مورد جانشين ملک عبدالله نيز بايد بگوييم که وي تا قبل از سال 2004 ميلادي، برادر ناتني خود شاهزاده حمزه را به اين امر گماشته بود، اما از آن سال به بعد، اردن فاقد وليعهد مي باشد که البته بسياري از صاحبنظران معتقدند عبدالله قصد دارد پسرش شاهزاده حسين را در آينده اي نزديک به اين مقام منسوب کند.

متحد غرب ،هم پيمان اسرائيل
عبدالله در حال حاضر نزديک ترين متحد کشورهاي غربي در منطقه بوده و سازشکارترين دولت عربي در مواجه با اسراييل مي باشد. فضاحت اعمال او تا بدانجا است که حتي بسياري از اعراب ساکن ساير کشورها نيز او را به عنوان عامل انگليس و آمريکا مي شناسند و براي او ارزشي قايل نمي شوند.

ملک عبدالله پادشاه اردن طي اظهارات خود از اينکه دولت شيعي در عراق به روي کارآمده است، اظهار نگراني کرده و آن را در راستاي تشکيل هلالي از سرزمينهاي شيعه اعم از ايران، بخش اعظم عراق، بخشهايي از سوريه، لبنان و مناطق نفت خيز عربستان دانست. اين سخنان ملک عبدالله نشان از کينه ي وي نسبت به شيعيان داشته و در حالي که هر روزه شيعيان بسياري در عراق و نقاط ديگر جهان توسط گروههاي تکفيري به شهادت مي رسند، سخن او تلاشي در جهت آسيب بيشتر به شيعيان مي باشد.

عبدالله دوم و تز شيعه هراسي
بعد از بيان عبارت " هلال شيعي " توسط ملک عبدالله اردن، بسياري از رهبران منطقه نيز از سخنان وي استقبال کرده و بيش از پيش به ايراد اتهام عليه شيعيان مبادرت ورزيدند. دامنه ي اين سخنان حتي از منطقه فراتر رفته و عبارت مذکور مورد پسند آمريکاييها و اروپاييها نيز قرار گرفت و آنها از اين مسئله به عنوان ابزاري در جهت آزار شيعيان استفاده کردند.

متأسفانه رسانه هاي کشور ما گوينده ي اصلي اين سخن را فراموش کردند و امروزه نيز اردن در سکوت خبري به سر مي برد؛ حال آنکه اين کشور مرکز بسياري از فتنه هاي منطقه مي باشد. ترور " شهيد مغنيه " نيز که با همکاري عوامل اطلاعاتي اردن، عربستان، موساد و سيا شکل گرفت، خبر از اعمال شيطاني دولتمردان اردن عليه شيعيان مي دهد. همچينين اردن هر از چند گاهي به عنوان کشور حد واسط براي فرستادن گروههاي مخالف حزب الله لبنان به اسرائيل عمل کرده و احتمالاً نقش واسطه را بين اسراييل و گروههاي مخالف حزب الله بازي مي کند.

کشور اردن از ديرباز دشمني آشکاري با کشور عزيزمان ايران نيز داشته است. هموطنان عزيزمان فراموش نمي کنند که پدر ملک عبدالله يعني ملک حسين در روزهاي آغازين جنگ تحميلي عراق عليه ايران، دست در دست صدام ملعون، گلوله ي توپي رابه سمت کشورمان شليک کردند. در آن زمان اردن به عنوان اولين کشور عربي و به نمايندگي از ساير اعراب حمايت خود را از کشتار مردم مظلوم و بي دفاع کشورمان توسط ارتش بعثي اعلام کرد.

از زمان روي کار آمدن ملک عبدالله نيز هر از چندگاهي خبرهايي از دسيسه ي اين پادشاه عليه جمهوري اسلامي ايران به گوش مي رسد. حمايت عبدالله دوم از منافقين، پناه دادن و حمايت از خانواده ي صدام،استفاده از عبارت " هلال شيعي " و متهم کردن ايران به استفاده از اين هلال براي قدرت طلبي، از جمله مهمترين اقداماتي است که عبدالله دوم عليه ايران عزيز انجام داده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس