"رابرت کاروسو" طی گزارشی به مقامات آمریکایی توصیه می‌کند برای مقابله با داعش، از جدایی‌طلبان عراقی نظیر کردها حمایت و آن‌ها را تسلیح و تجهیز کند و آموزش‌های لازم را به آن‌ها بدهد تا بتوانند مقابل دولت جدید عراق بایستند.

گروه بین‌الملل مشرق- ژورنال دانشگاهی "انجمن امور جهانی فلچر" در گزارشی به قلم "رابرت کاروسو" مسول سابق دفتر وزیر دفاع آمریکا نوشت که این کشور برای خلع‌سلاح داعش باید به گروه‌های جدایی‌طلب در عراق از جمله کردها و همچنین سنی‌ها تجهیزات و آموزش‌های لازم را بدهد و حتی چندین هزار نیروی نظامی خود را در کردستان عراق مستقر کند.

آمریکا به منظور برقراری نظم نوین در خاورمیانه می‌بایست روی شرکایش در منطقه سرمایه‌گذاری کند. کار پیش‌رو خیلی سرراست است: می‌بایست درعین‌حالی‌که داعش و هم‌پیمانان ایران به انزوا کشیده و با آن‌ها مبارزه می‌شود، ظرفیت و قابلیت‌های سنی‌ها و کردهای میانه‌رو در منطقه بالا رود.

یک خط‌مشی منطقه‌ای کارامد می‌بایست اهداف روشن و قابل دستیابی داشته باشد. به منظور مهار خونریزی باید تیغ تیز توانایی‌های نظامی حزب‌الله، شبه‌نظامیان شیعی در عراق و سوریه و نیز داعش کند شود. تابستان امسال با فروپاشی رهبری ارتش عراق در موصل، نقاط ضعف نیروهای امنیتی و ارتش عراق دوباره در کانون توجهات قرار گرفت. از این جمله می‌توان به افسران ناآزموده و پوشالی، نفوذ ایران و توانایی ناکافی در رهگیری اهداف، اشاره کرد. عوامل شبه‌نظامی وابسته به ایران، بغداد را در چنگ گرفته و و نفوذ زیادی در عملیات ارتش عراق دارند. آمریکا به‌ویژه در این برهه از زمان که نتیجه مذاکرات هسته‌ای با تهران ضعیف و شکننده به نظر می‌آید، نباید اجازه دهد ارتش و پلیس عراق شاخه‌ای از ارتش ایران باشند.

به دلایلی که ذکر شد، بغداد شریک مطمئنی برای آمریکا در عراق نیست. ائتلاف بین‌المللی ضدداعش باید دالان‌های هوایی به سمت اربیل ایجاد کند و حضور نظامی آمریکا پشت مرزهای کردستان با تأسیس پادگان و دپوی تسلیحات پررنگ شود.

جهت خلع امتیازات تاکتیکی که داعش و شبه‌نظامیان شیعی دارند، گروه‌های سنی و کرد منطقه باید توسط "نیروهای عملیات ویژه"، مسلح، تعلیم و تجهیز گردند. دولت جدید حیدرالعبادی در بغداد، شامل همه گروه‌های مردمی نیست، ازاین‌رو حمایت سنی‌های عراق را پشت خود نمی‌بیند. از‌طرفی، دستگاه امنیتی عراق، شاخه‌ای از ارتش ایران بوده که بر سر راه ورود سنی‌ها به قدرت مانع‌تراشی می‌کند.

آمریکا برای مقابله با داعش باید به تجزیه‌طلبان در عراق متوصل شود

استفاده دشمن از استحکامات شهری و سپر انسانی، تلفات غیرنظامیان در حملات هوایی را حتمی می‌کند. این جنگجوها تا حدی با روش‌های پیچیده نظامی آشنایی دارند، ازاین‌رو "آژانس امنیت ملی" آمریکا به‌راحتی قادر به رهگیری عملیات مخابراتی آن‌ها نیست. شبکه‌های شورشی دشمن در اکثر موارد از سازمان سیا زرنگ‌ترند و نیز استفاده آن‌ها از استتار شهری روند هدف‌گیری آن‌ها را دشوار می‌سازد. همان‌طورکه "دن سنور" یکی از مقامات ارشد سابق دولت آمریکا، علناً متذکر شده است: "ائتلاف ضدداعش برای رهگیری مبارزان داعشی لازم است منابع انسانی را در عرصه عملیاتی بشناسد و پرورش دهد."

ایران، سوریه و کردهای عراق مخالف تشریک مساعی اطلاعاتی در خاک سوریه و عراق هستند. چنانچه به سنی‌ها و کردها تجهیزات مناسب رسانده شود، آن‌ها می‌توانند داعش را از پا دربیاورند و در عین حال با نفوذ ایران در سراسر منطقه مبارزه کنند. در جهت برتری دادن به گروه‌های میانه‌رو باید تسلیحات لازم را برایشان مهیا ساخت: موشک‌های ضدتانک "جاولین"، کامیون‌های مقاوم ضدمین، تجهیزات دید در شب. این کار نیازی به مصوبه جدید ندارد و می‌توان آن در در زمره 5 میلیارد دلار اختصاص‌یافته به برنامه‌های اطلاعاتی ارتش آمریکا قرار داد، از‌طرفی می‌توان به‌راحتی این ابتکار عمل را دوباره برنامه‌ریزی و تدوین کرد.

دست آخر باید گفت که آمریکا می‌بایست تلاش‌هایش را جهت تشکیل دولت ملی در عراق متوقف نماید. وقت آن رسیده تا جامعه بین‌الملل از استقلال کردستان حمایت کند. موردی مشابه این سیاست را در اوایل قرن بیستم و در ایجاد کانال "پاناما" دیدیم زمانی که "روزولت" رئیس‌جمهور وقت آمریکا، ناوهای جنگی را برای حمایت از استقلال پاناما به نقاط منطقه‌ای هدف اعزام کرد.

آمریکا باید پیش از انتخابات استانی سال 2017 عراق، متعهد به استقرار حدود 15 هزار نیروی مسلح در کردستان شود. آمریکا با در نظر گرفتن مناسبات سودبخش دوجانبه با کردها، باید موافقت‌نامه نظامی را با اربیل امضا نماید که تا سال 2100 ادامه یابد. از‌طرفی، باید ائتلاف بین‌المللی دیگری که تعیین‌کننده سرنوشت سوریه و عراق با نیروی نظامی باشد، تشکیل گردد. این ائتلاف جهانی می‌تواند دو کار را همزمان اجرایی کند: دولتی را در سوریه تشکیل دهد که شامل همه گروه‌های مردمی باشد، و همزمان مناطق مورد مناقشه با کردها را به کنترل کردستان درآورد.

این عملیات‌ها به 25 هزار نیروی پیاده درون خاک سوریه و عراق نیاز دارد. بیش‌تر شاکله و بدنه این اقدام را می‌توان به دست نیروهای عملیات ویژه، "تیپ هوایی مبارز" و نیروهای واکنش سریع با هسته‌ای متشکل از تفنگداران دریایی آمریکا سپرد. به منظور استقرار پایگاه‌های نظامی، خدمات پزشکی صحنه نبرد، بازجویی از بازداشت‌شدگان و عملیات اطلاعاتی ممکن است به نیروهای پشتیبانی هم نیاز باشد.

عراق با مشکلاتی دست‌به‌گریبان است که سال‌ها راه نفسش را گرفته و عملیات نظامی، تنها نخستین گام از روند درازمدت چند ده‌ساله برای رفع آن‌هاست. به توافق نرسیدن ائتلاف جهانی ضدداعش جهت حمایت از خط‌مشی‌های سیاسی و نظامی معقول، نفوذ آمریکا را به خطر انداخته و ضربه محکمی بر منافع ملی واشنگتن در منطقه وارد می‌آورد. ایران نیز خرسند از ماجرا، پیروز میدان می‌شود. در این برهه از زمان باید به گروه‌های سنی و کرد کمک‌های فنی وسیعی شود. جامعه بین‌الملل پیش از این‌که کار از کار بگذرد باید اقدامی فوری و قاطع صورت دهد. باید محکم در عراق بایستیم.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • yaser ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    0 0
    خاک بر سرشون کنم با این مشاورای عقب موندشون،یه جوری دم از حمایت از سنی ها میزنن که انگار طالبان و القاعده و داعش و النصره و ارتش حر و بوکو حرام و چچنی ها و....همگی شیعه ان!!! یادم نمیاد یه گروه شیعه تا بحال با آمریکا یا اروپا وارد درگیری رو در رو بشه،افتخار ما شیعیان حزب اللهیه که فقط با اسرائیل،کافر واقعی که واقعا به ضرر اسلام داره کار میکنه جنگیدیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس