بکارگیری 4 رادار آرایه فازی فعال برای پوشش 360 درجه به همراه استفاده از موشک های ضد هوایی برد بلند HHQ-9 در حقیقت مهندسی معکوس چین از اس 300 روسی است، برای اولین بار توانایی دفاع هوایی برد بلند حتی بر علیه موشک های بالستیک را به این مدل از شناورهای چینی اعطاء می کند.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، صبح روز شنبه 29 شهریورماه، ناوگروه هفدهم نیروی دریایی ارتش چین پس از هفته ها ماموریت مقابله با دزدان دریایی در منطقه خلیج عدن، به بندرعباس وارد شد و چند روزی را میهمان منطقه یکم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

دو فروند شناور نظامی حاضر در این ناوگروه ناو لجستیک چانگ چون و ناوشکن Changchun از جمله جدیدترین و پیشرفته ترین شناورهای چینی هستند که بخش عمده آن توسط صنایع بومی این ابرقدرت نظامی طراحی و به تولید انبوه رسیده است و حضور آنها در کشورمان که اولین حضور رسمی چنین شناورهای چینی در بنادر ایران است، قطعا پیام ها و ثمرات مهمی را به دنیال خواهد داشت. شناور لجستیک چانگ چون یک شناور پشتیبانی سنگین 20 هزارتنی با توانایی انجام عملیات های گوناگون در حمایت از شناورهای نظامی در جریان عملیات رزمی بوده و می تواند به شناورهای گوناگون سرویس بدهد. اما توجه ما در این مطلب بیشتر به ناوشکن چینی Changchun است که با داشتن 4 رادار آرایه فازی آغازگر بسیاری از اولین ها در نیروی دریایی ارتش چین بوده است.در این مطلب با این شناور پیشرفته و مهم، بیشتر آشنا خواهیم شد.

ناوشکن Changchun

شناور قدرتمند این گروه رزمی ناوشکن Changchun از خانواده ناوشکن های کلاس Type 052C است که از جمله نیرومندترین شناورهای نیروی دریایی چین به حساب می آید. از جهات بسیاری این ناوشکن پنهان کار چینی، یک گام بلند در توانایی های دریایی این کشور به حساب می آید.

بکارگیری 4 رادار آرایه فازی فعال برای پوشش 360 درجه به همراه استفاده از موشک های ضد هوایی برد بلند HHQ-9 مدل دریایی موشک HQ-9 که در حقیقت مهندسی معکوس چین از اس 300 روسی است برای اولین بار توانایی دفاع هوایی برد بلند حتی بر علیه موشک های بالستیک را به این مدل از شناورهای چینی اعطاء می کند.

آشنایی با دو میهمان قدرتمند چینی نداجا+عکس
ورود ناوشکن Changchun به بندرعباس

 
ناوشکن Changchun با شماره بدنه 150 به تاریخ 31 ژانویه 2013 میلادی وارد خدمت ناوگان دریای شرق ارتش چین شده و از جمله شناورهای جدیدالورود به ناوگان قدرتمند دریایی چین محسوب می شود.

ناوشکن های این کلاس با وزنی در حدود 7 هزار تن ، طول 155 متر و عرض 17 متر با ماموریت اصلی دفاع هوایی از ناوگان نیروی دریایی ارتش چین طراحی و ساخته شده است. قلب این ناوشکن پیشرفته چینی رادارهای آرایه فازی Type 348 است که بنا بر برخی از اطلاعات در باند اس فعالیت کرده و دارای بردی در حدود 450 کیلومتر است.

یک رادار برد بلند دو بعدی به همراه دو رادار کنترل آتش برای موشک های ضد کشتی و توپهای دفاع نزدیک این سامانه دیگر رادارهای نصب شده بر روی این شناورها هستند.

آشنایی با دو میهمان قدرتمند چینی نداجا+عکس
ناوشکن Changchun

بخش اصلی تسلیحاتی ناوشکن های این کلاس 48 فروند موشک سطح به هوای  HHQ-9 با برد 200 و ارتفاع درگیری 30 کیلومتر است که توان درگیری با اهداف پرنده و حتی موشکهای بالستیک را نیز دارا می باشد. سلاح اصلی این موشک در نقش ضد کشتی 8 فروند موشک YJ-62 با برد 280 کیلومتر و سرجنگی 300 کیلوگرمی با قابلیت ثانویه حمله به اهداف زمینی است.

یک قبضه توپ 100 میلی متری به همراه دو سامانه دفاع نزدیک Type 730 نیز بخش دیگری از تسلیحات این ناوشکن را تشکیل می دهد.

آشنایی با دو میهمان قدرتمند چینی نداجا+عکس
پرتاب موشک ضد هوایی HHQ-9

آشنایی با دو میهمان قدرتمند چینی نداجا+عکس
موشک کروز YJ-62

در بخش جنگ ضد زیردریایی این ناوشکن به سامانه سونار فعال و غیر فعال SJD-8/9 ساخت چین به همراه 6 پرتابگر اژدر مجهز است. راکت اندازهای ضد زیردریایی نیز بر روی این ناوشکن نصب شده است. این شناور قابلیت حمل یک فروند بالگرد روسی کاموف 27 روسی و یا Z-9C ساخت چین را دارد.

آشنایی با دو میهمان قدرتمند چینی نداجا+عکس
ورود شناورهای چینی به بندرعباس- بالگرد Z-9C بر روی عرشه مشخص است

بخش پیشران این ناوشکن شامل دو پیشران توربین گازی هرکدام به قدرت 24 مگاوات و دو موتور دیزل هر کدام به قدرت 5 مگاوات است که سرعتی در حدود 55 کیلومتر در ساعت را برای این ناو فراهم می کند. برد این ناوشکن نیز در حدود 8700 کیلومتر است.

ناوشکن های Type 052C دارای 280 نفر خدمه بوده و تاکنون 6 فروند از آنها ساخته شده و 5 فروند آنها وارد خدمت شده است.

این دوشناور چینی قرار است به تمرین مشترک با خدمه ایرانی بپردازند و قطعا تمرین با این شناورهای پیشرفته می تواند به افزایش توانایی ها و اعتماد به نفس بیشتر رزمندگان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران منجر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 86
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    3 0
    به این چینی ها بگین یه 10 ، 20 تا از این کشتیهای جنگی براتون بسازه سه صوت اگه شما خودتون بخواین بسازین یه 170 سالی میکشه
  • ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    2 0
    اگر اين ناوشکنه پس جماران چيه ؟!!!
  • ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    1 0
    چین هم داره قدرت نمایی میکنه که اگر به سمت غربیها لبخند بزنید با ما طرفید...!! خیلی کم تو پاچه ما ایرانیها کردن خوششون اومده..
  • ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    2 0
    زنده باد اربابان چینی!
  • محمد ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    جنس چینی به درد نمیخوره اشغاله
  • ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    چی میگی
  • ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    1 0
    چرا بدنه ناوهای ما انقدر تر و تمیز نیست؟؟؟؟ مثل آینه است فکر میکنم توانایی ساخت اش رو نداریم درسته؟؟؟
  • ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    1 0
    وزن اين ناوشكن 7000هزار تن هستش ناوچه جماران 1400 تن هستش معمولا بالاي 7000 تن رو ناوشكن طبقه بندي مي كنند
  • ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    1 1
    زمان مناسبیه که یک لگد محکم دیگر نثار آمریکا و انگلیس کنیم و آن افتتاح پایگاه نظامی ( نه به شیوه آمریکایی ) است . قوانینی هم لحاظ شود ، مثل ممنوع بودن خروج نظامی از پادگان و داشتن حق برگزاری دادگاه نظامی ، حقوق کاملا مساوی در قراداد فیمابین . می توانیم دو پایگاه در خلیج فارس یا دریای عمان برای روسیه و چین بسازیم ، در مقابل پایگاهی دریایی در دریای شرق چین داشته باشیم و همچنین پایگاهی در حدود دریای برینگ و منطقه کامچاتکا روسیه که بیخ گوش آمریکاست یا پایگاهی در دریای سیاه (در مجاورت ترکیه) و یا پایگاهی دریایی در حدود سن پترزبورگ (نزدیک ترین فاصله تا آلمان ، فرانسه و انگلیس ) و یا پایگاهی در دریای شمال داشته باشیم .
  • ابوذر ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    این ناو رو الگو قرار بدن بچه‌های نیرو دریایی از روش بسازن ....چه شود..!!!!
  • ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    1 0
    آلیاژ ساخت فولاد ریل راه آهن رو نداریم بعد شما انتظار داری بدنه ناوشکن بسازیم!! تمامی نقشه ها و مواد آلیاژی این کشتی هایی که در ایران ساخته میشه همه از کشور دوست و برادر چین خریداری میشه بعضا هم کره جنوبی
  • علي ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    مشرق جان ميخواي اطلاعاتتو تكميل كنم TYPE -052C نيروي دريايي چين توانايي شليك موشكهاي سريC-805 در هشت جايگاه رو داره كه ميتونه در هشت جايگاه خودش 4 موشك C-602 و 4 موشك C-805 رو داشته باشه كه تواناييهاشو فوق العاده بيشتر ميكنه در ضمن خدمت دوستان عرض ميكنم كه نيروي دريايي چين بعد از توليد ششمين فروند ديگه از اين ناو توليد نميكنه و نسل جديدترش بنام TYPE-052D رو توليد ميكنه كه از سيستم chinese aegis استفاده ميكنه كه فوق العاده پيشرفته تر از سيستم راداري ناو جنگي كنوني است و توانايي هاش با سيستم usa aegis كاملا برابري ميكنه و دشمن سرسخت f-35 , f22 است و شايان ذكره كه روسيه هنوز همچين سيستمي رو نداره وناوهاش مال وران شوروي سابق
  • ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    به چین اعتماد نداریم روس از چین بدتر آمریکا و انگلیسم از اینا بدتر
  • ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    بخوابونم دهنت.....
  • ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    آخه راننده های ناوهای ما هم مثل راننده های خیابونامون دست فرمون درست درمونی ندارن که ! هی میمالن این ور و اون ور این اسکله ها و کشتیهای دیگه!!!!!!!! دیگه دیگه....
  • جهت پیگیری ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    رنج نامه یک جانباز کد خبر: ۲۷۹۶۲۴تاریخ: ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۶سرویس اجتماعی شفاف : مهدی نجار از مخاطبین سایت شفاف، با ارسال متن و تصویر ذیل برای شفاف نوشت: با عرض سلام و خسته نباشید. من مهدی نجار هستم.جانباز 45 درصد 22 سال سابقه کار در شهرداری تنها منبع درآمدم حقوقم است و یک ریال از بنیاد شهید نه حقوق و نه خدمات دریافت میکنم . دو تا دختر دم بخت دارم که تا کنون نتوانسته ام حتی یک استکان برایشان بخرم. در خلیل آباد خراسان رضوی زندگی می کنم شیعه امیرالمومنین و مسلمانم و هنوز سه ساله با وام مسکن مهر صاحب خانه شده ام. به تمام مقامات از کمی حقوقم شکایت کرده ام ولی متاسفانه پاسخی دریافت نکرده ام . حال فیش حقوقی خودم و دوستم که در آموزش پرورش شهرمان خدمت می کند و مدرک تحصیلی ایشان از من پایین تر است را برایتان ارسال می کنم تا مستحضر شوید که وقتی یک نفر در استثنائات قانون گیر می کنه چه بر سرش می یاد! و کسی به دادش نمی رسه.بخدا قسم از زندگی خسته شده ام .بنیاد شهید شهرمان که به ایشان دسترسی دارم فرمودند می خواست به استخدام شهرداری در نیایی.اگر ممکن است و میتوانید دست مرا بگیرید و حتی اگر شده نامه من را خدمت رهبر عزیز بفرستید تا ایشان خود تصمیم بگیرند به خدا قسم درمانده شده ام. به خداوند قهار، قسم جلاله می خورم که روز قیامتی اگر باشد که بعضی ها از آن بی خبرند جلوی تک تک مسئولینی که از آنها درخواست یاری کرده ام را خواهم گرفت.
  • حمید ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    محمد اقا این تاجرای ما هستند میرند اشغالهای چین را وارد میکنند
  • محسن ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    فکر کنم نویسنده محترم به شدت تحت تاثیر قدرت نظامی چین هستند. ذکر این نکته ضروری است که تفکر حاکم بر جمهوری اسلامی «نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی» بوده و هست. تمایل به همگاری با بلوک سابق شرق و قدرت‌هایی نظیر چین به معنای مقهور شدن در برابر قدرت ضاهری آنان نیست بلکه صرفا یک همکاری استراتژیک است و بس. هرگز یادمان نرود که امام چه می گفت...
  • ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    من از تو بد ترم در اموزش پرورشم با شرایط شما
  • مرتضی گیلانی ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    نمیشه بگین به جای mvm110 و لیفان 530 چن تایی از اینا بهمون بدن؟!
  • ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    این شعار که شما می فرماین مال جنگ سرد قبلی بود. بشین جنگ سرد جدید رو ببین.
  • علیرضا ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    به این برادر جانباز بفرمایید زیاد غصه نخور بنده هم مثل شما جانبازم تو شهرداری بندرعباس کار می کنم یه گروه تو سازمان داشتن دزدی میکردن ما برخورد کردیم فرستادنمون بهشت زهرای شهرداری حالا با مدرک کارشناسی ارشد مدیریت استراتژیک بایدهر روز صبح بریم قبرها رو شماره کنیم تا ما باشیم از این غلطا نکنیم ولی هیهات که سرباز خمینی ساکت بمونه .یاعلی
  • ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    این یکی پنهانکاره، تکنولوژی پوشش بدنه اش از کشتی های قدیمی مدرن تره.
  • ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    زرشک
  • ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    ناشناس زیادی جو گرفته جنابعالی رو ، کشور ما این همه میگه به صلح پایبنده این وضعیت ماست وای به روزی که دو تا حرکت نسنجیده بکنیم با طناب پوسیده روسیه و چین بریم تو چاه
  • رضا ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    شخصا براي شما و امثال شما متاسفم.
  • رضا ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    ممنونم از اطلاعات جالب و ارزشمندتان
  • ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    تا وقتی ما آشغال بخریم تاجرهای ما آشغال می آورند و تا تاجرهای ما آشغال بیاورند چینی ها هم آشغال می سازند
  • رضا ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 1
    دكترين دفاعي جمهوري اسلامي ايران بر پايه دفاع علوي استوار شده است. اين دكترين نسخه-ي جديد شعار نه شرقي - نه غربي است. دستاوردهاي اين دكترين موجب شده است كه گزينه اصلي غرب يعني گزينه نظامي، فقط براي بدرد روي ميز خوردن باقي بماند. دوستان عزيز كمي واقع بين و خودبزرگ بين نباشيم. اگر علي ساربان است مي داند شتر را كجا بخواباند
  • رضا ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    عزيزم.ناز باشي
  • حححححح ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    جماران ناوچه اس
  • رضا ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    براي مديران كوتوله در برخي از دستگاهها متاسف. مطالب شما مرا ياد رفيق هواكيميان مي اندازد.
  • کوروش ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    کافر همه را به کیش خود پندارد. خودشون جیره خوارن، فکر میکنن بقیه چون جیره خوار ارباب اون نیستن، پس کاسه لیس اربابای دیگه ان. نه آقا! ما عین بعضیا نیستیم که فکر میکنن دنیای بدون کدخدا وجود نداره.
  • علی ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    میشه کپی اندر کپی آشغال اندر آشغال مثل چیزای دیگه ای که ساختیم !
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    باش تا صبح دولتت بدمد!
  • ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    باشه منتظر دستور شما بودیم
  • ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    قایق موتوریه
  • ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    ارباب دوست داری؟
  • ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    خخخخخخ
  • آشنا ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    انتقاد اشکال نداره حالا اگر با مزاح باشه بهتره ... ما در صنعت و ساخت ضعیف هستیم و این حقیقت است . سستم دفاعی چین روسی است و ضعیف ... این هم حقیقت است .
  • ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    اینها رو باید توی سایت هایی بخش کنی که تصاویر خودروهای میلیاردی رو برای فخر فروشی میان نشون میدن....
  • مشکوک ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    احسنت چه تحلیل مسخره ای
  • مشکوک ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    اربابت چینیه؟؟
  • msg13 ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    تو ايران كلاس بندي كشتي هاي جنگي بر اساس سلاح هاي كه روش هست انجام ميشه ولي تو كشور هاي ديگه بر اساس وزن يا همون توناژ هست
  • امیر ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    رفیق سوت اینطوریه تو چین یک صنعتگر روزی 18 ساعت کار مفید انجام میده اما امثال شما 12 ساعت خوابن 12 ساعت توهم دارن و حرف میزنند
  • ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    منم يه جوان ايراني بسيجي فقط 10 ميليون وام مي خام واسه يه توليدي كوچيك براي خوداشتغالي از بس دنبال ضامن رفتم و بانك و اينا از زندگي سير شدم مسولين بانك و هم جهادكشاورزي از هيچ توهيني فروگذار نكردند بانك هاي مابيشتر شبيه بانكداري سكولاره تا بانك اسلامي براشون متاسفم
  • ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    سیستم دفاعی روسی ضعیفه ؟!!!
  • ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    مشرق، رزمایش مشترک چین و امریکا هم دست آورد هایی داشته است که به صورت حضوری باید از طرف چینی در صورت امکان تهیه شود. در واقع چین در حال رایزنی اطلاعاتی است.
  • احمد ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    بزنین بترکونینش بخندیم
  • ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    اربابان شش لول بندت هم محتاج چینی ها هستند.
  • ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    متاسفانه یهودی ها در کامنت های این خبر و سایر خبرهای مربوط به صنایع دفاعی ایران لجن پراکنی میکنند و مشرق نیوز هم همه اراجیف یهودی ها را منتشر میکند. آنوقت اگر کسی بخواهد جواب این ها را بدهد سانسور میشود
  • پژمان ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    هر کی انتقاد داره یهودیه؟؟؟؟؟ انتقاد میتونه سازنده باشه نه .به به. چه چه بیهوده... امثال شما ها چون اطلاعات وسواد کافی نداریید.فقط میتونید آفرین بگید.
  • محراب ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    ببخشید این صدی چند می سوزونه؟
  • سینا ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    آقای بسیجی اگه دنبال واقعا دنبال وامی بیا با هم کار میکنیم پولشو من میزارم همشو 0939.مشرق در جهت اشتغال دو جوان بیکار خواهشا بچاپ
  • ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    البته 170 سال نه 300 سال میکشه
  • ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    جدا عذر میخوام. اشتباهی مثبت دادم!
  • ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    1 0
    اون احمقی که داره تیکه 17 سال طول کشیدن ساخت ناو جماران رو بندازه باید بدون 17 سال از لحظه ی شروع تحقیقات تا ساخت اولین نمونه طول کشید که منطقیه نیرو دریایی پراید که نمی سازه ناو جنگی می سازه.....البته این مدت در کشوری مثله امریکا که شما داری می میری براش بیشتره مثلا پروژه ی f22 مال سال 1990 هست یعنی از اون سال شروع به انجام تحقیقات کردن..............در ضمن اون دوستی که می گی سیستم چینی روسی ضعیفه یا نمی دونه روسیه و چین چه قدرتی در ضمینه ی نظامی دران یا نمی دونه ضعیف یعنی چی
  • ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    چی رو تو پاچه ی ما ایرانیا کردن؟؟؟؟؟؟ اگر منظورت جنسای بی کیفیت چینیه که اینارو تاجرای خودمون برای سود بیشتر می رن با پول ناچیز می خرن میان می دن به من و تو......مگر نه این چین همون چینیه که بازار امریکا رو گرفته که مطمئنا با اون سیستم کنترل کیفیت مریکا نمی تونه هر چیزی رو بهشون بده........اره داداش راستی اون تحلیلتم خیلی مسخره بود
  • ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    داداش مگه نقاشیه که از روش بسازن...........شما برو نقشه هاشو بیار چشم ما می سازم
  • ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    چه ربطی به این خبر داره
  • ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    کجاش اینطوری بود ....صرفا اطلاعاتی بود در مورد این ناو......الان این تقثیر ماست اینا ناواشون رو اینجوری پیچیده می سازن..........ملت دنبال قاتل فرانکین هااااا....
  • ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    چرا می شه شما پول بده اینا واست کاخ سفیدو میارن...........هر کی به اندازه ی پولش اش می خوره.......الان ایران بره ماشین درجه یک چینی بیاره تو پول داری بخری؟؟؟؟؟؟؟ پس حرف نزن لیفانتو برونو و خدارو هم شکر کن پراید نداری
  • ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    1 0
    ببخشید، شما مریخی هستید که انقدر با مردم و کشور خودتون غریبه اید که میگید : "براتون" و "خودتون" و...
  • ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    چشت در آد ساختیم خوبشم ساختیم
  • ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    شما به فکر اربابای غربیتون باشید جناب ناشناس...
  • ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    از طرز فکرت خوشم اومد ناشناس، خیلی راهبردی فکر میکنی هر چند که عملی نیست.
  • ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    یه خورده بیشتر از پراید...
  • شایان ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    دمش گرم
  • علی ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    با قایق موتوری ناو میزنیم ناوشکن از کجا بیاریم بفرستیم اونجا :))
  • علی ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    عزیزم تا کی میخوای دستت را جلوی دیگران دراز کنی چرا نمیگی "نمیشه ساز و کاری ارائه بشه که خودمون هم از این بهترش را بسازیم " من این ساز و کار را بهت میدم از خودت شروع کن هدفت هم پول نباشه اون خودش میاد خودت را تغییر بده
  • ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    0 0
    کپی به توان 2 ناوهای امریکایی!
  • ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    0 0
    والا.بترس از کسی که نترسد از خدا
  • ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    0 0
    هنوز در رادیات پیکان نمیتونیم بسازم از چین وارد میکنیم به اسم ایرانی اونوقت انتظار چی دارین
  • ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    0 0
    خاک تو سر ایرانی هایی که فقط از ایران یه اسم ایرانی بودن رو دارن
  • ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    0 0
    زنده با د ایران
  • همان ناشناس ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    0 0
    نگاه کن ببین اصلا در این اراجیف یک خط مطلب تخصصی و یا حداقل ذره ای منطق و انصاف را میبینی؟ یا فقط حسادت و کینه کور و دشمنی در هر سطر این کامنت ها نمایان است. در یهودی بودن این افراد تردیدی نیست . با اطلاع و تجربه دقیق این را میگویم. مسائل آنها هم فقط به همین یک مورد ختم نمی شود . قضیه خیلی عمیق تر از این حرفها است
  • پژمان ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    0 0
    منطق شما در این حده که با تهمت وافتراح به هموطنان دلسوزه نظام وکشور که منتقده بعضی نقایص هستند بیسوادی خود را توجیح کنید. به به و چه چه بگو مثل شما زیاده. با اون اطلاع و تجربه دقیقت به جای تهمت زدن دلسوز باش. حتی روت نمیشه اسمت رو رو بگی آقای ناشناس
  • علیرضا ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
    0 0
    آقای ناشناس حرفت خیلی با مزه بود
  • آرمان ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
    0 0
    درود بر دریادلان نیروی دریایی ارتش ج.ا.ا که با همتشان دل رهبر را شاد کردند وبه فرمایش مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) نیروی دریایی همانند سپاه قدس عمق استراژیک نظام می باشد
  • حجت ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    0 0
    ما مثل توی آمریکایی ارباب نداریم هنوز نه شرقی نه غربی شعار ماست
  • حجت ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    0 0
    بر طبق قانون اساسی تاسیس هرگونه پایگاه نظامی ممنوع است.
  • حجت ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    0 0
    با عرض پوزش منفی دادم تا بی ربط کامنت نذارین
  • حجت ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    0 0
    موقشنگ، شما چرا تحت تاثیر آمریکایی؟
  • msg13 ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    خاك توسر خودت احمق اين دكترين نظامي هر كشوري هست كه اين روش براي ايران فوق العاده جواب داده
  • حسین ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    0 0
    ایران پیشرفت های زیادی داشته به قول سردار فدوی این تصویری که شما از صنایع دفاعی ایران میبینید مثل یه تیکه یخ تو اقیانوسه که فقط سطح بالاش مشخصه کشور خورتونو دست کم نگیرید
  • ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
    0 0
    ولش کنین اصلا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس