"فاتح" جدیدترین دستاورد صنایع نظامی ایران در حوزه سلاح های سبک به شمار می آید که می توان آنرا پیشرفته ترین سلاح انفرادی ایران معرفی کرد که از مولفه های بسیار مناسبی برای یک سلاح هجومی در قرن بیستم و یکم برخوردار است.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، به تازگی نیروی زمینی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سلاح هجومی فاتح رونمایی کرده و تصاویری نیز از آزمایش میدانی این سلاح منتشر شد. فاتح بخش دیگری از تلاش های ایران برای خودکفایی در زمینه سلاح های انفرادی است که پیش از این با تولید سلاح هایی مثل کلاشینکوف ، ژ-3 ، خیبر و سماء به عنوان سلاح های هجومی و سلاح کمری زعاف پیش آمده بود.

سلاح کمری زعاف در حقیقت نمونه مهندسی معکوس شده ایران از سلاح کمری زیگ زاور مدل P226 ساخت سوئیس است که در حال حاضر در بسیاری از واحدهای نظامی و همچنین نیروی انتظامی به عنوان سلاح کمری استاندارد با کالیبر 9 میلی متر خدمت می کند.

اما در بخش سلاح های هجومی دو برنامه در وزرات دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به اجرا در آمد که یکی سلاح خیبر و دیگری سلاح سما بوده است. سلاح خیبر یک طرح بولپاپ با کالیبر 5.56 میلی متر بوده که در سالهای اخیر تصاویری از نمونه های گوناگون آن منتشر شده است.

سلاح هجومی فاتح+عکس
سلاح خیبر و سما


سلاح سما نیز به عنوان یک نمونه ارتفاء یافته و جدیدتر از سلاح خیبر با استفاده از همان فناوری بولپاپ و کالیبر 5.56 میلی متر  و تغییراتی در طراحی بدنه و شکل ظاهری ساخته شده است. طراحی و ساخت سلاح مذکور نشان داد در صورت اعتماد و سرمایه گذاری در طراحی و ساخت این مدل سلاح ها در کشور، نتایج قابل توجهی به دست خواهد آمد.

اما "فاتح" جدیدترین دستاورد صنایع نظامی ایران در حوزه سلاح های سبک به شمار می آید که نشان دهنده نتایج مثبت این اعتماد و سرمایه گذاری است. این اسلحه را می توان به نوعی پیشرفته ترین سلاح انفرادی ایران معرفی کرد که از مولفه های بسیار مناسبی برای یک سلاح هجومی در قرن بیستم و یکم برخوردار است.

سلاح هجومی فاتح+عکس
سلاح هجومی فاتح

نگاهی به سلاح های پیشرفته انفرادی امروزی مثل ACR ساخت آمریکا و SCAR بلژیک نشان دهنده مجموعه ای از شباهت ها می باشد. چند شباهت عمده ای که بین فاتح ایرانی و این دو سلاح پیشرفته وجود دارد را می توان در مواردی چون به کار رفتن ریل در بالا و پایین بدنه سلاح نام برد که به خوبی واضح و مشخص است.

استفاده از این ریل ها قابلیت نصب انواع سامانه های اپتیکی ، نشانه گذار لیزری و انواع نارنجک اندازها را بر روی این سلاح ممکن می کند.

سلاح هجومی فاتح+عکس
سلاح ACR ساخت آمریکا

سلاح هجومی فاتح+عکس
سلاح هجومی SCAR

نکته مهم بعدی در طراحی این سلاح، استفاده از قنداق با قابلیت تنظیم کردن طول است که پیش از این در سلاح های ساخت ایران دیده نشده بود. با استفاده از این قابلیت طول سلاح را می توان با توجه به جثه کاربر تنظیم کرد که در نتیجه، کار با ابن سلاح را برای افراد با قد و قامت های متفاوت آسان می کند.

همچنین با توجه به تصاویر منتشر شده و پیشرفت های سلاح های اخیر کشورمان در عرصه ساخت مواد جدید، احتمالا در بدنه فاتح از مواد سبک و پیشرفته مثل پلیمر، پلاستیک و آلمینیوم استفاده شده است که در نتیجه وزن آن را نیز کاهش می دهد و ماندگاری آن را نیز در عین حال، تضمین خواهد کرد.

در بخش مهمات این سلاح بر اساس اعلام مسئولین نیروی زمینی سپاه، از کالیبر 5.56 میلی متر استفاده شده و به نظر می رسد "فاتح" با یک خشاب 20 تیری مسلح می شود. این کالیبر در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به عنوان کالیبر استاندارد برای سلاح های هجومی انتخاب شده و مورد استفاده قرار می گیرد و سلاح های مشهوری مثل سری M-16 ، SCAR ، FN-2000 ، SA-80 و فاماس از جمله کاربران این کالیبر هستند.

سلاح هجومی فاتح+عکس
فشنگ 5.56 میلی متر

وزن کم، لگد پایین و سرعت دهانه بالا از جمله نکات مثبت این کالیبر است که در کنار سایر ویژگی های تهاجمی فاتح، مجموعه ای قابل اتکا را برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فراهم می کند.

نکته بعدی این مسئله است که نیروی زمینی سپاه پیش از رونمایی از سلاح "فاتح"، از سلاح S-5.56 در یگان عملیات ویژه خود موسوم به "صابرین" استفاده می کرده و همچنان نیز این سلاح در این واحد استفاده می شود. در جریان درگیری های مابین نیروهای صابرین و تروریستهای گروهک پژاک در شهریور سال 90 نیز از این سلاح با گلوله های کالیبر 5.56 بهره گرفته شد.

نتایج عملیات و همچنین حفظ این کالیبر در سلاح فاتح، نشان از رضایت فرماندهان نیروی زمینی سپاه در میدان رزم از چنین الگویی دارد. علت مطرح کردن این نکته این مسئله است که در سالهای اخیر در کشورهای مختلف جهان، بحث هایی پیرامون ضعف کالیبر 5.56 و قدرت بازدارندگی پایین آن را مطرح کرده اند که تجربه و اشراف مسئولان جهاد خودکفایی نزسا، این استدلال ها را ابطال کرده است.

در پاسخ باید گفت که در مقایسه با کالیبر 7.62 و به دلیل وزن بالاتر، این گلوله ها از میزان تخریب بیشتری خصوصا در برابر اجسام سخت برخوردار هستند اما زمانی که بحث در مورد برخورد با اندام انسان و تخریب آن مطرح می شود گلوله های 5.56 هیچ کمبودی ندارند.

گلوله های این کالیبر معمولا با سرعت بیش از 900 متر بر ثانیه حرکت می کنند و با توجه به نوع طراحی خود، در هنگام برخورد به بدن انسان و در درون بدن تخریب فوق العاده ای به جا می گذارند. فشنگ های این کالیبر در زمان ورود به بدن قربانی قابلیت نفوذ تا 51 سانتی متر از اندام انسانی را داشته و با قابلیت ترکش شوندگی، کشندگی این نوع از گلوله ها افزایش می یابد.

سلاح هجومی فاتح+عکس
فاتح در حال شلیک

نکته بعد که بایستی مورد توجه قرار بگیرد این است که با استفاده از این کالیبر، لگد سلاح کاهش یافته و دقت افزایش می یابد. در این شرایط تیرانداز با دقت بیشتری شلیک کرده و می تواند نقاط حساس بدن دشمن را هدف قرار داده و در نتیجه مرگ سریع هدف را رقم بزند.

همین قابلیت و همچنین امکان نصب پایه و سیستم های اپتیکی بر روی این سلاح بوده است که باعث شده است مسئولین از آن به عنوان سلاحی با قابلیت تک تیراندازی یاد کنند.

شاید بسیاری تصور کنند که این سلاح و کالیبر 5.56 میلی متر گزینه مناسبی برای تک تیراندازی نیست اما باید گفت که به صورت کلی تیم ها و یا نفرات تک تیرانداز به تنهایی و با سلاح هایی با کالیبر بزرگ تر در فواصلی دورتر از دشمن موضع گرفته و در موقعیت مناسب اقدام به تیراندازی می کنند.

اما در زمانی که یک گروه از نیروهای پیاده خودی با دشمن در فاصله ای مثل 200 الی 300 متری درگیر شوند، داشتن سلاحی مجهز به یک دوربین قوی و همچنین یک پایه برای حفظ تعادل می تواند برگ برنده نیروهای خودی باشد.

سلاح هجومی فاتح+عکس
سلاح فاتح مجهز به پایه

با نگاهی به تجربه درگیری های سالهای گذشته سپاه در کردستان و یا منطقه سراوان در سیستان و بلوچستان - که خوشبختانه با تدابیر عملیاتی و استفاده از نیروها و معتمدان محلی این ناامنی ها به پایان رسیده است- به راحتی می توان به این نتیجه رسید که در بسیاری از مواقع، طرفین در فاصله کمی از هم درگیر شده اند و اصولا در این گونه موقعیت ها سلاحی به کالیبر 5.56 میلی متر از لحاظ برد و قدرت بازدارندگی مناسب می باشد.

البته وزن پایین این مهمات نکته مثبت دیگر در مورد آن است که باعث می شود هر نفر بتواند حجم بیشتری از مهمات را با خود حمل کرده و در نتیجه نیاز به پشتیبانی کمتر می شود و رزمنده مورد نظر می تواند برای مدت طولانی تر به تیراندازی و درگیری با دشمن بدون نیاز به پشتیبانی از طرف عقبه بپردازد.

هرچند هنوز "فاتح" در ابتدای راه است و هزینه ها و برنامه ریزی های مربوط به تجهیز تعداد قابل توجهی از یگانهای نیروی زمینی سپاه یا سایر نیروهای مسلح کشورمان در آینده مشخص می شود، اما مسلما پس از گذراندن آزمایش های مورد نیاز می تواند سلاحی مناسب برای رزمندگان ایرانی و سایر نیروهای مقاومت در دهه های آینده باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 79
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 13
  • ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    6 2
    خیلی قشنگه آدم دوس داره یکیشونو داشته باشه
  • ایرانی ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    9 5
    "سلاح کمری زعاف" جدن گاهی من فکر میکنم یک گروهی با زبان رسمی مردم ایران لج میکنند(اگر چیز دیگری نباشد!) براستی زبان ما این اندازه ناتوان و بیچاره است که این دوستان در سرتاسر آن نتوانسته اند یک وازه ایرانی برای این جنگ افزار بیابند؟؟!! که حتا چرخیدن ان تو دهان ما ایرانی ها هم سخت است !!چرا با ایران و ایرانی لج میکنید ودشمنی؟؟!!
  • وحید ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    0 1
    سلام علیه
  • اهوازي ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    0 0
    خدا قوت.لبخند بزن رزمنده.خشاب 20 تايي كمه براي اين كاليبر خشاب 30 تايي مناسبه.
  • حسین ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    2 0
    مشرق عزیز، هوز اون مقاله ای که در باره ناکارآمدی این کالیبر در ناتو منتشر کردی رو یادمون نرفته، تو اون مقاله تا تونستی این کالیبرو تخریب کردی،حالا واسم عجیبه که اینقدر داری از این کالیبر تعریف میکنی!! مخاطبین احمق نیستن.... میدونم ک منتشر نمیکنی ولی گفتنی رو باید گفت!
  • کمیل ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    3 1
    ماشاالله =حزب الله
  • ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    1 0
    سلام.مشرق موضوع انرژی جنبشی گلوله است.ویک مورد رو یادت رفت که در صورت درگیری با غربی ها این کالیبر از جلیقه ضد گلوله ان ها باید عبور کند.من نظرم با کالیبر 6.68 است.نظر شما چیه..?
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    1 0
    چقدر خشن !!!
  • محمد ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    0 0
    کالیبر سلاح باید تغییر کنه امریکایی تو جنگ افغانستان و عراق به این نتیجه رسیدن که کالیبر 5.56 قدرت کافی رو برای از پا در اوردن دشمن نداره برا همین دوباره دارن برمیگردن به کالیبر 7.62
  • ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    0 0
    سلام.مشرق موضوع انرژی جنبشی گلوله است.ویک مورد رو یادت رفت که در صورت درگیری با غربی ها این کالیبر از جلیقه ضد گلوله ان ها باید عبور کند.من نظرم با کالیبر 6.68 است.نظر شما چیه..?
  • بهزاد ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    2 0
    خونی که در رگ ماست/هدیه به رهبر ماست ان شاالله با قدرت ایمان و فعالیت جهادی در تولید همه سلاح های سبک و . . . خودکفا شویم .
  • ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    0 0
    اولین بار کی معنی خشن رو بهت یاد داد؟؟؟ یادت هست؟
  • اهوازي ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    1 0
    كاليبر از وا‍‍ژه ايتاليايي كاليبرو گرفته شده و كاليبرو از واژه عربي قالب گرفته شده است.واژه قالب هم از واژه فارسي كالبد گرفته شده است ژس بهتر است بجاي كاليبر يا قالب بگوييم كالبد.تفنگ با كالبد 5.56 يا تفنگ با كالبد 7.62
  • ناشناس ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    1 0
    كاملا درسته.20 فشنگ كمه بايد دست كم 30 فشنگ باشه.
  • ناشناس ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    0 0
    ميشود گلوله 5.56 را جوري طراحي كرد يا در آن موادي بكار برد كه آسيب زيادي وارد كند.
  • احسان ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    4 0
    اگر در صورت تایید و کارامدی جایگزین و تولید انبوه بشه ارزش داره نه اینکه به عنوان دکور ساخته شود
  • ایرانی ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    0 0
    با خشاب 30 تایی وزن می ره بالا
  • ناشناس ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    1 0
    توي عكس خشاب سلاح فاتح كوتاه است.به نظر ميرسد كه اين سلاح ميتواند از خشاب 30 تير استفاده كند.
  • ایرانی ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    0 0
    شما برو توسایتها دنبال آموزش کوبلن دوری و خیاطی بگرد .
  • ناشناس ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    0 0
    سلام یک چیزی میگم برید تحقیق کنید دولت میگه خط قرمز ما صنایع دفاعیه اما تمام بودجه وزارت دفاع در زمینه تحقیقاتی و حتی توسعه ای بسته شده و حتی با اینکه قرارگاه های وابسته به وزارت دفاع نیرو می خواهند ولی وزارت دفاع جلوی انها را می گیرند
  • زنده باد ايران ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    0 1
    بخش اصلي درگيري و پيروزي در مقابل پژاك توسط نيروهاي تيپ 48 فتح انجام گرفت كه تقريباً همگي در طول درگيري هاي نزديك از سلاح كلاشينكف و تفنگ تك تيراندازي دراگانف استفاده مي كردند . در هر حال سلاح زيبايي است و توليد همه نوع كاليبر و سلاح لازمه . دوستان سخت نگيرند . به اميد خدا زمينه ساز ساخت يك سلاح كارآمد براي نيروهاي دلاور ما بشه
  • ملت واحد ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    1 1
    کاش دیگر صنایع ما مثل خودرو سازی و لوازم خانگی و دیگر صنایع از صنایع نظامی ما یاد میگرفتند.
  • سیب خنده ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    0 0
    خوب شد به زبان دایناسورها نرسیدیم دیگه
  • ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    0 0
    در جنگ هاي امروز کشتن دشمن مهم نيست، زخمي کردنش مهمه کشته يک نفره اما زخمي دست دو نفر ديگه رو بند ميکنه
  • ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    0 1
    يگان صابرين از ام 16 چيني استفاده ميكنه
  • ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    0 0
    باید دید تو آفتاب و باد و بارون و گردوخاک چقدر کارایی داره ..مثلا اگر توی آب بیفته بازهم قابل استفاده هست ؟
  • ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    0 0
    باید دید تو آفتاب و باد و بارون و گردوخاک چقدر کارایی داره ..مثلا اگر توی آب بیفته بازهم قابل استفاده هست ؟
  • yaser ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    0 0
    کاش،اما فرهنگ جامعه ما تا صد سال هم ظرفیت حمل سلاح رو نمیپذیره
  • yaser ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    0 0
    کالبد فشنگ!!!
  • ایرانی -اهواز ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    1 0
    خروش نامی فارسی که بهش میاد . فردا یک کشور عربی میگه اینم مال ماست . مثل جریان خلیج فارس
  • سرباز2 ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    0 0
    ناشناس جان اخوي بلند شو رسيديم ........
  • ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    0 0
    داداش کالبد فشنگ من 7 ماله تو چنده.......می خوای اصلا برای تلطیف شدن فضای جنگی بگیم شمایل........شمایل این فشنگ 7 میلیمتریه
  • یحیی ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
    0 0
    یاد جوونیام افتادم ... دوران جنگ رو میگم ، من خودم یه پارابلوم1908 داشتم ، واقعا خوشدست بود ! خدا بیامرزه آدولف رو ، اگه موفق میشد زحمات امثال من تو جنگ اول به هدر نمیرفت :D
  • علیا ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
    0 0
    فرق ما با دیگر جوامع اینه که به خاطر امنیت موجود در سح جامعه کسی نیاز به داشتن اسلحه برای داع از خود رو احساس نمیکنه. طبق قانون هر ایرانی میتونه سه اسلحه داشته باشه. یه اسلحه خفیف. یه ساچمه زن و یه گلوله زن. هیچ منع قانونی ای هم برای این امر نیست. فقط برو بخر ببرش پادگان فکر کنم حر بعد تقاضای جواز کن و حدود یک ماه طول میکشه که جوازش رو بدند. بعد هر جا که خواستی با خودت ببرش. پدر من هم ساچمه زن داشت و هم گلوله زن. البته از گلوله زن برای شکار و از ساچمه زنی هم برای تفریح توی باشگاه تیر اندازی مهام استفاده میکرد. همین الانشم خیلی از عشایر و لرها و کردها و بلوچ ها هم اسلحه دارند. اما استفاده غیر مجاز نمیکنند.
  • ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
    0 0
    MAGPUL MASSADA
  • ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
    0 0
    خیلی خوبه ولی چه فایده وقتی لب مرز هنوزم از کلاش استفاده میشه ... باید سربازان مرزی هر چه زودتر از این تجهیزات استفاده کنند
  • ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
    0 0
    کاملا درسته
  • محسن ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
    0 0
    این کالیبر معنی اندازه را میدهد، در گلوله اندازه قطر خارجی مرمی مورد نظر است. در فارسی کالبد معانی زیادی دارد.
  • محسن ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
    0 0
    با عقاید هیتلر کاملاً اشنایی داری!!!!
  • ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۱
    0 0
    نظرحقیرتخصصی بود،چراحذف کرده اید؟قدرت گرفتن،دررفع اشکالات وایرادات نهفته است!بازهم میگویم این سلاح برای جنگ شهری عالی است امابدردیگان رزم صحراوکوهستان نمیخورد!
  • ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۱
    0 0
    دیدید گفتم این سلاح امریکاییه.به امید اون روزی که همه سلاح های امریکایی تو کشور ساخته باشه.اونایی که بازی کال اف بازی کردند خوب میدونند منظورم رو.تازه یه گانر هست اسمش SENTRY GUN هستش دیگه تعریفش رو نمیکنم خودتون سرچ کنید میفهمید. چیه اون تفنگ کلاش و ژ3 با جرثقیل باید حملشون کنی!
  • ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۱
    0 0
    بجه های خود کفایی بی زحمت سلاح m4a1 با قابلیت حمل نارنجک بسازن.همچنین sentry gun
  • علیرضا اهواز ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۱
    0 0
    چقدر بی انصافید ؟! خداییش کسی مثل من وقت میذاره تا نظر درست و تخصصی برای مطالبتون بنویسه ؟ اونوقت معلوم نیست چرا منتشر نمی کنید ! غیر از اینه که گفتم سازنده و مبدع سلاح خیبر خودش اعلام کرده این سلاح بعد از رونمایی هرگز به چرخه تولید وارد نشده ؟ غیر از اینه که گفتم این سلاح فاتح به درد یگانهای ویژه میخوره نه به عنوان سلاح یگانهای رزمی و سلاح ملی ؟ این نظر منو منتشر نمی کنید اونوقت نظرات تندتر و کارشناسی تر و چالش برانگیزتر رو چکار می کنید خدایی ؟!! درخواست دارم جوابمو بدید منتشر کننده محترم
  • ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۱
    0 2
    این سلاح خارجیه! کار ما نیست. احتمالا این سلاح خریداری و مونتاژ شده است. ولی قشنگه و خوب اسلحه ای را تهیه کرده اند و احتمالا روسی باشد.
  • حمید ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    آره منم با نظر محمد در مورد ندامت و بازگشت کالیبر 7،62 موافقم. ولی دانستن این چیزی که من اینجا می گم برای همه اجباریه، دوران جدید دوران مهمات هوشمند است یعنی دوران MX25 متأسفانه استراتژی ایران همچنان بر محور قربانی انسانی استوار شده ...تحولات آینده بستگی به تغییر این استراتژی دارد در غیر این صورت ایران را باید دو دستی تحویل هر قاچاقچی بین المللی که راه رسید بدهیم. یعنی همانهائی که الان برد موشکهای ایران را به بهانه جلوگیری از تنش محدود کرده اند ...
  • معزپور ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    سلام بر تمامی دوستان و مشرقیون اولا گلایه ای دارم از دوستان دست اندر کار مشرق وآن اینکه چرا هر حرفی را منعکس میکنید ؟ بعضی وقتها کلمات ناپسند و دور از شآن جامعه را منعکس کرده و باعث پایین آمدن سطح کاری خود میشوید.
  • معزپور ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    دوما: درست است که در قرآن آمده و اعدوا لهم ...خود را تجهیز کنید برای ترساندن دشمنان اسلام و مسلمین ولی .. این گونه که شما نوشته اید : "فاتح برگ برنده رزمندگان ایرانی در نبردهای قرن 21" حقیقتا مرا منکسر کرد.... آیا قدرت خود را از سلاح میگیریم؟ آیا یک سلاح ساده که آهن پاره ای بیش نیست برگ برنده ما خواهد بود؟ آیا سلاح های ما در برابر سلاح های آمریکایی قابل مقایسه است؟ برادر جان آیا قدرت ما تنها در سلاح است؟ بیاد بیاوریم که امام بزرگوار ما فرمودند با یک دست سلاح و با دست دیگر قرآن را برگیرید. بیاد بیاوریم که امام فرمودند: برای مبارزه با دشمنان از مسلسلهای متکی بر ایمان استفاده کنید... عزیزان من در جبهه تابلوهایی نصب میکردیم که روی آن نوشته شده بود"اتکا به سلاح ممنوع" گویا جای این تابلو در وزارت دفاع و در امکان نظامی خالسیت . عزیزان من در طول هشت سال دفاع مقدس هم ما هر جا پیروز شدیم با قدرت ایمان بود نه بخاطر برتری سلاح که هیچگاه از بعثیون برتر نبود سلاح ما. بیائیم نسل خود را به سلاح و صلاح مجهز کنیم تا خدای ناکرده چوب غرور و نخوت را نخوریم. بیایید قرآن را باور کنیم که در آیات 65 و 66 سوره انفال رمز پیروزی را صبر و ایمان میداند نه سلاح.
  • مشکوک ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    1 0
    نظر من 7.62 تخریب و نفوظ بهتری داره
  • مشکوک ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    یعنی منظورت گلوله های اورانیومیه که امریکا ازش استفاده میکنه؟؟
  • مشکوک ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    دقیقا درسته زمان خاتمی هم این کار رو کردن.حتی اون موقع بخش تحقیقات هم تقریبا تعطیل بود.تمام رزمایش هاهم تعطیل و بوجه نیمدادن.اونهایی هم که برگزار میشد توسط خود نیرو ها بود.بوجه بسیج رو هم خوردن نامردا.این جریانات هم پیرو همون مطالبه
  • مشکوک ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    هیتلر نه میخاییل کلاشینکف
  • ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 2
    اره عزیزمن جلوی بخور بخورا رو گرفته
  • ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    کلا خشن ساختن برای دشمن
  • ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاء عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاء بَيْنَهُمْ
  • اهوازي ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    جناب ناشناس 23:11 كالبد فشنگ بچه هاي جنوب بخصوص اهوازي ها بالاست مثلا 30 به بالا.تازه دو زمانه هم هست.
  • ناشناس ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    خشاب 30 تايي باشه مناسبه.روي وزن تاثير چنداني ندارد.
  • مهران ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    كاملا با كالبد بجاي كاليبر موافقم.كاملا درسته چون كاليبر از كالبد گرفته شده است.فارسي را پاس بداريم.
  • ايراني ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    فشنگ 6.8بهتر چون نفوذ مناسب داره و تخريب بيشتر و لگد زياد فرق نميكنه خشاب كمه
  • سید عادل میراحمدی بهنمیری ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    سلام. با این گلوله می توان یک هواپیمای مسافربری امریکا را نابود کرد. یازده گلوله برای نابوی موشک کافی است. هیهات من ذلة. التماس دعا یاعلی(ع)
  • ذاکر ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    سلام درود و خداقوت
  • ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    0 0
    ناو هواپیما بر میگفتی مشتری شیم
  • امید ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    0 0
    یه ضره در مورد نون سنگک هم اگه میشه نظر بدین لامصب هر روز گرون میشه .
  • سام ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    0 0
    تفنگ های ام 4 هجومی خیلی برای مرز بانان خوبه
  • برخواستن ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    0 0
    سلام اگه این اسلحه به تولید انبوه رسیده چرا ارتش و نیرو ها بهش تجهیز نمیشن؟؟؟ این سلاح با تجیهیز شدن میتونه مثه سلاح های قدرتمند عمل کنه . میتونن تو نیرو های نوپو ازش استفاده کنن و سلاح های قدیمی رو کم کم کنار بزارن این طور بهتر نیست؟
  • حامد ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
    0 0
    درسته که اسلحه مرز بانان هنوز کلاشه ولی این تفنگ بهنرین تفنگ از نظر نشانه گیریه
  • علی ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۶
    0 1
    مخلوطی از کلاش و یوزیه کار ایران نیست ..... تقلید آفت صنعته مهندس علی معرف
  • ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۷
    0 0
    من یک سوال دارم وزن سلاح فاتح چقدر؟
  • ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    1 0
    هم زمان با ساخت سلاح روز نباید فراموش کنیم آنچه در میدان جنگ تاثیر گزار تر است نه سلاح جنگی بلکه روحیه جهادی و بصیرت است البته در کنار سلاح پیشرفته تر موفق تر خواهند بود.
  • ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    0 0
    این سلاح کمتراز سه یعنی ازکلاش کمتره.درضمن اگر این اسلحه امتحان کیفی خودراپس داده باید هرچه سریعتر جایگزین سلاحهای کهنه ای همچون کلاش و ژ3 شده ودراختیار مرزبانان غیور وسایر نظامیان کشور قرار بگیره.
  • محمد ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
    0 0
    باید یک نمونه با کالیبر 7.62 و خشاب 30 تایی هم ازش ساخته بشه از نظر ظاهر و قابلیت افزوده شدن ادوات جنگی و دوربین خوبه و مشابه نمونه های غربیه ولی جای کار داره این مدل فقط برای نبرد های سبک مناسبه باید رو برد و قدرت تخریبش کار شه
  • یا علی ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
    0 0
    خدا قوت
  • عرفان ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    من از اینا میخوام.
  • عرفان ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    من دوس دارم از اینا داشته باشم کی میخواد جلومو بگیره.
  • ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    0 0
    چرا ak-103 خریدیم؟!!؟؟!!! اه
  • بهزاد ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 1
    اره شما همه چیز میسازین اما مثل ادجینالش نیست پراید میسازین مثل کرها ایش نمیشه .ام پی میسازین مصل المانیش نمیشه .کلاش میسازین مثل روسیش نمیشه .حالا کفار ام 4 میسازن از امریکاییش بهتر.امریکا کلاش میسازه از روسیش بهتر
  • ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
    0 0
    دقت ژ3 از کلاش خیلی بیشتره.
  • itc09 IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    0 0
    متاسفانه خشابش خیلی کوچیک هست زود خشاب خالی میکنی خشابش اگه اندازه کلاش بود خوب میشد و با نصب دوربین عالی میشد
  • H IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
    0 0
    عالی بود. ولی من کالیبر های بالا را پیشنهاد میکنم چون دشمن اصلی ما غربی ها با لباس های ضد گلوله که باید گلوله ی اسلحه ما از آن عبور کند، حتی برای زخمی کردن. با تشکر. لطفاً منتشر کنید.
  • تنها راه نجات اطاعت کامل از رهبری IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    0 0
    این ساخته های وزارت دفاع واقعا خوبه اگر کیفتر رو بالاتر ببرن میشه به عراق سوریه افغانستان و..... فروخت تا هم درامدی بشه هم سلاح ایرانی جهانی بشه. براخودمونم که به تعداد بالا تولید بشه و گرنه هیچ بدرد نمیخوره. باتشکر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس