بازتاب دادن پیشنهادات غرب اگر از باب شناخت دشمن باشد، قطعاً مفید است اما متاسفانه نحوه انعکاس طرح خارجی به گونه‌ای است که در مخاطب ایرانی القا می‌شود که طرحی بهتر از آنچه منابع خارجی مطرح کرده اند، وجود ندارد و نخواهد داشت!

نقدی بر یک پیشنهاد مشکوک به ایران
گروه سیاسی مشرق - پایش ادبیات و تحلیل های حوزه هسته‌ای در کشور نشان می‌دهد که در کنار مواردی اندک و معدود از تولیدهای بومی، عمده تلاش منابع تحلیلی و رسانه‌ای کشور به بازتاب دادن طرح‌های خارجی مصروف می‌شود.

بازتاب دادن اگر از باب شناخت دشمن باشد، قطعاً مفید است اما متاسفانه نحوه انعکاس مطالب و طرحهای خارجی به گونه ای است که در مخاطب ایرانی القا می شود که طرحی بهتر از آنچه منابع خارجی مطرح کرده اند، وجود ندارد و نخواهد داشت! با نگاهی به طرح انجمن کنترل تسلیحات امریکا در مورد ظرفیت غنی سازی ایران، می توان این آسیب بزرگ در فضای تصمیم سازی و تحلیل راهبردی مسائل هسته ای را به وضوح دریافت.

مایه تاسف است که برخی محافل تحلیلی کشور که این پیشنهاد را برگردان و در رسانه ها مطرح کرده اند، محتوای این طرح را «معقول ...» دانسته و مورد حمایت قرار داده اند. پایگاه تحلیلی "د - ا" که این گزارش را برگردان کرده است، در انتهای آن آورده است که: "طرح پیشنهادی انجمن کنترل تسلیحات پیشنهادهای معقول و منطقی ای به دو طرف می دهد که به نیازهای عملی ایران هم در آن توجه شده است"!!!.

اکنون با ملاحظه نکات زیر به وضوح به این نتیجه خواهیم رسید که ارزیابی و قضاوت فوق، نه تنها بی اساس و غیرعلمی است بلکه برای منافع کشورمان در عرصه دیپلماسی و سیاست هسته ای نیز بسیار زیان آور خواهد بود.

انجمن کنترل تسلیحات آمریکا، یک کانون تفکر و اندیشکده وابسته به نظام تصمیم‌گیری امنیت ملی این کشور با ظاهر غیردولتی و مستقر در واشنگتن است. عجیب است کسانی که چندین سال سابقه فعالیت دیپلماسی داشته اند، از این نکته غفلت می‌ورزند که برنامه و دستورکار این کانون‌ها را چه سازمانی تعریف می‌کند؟ اساساً هدف‌گذاری این کانون‌ها چگونه و در چه فرایندی به انجام می‌رسند؟ غیر از این است که نیروهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکائی مدیریت کلان و گردانندگی این بخش از نظام تصمیم سازی امنیت ملی را بر عهده دارند؟ اگر همین نکته به خوبی درک می شد، لااقل محقق ایرانی با تامل و نکته گیری به مطالعه آن می پرداخت و در نتیجه مجالی برای قضاوت کلی انفعالی در برابر آن پیدا نمی شد.

انجمن کنترل تسلیحات، با ارائه طرحی موسوم به «فرمول برد - برد برای تعریف ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم ایران» به تاریخ 28 اوت (که رسانه ترجمه کننده آن، به اشتباه تاریخ 15 سپتامبر را برای آن اعلام کرده است)، تلاش کرده تا در صحنه دیپلماسی عمومی و رسمی به نقش آفرینی در مدیریت فکری و محتوائی مذاکرات نیویورک بپردازد.

این طرح، سه مرحله ای است که در واقع، الگوی پلکانی امریکائی را در زمینه ظرفیت غنی سازی ایران ارائه می کند. رویکرد این طرح، ابتدا کاهش ظرفیت از سطح فعلی است و سپس با اتخاذ اقداماتی که ایران به صورت اعتمادسازی انجام می دهد، می تواند طی 17 سال بعد، به حالت اولیه و فعلی بازگردد.

در مرحله اول مورد ادعای این طرح، پیشنهاد این انجمن کاهش حدود 35 تا 55 درصد ظرفیت غنی سازی فعلی به مدت 3 تا 4 سال در برابر حق تحقیق و توسعه درباره نسل جدید سانتریفیوژها است. مرحله دوم، بازگشت به وضعیت فعلی طی 4 تا 5 سال در قبال جایگزینی سانتریفیوژها با نسل دوم است و در مرحله سوم، طی 10 سال همراه با حفظ وضعیت فعلی همراه با تولید سانتریفیوژهای نسل سوم.

با ملاحظه دقیق مفاد این مراحل سه گانه، ویژگیهای کارکردی این طرح به قرار زیر است:

  • این طرح، با کاهش ظرفیت غنی سازی فعلی ایران آغاز می شود. بنابراین، ایران را به تقلیل ظرفیت فعلی غنی سازی ترغیب می کند.
  • پیشنهاد مرحله نخست آنها به معنای تعطیلی تاسیسات فردو و بازکردن سانتریفیوژهای نسل جدید نصب شده در تاسیسات هسته ای فردو و نطنز است که هنوز به آنها گاز تزریق نشده است.
  • اگر در مراحل بعدی از «ارتقای ظرفیت غنی سازی» یاد می کند صرفاً در حد پس دادن ظرفیت هائی است که در مرحله اول سلب شده است.
  • افزایش تدریجی ظرفیت غنی سازی از حد تقلیل تا سطح فعلی را منوط به مجموعه ای از اقدامات و محدودیت های هسته ای ایران در عرصه های دیگر می کند.
  • هرگز به ایران اجازه نمی دهد به نیازهای آتی خود پاسخ بدهد. در نتیجه، راهبرد 190 هزار سو را به طور کامل نفی کرده است.
  • نهایتاً پس از سالها اقدام و تعهدپذیری ایران، بازگشت به مرحله فعلی را تجویز می کند.

نکته در اینجاست که با این طرح، دوره زمانی توافق جامع 17 ساله تعریف شده و این همان پیشنهاد امریکا است؛ به طوری که تا سال 2013 همچنان برنامه هسته ای ایران در کش و قوس مذاکرات و ... بماند و طبیعتاً عادی شدن برنامه هسته ای نیز به طول بیانجامد.

با توضیحاتی که در بالا اشاره شد، این پرسش را می توان مطرح کرد که این طرح چه پیشنهاد «معقول و منطقی» به ایران داده است و چگونه به «نیازهای عملی ایران» توجه کرده است؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    0 0
    چرا 17 سال؟نکتش اینجاست .
  • ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    0 0
    شما که زرنگید چرا یک پیشنهاد بهتر نمیدید؟
  • fff ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    0 0
    رهبری مخالف مذاکرات هستند هزار بار هم فرمودند این مذاکرات چه سودی داشته یکی رو کسی میتونه بگه فقط یک فایده ؟جز1 تحقیر ایران 2هزینه های میلیاردی مذاکرات 3افزایش تحریم 4شادی اسراییل از شکست ایران در مذاکرات 5 افزایش تهدید نظامی وهزاران ضرر دیگه مذاکرات باید قطع بشه و غنی سازی در حد 90 درصد باشه میدونین با 90 درصد چیکارها که نمیشه کرد افسوس صد افسوس که ایرانی هستم و در اوج ذلت ایران مشرق لطفا چاپ کنید تشکر
  • ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    0 0
    مذاکره نکردی چی سو؟ مردم داشتن از گرسنگی و بی پولی میمردن
  • ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    0 0
    ما هر وقت با استعمارگران به صورت جدی و عمیق مذاکره کردیم ، آنها وقیح تر شدند و به ما توهین بیشتری کردند ؛ اولین دور مذاکرات وفتی کار جدی شد جورج بوش ایران را محور شرارت خطاب کرد و حالا هم دیوید کاتمرون ایران را تروریست پرور خطاب می کند ؛ جنس استعمار همین است ، ما نباید به آنها دل خوش کنیم
  • کیومرث ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    0 0
    فکر میکنی با وطن فروشی، اوضاع خوب می شود؟ مگه نمیدونی که تاریخ در مورد وظن فروشی های گذشتگان چه قضاوتی دارد؟
  • آلیس ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    0 0
    دادیم اما آمریکا و اروپا مخالفت کرد! چون حقوق ایران در آن، تضمین شده بود. این اراجیف کامرون برای شما، عبرت نشد؟
  • ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    0 0
    عمو لطف کن بگو چی الآن بعد از مذاکرات مثل گذشته گرون نشده!؟؟؟
  • کوروش ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    0 0
    حتی کارشناسان اصلاح طلب میانه رو هم میگن در صورت عدم لعو تحریم ها تعلیق هسته ای به امید یه هویچ در بیست سال بعدش یک خودکشی سیاسی برای تهران هست یعنی دادن همه تخم مرغ ها بدون گرفتن هیچ چیز مثلا لعو تحریم ها بیست سال دیگه که هیچ همین دو سال آینده مردم رو وادار می کنه که حکومت رو مجبور کنن در موضات غیر هسته ای امتیاز بده و وقتی حکومت نمی تونه مثلا اسراییل رو به رسمیت بشناسه یا احکام اسلامی رو لغو کنه و از حزب الله و..حمایت نکنه خود به خود در یک دوره بلند مدت فضا برای انزوای حکومت از مردم وحمله بخصوص با رفتن اوباما و آمدن یک دولت جمهوری خواه فرآهم میشه.. مهمترین دلیل این سناریوی تکراری غرب این هست که از همین الآن امریکایها عملا بهانه تحریم ها رو دارن از هسته ای به موشکی حمایت از حزب الله حماس شیعیان منطقه موضوع فلسطین و اسراییل و احکام اسلامی دارن شیف میدن و میگن تعلیق تحریم ها در بلند مدت نه لغو تحریم ها!! البته خدارو شکر خود دولت هم فهمیده قضیه چیه استراتژی غرب در باره ایران ادامه همان استراتژی برخورد با لیبی و عراق زمان صدام هست که هسته ای رو بار کشتی کردن رفت ولی تحریم ها نرفت.....اول خلع سلاح هسته ای دوم ادامه تحریم و جدا کردم مردم از حکومت برای عدم دفاع مردمی در زمان حمله و زمانی که در یک پروسه ده یا بیست ساله چه از نظر نظامی چه اقتصادی حکومت ضعیف شد حمله تمام عیار زمینی هوایی دریایی واقعیت این هست در امریکا دموکرات ها و جمهوری خواهان مکمل هم هسن نه رقیب هم
  • ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    0 0
    مذاکره کردی چی شد داداش؟
  • دکترای سیاست خارجی ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    0 0
    شما اگر خودتو به ساده لوحی نزدی و کمی بزرگ بشی و حداقل یک بار پیشنهادهای بسیار زیادی که داده شد رو می خوندی الآن خودت هم کلی پیشنهاد بهتر داده بودی یکی از اونها این هست که وقتی طرف مقابل تو رو تحریم کرده برای ضعیف بودن دائمی و تغییر رژیم و نه بهانه اتمی شما باید بیای بمب اتمی بسازی تا حداقل هدف تحریم ها که میگم نساخت بمب اتمی توسط ایران هست از بین بره چون عملا ایران بمب داره بعد باید بیای تمام کشورهای منطقه رو به بمب اتمی مجهز کنی مثل عراق لبنان سوریه یمن ترکیه حتی مصر وعربستان.........اون موقع این کشورها که از ترس شدن نوکر غرب دیگر اعتماد به نفس پیدا خواهند کرد و دیگر اهرم فشار غرب علیه ایران نخواهند بود وسریع شیفت می کنن روی منافع ملی خودشون نه منافع ملی و امنیت ملی غرب..... عملا جنگ بین کشورهای اتمی همسایه هم غیر ممکن هست چون میشه خودکشی و دیگه آرزوی غرب که جنگ دائم بین کشورهای خاورمیان هست برای تاراج نفت و مواد اولیه ارزان از این منطقه هم از بین میره در واقع تمام خواب و خیال های غرب برای غرب آسیا زیر و زبر میشه....
  • ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    0 0
    سلام. هفده سال به دور سازمان وتو بین الملل گردیدن باعث می شود که یک اهن که در درون ان بمب اتم باشد از یک سمت کره زمین این وتو کنندگان به سمت ملت غیور ایران اسلامی به حرکت در آید و انگاه بمباران اتمی که از سفارت امریکا در سازمان بین الملل وجود دارد به صدا در می اید به سمت ملت ایران زمین حرکت کند و به وقوع برسد. هیهات من ذلة. التماس دعا یاعلی(ع)
  • ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    0 0
    اینا توهمه کجا تحریما رو برداشتن ؟ چی ارزون شد ؟گاز و برق و همه چی رو که گرون کردن خودورو قیمتش پایین نیومد هیچ بیشترم شد قبل این کی از گرسنگی مرد چرا جو میدین الکی ؟ تنها اتفاقی که افتاده خاموش شدن بوقای تبلیغیه که قبلا تا یه یه چیزی گرون میشد زمین و زمانو به هم می دوختن اما الان بی سر و صدا همه چی گرون میشه
  • ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    0 0
    میشه بگین کدوم پول.ما که هر وقت از زمان دولت خاتمی تا به امروز مذاکره کردیم اخرش تحریم شدیم.
  • ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    0 0
    حال مردم دارن مى تركن نه جانم حال مردم روز به روز دارن فقيرتر مى شوند فقط اين دولت و اعواملش دارن خوش مى كذرانند قبل از اين دولت اروبا 20درصد قبول كرده بود بحث روى اضافه نك دن بود حالا اين دولت ... اورد
  • ناشناس ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    0 0
    ما پیشنهاد بهتری داریم خروج ایران از ان پی تی و توسعه تاسیسات هسته ای و غنی سازی بالای 60 درصد باعث به التماس افتادن غرب و امتیاز دادن به ایران و لغو تحریمها میشود.
  • ناشناس ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    0 0
    غرب با این پیشنهاد بدنبال عقیم کردن برنامه هسته ای ما و طولانی کردن زمان لغو تحریمها میباشد.
  • ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    0 0
    خاک بر سرت کنن! خدا روزی دهنده ست نه آمریکا! حالا خوبه از نظر منابع انرژی(نفت,گاز,معادن اورانیوم) معادن برای مواد اولیه ی تولید, خاک حاصلخیز و اقلیم 4 فصل برای کشاورزی و ... و مهمتر از همه هوش و استعداد سرشار ایرانی ها خداوند ما رو غنی و بی نیاز کرده که این حرفها رو میزنی! اگر توی اینها نیازمند بودیم خدا میدونه در مورد رزاق بودنش چی میگفتی! اگر وضعمون 100 برابر بهتر از این نیست از بی کفایتی و تنبلی خودمونه! مشرق! صفت رزاق بودن خدا زیر سوال رفت! خدایی الله زیر سوال رفت! حکومت الله رو بردن زیر حکومت آمریکا! اگر اینو چاپ نکنی در کامنت بالا همدستی و جواب خدا رو خودت باید بدی!
  • ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    0 0
    وَلَنْ تَرْضَى‏ عَنْكَ الْيَهُودَ وَلاَ النَّصَرى‏ حَتَّى‏ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إنَّ هُدَى‏ اللَّهِ هُوَ الهُدَى‏ وَلَئِنْ اتَّبَعْتَ أَهْوَآءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَآءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَالَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيّ وَلاَ نَصِيرٍ سوره ی بقره آیه 120 ترجمه (اى پیامبر!) هرگز یهود و نصارى از تو راضى نخواهند شد تا (آنكه تسلیم خواسته آنان شوى و) از آئین آنان پیروى كنى. بگو: هدایت تنها هدایت الهى است، و اگر از هوى و هوسهاى آنها پیروى كنى، بعد از آنكه علم (وحى الهى) نزد تو آمد، هیچ سرور و یاورى از ناحیه خداوند براى تو نخواهد بود.
  • سروش ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    0 0
    اي ذليل! اوضاع اقتصادي ربطي به مذاكره نداره! با تعطيلي مسكن مهر و هزار طرح بزرگ ديگه منم بلدم اوضاع رو درست كنم.
  • ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    0 0
    به مذاکرات خوش بین نیستیمممممم
  • ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    0 0
    پيشنهاد بهتر:غني سازي 90 درصد.
  • ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    0 0
    یه جور میگی مردم از گرسنگی و بی پولی میمردن هر کی ندونه فکر میکنه در مورد زیمبابوه نظر میدی، وقتی از کشورهای همسایه میان اینجا و از کار نمیترسن و کلی پول گیرشون میاد وقتی کسی از بی پولی میگه یعنی این که هنر و مهارت که نداره هیچ، حاضر هم نیست بره نون بازوشو بخوره بعد میاد وبگردی و همه رو مقصر میدونه جز خودش، بارها شده آگهی دادم برای افراد متقاضی کار پشت میز با شرایط مناسب (نه کارگری) ولی ظاهرا همه به فکر مدیریت هستن
  • ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    0 0
    بهترین کار اینه که هر کی بره دنبال کار خودش، از این بهتر؟
  • سید امیر ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    0 0
    الفاتحه
  • ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    0 0
    خاک بر سرت الان چی کردن تو شکمت جز باد خالی
  • ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    0 0
    شما که اول اخرش مذاکره رو باید میکردید.. دیگه این همه ناز و غمزه چیه؟؟
  • ابوالحسن ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    0 0
    مذاکره کردیم امریکا بهمون پول تو جیبی داده و قرمه سبزی برامون درست کرده؟ ما باید خودمون مشکلاتمون رو حل کنیم.وگرنه تا ابد باید زیر سلطه استعمارگران باشیم.
  • سجاد ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    0 0
    ول کن بابا چی فکر کردین فکر کردین اگه تحریم ها برداشته بشه دیگه همچی تمومه قیمت همه چی پایین میاد و مردم به زندگی قبلشون برمی گردن نه بابا تو مملکت ما اگه چیزی گرون بشه ، ارزون شدنش با کرام الکاتبین هستش ، بی خیال 100000000000 سانتریفیوژ نصب کنید و 99 درصد هم اورانیوم رو غنی کنید تا فیها خالدون این صهیونیست ها بسوزه! بد میگم؟ بعد نتانیاهو دستور حمله صادر میکنه و در عرض 24 ساعت اسرائیل رو با خاک یکسان میکنیم ، چی از این بهتره مگه که امام خمینی کبیر (ره) نگفت که : اسرائیل باید نابود شود.
  • ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    0 0
    عجب پس این جوری ایران چهل سال عقب میفته ! خدا کنه این جوری نشه با کمک خداوند متعال و ایمان مردم و پایداری رو ارزش ها . هر چی عقب بریم آن ها یک قدم جلو میان اصلا چرا ما باید اعتماد سازی کنیم اون ها بمب دارند باید اونها کنند
  • جواد ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
    0 0
    مشکل مملکت جای دیگست. با این وضعیت ادامه بدیم اگر با امریکا روابط مناسب هم برقرار کنیم حالا حالا ها جهان سومی می مونیم. البته شخصا به تغییر در روند امور مملکت بسیار خوشبین هستم و امیدوارم فساد و تبانی و مشکلات مدیریتی کشور طی ده سال آینده به حداقل برسد. این رمز پیشرفت است نه بوسیدن پای آمریکا.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس