ظریف

وزیر امور خارجه باید به جای استفاده از تکنیک ترجمه غلط، به نوعی دیگر از مردم عزیز عذرخواهی کند.

گروه سیاسی مشرق - سفر روحانی و تیم همراه به نیویورک دارای حواشی و بازتاب هایی در رسانه های داخلی و خارجی بود. یکی از حواشی به وجود آمده در این سفر، اظهارات وزیر امور خارجه به عنوان سفیر دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران در میزگردی با حضور خبرنگاران و کارشناسان سیاست خارجی در شورای روابط خارجی آمریکا بود.

وی در پاسخ به سوال یکی از عناصر ضد انقلاب و شناسنامه دار (هاله اسفندیاری) درباره تأثیر مذاکرات هسته ای در سیاست داخلی جوابی می دهد که موجی از انتقادات را به همراه داشته و این در حالی است که محمد جواد ظریف در پاسخ به این انتقادات گفته است: این خبرها بر اساس ترجمه غلط است.

مشروح پاسخ و جواب محمد جواد ظریف به شرح ذیل است:

سؤال: هاله اسفندیاری مدیر بخش خاورمیانه موسسه تحقیقاتی وودرو ویلسون از ظریف پرسید: لطفا درباره تاثیر گفتگوها بر مسائل سیاسی داخلی ایران توضیح بفرمایید. البته می دانم که این حوزه، مدنظر شما نیست.

ظریف در پاسخ گفت: " بی تردید، همینطور است زیرا ما روندی را شروع کرده ایم که هدف از آن تغییر فضای سیاست خارجی کشور است. اگر با وجود تلاشهای ما برای تعامل، این تلاشها بی نتیجه بماند، مردم ایران این فرصت را خواهند داشت تا شانزده ماه دیگر که انتخابات پارلمانی در ایران برگزار می شود ، به این عملکرد ما (با آرای خود) پاسخ بدهند.

وقتی قبلا در تعامل و مذاکرات درباره توافق هسته ای با جامعه بین المللی در سالهای ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ توافق هایی کردیم و تلاشهای ما برای عملکرد شفاف، از جانب اتحادیه اروپا رد شد، مردم جواب ما را با انتخاب رئیس جمهوری متفاوت (احمدی نژاد) دادند که مرا هم زود بازنشسته کرد. (خنده حضار)

البته باید توجه داشت که اتحادیه اروپا به تنهایی فعالیت نمی کرد و مقامات کاخ سفید و وزارت امورخارجه آمریکا مانع از هرگونه توافق شدند همانطور که حالا هم کسانی هستند که نمی خواهند هیچ گونه توافقی حاصل شود قطع نظر از اینکه مفاد آن چه باشد. حالا من بار دیگر زنده شده ام (خنده حضار). به نظرمن، در انتقال پیامی که جامعه بین المللی و بویژه غرب می خواهد به ایران منتقل کند باید بسیار دقت کند. باید دیگر تعامل ازجانب ایران و تلاش ایران برای بازبودن و نگاه به آینده داشتن با پاسخ مثبت مواجه می شود یا اینکه بار دیگر ، رد می‌شود. من فکر می کنم مردم ایران پاسخ خود را در صندوقهای رای نشان خواهند داد.[1]

تذکری به اصحاب رسانه

اگرچه وزیر امورخارجه سخنان مبهم و نادرستی را درباره سیاست داخلی ایران و گره زدن مذاکرات هسته‌ای به انتخابات مجلس را در میان مخالفین و دشمنان شناسنامه دار جمهوری اسلامی ایران بیان کرده است، ولی مترجمین باید بر اساس واقعیت اقدام به ترجمه کرده و کلمه‌ای را حذف و اضافه نکنند.

در بعضی از ترجمه ها توسط رسانه‌های دیگر، کلمه‌ای به اظهارات ظریف اضافه شده بود که در صورت صحت آن، بار معنایی اظهارات را به گونه دیگری تغییر می‌دهد اما با رجوع به منبع خبر یعنی وبسایت شورای روابط خارجی آمریکا متوجه می‌شویم چنین کلمه ای در جواب ظریف دیده نمی‌شود.[2]

ترجمه غلط و انتقادات بر اساس ترجمه غلط به صورت زیر بود:

محمد جواد ظریف در پاسخ به هاله اسفندیاری در شورای روابط خارجی آمریکا می‌گوید که اگر غربی ها قدر فرصت ایجاد شده را ندانند و با دولت آقای روحانی توافق نکنند، مردم 16 ماه بعد در انتخابات مجلس پاسخ آنها را با رای دادن به جریانات غرب ستیز خواهند داد.

واژه غرب ستیز با توجه به متن لاتین در اظهارات ظریف استفاده نشده و ایشان تنها اشاره به رأی مردم در انتخابات آتی مجلس کرده اند و علی‌الظاهر جناب اقای ظریف بر اساس این اشتباه به این جواب بسنده کرده است که این خبرها بر اساس ترجمه غلط بوده است.

سیاسیون چگونه برای پیروزی حزب وابسته به خود، منافع ملی را قربانی کردند؟

اولین مصداق:

از مصادیق قربانی کردن منافع ملی توسط سیاسیون داخلی، اظهار نظر و تحلیل‌های سیاسی، مقابل دشمنان قسم خورده کشور، سفرا و نمایندگان کشورهای بیگانه است به گونه‌ای که افراد تحلیل‌گر با توجیه این مسئله که ما فقط تحلیل خود را از اوضاع داخلی بیان کردیم و خبری از پشت پرده‌های سیاست را بازگو نکرده‌ایم، به نوعی عملکرد اشتباه و ساده‌لوحانه خود را توجیه می‌کنند.

دومین مصداق:

افرادی پیدا می‌شوند که با این توجیه که برای کسب منافع ملی، اظهاراتی داشتیم که مصرف خارجی دارد و نه مصرف داخلی، به دنبال بستن دهان منتقدین هستند. این افراد با استفاده از همین توجیه اقدامات و اظهاراتی را بیان می‌کنند که سبب دلگرمی و تحریک طرف خارجی برای دخالت در مسایل داخلی ایران می‌شود.

سومین مصداق:

شاید یکی دیگر از مصادیق نابخردی در عالم سیاست برای خرج کردن منافع ملی مقابل بیگانگان، استفاده از حربه تحریک بیگانگان برای امتیاز گرفتن از آنها است، به عبارت دیگر، شخص برای اینکه به طرف مقابل بفهماند تنها گروهی که می تواند با جریان غرب به تفاهم برسد، فلان گروه داخلی است، آنها را تهدید می‌کند اگر امتیاز ندهید، گروه مورد نظر توسط مردم حذف خواهد شد، به نوعی در این مصداق، گدایی سیاسی به همراه تحریک طرف خارجی برای دخالت در امور داخلی دیده می‌شود.

چهارمین مصداق:

از دیگر نمونه‌های پیش آمده در عالم واقع، توجیه استفاده از هرگونه ابزار برای رسیدن به هدف است، به نحوی که شخص مسوول با استفاده از هر حربه‌ای همچون استفاده ابزاری برای بالا بردن حزب مطبوع خویش و تخریب دیگر احزاب مخالف یا منتقد، به دنبال تحصیل منافع ملی است و در توجیه اقدام خود می‌گوید، با استفاده از تخریب دیگران، منافع بالاتری را برای کشور بدست آوردم!

از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا به حال مصادیق زیادی درباره جاسوسی، گدایی سیاسی، دلگرم کردن بیگانگان به دخالت در امور داخلی، فروش اخبار داخلی برای امتیاز گرفتن از غرب و ... وجود داشته و خواهد داشد و برای نمونه به مصادیق عملی آن اشاره می شود.

ملاقات محمد جواد لاریجانی با نیک براون

آیا مذاکرات هسته‌ای بهانه‌ای برای برد و باخت در انتخابات مجلس است؟ + فیلمآیا با گدایی سیاسی منافع ملی، عزت ملی حفظ می‌شود؟ + فیلممردم چگونه باور کنند مذاکرات هسته‌ای بازیچه‌ای برای منافع حزبی نیست؟ + فیلمآیا مذاکرات هسته‌ای برگه‌ای برای منافع حزبی است؟ + فیلمزمان زیادی تا انتخابات دوم خرداد 76 باقی نمانده بود که انتشار یک خبر، جنجال‌های فراوانی را برانگیخت؛ دیدار محرمانه محمدجواد لاریجانی و یک دیپلمات ارشد انگلیسی. این خبر که در آن بخشی از محتوای مذاکرات لاریجانی - براون نیز منتشر شد، از چنان اهمیتی برخوردار بود که مهم‌ترین مساله سیاسی آن روزها یعنی انتخابات ریاست‌جمهوری را تحت‌تاثیر قرار داد.

اهمیت این دیدار از آن‌رو بود که محمدجواد لاریجانی ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس پنجم را برعهده داشت و در تقسیم‌بندی‌های سیاسی آن روزها به‌عنوان یکی از متحدان نزدیک علی‌اکبر ناطق‌نوری شناخته می‌شد. او در عین حال در کمیسیون سیاست خارجی مجلس نیز حضور داشت و با وجود اینکه زمان زیادی از قطع همکاری‌اش با وزارت‌خارجه می‌گذشت، اما همچنان به‌عنوان یک دیپلمات برجسته شناخته می‌شد و از همین‌رو بود که حاشیه‌های فراوانی پیرامون دیدار او و براون ایجاد شد.

لاریجانی در سفر خود، کنفرانسی مطبوعاتی در لندن ترتیب داد تا برنامه‌ها و دیدگاه‌های علی‌اکبر ناطق‌نوری برای کشورداری را در برابر خبرنگاران بیگانه تشریح کند. این سفر اما چندان برای لاریجانی و نامزد مورد حمایتش خوش‌یمن نبود؛ چه آنکه انتشار اخبار دیدار رئیس وقت مرکز پژوهش‌های مجلس با نیک براون، کافی بود تا موجی از حمله و انتقاد به‌سوی لاریجانی و ناطق‌نوری سرازیر شود. براساس اخباری که رسانه‌های جریان منتقد ناطق‌نوری منتشر کرده بودند، لاریجانی به طرف انگلیسی خود گفته بود که ناطق‌نوری، سیاست‌مردی لیبرال‌مسلک است اما رقیب او - سیدمحمد خاتمی - در جرگه سیاست‌سازانی است که در سال ۵۸ سفارت آمریکا در تهران را به اشغال خود درآوردند. بنا به ادعای این رسانه‌ها، لاریجانی گفته بود: «ریاست بنیاد ۱۵ خرداد - آیت‌الله حسن صانعی که زمانی جایزه برای اعدام سلمان رشدی معین کرده بود - را نیز یکی از هواداران خاتمی عهده‌دار است و حامیان خاتمی در ایران تندروهای چپ‌مزاج هستند.»

کار تا جایی بالا گرفت که رسانه‌های حامی‌ سیدمحمد خاتمی، نامزد مورد حمایت مجمع روحانیون مبارز و سازمان مجاهدین انقلاب، بخشی از این مذاکرات را در رسانه‌های اصلی خود همچون روزنامه‌های «سلام» و «کار و کارگر» و همچنین هفته‌نامه «عصر ما» منتشر کردند. آنها معتقد بودند که این اقدام به «آبروریزی بزرگ برای جناح راست و شخص لاریجانی» و «تبدیل او به چهره‌ای سوخته در میان محافظه‌کاران» منجر شده است.

این البته تنها اقدام جنجال‌برانگیز محمدجواد لاریجانی در سیاست خارجی نبود. او در سال 78 یعنی تنها دو سال بعد از دیدار با نیک براون با خانم ریتا گریس از سران حزب سبز آلمان ملاقات کرد؛ دیداری که هیچ خبر یا تصویری از محتوای آن منتشر نشد. این در حالی بود که لاریجانی در این دوره مسئولیت خاصی در دولت و مجلس نداشت. داستان دیدار با نیک براون اما باز هم مهم‌تر از این اتفاق قلمداد می‌شود. [3]

جلسه تحلیل سیاسی فعالین اصلاحات در سفارت انگلیس

از دیگر مصادیق جهالت و ساده انگاری در تاریخ سیاسی معاصر، تشکیل جلسات تحلیل سیاسی در سفارت انگلیس توسط بعضی از عناصر فعال اصلاح‌طلب و مشارکت است به گونه ای که این افراد با توجیه این مسئله که تنها به تحلیل علمی و سیاسی مسایل داخلی می پردازیم و از اخبار پشت پرده استفاده نمی‌کنیم، به جاسوسی خود برای سفارت انگلیس روکش علمی اضافه کرده و خود را توجیه می کردند، بعضی از این افراد از فعالین و متهمین فتنه 88 بودند.

دیدار محمد خاتمی با سفیر آلمان و استفاده از ابزار تحریم برای شکست دولت نهم و دهم

آیا مذاکرات هسته‌ای بهانه‌ای برای برد و باخت در انتخابات مجلس است؟ + فیلمآیا با گدایی سیاسی منافع ملی، عزت ملی حفظ می‌شود؟ + فیلممردم چگونه باور کنند مذاکرات هسته‌ای بازیچه‌ای برای منافع حزبی نیست؟ + فیلمآیا مذاکرات هسته‌ای برگه‌ای برای منافع حزبی است؟ + فیلمبدنبال انتشار خبری در برخی سایت های اینترنتی مبنی بر دیدار محرمانه سفیر آلمان در تهران با محمدرضا خاتمی دبیرکل سابق حزب مشارکت و عضو فعلی شورای مرکزی این حزب ، پایگاه خبری جهان به اطلاعات جدیدی از این دیدار دست یافت.

یکی از فعالان حزب مشارکت که نخواست نامش فاش شود ، در گفتگو با خبرنگار «جهان» ضمن اعتراض به لاقیدی تشکیلاتی در این حزب و عدم رعایت منافع ملی توسط برخی اعضای ارشد آن ، گوشه هایی از این مسائل را افشا کرد.

این عضو مشارکت به دیدار محرمانه چندی پیش دبیر کل سابق حزب مشارکت و عضو شورای مرکزی فعلی آن با سفیر آلمان در تهران اشاره کرد و گفت: « زمانی که برخی مطالب رد و بدل شده در این ملاقات محرمانه را از یکی از دوستان حزبی شنیدم و از اینکه شخصیتی چون رضا خاتمی اینگونه سفره دل را مقابل یک سفیر خارجی باز کرده ، شوکه شدم.»

وی افزود: « در این دیدار که پیش از صدور قطعنامه سوم شورای امنیت علیه ایران انجام شده ، محمدرضا خاتمی با بی صبری از سفیر آلمان می پرسد که پرونده هسته ای ایران و قطعنامه سوم به کجا رسید و سفیر با خنده در پاسخ می گوید که نگران نباشید ما تصمیم خودمان را گرفته ایم درست است که تصویب قطعنامه علیه ایران قدری طول کشید اما مطمئن باشید که بالاخره صادر می شود.»

عضو مشارکت می‌گوید: خاتمی همچنین در این ملاقات محرمانه ، با طرح این موضوع که تحریم های خارجی جواب داده و با آشکار شدن مشکلات اقتصادی احمدی نژاد پایگاه خود را از دست داده است ، خطاب به سفیر آلمان می گوید که بزرگترین چیزی که می تواند احمدی نژاد را سرپا نگه دارد و حتی در انتخابات ریاست جمهوری آینده موجب انتخاب دوباره او شود ، پیروزی در پرونده هسته ای است که غرب باید در این باره چاره ای بیندیشد.»

وی افزود: « در پایان این دیدار ، سفیر آلمان ضمن ابراز امیدواری برای پیروزی هر چه نزدیک تر حزب مشارکت ، یک هدیه قیمتی هم به رضا خاتمی اهدا کرد.»

این فعال حزب مشارکت همچنین یادآور شد: « در جریان تحصن نمایندگان مجلس ششم در سال 82 که در اعتراض به رد صلاحیت های صورت گرفته توسط شورای نگهبان انجام شد ، سفیر آلمان ضمن حضور در جمع نمایندگان متحصن حمایت خود را از اقدام آنان اعلام کرد. »[4]

فتنه 88 و دلگرم کردن بیگانگان به دخالت در امور داخلی

اگرچه موضوع انتخابات سال 88 از بزرگترین خیانت های مدعیان قانون مداری و اصلاحات در کشور محسوب می‌شود، ولی انچه بیش از پیش در این مسئله اهمیت دارد، ساده لوحی و اقدامات جاهلانه نخبگان معترض در جریان انتخابات بود به گونه ای که این اعتراضات منجر به دلگرمی و تحریک بیگانگان به دخالت در امور داخلی ایران شد و سفارت خبیثه انگلیس به صورت کاملا مستقیم و در مسایل امنیتی – اطلاعاتی فتنه سهم خود را به اجرا گذاشت و آمریکا پشت سر انگلیس از لج بازی‌های درونی نهایت استفاده را برد.

سخنی با وزیر محترم امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

آیا مذاکرات هسته‌ای بهانه‌ای برای برد و باخت در انتخابات مجلس است؟ + فیلمآیا با گدایی سیاسی منافع ملی، عزت ملی حفظ می‌شود؟ + فیلممردم چگونه باور کنند مذاکرات هسته‌ای بازیچه‌ای برای منافع حزبی نیست؟ + فیلمآیا مذاکرات هسته‌ای برگه‌ای برای منافع حزبی است؟ + فیلمتمامی مردم شریف ایران به خوبی از تلاش تیم مذاکره کننده هسته‌ای در دولت فعلی و دولت های سابق خبر داشته و برای پیروزی آنها مقابل دشمنان درجه یک جمهوری اسلامی ایران ( آمریکا، انگلیس و اسراییل و جریان غربی) دعا کرده و خواهند کرد و تیم مذاکراتی فعلی به ریاست جناب آقای ظریف همچنان از حمایت‌های مقام معظم رهبری بهره‌مند خواهد بود ولی توجه به تذکرات زیر و عذرخواهی وزیر امورخارجه از ملت شریف ایران از ضرورت‌های رفتار شفاف در عرصه داخلی است.

آیا تحصیل منافع ملی به قیمت تحریک و دلگرم کردن سرویس های اطلاعاتی – امنیتی بیگانه، برای روی کار ماندن دولت یا جریان نزدیک به دولت تا این حد ضرورت دارد که وزیر خارجه انتخابات مجلس را با مذاکرات هسته‌ای گره بزند؟ آیا استفاده از این عبارات بدین معنا نیست که طرف غربی برای روی کار ماندن دولت یازدهم باید کمک‌های لازم را برای روی کار ماندن تیم مذاکره کننده در قدرت انجام دهد؟

اما این سخنان آقای ظریف در شورای روابط خارجی آمریکا یادآور انتشار فیلمی از گفتگوی غیررسمی او با محمد البرادعی، رئیس پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که موضوع ملی هسته ای را وجه المصالحه حفظ اعتبار غرب و متقابلاً حفظ اعتبار و موقعیت جریان سیاسی متبوع خود در داخل کشور می‌خواند. ولی سؤال اصلی این است، چگونه مردم باور کنند که مسئله مهمی همچون موضوع هسته‌ای، بازیچه ای برای مسائل حزبی نخواهد بود؟

جناب آقای ظریف ممکن است بگوید که استفاده از این واژگان مصرف خارجی داشته و نباید در داخل تحلیل و ترجمه شود که باید بگوییم این منطق، منطق غلطی است زیرا بر اساس این اظهارات، جنابعالی جریان غربی را برای ماندن خود در قدرت، تحریک به دخالت در امور داخلی کرده اید و همین مسئله سبب می‌شود خدایی ناکرده حوادث سال 88 و دخالت‌های خارجی، بدون خواست دولت یازدهم اتفاق بیقتد که در آن صورت، راهبرد برد – برد تبدیل به راهبرد باخت – برد و به سود جریان غربی تمام خواهد شد.

به نظر می‌رسد وزیر امور خارجه باید به جای استفاده از تکنیک ترجمه غلط، به نوعی دیگر از مردم عزیز عذرخواهی کرده و رسما اعلام کند مذاکرات هسته ای وجه الاعتبار دولت یازدهم یا احزاب حامی دولت نیست تا اعتماد منتقدین و مردم به تیم مذاکره کننده دچار خدشه نشود، انشاالله.
   

[1] - http://www.eshraf.ir/2791

[2]  - متن لاتین اظهارات محمد جواد ظریف:

QUESTION: Thank you very much. Dr. Zarif, will a failing of talks impact Iran's foreign policy and, if so, how? I will spare you with the impact on domestic policy, because I know it's not your portfolio. Thank you.

ZARIF: Thank you. Of course it will, because Iran started a process -- we started a process with the aim of changing the foreign policy environment of the government of the country. Now if, in spite of our efforts to be accommodating, we fail, then the Iranian people have an opportunity to respond to our failure in about a year's time, in about a year -- about 16-month time when we have the next parliamentary election.

Last time around when we tried, we were accommodating to the international community in negotiating our nuclear deal -- I'm talking about 2004 and 2005 -- and then when our attempts at openness were rebuffed by the European Union and -- because the European Union was not doing this alone and somebody sitting in the White House and in the State Department prevented any agreement, like some people who now do not want to see any agreement, no matter what the parameters are, at that time, people basically rewarded us for our failure by electing a different type of president to office in Iran which went on for a good eight years and gave me early retirement.

(LAUGHTER)

So now that I'm back from the dead, I think it is -- it is important for us to be careful about the type of message the international community, and particularly the West, is sending to Iran, whether accommodation by Iran, whether an attempt by Iran to be open, to be forward-looking, receives positive answer, positive response, or whether it would be rebuffed again. And I think the Iranian people will respond to this over the ballot box. 

[3] - http://mosalas.ir/NewsDetail.aspx?Ser_Id=2&News_Id=14710

[4] - http://www.jahannews.com/vdcc0oqi.2bq008laa2.txt

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 112
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 21
  • ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۱
    0 0
    اين غلط املايي داره متن لاتين برو بمير مشرقي ها برو همه را دروغ دروغ
  • امیر تبریز اوغلی ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۱
    0 0
    خدایااااااااااااااااااااااااا احمدی نزاد را برگردان
  • محمد ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۱
    0 0
    افسادیون برای رسیدن به قدرت حاضرن هر ننگی رو به ملت ایران تحمیل کنن.
  • یقین ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۱
    0 0
    مشرق باید حرفهای آقای جواد لاریجانی در برنامه شناسنامه رو هم میذاشت: محمدجواد لاریجانی در بخش دیگری از مصاحبه تلویزیونی خود در مورد مذاکره با یکی از مسولان وقت وزارت امور خارجه انگلیس در آستانه انتخابات سال 76 هم گفت:«علت این دیدار پیچیده نبود. وزارت خارجه انگلیس به کاردار ایران در انگلیس نوشت که این شخص می خواهد بعداً در ایران سفیر شود به همین دلیل می خواهد قبل از سفر به ایران ملاقاتی داشته باشد و آشنا شود. این ملاقات در محیط سفارت و با حضور کارشناسان مختلف انجام شد. این دیدار پیامی هم از سوی دولت انگلیس داشت که می گفت شما مساله جایزه مرگ سلمان رشتی را مطرح کرده اید که در اروپا باعث ایجاد حساسیت شده است. ما هم جوابشان را دادیم. وی گفت: زمانی که ملاقات به پایان رسید به او گفتم شما راجع به انتخابات ایران چه برداشتی در اروپا دارید که او گفت ما در جامعه اروپا به این نتیجه رسیده ایم که به هر ترتیب آقای ناطق نباید رئیس جمهور شود. ما تضمین هایی پیدا کردیم که در دولت آقای خاتمی دگر اندیشان می توانند فعالیت داشته باشند. وی ادامه داد: یکی از کارشناسانی که در آنجا بود با دوستان ما مثل بهزاد نبوی در ارتباط بود و احساس خطر کرد که اگر به ایران بیام و این مساله را مطرح کنم اتفاق عجیب غریبی خواهد افتاد. قبل از اینکه به ایران برسم یک نشریه دو صفحه ای درست شده و در تیراژ 20 میلیون در سراسر ایران پخش کرده اند. این دو صفحه هم شاید دو جمله درست داشت اما عمدتاً چیز غلطی بود. در واقع دست پیش گرفتند که پس نیفتند. چون فضای انتخاباتی بود بعضی از دوستان دستپاچه شدند اما من از این موضوع ابایی نداشتم. دوستان تبلیغات زیادی کردند و گفتند لاریجانی انگلیسی است، باید اعدامش کنید و عده ای هم در دانشگاه جمع شدند و خواستار راهپیمایی علیه من شدند. آقای هاشمی من را صدا زد. خدمت وی رفتم، گفتم آقای هاشمی چی شده؟ وی گفت اگر خودت همین جوری به دانشگاه بروی و بگویی می‌خواهم سخنرانی کنم 300 نفر جمع می‌شوند اما این ها تراکت پخش کرده‌اند و با تبلیغات فقط توانسته‌اند 70-80 نفر جمع کنند. لاریجانی افزود: بعداً معلوم شد آن هایی که به من می گفتند با انگلیس مراوده داری، سرشان کجا بند بود. انگلیس هم خودش در این قضیه بی تاثیر نبود. آن ها حس کردند گاف داده اند و به همین دلیل سعی کردند با کمک عواملی که در داخل داشتند موضوع را جمع کنند. بعضی از دوستانی که الان به سمت غرب غش می کنند در دهه اول انقلاب جزو رادیکال های درجه یک بودند. وی ادامه داد:‌ در زمان حضرت امام در روزنامه ستونی داشتم که هر هفته پنج شنبه ها می نوشتم. آنجا نوشتم که بحث مذاکره ما با آمریکا به تنهایی موضوعیت ندارد. باید ببینیم مذاکره منافع ما را تامین می کند یا نه، فکر می‌کنم در موردی بود که در مورد مسائل منطقه ای می خواستیم با آمریکا مذاکره کنیم.من نوشتم ما از مذاکره با هیچ کشوری ابایی نداریم اما باید بدانیم از مذاکره چه می خواهیم. بعد از این بود که در روزنامه هایی مثل سلام غوغایی به پا شد و گفتند این ها سرشان در آخور اسرائیل است و این ها نوکر اسرائیل هستند.سنت افترا و هوچیگری چیزی است که از سمت جناح اصلاح طلبان که در دهه اول رادیکال هم بودند پایه ریزی شد.
  • علیرضا اهواز ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    واقعا زشته که بعضیها برای پر کردن سبد رای خودشون ملتمسانه به بیرون نگاه کنن . در مصاحبه های رییس جمهور و وزیر خارجه توی نیویورک این امر رو علنا مشاهده کردیم و دیدیم که از غربی ها ملتمسانه میخوان که یک توافق ترتیب بدن تا امید توافق از بین نره وگرنه دولت اونها میره و دولتی مثل احمدی نژاد میاد ! این چه روشیه آخه ؟ مگه غربی ها تصمیمات ملت ایران رو عوض میکنن ؟ مگه میان برای دولتی که اصلا چپ و راستش براشون فرقی نداره توافقی سست(از نظر خودشون) انجام بدن و اونوقت مواجهه بشن با زبون درازی همون دولت ؟اصلا تصورات ساده انگارانه آقایون جای تاسف داره ؛ دولت روحانی توی این یک مورد اصلا تبعیت از حرف رهبری نمیکنه و دای چشمش به بیرون از مرزهاست . هنوز این دولت درک نکرده که آقا برای چی گفت به درک بگذارید هر کاری دلشون میخواد بکنن شما به داخل دل ببندید و نیروهای داخلی رو فعال کنید ! این ره به ترکستان است ، انتخابات این دوره مجلس و دور بعد ریاست جمهوری نشون خواهد داد که دیدگاه آقایون چقدر غلطه .
  • محمد مهدی ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    جالب اینه که از اول مذاکرات تا حالا اصلاح طلبان اصولگرایان رو به این که منافع ملی رو فدای منافع حزبی میکنن متهم میکنن.رو که رو نیست.سنگ پاست!!!!!
  • سید امیر ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    خدا به خیر کنه البته مردم جواب کسانی که کشور ایران و زحمات فرزانشان در بحث هسته ای را بفروشند خیلی زود خواهد داد
  • سارا ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    این اقاهه خیلی سیاسی کار تشریف دارند
  • محمدی ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    مقایسه جالبی بود ظریف و لاریجانی هر دو خطا کردند و ملت پاسخ خود را خواهند داد
  • ایرانی ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    از شهدای هسته ای خجالت می کشند .?
  • مجید ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    ولش کنید بابا الان کمردرد می گیره ها ،
  • مقدم ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    ملت بیدار است و رای دوباره به سبد ناقص کالا و کلید شکسته نمیدهد
  • ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    تازه چیرهای دیگه هم بوده شما خبر ندارید
  • پدر شهید ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    این اقایان کاری نکنند که ملت به کشور راهشان ندهند
  • لیلا ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    واقعا سر درد گرفتم رای ما در اینده فقز به خدمتگزاران واقعی خواهد بود
  • ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    اصلاح طلبان در خواب ببینند مجلس با اکثریت برای خودشون رو مگه ملت چند بار اشتباه میکنه ?
  • دوست قدیمی ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    ظریف جان مواظب باش با طناب پوسیده اصلاح ناطلبان به چاه نری
  • شیر مازندران ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    الکی میگه بزنم ......
  • حافظی ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    نامه جدید نمایندگان مجلس امریکا به جان کری رو دیدید مذاکرات دیگه بی خوده سرکاریه
  • ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    مثل ترجمه کنفرانس سران غیر متعهد ها که مترجم بسیار خوب وصحیح سخنان رییس جمهور مخلوع مصر را ترجمه کرد (: (:
  • ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    دقیقا، احسنت به شما از مشرق توقع نداشتم.
  • ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    کجای سخنان دکتر ظریف نادرست بود؟!
  • سلاله ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    دکتر برو دکتر شوخی کردم
  • ابوالحسن ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    ظریف خیلی خوب تاکتیک پلیس خوب و پلیس بد رو در این مصاحبه اجرا کرد. تازه حرفی هم که زد واقعیت داره.اگه در مذاکرات اشتباه کنن مردم به کسی دیگه رای می دن.کجای حرفش اشتباه بوده؟
  • علیرضا اهواز ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    همه جاش ! اصلا به خبرنگار غربی اونم هاله اسفندیاری که از محکومین توی ایران بوده چه ربطی داره که بخوان درباره مسایل داخلی ایران بپرسن و آقای وزیر "خارجه" چه حقی داره که بخواد مسایل داخلی ایران رو برای یک خبرنگار یهودی توضیح بده و از زنده شدن خودش بگه ؟!
  • ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    فقط باید حرف های آقای لاریجانی رو میگذاشت ....به نظر شما مثلا آقای رضا خاتمی دفاعیات ندارد ...یا بنظر تون دفاعیات فقط برای طرفی هست که شما میپسندی
  • ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    شما ها فقط نگران این هستید که مردم حداکثری در انتخابات شرکت کنند و این صندلی که با رای حداقلی نماینده ها روش نشستند رو به نماینده حداکثر ی بدند
  • ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    ظریف آدم باهوشی هست ولی بزرگترین گل بخودی ها رو در دنیا همین باهوش ها زدن!!
  • ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    قشنگ واضح هست که ترسیدید از انتخابات آینده ها ... مشرق جان ! میخوای منتشر کن ، میخوای نکن ! ولی خودتون هم میدونید پایگاه اجتماعی بین اکثریت مردم ندارید
  • ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    دم ظریف هم گرم ! شما ها رو میچزونه حال میکنیم
  • عباس شیرمحمدی ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    دوستان عزیز توجه داشته باشند که القاء کردن این نکته به غربی ها که «در صورت شکست مذاکرات نیروهای تندرو در ایران قدرت خواهند گرفت و نتیجه آن ادامه رویکرد هسته ای به شیوه سابق خواهد بود» یک تاکتیک از سوی مذاکره کنندگان برای بالا بردن توان چانه زنی در بحث ها می باشد و تقلیل دادن آن به یک بحث انتخاباتی درست نیست.
  • ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    اینها رو مردم خوب می دونند. مهم موضع گیری های شماست.
  • بتهوون ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    با ظریف کاارها دشوار نیست!
  • حمید ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    باید افتخار کرد که آقای ظریف نیز به خوبی فهمیده است که دنیای غرب چه وحشتی از احمدی نژاد دارد که به غرب توصیه می کند نگذارید گذشته برگردد و یا بارها گفته که در زمان تحریم ما به 18000 هزار سانتریفیوژ دست یافتیم و تحریم کارساز نیست .... حال آیا پیرزن را میتوان از اسم غول ترساند ؟!!! اشتباه ظریف اینست که تهدید می کند اما عمل نمی کند و غرب اینرا به خوبی میدانید و هرروز تحریم را بیشتر کرده است !!!
  • امیر ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    چرا میسوزی
  • ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    مذاکرات به نتیجه برسه یا نرسه با این کارهایی که امثال ظریف انجام میدن دیگه دولت رای نمیاره. ینی همون دویست هزار رای اضافه ای که اورده بود دیگه نمیاره
  • دوست مردم ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    خدایا مردم رو از شر احمدی نژاد و طرفدارای بی عقل و بیسواد و عقده ایش حفظ کن.
  • سید علی ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    این هم یکی از استدلالات درباره اشتباهه ظریف است ولی طرف خارجی چه برداشتی میکنه؟ طرف خارجی میگه چون آنها به ما نیاز دارن تا آخرش نگهشون داریم و همینجوری ازشون امتیاز بگیریم تا کار به نتیجه برسه و امتیاز حداکثری از دولت روحانی بگیریم در موضوعات مختلف
  • ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    یه بار دیگه می گی ..
  • ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    ترسیدید؟ مجلسم از دست افراطیها خارج شد
  • زرتشت ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    مشرق هر کس در اظهار نظر آزاد است قرار نیست همه متل شما قکر کنند! در ضمن ظریف از تبار شما نیست که فرکانس سخنانش را با منظومه فکری مشرق تنظیم کند!!
  • حق الناس ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    مشرق فكر نميكني عمرت سر اومده؟؟ چرا از مردم شرم نميكني؟ فكر كردي مردم فقط همين چند نفري هستن كه نوشته هاي تو رو لايك ميكنن؟ اينقدر از آب گلالود ماهي گرفتي بس نبود؟ حالا برو بخور ماهيا رو تا بعد
  • عیار ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    به به لونه دلواپس ها رو بالاخره پیدا کردیم این دلواپس ها سهمی بیشتر از مموتی تو ویرانی ایران دارن
  • ناشناس ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    مشرق داره زمزمه های انتخاباتیشو و حمایت از احمدی رو شروع می کنه دست بردار از عوامل فریبی اخوی کسی که فکر می کنه مذاکرات مستقل از رهبری است یا خود دیوانه است یا مرردم رو گاگول فرض کرده
  • سلمان ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    آخه نمی دونم چرا این غلطهای املایی یا اشتباه در ترجمه فقط در این دولت پیش میاد نمونه هاش هم زیاده مثل اشتباه در ترجمه سخنان شرمن در بار وجود دروغگویی در ژن مردم ایران و یا ادعایی که در مورد ترجمه بد توافقنامه ژنو شده بود حتی حالا میگن سخنان وزیر امور خارجه بد ترجمه شده در حالیکه با همین ترجمه هم مشخصه که آقای وزیر داره به شکل تلویحی به غربی ها میگه با دادن امتیاز مناسب زمینه رای آوردن جناح مطلوب خودش رو فراهم کنن ، ایشون این سابقه رو در دیدار با البرادعی هم داشته این چه معنی ای غیر از گدایی کردن امتیاز از دشمنان خونی این نظام برای کسب موفقیت جناحی میتونه داشته باشه ، آقای ظریف وقتی که این ملت برای حفظ این مملکت خون می دادند شما در نیویورک در امنیت کامل بودی اگر اون جوونها هم مثل شما اهداف جناحی و سیاسی خودشون رو دنبال می کردند الان شما چه کاره می تونستید باشید آیا الان جناح سیاسی شما زیر بیرق صدام هم می تونست فعالیت کنه
  • ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    خاتمی همچنین در این ملاقات محرمانه ، با طرح این موضوع که تحریم های خارجی جواب داده و با آشکار شدن مشکلات اقتصادی احمدی نژاد پایگاه خود را از دست داده است ، خطاب به سفیر آلمان می گوید که بزرگترین چیزی که می تواند احمدی نژاد را سرپا نگه دارد و حتی در انتخابات ریاست جمهوری آینده موجب انتخاب دوباره او شود ، پیروزی در پرونده هسته ای است که غرب باید در این باره چاره ای بیندیشد.» دروغ نیست. میدونی چرا؟ چون سال ۸۸ دقیقا همین حضرات مشروعیت تشدید تحریم ها رو برای غرب فرهم کردن. البته تو امثال تو هیچ وقت واقعیت رو نخواهید دید. چون واقعیت با تمایلاتتون جور در نمیاد. حتی اگه کل ممکلت رو به لجن بکشید باید واقعیت رو به نفع خواسته های خودتون تحریف کنین
  • ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    چه ربطی داره پدر جان؟
  • ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    هیچ جاش شما غصه نخور ظریف بهترین و عالی ترین و بلند پایه ترین و عاقل ترین و کمر درد ترین مرد روی زمینه. الان خوشحال شدی؟ جیغ و دست و هورااااااااا
  • ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    بی عقل و بیسواد و عقده ای، شایسته خودته.
  • ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    من که طرفدار مشرق هستم و زیاد میام، ما دارم میگم مواظب باش چپ نکنی.
  • ایرانی ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    کسانی باید از انتخابات آینده بترسن که به جزء وطن فروشی و نگاه به غرب هیچ عرضه دیگری ندارند.
  • ناشناس ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    ما نگران حقوق مسلم هسته ای کشورمان هستیم و دوست نداریم بخاطر مسائل جناحی و غیره به حریف امتیاز بدهیم و کشور به عقب رانده شود.
  • اشنا ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    مشخصه که بی عقل و بیسواد و عقده ای هستی ناشناس ساعت 11..... و گرنه اینقدر نمیسوختی.. حتما کسی دیگه قبلا این حرفا رو بهت زده
  • ناشناس ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    ما که فکر میکنیم مردم ایران در سال 84 عقلانیت بخرج دادند و کسانی که تاسیسات هسته ای را پلمپ کرده بودند از کار برکنار کردند و باعث پیشرفت صنعت هسته ای و سایر صنایع کشور شدند.
  • ناشناس ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    به عشق هرچی مَرده / احمدی بر میگرده
  • ناشناس ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    مقام معظم رهبری که فرمودند من به مذاکرات خوشبین نیستم اما این آقایان به هر قیمتی شده میخواهند با غرب به توافق برسند و هرچی آنها تحریم میکنند اینها تمکین میکنند !
  • ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    بازم خوبه انگلیسی بلده. واقعا زشته به کسی بگی دکتر ولی انگلیسی بلد نباشه
  • سلمان ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    خوب آقای ظریف داره تلویحی حق مسلم ما رو از غربیها گدایی می کنه و تازه به یک امتیاز اندک هم رضایت میده
  • ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    مذاکرات مستقل از رهبری نیست ولی ایشون هیچ وقت در جزئیات دخالت نمیکنن واین حرفا و عملهای ذلت بار دولتیا جز تاکتیک ذلیلانه خودشون نیست
  • ناشناس ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    اگر مجلس بدست کندروهای حلزونی بیفتد باید با انرژی هسته ای و موشکهای بالستیک و جزایر سه گانه ایرانی و خیلی دیگر از حقوق مسلم کشور خداحافظی کنیم .
  • محمد ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    الهی امین..
  • اشکان ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    طرفدارای احمدی خودشونم نمیدونند چی میخوان..یادشون رفته طوله 8سال رئیس جمهوری اقا قیمت کالاهای مصرفی مردم از کجا به کجا رسید...البته شماها طرفدارایای احمدی هم نیستید شما صدای مخالف هستید که کله فکرتون ایجاد تنش و لرزش بین ستون های نظامه مقدسه جمهوری اسلامی ایرانه...
  • محمدرضا1 ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    ناشناس 11:27فکر کردی این دولتم مثله دولته قبلیه که به خودش اجازه بده رهبرمو برنجونه؟جانم فدای رهبر
  • محمدرضا1 ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    مشرق فکر نمیکردم به این اشکاری از تندرو ها حمایت کنی؟؟ولی خودتم میدونی این کاربرا فقط علیه دولت نیستند بلکه دشمنان نظام هستند که میخواهند اغتشاش ایجاد کنند...ما همه سربازه امام خامنه ای هستیم
  • ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    خیلی خواسته های خودتون از جیب ملت خرج نکنین بالاخره ملت یک طیف بزرگی هستن که دروغهای شمارو باور ندارن
  • ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    مگه صاحب کشوری
  • ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    فقط به یکی مثل محمود رای ندی
  • ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    اگر امام خامنه ایی فرمودند به مذاکرات خوشبین نیستن منظورشون این بود که از دست گرگ خیری نمیرسه. نه اینکه ما حقمون و نگیریم و مطمئنا از همه چیزم با خبرن. فقط یک عده زودی رگ گردنشون ورم میکنه بدون اینکه درست مطلبی رو بگیرن
  • افشین تهران ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    چرا وقتی گند میزنید و گندش در میاد به فحاشی رو میارید؟
  • افشین تهران ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    الان تمام دکترها در ایران یا کشورهای دیگه انگلیسی بلدن؟معلومه که اگه از پیش دبستانی در امریکا زندگی کنی انگلیسی یاد میگیری.
  • افشین تهران ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    کدام دروغ؟دزد حاضر بز هم حاضر بفرما شما ترجمه کن .
  • افشین تهران ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    واقعا که چقدر مقایسه های مضحکی دارید.دلتونو به چی خوش میکنید.
  • افشین تهران ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    وقتیکه فهم شما در این حده باید گفت هیچ جاش!!!!!!!!!!!!!!
  • افشین تهران ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    اولا هیچ مردمی و هیچ نظامی از شرکت حداکثری مردم نراحت نمیشن و این باعث افتخار اون کشوره.دوما بعد از توزیع سبد کالا و ژنو چای مردم فهمیدن به کی رای بدن و سوما قرار نیست که حضرات برای این صندلی تمام منافع ملی همین مردم رو بباد بدن وگدا صفتی رو رواج بدن.
  • افشین تهران ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    عروس تعریفی .....از کار درمیاد.
  • افشین تهران ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    ترس مال اونایی هست که دارن رای رو از بیرون ایران گدایی میکنن.مردم دیگه گول کلید قفل کننده رو نمیخورن.
  • افشین تهران ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    فعلا که شما داری جزو ولز میکنی.پشت هم کامنت میذاری اونم از سوئد!!اب بریز.
  • افشین تهران ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    توجیه ابکی گدایی.
  • افشین تهران ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    اشکان پایه های نظام رو در سال 88شما ها بودید که میخواستید بلرزونید که نتونستید و مگه هر کی از جناح واداده و جناب ظریف انتقاد بکنه طرفدار احمدی نژاده و این تورم رو ما در زمان سازندگی هم داشتیم توپ هم داشتیم البته بدون این تحریمها داشتیم و اگه این رفتارها و فتنه 88نبود غربیها غلط میکردن که تحریم کنن .
  • افشین تهران ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    خدا رو شکگر که نیست.فرکانس ایشان با هاله اسفندیاری منطبق هست.
  • افشین تهران ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    اب بریض دادا اب یخ هم بریز.
  • افشین تهران ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    اغول شما هم که از پرچمی که با اون اومدی معلومه.با وجود شما و حضرات باید هم دلواپس بود.
  • افشین تهران ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    رهبری این مواضع رو تایید میکنن؟!!از کی تا حالا رهبر شناس شدین.حزب باد که میگن شمایید .
  • افشین تهران ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    با سوادهای شناسنامه دار طاقت اینراهم ندارن.
  • افشین تهران ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    شما حتما یه دکتر برو.شما یا نمیدونی این تند رو که میگی چیه ویا نمیدونی نگاه رهبری در این مورد چیه.خدا کنه واقعا سرباز رهبری باشی و در ضمن قرار نیست که همه کاربرا مثل شما خودشونو موافق دولت بدونن و چشمشونو به روی اشتباهات وزرا ببندن.اینکه با لجبازی به لاپوشونی اشتباهات میپردازید خودش نشانه عدم درک صحیح از منافع ملی هست.
  • افشین تهران ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    از حالا برای شانزده ماه دیگه دور برداشتن .پیروزی در مذاکرات یا برد برد مهمه نه توافق بحر قیمتی .توافقیکه در ان حقوق ملت و عزت و استقلال کشور نباشه به هیچ دردی نمیخوره و مردم بسیار هوشیارانه و هوشمندانه این را درک میکنن و واکنش به ان را خواهند داد.در ضمن در شهرستانها مردم با گرایش سیاسی رای نمیدن و برای اونها کار امدی مهمه.نه غش کردن به طرف حزب و یا غرب.
  • امیرحسین ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    شما اگر اندکی هوش سیاسی داشتی میفهمیدی که آقای ظریف در واقع غربی ها رو تهدید کرد. یعنی گفت که اگر از این فرصت بدست آمده برای تعامل و رسیدن به توافق استفاده نکنید، در آینده با کسانی طرف خواهید شد که غرب ستیزند و هرگز با شما مذاکره نخواهند کرد. (با توجه به اینکه آمریکایی ها از ما بیشتر به توافق احتیاج دارند.) این نشان از هوش و درایت آقای ظریف داره.
  • یلدا ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    امثاله تو اگه همین الانم بهشون بگی مذاکرات برای همیشه قظع شد دنباله مخالفت تو یه عرصه دیگه میرن...اکبر بیکار
  • محمدرضا1 ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    افشین خان یا حاجی گرینف تندرو یعنی تو خیلی راحت به هم میهنات توهین میکنی.خودتو تو هر مسئله ای صاحب نظر میدونی.فکر میکنی تو راس این مملکت از تو دانا تر نیست.البته شایدم اینم یه سیاست جدیده دشمنانه نظامه ادمهایی که از داخل مامور شدن به نظامه جمهوری اسلامی ایران ضربه وارد کنند...بهرحال این مملکت رهبر داره و امامم انقدر به مسائل اگاه هستند که نمیگذارند حقی از ایرانیها ضایع بشه..شما هم بهتره دست از تفرقه افکنی برداری ..
  • سعید110 ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    احسنت
  • ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    افشین یه نگاه به زیر کامنت ها بنداز بد نیست. اسم مبارک شما هم به چشم میاد. هر آنچه برای خودت میپسندی برای دیگران هم بپسند
  • ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    حزب باد شمایی افشین خان که فقط باد در میکنی. بی ادبی ادعای ادب میکنی. از اول تا آخر کامنت میذاری به دیگران گیر میدی. خودت و حق میدونی همه رو ناحق. امثال شما فقط سر و صدا میکنند. زمان پیامبر (ص) هم بودند کسانی که فقط میخواستند صدای خودشون شنیده شه نه کلام خدا
  • ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    حالا كي كاسب تحريم؟!
  • ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    چقدر آتشی هستی برادر. آرام باش آرام. ان شا الله نظر آخرت ختم پیام های انقالابیته الحمدالله
  • بهار ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    افشین تهران داغت نبینم زنده باشی.. حال می کنم کم نمیاری.. دیگه به طور اتومات پایین هر پست دنبال جواب تو می گردم.. چیگری
  • ساغر ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    پس اگه اینجوریه فتحعلی شاه بزرگترین سیاست مداره چون میدونی یکی از ابر قدرتهای اون زمان خاک مارو گرفت میدونی که اگه یه اروپایی خاک کشورت رو بگیره و توهین کنه چقدر کلاس داره؟ اخه اونا کدخدا و خوش تیپ و با ذکاوت وبا هوش هستند
  • Admin ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    0 0
    درود بر دکتر ظریف... فردای توافق چهره ی مشرق و دیگر کسبه ی تحریم دیدن داره :))
  • علی ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    0 0
    جناب دوست مردم، از نحوه بیان جمله ات به شخصیت طرفدارای اصلاح طلبان پی بردم.
  • بهار ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    0 0
    مشرق چرا نظرمو نذاشتی؟ من به افشین تهران بودم.. حرفمم بد نیود که؟ اتفاقا من طرفدار افشین تهرانم
  • ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    مشرق انتخاب کو
  • ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    اصولگرا اصلاح طلب همه بفکر منفعت شخصي خودشون هستند کسي بکفر منافع ملي ومردم وفقر وفاصله طبقاتي نيست اگر بفکر مردم بودند اين بحث اتمي خيلي سال پيش تموم شده بود
  • ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    امیرحسین @ تو هم اگر اندکی هوش و عقل داشتی می فهمیدی که این پالس دادن ها طرف مقابل را برای گرفتن امتیازات بیشتر جری تر خواهد کرد
  • ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    ناشناس : ۱۳:۱۴ - نکنه شما اقلیت خود را مردم می دانید؟
  • ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    دوست مردم نه ، دوست متوهمین گستاخ های زباله آتیش زن !
  • ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    اشکان @ تو برو زباله آتیش بزن تو رو چه به سایت ؟
  • مرگ بر فتنه گر ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    فعلا که شما داعشی ها باید حسرت بخورید
  • ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    عمر فتنه گران با ارسال به زباله دان در همان 9 دی به سر آمد.
  • ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    ویرانی کشور توسط شما دل آرام ها صورت گرفت ...شما که تمام هنرتان آتش زدن زباله است در حد نظر دادن نیستید... برو زباله آتیش بزن
  • ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    محمدرضا1 @ تو که تندروی از سر کولت می باره !
  • ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    منتظر می مانیم کاسبان مذاکره ..فعلا که دوستان شما دراند از مذاکرات برای انتخابات کاسبی می کنند .... تندروهای متوهم
  • حسین ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    ناشناس : ۲۲:۰۱ - بی ادب شمایید که کاریتان در فضای مجازی شده لجن پراکنی و دروغ پراکنی.
  • امیر ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    0 0
    این حرف ها چیه دیگه با ختیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس