حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان گفت:‌فرهنگ ایثار و شهادت از طریق کتب درسی به دانش‌آموزان منتقل می‌شود و امسال زندگینامه شهیدان باکری، خرازی و همت در کتب درسی دانش‌آموزان گنجانده شده است.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان در نشست خبری به مناسبت بازگشایی مدارس و آغاز هفته دفاع مقدس اظهار داشت: اول مهر در کشور یک روز ملی محسوب می‌شود حتی افرادی که فرزند دانش‌آموز ندارند با مشاهده دانش آموزانی که به مدرسه می‌روند به یاد دوران دانش‌آموزی خود می‌افتند.

وی با اشاره به اینکه امسال کتب درسی پایه چهارم ابتدایی و هشتم متوسطه جدید التألیف است، گفت: کتب درسی پایه سوم ابتدایی و هفتم متوسطه که سال گذشته تغییر یافته بود امسال مورد بررسی مجدد قرار گرفته تا نواقص رفع شود. همچنین امسال 90 عنوان کتاب درسی به همراه سی دی و نرم افزار به دانش اموزان ارائه شده است.

حجت الاسلام محمدیان ادامه داد: آبان‌ماه چهل و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم‌های رشد برگزار می‌شود و هم اکنون فیلم‌های داخلی و خارجی که به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده در حال بررسی به منظور انتخاب برای حضور در جشنوره هستند.

** انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به دانش‌آموزان از طریق کتب درسی

وی با اشاره به گنجاندن مفاهیم مربوط به دفاع مقدس در کتب درسی دانش آموزان عنوان کرد: معتقدیم دفاع مقدس یک گنجینه بزرگ است که از آن به خوبی استفاده نشده است، تجاربی در دوران دفاع مقدس وجود داشت که باید استخراج شده و به نسل‌های جدید منتقل شود. در تلاش هستیم تا فرهنگ ایثار و شهادت را در کتب درسی دانش آموزان لحاظ کرده تا از این فرهنگ در پردازش شخصیت دانش آموزان بهره ببریم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: باید فرهنگ دفاع مقدس را به نسل‌های بعد منتقل کنیم تا فرزندان ایران بدانند که چه افرادی در دوران دفاع مقدس از حیثیت، شرف و خاک آنها دفاع کرده‌اند بنابراین زمانی که کتب درسی بازتألیف می‌شود به ابعاد مختلف دفاع مقدس می‌پردازیم و چهره فرماندهان شهید، شهدای شاخص و ایثارگری مردمان شهرهای مختلف به ویژه مناطق مرزی را در کتب درسی لحاظ می‌کنیم. 

** معرفی زندگینامه شهیدان باکری، خرازی و همت در کتب درسی امسال

حجت الاسلام محمدیان اظهار داشت: امسال در کتب درسی دانش آموزان زندگی نامه شهیدان خرازی، باکری و همت معرفی شده است و داستان‌واره‌های دفاع مقدس نیز در کتب درسی لحاظ شده است. همچنین تلاش می‌کنیم تا نمایشگاه مجازی را در ارتباط با دفاع مقدس افتتاح کرده و آثار ارائه شده در کتاب‌های درسی در این نمایشگاه عرضه شود.همچنین در بحث ادبیات بین الملل موضوع مقاومت اسلامی را مدنظر قرار داده‌ایم، هرجا که امت اسلامی در برابر استکبار مقاومت کرده و برای آن محتوایی تولید می‌شود انعکاس آن در کتب درسی می‌تواند تأثیر سازنده‌ای داشته باشد.

** دلایل حذف زندگینامه شهید تندگویان از کتاب درسی پایه هشتم

وی در پاسخ به این پرسش که فرزند شهید تندگویان نسبت به حذف زندگی‌نامه این شهید از کتب درسی انتقاد کرده است، گفت: معاون بنده با فرزند این شهید گفتگو کرد و مشخص شد که فرزند شهید تندگویان نسبت به حذف مطالب مربوط با زندگی نامه این شهید در کتاب درسی پایه هشتم انتقاد دارد. زندگی نامه شهید تندگویان از کتاب ادبیات پایه هشتم حذف شده و در جای دیگری استفاده خواهد شد. معتقد هستیم که شهید تندگویان یکی از میراث‌های کشور بوده که در میدان جنگ حضور یافت و شهید شد و ما موظف به معرفی این شهید هستیم بخصوص که تندگویان شهید غربت است.

** باکری جایگزین تندگویان در کتب درسی

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: نباید با این عنوان که مطالب مربوط به شهدا از کتب درسی حذف شده است درجامعه ایجاد نگرانی کرد بلکه تلاش ما براین است که شهدا را در کتب درسی معرفی کنیم و امسال زندگی نامه شهید باکری جایگزین شهید تندگویان شده است. در تاریخ دفاع مقدس زندگی نامه شهید تندگویان و دو معاونش که با وی اسیرشده بودند را بازگو کرده‌ایم.

** چرایی حذف داستان‌های نوستالوژیک از کتب درسی

حجت الاسلام محمدیان در خصوص حذف داستان‌های نوستالوژیک همچون کوکب خانم و دهقان فداکار از کتب درسی دانش آموزان عنوان کرد: معتقد هستیم که کتاب درسی برای زندگی کردن در زمان حال و آینده تالیف می‌شود. ماجرای کوکب خانم از دهه 50 در کتاب درسی دوره ابتدایی وجود داشت که شیوه زندگی این شخصیت در جامعه کنونی کاربردی ندارد. اما داستان ریزعلی یا دهقان فداکار هنوز در کتاب درسی موجود است فقط متن آن کوتاه‌تر شده است و در کنار آن سایر قهرمانان همچون امیدعلی، معلمی که برای نجات دانش آموزان دل به آتش زد و برای نجات آنها دچار سوختگی شد و محمدحسین فهمیده و بهنام محمدی معرفی شده‌اند.

** داستان‌های نوستالوژیک کتب درسی در کتاب جداگانه‌‌ای منتشر و به فروش می‌رسند

وی ادامه داد: برای اینکه از حس نوستالوژیک داستان‌های موجود در کتب درسی جدا نشویم به انتشارات مدرسه اعلام کردیم تا قصه‌های کتب درسی و شعرهای دوران ابتدایی را که هم اکنون جنبه نوستالوژیک پیدا کرده اند در قالب کتاب جداگانه‌ای منتشر و به فروش برسانند.

** معرفی شهدای دانش‌آموز دختر در کتب درسی

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی براینکه آیا شهدای زن در کتب درسی دانش آموزان معرفی می‌شوند؟ عنوان کرد: سهام خیام دانش آموز شهیدی است که در کتاب درسی دانش آموزان معرفی شده است همچنین در تلاش هستیم تا شهید ناهید فاتحی کرجو که در کردستان به شهادت رسیده است در یک کتاب غیردرسی معرفی کنیم.

** تولید کتب و ادبیات مخصوص دانش‌آموزان دختر

حجت الاسلام محمدیان بیان کرد: در تلاش هستیم تا در حوزه ادبیات دختران فعالیت بیشتری انجام داده و برای دانش آموزان دختر محتوا و ادبیاتی تولید کنیم که از هویت دختر بودن خود احساس رضایت کنند. بر این اساس تلاش می‌کنیم تا مادران و همسران شهدا را معرفی کنیم. هم اکنون همسر شهدای انرژی هسته‌ای همچون همسر شهید شهریاری می‌توانند به دانش آموزان معرفی شوند. در این زمینه تولیداتی را سفارش داده‌ایم و در آینده‌ای نزدیک از مجموع کتب ویژه دانش اموزان دختر رونمایی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: به دنبال این هستیم تا چندین جلد کتاب را ویژه دانش آموزان دختر تولید کنیم هم اکنون تنفس در فضای دخترانه سخت است و دانش آموزان دختر کتاب و ادبیات مربوط به خود را کم دارند.

** معرفی مقاومت اسلامی و شهدای جهان اسلام در کتب درسی

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: در کنار ادبیات کهن، ادبیات جدید و ادبیات طنز در کتب درسی ادبیاتی به نام ادبیات خارجی یا ترجمه‌ای داریم که در این بخش خاطرات شهدای سایر کشورها را بیان می‌کنیم. هم اکنون خاطره شهادت شهید الدوره که توسط احمد درویش نویسنده فلسطینی نوشته شده است،‌به زبان فارسی ترجمه و در کتب درسی دانش آموزان لحاظ شده است.

حجت الاسلام محمدیان با اشاره به اینکه مطالب مربوط به دفاع مقدس در کتب تاریخ،‌مطالعات اجتماعی و فارسی لحاظ شده است،‌گفت:  در کتب درسی شاخه فنی و حرفه‌ای بحثی در رابطه با ساخت یک پل در دوران دفاع مقدس گنجانده شده است. باید توجه داشت که دفاع مقدس را صرفا در چارچوب تفنگ و گلوله لحاظ نکرده‌ایم.

** تاثیر سیاست خارجی کشور در تولید محتوای کتب درسی

وی با اشاره به اینکه سیاست خارجی کشور گاه در تولید محتوای کتب درسی اثرگذار است، ادامه داد: در برخی از شرایط شاهد هستیم که نام خلیج فارس به نام خلیج عربی جعل شده است بنابراین ما وظیفه داریم تا در کتب درسی خلیج فارس را به همراه اسناد مربوطه به دانش آموزان معرفی کنیم. طی نامه‌ای به وزارت امور خارجه اعلام کردیم که کتب درسی دانش آموزان در حال تغییر است و اگر درخواستی دارند به ما اعلام کنند تا آن را در کتابهای درسی لحاظ کنیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به گنجاندن مطالبی برای تمرین ذهن در کتب درسی دانش آموزان عنوان کرد: جدول سودوکو در کتب ریاضی پایه اول تا چهارم ابتدایی لحاظ شده همچنین در کتاب هدیه‌های آسمانی بحث جدول را داریم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    جالب بود. ممنون.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس