کد خبر 350047
تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۷

موضوع یارانه شیرخام و افزایش قیمت آن بار دیگر در صدر اخبار قرار گرفت. آیا با توجه به افزایش قیمت شیر خام شاهد افزایش چند باره‌‌ قیمت لبنیات خواهیم بود؟

 به گزارش مشرق، صنایع لبنی که تا پیش از این شیر خام را کیلویی ۱۲۵۰ تومان از دامداران می‌خریدند، از این پس و با تصویب یارانه ۴۵۰ میلیارد تومانی شیر خام، باید هر کیلوگرم شیر خام را ۱۳۰۰ تومان بخرند تا قیمت شیر خام به ۱۴۴۰ تومان مصوب ستاد تنظیم بازار برسد. گرچه این خبر برای دامداران خوشایند است اما نگرانی در بازار مصرف ایجاد کرده که در پی افزایش ۵۰ تومانی قیمت هر کیلو شیر خام آیا باز هم قیمت فرآورده‌های لبنی افزایش می‌یابد یا خیر؟

در این زمینه محمد فربد، عضو انجمن صنفی صنایع لبنی عنوان کرده که این موضوع در جلسه‌ امروز(سه‌شنبه) در هیات‌مدیره انجمن بررسی می‌شود تا ببینیم صنایع تحمل پذیرش این میزان افزایش قیمت را دارند یا خیر. البته چه این میزان افزایش قیمت پذیرفته شود چه نشود، قیمت فرآورده‌های لبنی افزایش نمی‌یابد. افزایش ۵۰ تومانی نرخ خرید شیر خام از دامداران به معنی ضریب رشد چهار درصدی قیمت آن است که با توجه به ضریب تاثیر ۷۰ درصدی در صنعت لبنیات، 8/2 درصد در قیمت نهایی محصولات لبنی تاثیر می‌گذارد؛ بنابراین باید در جلسه هیات‌مدیره این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

 ۷۵ میلیارد تومان یارانه شیرخام

همچنین معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی در این‌باره گفته است که هیأت دولت تصویب کرد ماهانه ۷۵ میلیارد تومان یارانه شیرخام برای نیمه دوم سال به دامداران پرداخت شود.

حسن رکنی با بیان اینکه دولت به دنبال افزایش تولید شیر و فرآورده‌های لبنی است و بنابراین باید قیمت شیر منطقی باشد، ادامه داد: ستاد تنظیم بازار حدود ۲، ۳ ماه پیش قیمت شیر خام را ۱۴۴۰ تومان تعیین کرد اما به دلایلی کارخانه‌های لبنی، شیر را به این قیمت خریداری نکردند.

به‌گفته رکنی اکنون کارگروهی برنامه حمایتی را برای ۶ ماه دوم سال تدوین و به تصویب دولت رسیده است؛ در این برنامه قرار است ماهانه ۷۵ میلیارد تومان به دامداران کشور یارانه داده شود که درمجموع قیمت خرید شیر از دامدار را به کیلویی ۱۴۴۰ تومان خواهد رساند.

وی درباره یارانه ۳۰۰ میلیارد تومانی بهار امسال عنوان کرده است که یارانه این فصل تصویب ولی هنوز مبلغی بابت آن به دامداران پرداخت نشده و باید معاونت راهبردی ریاست‌جمهوری منابع آن را مشخص و ابلاغ کنند. رکنی درباره یارانه ۴ ماه آخر پارسال افزود: بخش اعظم یارانه ۴ ماه پایانی سال ۹۲ به دامداران پرداخت شده است.

 قیمت لبنیات 6 درصد دیگر گران می‌شود

این درحالی است که حسین چمنی، مشاور صنایع شیر ایران می‌‌گوید: در صورتی که نرخ شیر خام از 1200 به 1300 تومان افزایش یابد، مسئولان باید با افزایش 6 درصدی قیمت فرآورده‌های لبنی موافقت کنند.

حسین چمنی در رابطه با افزایش نرخ شیرخام از ابتدای مهرماه سال جاری به 1300 تومان عنوان می‌‌کند به اعتقاد ما اگر قیمت شیرخام از 1200 به 1300 تومان افزایش پیدا کند باید مسئولان با افزایش حداکثر 6 درصدی قیمت لبنیات نیز موافقت کنند.

وی با بیان اینکه افزایش نرخ شیرخام از 1200 به 1300 تومان قیمت تمام شده تولید فرآورده‌های لبنی را افزایش می‌‌‌‌‌دهد، اظهار کرد: درصورتی که با وجود این مساله، قیمت لبنیات افزایش نیابد، شرکت‌های لبنی وارد نقطه زیان می‌‌‌‌‌شوند.

چمنی درباره سخنان برخی دامداران مبنی بر این‌‌که تعداد اندکی از کارخانجات شیرخام را به نرخ 1250 و 1200 تومان خریداری می‌‌‌‌‌کنند، گفت: شیری که برای آن قیمت 1200 تومان تعیین شده است، تعریف خاصی دارد.  این شیر بار میکروبی زیر 100 هزار و چربی 3/2 درصد دارد که درحال حاضر ما چنین شیری را به قیمتی بیش از 1200 تومان خریداری می‌‌‌‌‌کنیم.

وی افزود: شیری که کیفیت پایین‌تر و چربی کمتر از میزان عنوان‌شده داشته باشد به‌دلیل اینکه هزینه سالم‌سازی آن بیشتر است، با قیمت کمتری خریداری می‌‌‌‌‌شود، ضمن آنکه متوسط خرید شیرخام توسط کارخانه‌ها به‌دلیل اینکه تمام شیر تولیدی کشور ممتاز نیست، پایین‌تر از 1200 تومان می‌‌‌‌‌شود. گفتنی است  پیش از این، قیمت لبنیات تا 15 درصد افزایش یافته بود. 

 افزایش قیمت‌‌ها باید منطقی باشد

ناصر صالحی‌نسب، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در پاسخ به این سوال که در پی افزایش ۵۰ تومانی قیمت هر کیلو شیر خام نگرانی در بازار مصرف ایجاد شده  که آیا بازهم قیمت فرآورده‌های لبنی افزایش خواهد یافت یا نه، در اینباره گفت: در ارتباط با افزایش قیمت شیر خام و به تبع آن افزایش قیمت لبنیات؛ مجلس که نمایندگان مردم هستند، سیاستی اتخاذ کرده  که هم حمایت از تولیدکننده و هم مصرف‌کننده را سرلوحه کار خود قرار دهد. اما از آنجایی که تعداد مصرف‌کنندگان تعدادشان بسیار بالاست، مجلس هم در همین زمینه احساس تکلیف کرد و با دعوت از اعضای شورای قیمت‌‌گذاری در کمیسیون کشاورزی از آنها توضیح خواستند.

در همین راستا کمیسیون کشاورزی خواستار تثبیت قیمت‌‌ است و معتقد است که روال افزایش قیمت‌‌ها باید منطقی باشد. البته با توجه به آزادسازی نهاده‌‌های بخش کشاورزی و اساسا زیر بخش دام و طیور لازم است به‌منظور حفظ وضعیت موجود از تولیدکنندگان حمایت و پشتیبانی شود و پیشنهاداتی درخصوص افزایش قیمت‌‌ها و مابه‌التفاوت قیمت قبل و فعلی ارائه شد که حتی الامکان این مابه‌التفاوت از طریق یارانه تامین شود که موجب نگرانی مصرف‌کنندگان هم نشود. اگرچه قیمت 1440 تومانی شیر باید بر اساس کیفیت، درصد پروتئین، درصد چربی، میزان مواد جامد شیر و غیره قیمت‌‌گذاری انجام شود که این به نظر منطقی به نظر می‌‌رسد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا باید مصرف‌گنندگان شاهد افزایش چندباره‌‌ قیمت لبنیات  طی گذشت چند ماه در سال باشند، گفت:‌ ببینید در سال گذشته قیمت خودرو حداقل سه بار افزایش سرسام‌آور داشت و کسانی که از افزایش قیمت‌‌ها در این صنعت بهره می‌‌برند کمتر از 40 هزار نفرهستند. اما بهره‌‌برداران بخش کشاورزی و دامپروری حدود 4 میلیون و 300 هزار واحد بهره‌‌برداری است. یعنی همانگونه که دوستان نسبت به صنعت خودروسازی برای 40هزار نفر اینقدر اهمیت قائلند و  این صنعت را مورد پشیبانی قرار می‌‌دهند، آنهم با این کیفیت خودروها، باید بخش کشاورزی را نیز مورد حمایت قرار دهند.  حال این حمایت می‌‌تواند از طریق دادن یارانه یا افزایش قیمت باشد. لذا همین افزایش 100 تومانی منجر به حفظ سرمایه خواهد شد. چراکه واحدهای کشاورزی و دامپروری سرمایه‌‌های ملی هستند. زمانی که قیمت نهاده‌‌ها و  قیمت علوفه افزایش می‌‌یابد، در این حالت دیگر دامداری توجیه اقتصادی ندارد. متاسفانه طی ده سال گذشته بیشترین ضربه‌‌ به بخش کشاورزی و دامداری که محور اقتصادی کشور هستند، وارد شد. همچنین به بهره‌برداران کشاورزی بر‌اساس سیاست‌‌های غلط دولت گذشته بیشترین آسیب وارد شد. البته مخالف فشار بر مصرف کننده و افزایش قیمت‌‌ها هستیم،   اما دولت باید این مشکل را با دادن یارانه برطرف کند.

 یارانه مصرف‌کننده

سکینه عمرانی دیگر عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در همین راستا گفت: حدود چند ماه پیش جلسه‌‌ با صنف تولیدکنندگان، نماینده وزارت جهاد، بانک و همینطور یکی از اعضای شورای حمایت از مصرف‌کننده و  نظارت بر قیمت‌‌ها داشتیم. که مباحث مربوط به افزایش قیمت لبنیات مطرح شد. بحث این بود که تولیدکننده نباید متضرر شود و قیمت شیر باید به قیمت متعادلی از تولیدکننده خریداری شود.  همچنین درخصوص کاهش هزینه‌‌ها صحبت شد که دولت به چند طریق می‌‌تواند عمل کند یا نهاده‌‌ها را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد که این امر منجر به کاهش هزینه تولید خواهد شد. یا اینکه یارانه به مصرف‌کننده داده شود. اینها جزء مواردی که باید پیگیری می‌‌شد و وزارت جهاد در ارتباط با قیمت‌‌گذاری باید به‌گونه‌‌ای عمل کند که نه تولیدکننده متضرر شود و نه فشار بر مصرف‌کننده وارد شود. اعتقاد ما بر این بود یارانه‌‌ای که به شکل نهاده یا نقدی به تولیدکننده داده می‌‌شود این جدای از یارانه‌‌ای باشد که در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد. یعنی این دو مبحث نباید خلط مبحث شود. چرا که یکی بر دیگری اثر سوء دارد. یعنی اگر بخواهیم تولیدکننده متضرر نشود، قطعا فشار بر مصرف‌کننده وارد خواهد شد و بالعکس. باید حد تعادلی در نظر گرفته شود و  دولت موظف است که هر دو بعد را پیگیری کند.

وی در ادامه افزود:‌ موضوع افزایش قیمت متاسفانه در جامعه ما امری اجتناب‌ناپذیر است. زمانی که ما با تورم در اقتصاد کشور روبه‌رو هستیم، تثبیت قیمتی را نخواهیم داشت. تا زمانی که اقتصاد از ثبات لازم برخوردار نباشد، قطعا این مشکلات در همه زمینه‌‌ها مثل قیمت مسکن، زمین، پوشاک و غیره وجود خواهد داشت و  تنها مختص به افزایش قیمت لبنیات نیست. اعتقاد و تاکید کمیسیون  کشاورزی بر این است که قیمت موارد مصرفی مهمی مثل نان، لبنیات و غیره  جدای از اینکه قوت مردم است؛ سلامت جامعه نیز به آن وابسته است و باید مورد حمایت جدی جهاد کشاورزی و دولت قرار گیرد. درخصوص افزایش قیمت لبنیات؛ شورای قیمت‌‌گذاری که سازمان حمایت از مصرف‌‌کننده و نماینده‌‌ از جهاد کشاورزی و مسئولین ذی ربط حضور دارند؛ تصمیم گیر نهایی درخصوص قیمت لبنیات هستند و کمیسیون کشاورزی در خصوص تعین قیمت ورود پیدا نمی‌‌کند. اما طبق طرح انتزاع قاعدتا وزارت جهاد کشاورزی باید رئیس کارگروه باشد نه یکی از اعضا و اصلی‌‌ترین قسمتی که در طرح انتزاع در نظر گرفته شده این بود که قیمت‌‌گذاری و کنترل قیمت در اختیار وزارت جهاد باشد.  

منبع: آرمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس