چشم پوشی ترکیه از حمله تروریست‌های داعش به عین العرب در حالی شبهه برانگیز است که آنکارا به خوبی می‌دانست سقوط این شهر به دست داعشی‌ها موجب استقرار آنان در منطقه مرزی مشترک با سوریه خواهد شد.

به گزارش مشرق، روزنامه العرب نوشت: استقبال ترکیه از تعدادی از کُردهای عین العرب نه تنها شک و تردید در مورد متهم بودن به روابط با داعش را برطرف نمی کند، بلکه با توجه به چشم پوشی آنکارا از حمله ضربتی داعشی ها به عین العرب یا کوپانی و سقوط این شهر کُردنشین این سوال را مطرح می کند که چرا ترکیه چشم های خود را بر استقرار تروریست های داعش در نزدیکی مرز خود بست؟

ترکیه به جونان کُرد اجازه نمی‌دهد برای مقابله با داعش به سوریه بازگردند

إبراهیم بینیجی، یکی از اعضای حزب دموکرات مردمی کُردها که این روزها برای کمک به برادران خود برای عبور از مرز و ورود به ترکیه در نوار مرزی مستقر است، گفت: فقط دو هواپیمای ترکیه ای برای مقابله با داعشی هایی که از موصل برای حمله به عین العرب عازم این منطقه شدند، کافی بود.

وی تاکید کرد که ترکیه تا حدودی مسئول اوضاع جاری است، زیرا از داعشی ها حمایت می کند و علاوه بر این به کُردها اجازه نمی دهد که برای دفاع از سرزمین خود به سوریه بازگردند.

بینیجی در توضیح این مطلب افزود: بسیاری از جوانان کُرد برای انتقال خانواده های خود به محلی امن وارد ترکیه شده اند و اکنون تلاش دارند برای مبارزه با داعشی ها به سوریه بازگردند، اما مسئولان ترکیه به بهانه دلایل امنیتی مانع بازگشت آنان می شوند.

همدستی ترکیه با داعشی‌ها

این در حالی است که حزب کارگران کردستان روز گذشته بار دیگر از کُردهای ترکیه خواست برای کمک به کُردهای سوریه در نبرد علیه داعشی ها عازم عین العرب شوند، اما این درخواست با مخالفت آنکارا روبه رو شد.

در همین ارتباط سه جوان کُرد تاکید کردند که هنگام تلاش برای عبور از مرز، پلیس ترکیه مانع آنان شد.

به این ترتیب تقریبا کُردها مطمئن هستند که دولت ترکیه با داعشی ها همدست است از همین رو صدها جوان کُرد از شرق ترکیه در یکی از گذرگاههای مرزی با سوریه تجمع اعتراض آمیز برگزار کردند.

یکی از این جوانان گفت که دولت ترکیه از داعشی ها  که عین العرب را دیوانه وار مورد حمله قرار داده اند، حمایت می کند.

علاوه بر این در استانبول دهها هزار نفر با برگزاری تظاهرات پارچه نوشته هایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود « دولت اسلامی قاتل است، حزب عدالت و توسعه شریک آن است».

فیاض بکیر یکی از حاضران در این تظاهرات گفت که ترکها گفتند که به دلیل ربوده شدن بیش از 40 تن از اتباع این کشور به دست ترویست های داعش نمی توانند کاری بکنند، اما اکنون گروگان ها آزاد شده اند اما ترکیه نه تنها به کُردها کمک نمی کند، بلکه به طور پنهانی از داعشی ها حمایت می کند.

این اعتراضات در حالی است که رجب طیب اردوغان رئیس  جمهور ترکیه تاکید کرد که گروگان های ترک پس از گفت وگوهای دیپلماتیک و بدون پرداخت هیچ گونه باج وغرامت آزاد شدند.

اما عملیات آزاد سازی گروگان های ترک برای بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران مسائل سیاسی بسیار سوال برانگیز است، تا جایی که تعداد زیادی از آنان اعلام کردند که روند آزاد سازی گروگانها دلیل دیگری بر دست داشتن ترکیه با داعشی ها و حمایت از آنان است، زیرا در غیر این صورت چطور یک گروه تروریستی و افراطی گروگان های خود را بدون دریافت هیچ گونه باج آزاد می کند؟ و این ممکن نیست مگر اینکه روابط محکمی بین این گروه و دولت ترکیه وجود داشته باشد.

این گروه در تایید تحلیلات خود تاکید دارند که اگر داعش اطمینان نداشت که ترکیه در ائتلاف بین المللی علیه آن شرکت نمی کند، گروگان های این کشور را آزاد نمی کرد.

در اینجا باید یادآور شد که ترکیه تنها کشور حاضر در نشت جده بود که بیانیه پایانی آن را امضا نکرد.

نشست جده دو هفته پیش تشکیل شد و در جریان آن کشورهای شرکت کننده در ائتلاف بین المللی علیه داعش مشخص شدند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس