کد خبر 346675
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۹

از مهم ترين موضوعات مرتبط با مهارت تحصيلي، انگيزه است. در حال حاضر، يکي از مشکلات دانش آموزان کمبود علاقه و انگيزه براي مطالعه و يادگيري است.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، دانش آموزان و دانشجوياني که در آستانه شروع سال تحصيلي جديد هستند، با اميد زيادي به موفقيت آماده حضور در سال تحصيلي جديد مي شوند. همچنان که هر انساني براي داشتن زندگي بهتر نيازمند کسب مهارت هاي زندگي اعم از تصميم گيري، حل مسئله و کنترل خشم است براي بهتر و موثرتر آموختن نيز بايد خود را به مهارت هاي مطالعه مفيدتر مجهز کند؛ چرا که بهترين ساعات زندگي جوانان امروزي، صرف آموختن و يادگيري مي شود.

در ادامه نکاتي درباره مهارت هاي افزايش انگيزه براي ادامه تحصيل و مهارت هاي مطالعه صحيح گفته خواهد شد.

اهميت آشنايي با مهارت هاي مطالعه

آغاز سال تحصيلي شروع يک فرآيند يک ساله عليه ناآگاهي و تلاش براي کسب علم و دانش است. اولين تلنگر براي آگاهي و دانستن در مدرسه به دانش آموز زده مي شود. در مدرسه است که دانش آموز ياد مي گيرد چگونه در يک اجتماع زندگي کند و براي داشتن يک زندگي بهتر، چه ويژگي هايي بايد داشته باشد.

بي ترديد وظيفه والدين و مربيان است که دانش آموزان را در انتخاب هدف درست و رسيدن به آن ياري کنند. داشتن هدف و برنامه ريزي صحيح در مسير حرکت به سمت آن از عوامل انگيزشي مهم براي ماندن در مسير کسب دانش است.

داشتن برنامه ريزي صحيح، باعث اطمينان خاطر و نداشتن دغدغه ذهني مي شود و اعتماد به نفس را بالا مي برد. همچنين باعث افزايش تمرکز حواس مي شود اما بايد يادآوري کرد که تنها داشتن برنامه کافي نيست بلکه اجرا و نظارت بر اجراي آن هم از اهميت ويژه اي برخوردار است. البته اين نظارت علاوه بر والدين، به صورت خودارزيابي مي تواند توسط دانش آموز هم انجام بگيرد.

به نظر مي رسد براي اين که دانش آموز بتواند انگيزه قوي تري براي درس خواندن داشته باشد، بهتر است به اين سوال ها پاسخ روشني بدهد؛ چرا درس مي خوانم؟ چرا به مدرسه مي روم؟ و... پاسخ به اين گونه پرسش ها مي تواند افق روشني براي فرد ترسيم کند و انگيزه لازم را براي رفتن به مدرسه و درس خواندن براي وي فراهم آورد.

در پايان يادآوري مي کنيم که علاوه بر مطالب گفته شده، مهم ترين مسئله اي که مي تواند فرد را در انتخاب هدف و داشتن برنامه و انگيزه ياري کند، وجود يک رابطه سرشار از صميميت و محبت بين والدين و معلمان ودانش آموزان است.

اصول يک برنامه ريزي صحيح

يکي از مهم ترين مهارت ها براي موفقيت در تحصيل، استفاده مفيد از زمان يا همان برنامه ريزي است. هدف از برنامه ريزي، تحت کنترل در آوردن زمان و استفاده مفيدتر از آن است. دانش آموزان و دانشجويان با برنامه ريزي صحيح مي توانند به ميزان قابل توجهي در وقت صرفه جويي کنند و از وقت هاي اضافه نيز براي انجام کارهاي مورد علاقه خود مانند تفريح، گردش يا تماشاي فيلم استفاده کنند. سايت جام جم ، اصول يک برنامه ريزي صحيح را به شرح زير مي نويسد:

*براي برنامه ريزي صحيح بايد تمام جوانب را براي مطالعه بسنجيد و نقاط قوت و ضعف تان را در هر درس مشخص کنيد.

*سعي کنيد برنامه اي که تدوين مي کنيد، ساده و قابل اجرا باشد.

*خوب است در برنامه خود ساعات آزاد هم بگذاريد؛ چرا که بسيار پيش مي آيد شما در طول روز با موارد و کارهاي پيش بيني نشده رو به رو مي شويد که قبلا زماني براي آن ها در نظر نگرفته ايد.
آشنايي با مهارت مطالعه صحيح

آماده سازي شرايط مطالعه، يکي ديگر از مهارت هاي مطالعه است که به دانش آموزان و دانشجويان براي موفقيت بيشتر در مطالعه کمک زيادي مي کند؛ بنابراين پيشنهاد مي شود، اين شرايط را به طور دقيق به کار گيريد:

*شروع درست: براي اين که مطالعه فعال و پويا داشته باشيد ، بايد به روش تدريجي درس بخوانيد.

*نظم و ترتيب: رعايت نظم از شرايط مهم مطالعه به حساب مي آيد؛چرا که نظم به ايجاد تمرکز حواس و يادگيري بهتر کمک مي کند.

*حفظ آرامش: با آرامش درس بخوانيد و خونسرد باشيد. نداشتن اعتماد به نفس و يادآوري شکست هاي گذشته موجب ايجاد اضطراب مي شود که بايد برطرف شود.

*تندرستي: سلامت جسمي در يادگيري تاثير بسزايي دارد. براي اين که از نظر ذهني در شرايط مطلوب قرار بگيريد، بايد بدن تان از سلامت کامل برخوردار باشد.

*درک مطلب: يادگيري، زماني به شکل صحيح انجام مي شود که هنگام خواندن به معناي مطالب توجه کنيم.

راهکارهاي افزايش انگيزه براي ادامه تحصيل

از مهم ترين موضوعات مرتبط با مهارت تحصيلي، انگيزه است. در حال حاضر، يکي از مشکلات دانش آموزان کمبود علاقه و انگيزه براي مطالعه و يادگيري است. در ادامه توصيه هايي براي افزايش انگيزه مطرح خواهد شد:

*يادگيري مهارت هاي تحصيلي عامل بسيار موثري در افزايش انگيزه تحصيلي است.

*غلبه بر مشکلات و تسليم نشدن در برابر آن ها به تدريج انگيزه شما را نيرومندتر مي کند.

*سعي کنيد با افراد مثبت انديش، فعال، بانشاط و درسخوان معاشرت کنيد و از ارتباط با کساني که به يادگيري علاقه اي ندارند، دوري کنيد.

*عوامل مختل کننده يادگيري را برطرف يا محدود کنيد. زياده روي در تماشاي تلويزيون و انجام بازي هاي رايانه اي از اين عوامل به شمار مي رود.

*هدف هايي را انتخاب کنيد که امکان دستيابي به آنها نيز فراهم باشد. تعيين اهداف آرماني بدون در نظر گرفتن واقعيت هاي موجود و امکانات، ممکن است شکست هاي پي درپي را به دنبال داشته باشد.

آشنايي با مهارتي حياتي به نام تمرکز

تمرکز حواس به معناي تفکر کامل و صد در صدي درباره يک موضوع نيست. بر اين اساس مي توان گفت تمرکز حواس يعني به حداقل رساندن عوامل حواس پرتي و براي اين که در کلاس هاي درس تمرکز داشته باشيد، بهتر است به چند نکته توجه کنيد: سعي کنيد در کلاس فعال باشيد و با سوال کردن در مباحث کلاس، حضوري فعال داشته باشيد. عوامل حواس پرتي تان را در کلاس شناسايي و آن ها را رفع کنيد. هميشه سعي کنيد يک درس از معلم يا استاد خود جلوتر باشيد. در کلاس درس حتما يادداشت برداري کنيد. گرسنگي، تشنگي و خستگي موانع تمرکز هستند و بايد قبل از شروع کلاس، اين نيازها را برطرف کنيد.

اسامي برندگان اين هفته

بر اساس قرعه کشي و بدون در نظر گرفتن امتياز، آقايان مسعود کدخدايي و مهدي محمودي از مشهد و خانم زري طاهري از تربت جام به عنوان برندگان اين هفته صفحه خانواده و مشاوره معرفي مي شوند و به هر کدام ۳ماه اشتراک رايگان روزنامه خراسان تقديم خواهد شد.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منب،: خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس