کد خبر 349738
تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۴

در پرونده فوتبالیست‌های متخلف در زمینه کارت‌های پایان خدمت، سازمان لیگ در آزمون انتخاب بین بد و بدتر قرار گرفته است؛ مسئولان این سازمان بین به هم خوردن نظم لیگ و نابودی اعتماد مردم به فوتبال کدام را برمی‌گزینند؟

به گزارش مشرق، مهدی تاج، رییس سازمان لیگ حرفه‌ای فوتبال، دیروز (یکشنبه) در نشست خبری خود صراحتا اعلام کرد که سازمان لیگ با مسئولان نظام وظیفه به هماهنگی رسیده بود که نام بازیکنان متخلف در پرونده کارت‌های معافیت یا پایان خدمت تا نیم فصل اعلام نشود تا لیگ دچار مشکل نشود.

این هماهنگی در حالی صورت گرفت که در دو نوبت، اسامی چندین فوتبالیست – که بیشترشان اسم و رسمی نداشتند – اعلام و کارت معافیت آن‌ها هم باطل شد. هماهنگی سازمان لیگ و مسئولان نظام وظیفه برای اعلام نکردن نام متخلفان تا نیم فصل (به گفته تاج) پس از آن صورت گرفت که چندین بازیکن لیگ یکی و یکی، دو بازیکن لیگ برتری به عنوان متخلف به مردم معرفی و نام چند بازیکن دانه درشت و مطرح هم به صورت گمانه‌زنی‌ها عنوان شد.

چند روز قبل از نشست خبری تاج، برخی از مسئولان نظام وظیفه به صورت جسته و گریخته از توافق با سازمان لیگ برای اعلام نکردن اسامی سایر متخلفان سخن گفته بودند اما این توافق یک بار زیر پا گذاشته شد.

مهدی تاج در نشست خبری یکشنبه‌اش گفت که اعلام نام حسین ماهینی و علی حمودی و ابطال کارت پایان خدمت آن‌ها خارج از قاعده بوده و قرار نبوده که تا نیم فصل نام جدیدی اعلام شود.

اکنون چند پرسش به ذهن می‌آید که مسئولان سازمان لیگ باید به آن پاسخ دهند.

1) چرا نام بیشتر متخلفان پرونده کارت‌های پایان خدمت تا نیم فصل اعلام نمی‌شود و آن‌ها می‌توانند با فراغ بال فوتبال بازی کنند و مبالغ هنگفت قراردادشان را بگیرند و هیچ مشکلی هم نداشته باشند. چرا بازیکنی که با پرداخت پول، سندی رسمی را جعل کرده و توانسته قانون را دور بزند، چنین فرصتی پیدا می‌کند که با وجود افشای تخلف و جرمی که مرتکب شده، با خیال راحت بازی کند و از آینده‌اش هم هیچ نگرانی نداشته باشد؟

2) مهدی تاج گفته که بازیکنان متخلف از سوی کمیته انضباطی با محرومیت روبه‌رو می‌شوند – حداقل 2 ماه – اما تخلف آن‌ها به عنوان جعل مدرک تلقی نمی‌شود چون کارت‌های پایان خدمت آن‌ها از مرجع اصلی صادر شده است.

آیا این سخن نوعی سرپوش گذاشتن روی یک تخلف آشکار نیست؟ آیا محرز شدن تخلف بازیکنان در مسئله کارت‌های پایان خدمت، به اندازه کافی دلیل و مدرک محسوب نمی‌شود که این بازیکنان با جریمه و مجازات سخت‌تری روبه‌رو شوند؟

3) تاج اعلام کرده که فوتبالیست‌های متخلف پس از گذراندن دوره محرومیت خود می‌توانند در تیم‌های نظامی ادامه فعالیت دهند.

در حالی که بسیاری از جوان‌های ایرانی با رسیدن به سن مشمولی به خدمت سربازی اعزام می‌شوند، چرا افراد متخلف و کسانی که قانون را چند سال دور زده‌اند از موهبت حضور در تیم‌های نظامی بهره‌مند می‌شوند و نباید به سربازی بروند؟

آیا هر کسی که قانون را دور بزند و چند سال – با تخلف و جعل مدرک – از اعزام به خدمت طفره برود، می‌تواند از این امکان بهره ببرد که به جای حضور در پادگان و مشق رزم و انجام وظیفه‌ای ملی، در زمین چمن بدود و جیب‌هایش را از "پول حرفه‌ای فوتبال" پر کند؟

پیش از این نمونه‌هایی بوده که بازیکن به عنوان سرباز به تیم نظامی رفته و در همان حال قراردادی چند صد میلیونی با آن باشگاه امضا کرده است. آیا همه می‌توانند طوری سرباز شوند که پس از دو سال خدمت وظیفه، 800 میلیون تومانی کاسب شده باشند؟

4) مسئولان سازمان لیگ دائم از جوان‌گرایی دم می‌زنند و با آب و تاب فراوان عنوان می‌کنند که سیاست سازمان لیگ در الزام باشگاه‌ها برای به خدمت گرفتن بازیکنان جوان، جواب داده و سن لیگ پایین آمده است. این رقم به گفته تاج دو سال و شش ماه کاهش نسبت به فصل قبل است.

با این حال، همین مسئولان می‌گویند که اگر سازمان نظام وظیفه نام فوتبالیست‌های متخلف را اعلام کند، لیگ به هم می‌ریزد. تعداد این بازیکنان – طبق اعلام مرجع غیر رسمی - حدود 70 – 80 نفر است. بی‌شک خروج 80 بازیکن از لیگ برتر می‌تواند تیم‌ها را با مشکل روبه‌رو کند اما می‌شود به قیمت نگرانی برای بر هم خوردن برنامه‌های لیگ، چشم را روی حقیقت بست و بی‌قانونی و تمسخر قانون توسط عده‌ای را نادیده گرفت؟

5) زبان این جستار کمی تند است اما هدفش تنها اصلاح یک اشتباه به صلاح جامعه فوتبال است. در فوتبال که هر روز یک نفر، یک مرجع، یک سازمان و یک نهاد نظارتی از فسادش حرف می‌زند و تهمت و افتراهایی به اهالی‌اش می‌بندد، آسان‌گیری و اهمال در چنین پرونده‌ای تنها به شائبه‌ها قوت می‌بخشد و فرضیات را به اثبات می‌رساند.

بر هم خوردن نظم لیگ و خروج چندین فوتبالیست – که احتمالا بیشترشان مستعد هستند – از لیگ اصلا به سود فوتبال نیست اما رفتاری اینچنین و ایجاد شائبه‌ها و دلزده کردن مردم و هواداران فوتبال، بی‌نهایت بیشتر موجب ضرر فوتبال است.

مسئولان سازمان لیگ باید در این پرونده بین بد و بدتر، یکی را انتخاب کنند.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس