برخی روزنامه های اصلاح طلب با تیتر «موج سواری تندروها روی اشتباه کامرون» اصولگرایان را متهم به بزرگنمایی توهین و تحقیر ایرانیان توسط کامرون کردند.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

****

روزنامه های اصلاح طلب روز یکشنبه را با خبر شکست مذاکرات هسته ای نیویورک و ناکامی طرفین مذاکره برای دستیابی به توافق همه جانبه آغاز نمودند؛ این روزنامه ها در چند روز گذشته با فضاسازی رسانه ای گسترده، نوید مذاکرات نتیجه بخش و اثرگذار را به افکارعمومی القا می کردند و حتی برای دیدار حجت الاسلام روحانی با همتای آمریکایی خود «لحظه شماری» می کردند و ذوق دیدار آقای حسن روحانی و دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس، به سانسور سخنان گستاخانه کامرون نسبت به دولت و مردم کشورمان پرداختند و از واکنش به این اظهارات امتناع نمودند. از سوی دیگر این روزنامه ها در مسائل سیاست داخلی بار دیگر تمرکز خود را بر اختلاف اصولگرایان و «سراب وحدت» در این اردوگاه سیاسی قرار دادند.

روزنامه مردم سالاری

ارگان رسمی حزب مردم سالاری یکشنبه را با تیتر« بورسیه 1600 نفر ایراد قانونی دارد» روانه پیشخوان مطبوعات کشورشد؛ این روزنامه در ادامه نوشت« محمدعلي نجفي درباره آخرين وضعيت کميته بررسي مصاديق بورسيه‌ها افزود: براساس اقداماتي که انجام شده تاکنون 3700 نفر از دانشجويان مورد بررسي قرار گرفتند که البته اين افراد در سمت‌هاي مختلفي قرار داشتند؛ بدان معنا که برخي از آنان مربيان دانشگاه‌ها بودند که به آنها براي ادامه تحصيل، بورس دادند و عده‌اي ديگر کساني هستند که بورس خارج کشور به آن‌ها داده شده اما بعد از مدتي اين بورس را به داخل تبديل کردند. بررسي‌هاي اوليه ما نشان مي‌دهد که از اين 3700 نفر، حدود 2100 نفر طبق ضوابط و آيين‌نامه‌هاي وقت مشکلي ندارند؛ البته ناگفته نماند که اگر اکنون وزارت علوم بخواهد آيين نامه‌اي تنظيم کند شايد سخت‌گيري بيشتري از نظر سطح علمي و معدل داشته باشد به گونه‌اي که اين افراد نيز نتوانند براساس آيين‌نامه جديد بورسيه شوند.»

· مذاکرات پیشرفت نداشت اما مفید و سازنده بود !

روزنامه مردم سالاری در صفحه سیاسی خود به قلم علامه عزیزی به ارزیابی مذاکرات هسته ای در نیویورک پرداخت و اینگونه از پایان مذاکرات نوشت «هفتمين ماراتن مذاکرات هسته‌اي ايران و 1+5 صبح روز شنبه ‌به وقت تهران در حالي پايان يافت که اين دور از مذاکرات هسته‌اي ايران که از 10 روز پيش در نيويورک آغاز شده بود با وجود اختلافات حل نشده و باقي مانده پايان يافت. اين مذاکرات اگرچه منجر به پيشرفت قابل ملاحظه‌اي در موضوعات مورد اختلاف نگرديد اما در مجموع مفيد و سازنده بود. در اين راستا با عنايت به مجموعه شرايط و بحث‌هاي فني فشرده‌اي که تاکنون صورت گرفته است، طرفين تصميم گرفتند مشورت‌ها در آينده نزديک از سر گرفته شود.»

روزنامه ابتکار

روزنامه ابتکار با تیتر یک « مذاکرات به دور هشتم کشید» به انعکاس بازگشت مسافران نیویورک با چمدان های خالی پرداخته است، این روزنامه در صفحه اول خود پس از گذشت دو روز از سخنان گستاخانه دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس نسبت به دولت و مردم کشورمان واکنش نشان داد و به نقل از علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی تیتر«با ائتلاف های دروغین همراهی نمی کنیم» را انتخاب نمود.

· تنها روایت مردم از جنگ واقعی است

روزنامه ابتکار سرمقاله خود به قلم فضل الله یاری به روایت های اخیر پایان جنگ از سوی برخی از فرماندهان نظامی سابق جنگ پرداخته است؛ این روزنامه نگار درباره تناقض های راویان پایان جنگ نوشت«طبيعي است که اين افراد و احزاب در مناسبت‌هاي مربوط به جنگ خود را به نوعي صاحب مي‌شمارند و تلاش مي‌کنند تا خود و گروه خود را سهامدار اين سرمايه بزرگ ملي بدانند و باز هم با اين پيش فرض، طبيعي است که بخواهند به پشتوانه اين ادعاها وارد بورس معاملات سياسي شوند و از اين طريق سرمايه اي براي خود دست و پا کنند. گاهي برخي از اين چهره‌ها روايتي از جنگ ارائه مي‌دهند که با آنچه در ذهن و زبانِ رزمندگان و جانبازان و ديگر مدافعان کشور و خانواده‌هاي شهدا مي‌باشد، متفاوت است. روايت اين افراد از پشت ميزها و جلوي مانيتورها و در حوزه‌هاي حزبي ارائه مي‌شود و با آنچه که در نخلستان‌ها و نيزارهاي جنوب و کوه‌ها و دره‌هاي غرب گذشته، کاملا متفاوت است. در روايت اين گروه‌ها از جنگ گاه مي‌توان بخشي از دعواي اصلاح طلب و اصولگرا را مشاهده کرد.»

· رسایی «کنفرانس برلین» و برنامه «چراغ» را به اصلاح طلبان یادآوری کرد

روزنامه ابتکار در صفحه سیاسی خود به یادداشت حجت الاسلام رسایی در سایت شخصی اش درباره انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات واکنش نشان داد و آن را هشدار طیف پایداری به علی لاریجانی نسبت به نزدیکی وی به جریات اعتدال و اصلاحات توصیف نمود و نوشت « حميد رسايي در اين يادداشت که در سايت شخصي خود منتشر کرد، با اشاره به برخي از انتقادات اصلاح طلبان به مديريت لاريجاني بر رسانه ملي در دوره اصلاحات و برشمردن مواضع برخي از چهره‌هاي اصلاح طلب در ظاهر تلاش کرده تا لاريجاني را از همراهي احتمالي با آنان باز دارد، اما به گونه اي ديگر با برشمردن برخي از فعاليت‌هاي علي لاريجاني در زمان مديريت بر رسانه ملي عليه اصلاح طلبان مانند برنامه‌هاي چراغ و پخش تصاوير کنفرانس برلين - که آن روزها به شدت فعالان اصلاح طلب و نزديکان دولت را حتي به دست داشتن در قتل‌هاي زنجيره اي نيز متهم کرده بود- خواسته است به اصلاح طلبان يادآوري کند که؛اين همان لاريجاني است که شما اين روزها از لزوم همراهي با وي سخن مي‌گوييد»؛ حمید رسایی در این یادداشت به برخی از اقدامات تخریبی جریان اصلاحات نسبت به علی لاریجانی پرداخت و نوشت«امروز به آقاي لاريجاني گفتم که اينها کينه کنفرانس برليني که در دوره اصلاحات آمريکايي از"سيماي لاريجاني" پخش شد و کمرشان را شکست در دل دارند و هر چند، مدتي است شما را تيتر مي‌زنند و"صداي لاريجاني" مجلس را برجسته مي‌کنند اما روزي انتقام برنامه چراغ و کنفرانس برليني كه شما آن را در دوره مديريت بر صدا وسيما پخش كرديد، خواهند گرفت و از ياد نبريد که اينها"صداي لاريجاني را عليه سيماي لاريجاني" مي‌خواهند. كيست كه نداند و نفهمد بخش مهمي از اصلاح طلبان و رسانه‌هاي آنها که امروز با پرچم اعتدال به ميان آمده اند، به صداي لاريجاني دلبسته شده‌اند تا سيماي لاريجاني را تخريب کنند و الا هيچ گربه اي به خاطر رضاي خدا موش نمي‌گيرد. چطور برجسته شدن"صداي لاريجاني" در رسانه‌هاي اصحاب فتنه را عليه"سيماي لاريجاني" نبينيم وقتي کرباسچي از نياز به وحدت استراتژيک با ناطق و لاريجاني خبر مي‌دهد »

انتقاد کارگزارانی‌ها از دولت روحانی/ بی‌اعتنایی اصلاح‌طلبان به توهین‌های کامرونروزنامه اعتماد

روزنامه اعتماد یکشنبه را به تیتر «توقف در نیویورک» اختصاص داد؛ این روزنامه در ادامه درباره بی نتیجه ماندن مذاکرات نوشت« به گزارش «اعتماد»، يك منبع نزديك به مذاكرات به سبك و سياق هميشه اين مذاكرات را مفيد و سازنده خواند اما تاكيد كرد كه هفتمين دور مذاكرات ميان ايران و 1+5 به پيشرفت قابل ملاحظه‌يي در موضوعات مورد اختلاف نرسيد. شايد تنها دستاورد اين ديد و بازديدهاي هسته‌يي را بتوان در توافق طرفين بر سر از سرگيري مشورت‌ها در آينده‌يي نزديك خواند. گفته مي‌شود كه ديدار آتي بنابرتوافق انجام شده ميان اعضا در پايتخت يك كشور اروپايي انجام خواهد شد. به گفته مقام‌هاي مذاكره‌كننده كشورمان ايران و امريكا به غير از موضوع ايرانياني كه در خاك امريكا دستگير يا تحت تعقيب هستند در خصوص مساله ديگري نظير داعش يا موضوع افراط‌گرايي با هم وارد مذاكره نشده‌اند. با پايان هفتمين دور از مذاكرات هسته‌يي ميان ايران و 1+5 در نيويورك روشن شد كه طرفين در پيشرفت بيشتر ناكام مانده‌اند. پرونده هسته‌يي ايران همچنان گرفتار اغمايي غيرقابل پيش‌بيني است. در حالي كه وزير امور خارجه فرانسه روز جمعه پيش از ديدار سه‌جانبه ظريف، اشتون و جان كري اعلام كرده بود كه طرفين بر سر سرنوشت رآكتور اراك و پايين نگه داشتن ذخيره پلوتونيوم آن به نتيجه نزديك شده‌اند به نظر مي‌رسد كه غني‌سازي اورانيوم به اتفاق آرا همچنان اصلي‌ترين گره در مذاكرات هسته‌يي است؛ گرهي كه براي گشايش آن در دو هفته اخير طرح‌هاي بسياري از سوي نيويورك تايمز و آسوشيتدپرس به عنوان طرح‌هاي روي ميز ارايه شده اما هنوز هيچ كدام از آنها نتوانسته به اين اختلاف‌ها پايان دهد. يك مقام عاليرتبه امريكايي پس از اتمام مذاكرات در اين باره مي‌گويد: شكاف‌ها همچنان جدي است. ما به درك مشتركي در خصوص هيچ كدام از مسائل اساسي نرسيده‌ايم. ما به برخي تفاهم‌ها رسيده‌ايم كه مي‌‌تواند به حركت دادن اين مسير به سمت جلو كارساز باشد و البته جزييات بسيار زيادي باقي مانده كه بايد روي آنها كار فراوان شود.»

· شرط سلوک سیاسی، قانونی نیست

روزنامه اعتماد در صفحه سیاسی خود به اظهارات سخنگوی شورای نگهبان واکنش نشان داده است؛ نجات ابراهیمیان در کنفرانس خبری درباره نحوه احراز صلاحیت ها در شورای نگهبان بیان داشت«اگر شوراي نگهبان صلاحيت افراد را بررسي كند، در مورد فرد نظرش را اعلام خواهد كرد، سوابق افراد در رفتار، سلوك و منش آنان در زندگي شخصي و اجتماعي‌شان گاهي موجب مي‌شود كه بتوانيم در مورد مساله التزام به شرع مقدس اسلام، قانون اساسي و ساير شرايط اظهارنظر كنيم بدون اينكه دادگاهي در اين موارد مجال مداخله داشته باشد مانند فتنه كه نياز به دادگاه نداردبرخي عناوين نياز به احراز در دادگاه دارد اما مسائلي مانند التزام و اعتقاد به قوانين نظام جمهوري اسلامي ايران، جزو مسائلي نيست كه قابل رسيدگي در دادگاه‌هاي دادگستري باشد، اين موارد جزو مسائلي است كه اولين و آخرين دادگاه آنها «شوراي نگهبان» است، برخي عناوين براي تاييد صلاحيت‌ها مانند فتنه، برعهده شوراي نگهبان است» در همین راستا این روزنامه با یادداشت های محسن رهامی و بهمن کشاورز به نقد اظهارات سخنگویی شورای نگهبان پرداخته است و این اقدام را قانونی ، علمی و فنی نداسته است؛ محسن رهامی از فعالان اصلاح طلب در این موضوع بیان داشت « تنها زماني كه مراجع مربوطه به مستنداتي در مورد سوابق محكوميت يا اعمال خلاف قانون به نحوي كه در قوانين جاري آن موارد به صراحت ذكر شده باشد، دست يابند، آن فرد از نامزدي در انتخابات محروم است اما در خارج از موارد مصرحه قانوني از هيچ شرط ديگري تحت عنوان رفتارهاي سياسي و مواردي از اين دست نام برده نشده است. افزودن اين مورد به ساير موارد مصرحه در قانون عنواني جديد است كه بدون ملاك قانوني موجب توسعه اختيارات نظارتي شوراي نگهبان و تضييع حقوق شهروندان خواهد شد.»

· اختلاف در اردوگاه اصولگرایان

روزنامه اعتماد در صفحه احزاب به ارزیابی وحدت در میان اصولگرایان پرداخته است؛ این روزنامه مدعی است که اختلاف در بدنه احزاب اصولگرا همچنان مشاهده می شود و سپس درباره وضعیت جبهه پایداری در روند وحدت یابی اصولگرایان نوشت«پايداري‌هاي پايتخت نشين اما گويي راه‌شان را از آيت‌الله مصباح سوا و خرج‌شان را از قم جدا كرده‌اند. آنها اگرچه مي‌گويند در مورد جامعتين با نگاه مثبت وارد جلسات مي‌شوند اما دو «اگر» بزرگ دارد؛ نخست آنكه مي‌گويند در ميزان اثرگذاري جلسات تشكيل شده شك دارند و دوم كه اهميت بيشتري دارد آن است كه اگر در تعيين مصاديق با جامعتين به اختلاف نظر برسند به تكليف خود عمل مي‌كنند. اين همان نكته‌يي است كه پيش‌تر برخي فعالان سياسي اصولگرا هشدار داده بودند. جبهه پايداري در دقيقه 90 مسابقه انتخابات، بازي را به هم مي‌زند و اصولگرايان بايد نقشه جايگزين داشته باشند.»

روزنامه شرق

روزنامه شرق، ششم مهر 1393 را با تیتر« قوه قضاییه موافق فیلتر نیست» به بازتاب سخنان معاون آیت الله لاریجانی درباره شبکه های پیام رسان موبایلی پرداخت.

انتقاد کارگزارانی‌ها از دولت روحانی/ بی‌اعتنایی اصلاح‌طلبان به توهین‌های کامرون

· ناگفته های محسن رضایی از مجمع عقلا

روزنامه شرق در صفحه سیاسی خود به اظهارات محسن رضایی در برنامه زنده تلویزیونی «سطرهای ناخوانده» پرداخت؛ محسن رضایی در این برنامه علاوه بر چرایی پایان جنگ و فعالیت های سپاه پاسداران به اقدامات مجمع عقلا که در آن مقطع زمانی با محوریت هاشمی رفسنجانی و حضور حجت الاسلام روحانی فعالیت می کرد، نیز پرداخت و بیان داشت««مشکل این بود که اخبار آقایان، فضایی را ایجاد می‌کرد که برخی اخبار ضدونقیض از این طریق به‌سمت جبهه می‌آمد. عنوان مجمع عقلا تعبیر طعنه‌آمیزی بود؛ یعنی کسانی که در صحنه جنگ هستند عقل ندارند و اثر این صحبت‌ها در بین رزمندگان خطرناک بود و روحیه آنان را تضعیف می‌کرد. از این رو به امام راحل نامه‌نگاری کردم و حضرت امام فرمودند که جلسات تعطیل شود.»

· تحقیق و تفحص بهارستانی ها به کجا انجامید؟

مهدی قدیمی، خبرنگار پارلمانی روزنامه شرق به بررسی تحقیق و تفحص های مجلس در ادوار گذشته پرداخته است؛ این خبرنگار در یادداشت «ثبت برای تاریخ » نوشت « مجلس نهم که در چالشی‌ترین وضعیت میان پارلمان و دولت کار خود را آغاز کرده بود، رکورددار طرح‌های تحقیق‌وتفحص در میان مجالس تاریخ ایران است. در این مجلس تا قبل از آغاز تعطیلات تابستانی اخیر، یعنی در شرایطی که اندکی بیش از دوسال از آغاز به کارش می‌گذشت، 118طرح تحقیق‌وتفحص پیشنهاد شده بود. این آمار وقتی قابل‌تامل به‌نظر می‌رسد که بدانیم پیش از این در طول مجالس اول تا هشتم در مجموع 182طرح تحقیق‌وتفحص ارایه‌شده بود. در هفته‌های گذشته نیز پیشنهاد تحقیق‌وتفحص‌های چالش‌برانگیزی نظیر تحقیق‌وتفحص از زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها (پیشنهاد مجتبی رحماندوست)، تحقیق‌وتفحص از سازمان اوقاف (پیشنهاد جعفرزاده ایمن‌آبادی) و تحقیق‌وتفحص از سازمان تبلیغات اسلامی (پیشنهاد عیسی دارایی) مطرح‌شده و همزمان با این موارد، طرح تحقیق‌وتفحص از سازمان حفاظت از محیط‌زیست نیز تقدیم هیات‌رییسه شده است. تحقیق‌وتفحص‌هایی که اگر با همین روند ادامه پیدا کنند، بعید نیست در 20ماه باقیمانده از عمر مجلس نهم، تعداد طرح‌های تحقیق‌وتفحص این مجلس را با تعداد کل تحقیق‌وتفحص‌های مجالس قبل، برابر کنند. در چنین شرایطی نگاهی به مهم‌ترین تحقیق‌وتفحص‌های انجام‌شده در مجالس قبلی و بی‌نتیجه‌ماندن گزارش‌های این تحقیق‌وتفحص‌ها، امیدواری‌ها را نسبت به کارآمدی این ابزار نظارتی کاهش می‌دهد.»

روزنامه آرمان

این روزنامه اصلاح طلب با تیترهای اصلی «خداحافظ نیویورک فانتزی؛ سلام مذاکرات جدی» و «موج سواری تندروها روی اشتباه کامرون» رهسپار کیوسک مطبوعات کشور شد

انتقاد کارگزارانی‌ها از دولت روحانی/ بی‌اعتنایی اصلاح‌طلبان به توهین‌های کامرون
.

· انتقاد اقتصادی-سیاسی کارگزاران به دولت روحانی

روزنامه آرمان در صفحه سیاسی خود به بازتاب سخنان حسین مرعشی از نزدیکان حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی پرداخت؛ این فعال سیاسی اصلاح طلب در این گفت و گو به انتقاد از دولت یازدهم پرداخت و گفت « من به عنوان یک کارشناس اقتصادی، این انتقاد جدی را به دولت آقای روحانی دارم که کاهش تورم را برای خود بِرَند کرد و توجه کافی به رشد اقتصادی نداشت. در شرایط فعلی پیمانکارانی داریم که چند صد هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار هستند و متاسفانه تخصیص‌های عمرانی کشور تخصیص‌های مناسبی نیست. این فعال سیاسی خاطر نشان کرد: نمی توانید بدون پشتوانه مردم، اقدام به حل و فصل مسایل خود با دنیا کنید. قدرت آقای روحانی از جبهه‌ای نشات می‌گیرد که در خرداد 92 برای رای‌دادن به او در انتخابات شرکت کردند. ولی اگر شما به عنوان یکی از این افراد که با رای خود از آقای روحانی حمایت کرده‌اید، شاهد باشید که با گذشت 13 ماه از استقرار دولت، حتی یک نفر از مدیران شهرستان‌ها نیز عوض نشده‌اند، ناامید نمی‌شوید؟ اینها موضوعاتی است که باید به گوش آقای روحانی برسد. اگر دولت پشتوانه مردم را از دست بدهد، طوری توسط منتقدان و به‌ویژه مخالفانش زیر فشار قرار خواهد گرفت که به قول معروف «تکه بزرگ او گوشش» خواهد بود. بدون وجود مردم، دولت به هیچ پیشرفتی در مساله هسته‌ای نیز نخواهد رسید؛ چراکه مخالفان مانع پیشبرد این مساله خواهند شد. من در عرصه سیاست داخلی بیش از نمره 50 به دولت روحانی نمی‌دهم.»

· قالیباف اصولگرا نیست

روزنامه آرمان در صفحه شش به گفت و گو با محمد مهدی تندگویان از اعضای شورای شهر نسبت به انتخابات ریاست شورای شهر و مسائل شهری پرداخته است؛ این عضو شورای شهر تهران به شدت نسبت به عملکرد قالیباف و چمران انتقاد می کند و درباره عملکرد آینده رئیس شورای شهر و شهردارگفت «آقای قالیباف که اصولگرا نیست. آقای قالیباف در دوره قبلی تقریبا با یک تقابلی با آقای چمران پیش رفته یعنی در دوره مدیریت آقای چمران که همزمان با دولتداری آقای احمدی‌نژاد بود، اگر قرار بود آقای قالیباف اصولگرا باشد نباید هیچ زاویه‌ای با دولت پیدا می‌کرد درحالی‌که ما هر روز شاهد تنش بین دولت و آقای قالیباف بودیم و همه شورا مشهود هم بود. دولت هم پشتیبان آقای قالیباف نبود. حالا اینکه چرا این چرخه انجام شده، به نظر می‌آید که آقای چمران و آقای قالیباف در یک سمت هستند این یک برداشت به نظر من اشتباه است ولی موضوع این است که همیشه در این تقابل و تضاد‌هاست که کار خوب پیش می‌رود. وقتی من به عنوان یک مدیر عملیاتی یا جهادی که مدعی عملکرد جهادیم یک نهادی بالاسرم باشد که احساس بشود که تقابلی با من دارد و کاملا دارد نظارت می‌کند، بازخواست می‌کند، عملکرد من بهتر خواهد شد نه اینکه ضعیف‌تر چون مدام می‌دانم که از یک جایی رصد می‌شوم و باید پاسخگو باشم که این موضوع به مدیریت کمک می‌کند. در سال گذشته هم که نگاه بکنید آمار نشان می‌دهد که اتفاقا بیشتر تذکرات و برخوردها از سمت طیف اصولگرا بوده تا اصلاح‌طلب؛ مثلا آقای قناعتی بالاترین تذکرات شهرداری را در سال گذشته دارد، آقای حافظی شهردار را تا سوال و استیضاح هم پیش برده است. اینها از طیف اصلاح‌طلب نیستند بنابراین فکر می‌کنم مدیریت آقای چمران تاثیر زیاد نگذارد مگر اینکه اعضای شورا بخواهند کوتاه بیایند.»

انتقاد کارگزارانی‌ها از دولت روحانی/ بی‌اعتنایی اصلاح‌طلبان به توهین‌های کامرون· روزنامه ایران

روزنامه دولتی ایران با تیتر اصلی « سه شرط اصلی ایران برای توافق هسته ای» و «درخشش زنان ایران بر قله ورزش آسیا»میهمان نگاه خوانندگانش بود.این روزنامه در ستون «دیگه چه خبر» به انتقادات رسانه های اصولگرا به برخی از رفتارهای تیم دیپلماسی کشورمان واکنش نشان داده است و آن را «بزرگ نمایی» اظهارات نخست وزیر انگلیس دانسته است و نوشت«در حالی‌که تحرکات دیپلماتیک روحانی در نیویورک بازتاب گسترده جهانی داشته و بسیاری از تحلیلگران اعلام کردند روحانی در سفر به نیویورک توانست پیام قاطع ایران مبنی بر نفی هر نوع افراط گرایی در منطقه و جهان را به گوش افکار عمومی دنیا برساند اما تندروهای داخلی با نادیده گرفتن این موفقیت‌ها و گویی فقط دنبال بهانه‌ای برای حمله به دیپلماسی دولت و نظام می‌گردند، به بزرگنمایی سخنان غیر دیپلماتیک دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلستان از تریبون مجمع عمومی سازمان ملل پرداختند که اتهامات واهی علیه ایران را بر زبان جاری کرد.گفتنی است ایراد این سخنان، واکنش فوری و اعتراض‌آمیز وزارت خارجه را به‌دنبال داشت. روحانی هم در نطق خود با لحنی دیپلماتیک به پاسخگویی پرداخت و وجود جریانات افراطی در منطقه را محصول سیاست‌های غرب خواند. روحانی پیش از سفر نیویورک تأکید کرده بود با هدف نفی افراط گرایی در منطقه و جهان راهی مقر سازمان‌ملل خواهد شد.»

روزنامه آفتاب یزد

روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد با تیتر« توپ در زمین 1+5» گزارش تحلیلی از پایان بدون پیشرفت مذاکرات هسته ای در نیویورک خبر داد.

· دلیل نگرانی غربی ها چیست؟

صادق زیباکلام از فعالان سیاسی اصلاح طلب در نوشتاری عجیب با فراموشی رفتارهای دولت های غربی نسبت به جمهوری اسلامی ایران ، دلیل نگرانی غربی ها را اظهارات محو اسرائیلی از صحنه روزگار دانست؛ این کارشناس سیاسی در یادداشت «نهایتا به توافق می رسیم» درباره نگرانی کشورهای غربی نوشت « آمریکایی ها و غربی ها نسبت به فعالیت های هسته ای و توان غنی سازی ایران نگرانی بی خود دارند چرا که مدعی اند ایران هر وقت اراده کند با همین مقدار پیشرفت هایی که تا الان داشته به فاصله یکسال می تواند آنقدر اورانیوم غنی شده تولید کند که با آن بتواند سلاح هسته ای بسازد!! در عین حال این پرسش مطرح است که چرا غربی ها در مورد کشورهای دیگر نگران نیستند؟ بر فرض چرا نگران کشورهای مثل پاکستان، هند، برزیل، آرژانتینو... نیستند؟ در پاسخ باید گفت ایران کشوری است که اعلام کرده است اسرائیل دشمن بشریت است و مردم ایران خواهان محو اسرائیل از صحنه روزگار هستند. البته ما هیچ وقت در مورد کشورهای دیگر نگفته ایم می خواهیم نابودشان کنیم مقل کشورهای غری و آمریکا. ولی رژیم صهیونیستی را صراحتا اعلام کرده ایم که نابود می کنیم. بنابراین نگرانی آنها بیشتر از این بابت است.»


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس