وزیر نیرو با بیان اینکه تهرانی‌ها دو برابر متوسط کل کشور آب مصرف می‌کنند، گفت: قرار بر این شد که نظام تعرفه پلکانی که برای قیمت آب وجود دارد، در شهر تهران در خصوص پله‌های مصرف بالا بسیار افزایش پیدا کند

 به گزارش مشرق، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، با اشاره به گزارش امروز خود به هیئت وزیران در خصوص وضعیت آب تهران و سایر مناطق کشور گفت: در تهران حدود 25 درصد از کل آب شرب مصرفی در کشور را تولید و مصرف می‌کنیم و با توجه به اینکه جمعیت تهران حدود 12 درصد از جمعیت کل کشور است، این امر نشان می‌دهد که تهرانی‌ها دو برابر متوسط کل کشور آب مصرف می‌کنند.

وی افزود: مصرف آب شرب در تهران یک میلیارد و 30 میلیون مترمکعب است که در ایام تابستان این رقم به 38 متر مکعب در ثانیه می‌رسد.

وزیر نیرو ادامه داد: رشد جمعیت در تهران سالیانه 1.8 درصد بوده اما سرانه مصرف آب 3 درصد افزایش داشته است و این نشان دهنده مصرف بالای آب نسبت به رشد جمعیت در سال است.

چیت‌چیان با بیان اینکه آب مورد نیاز تهران از 3 سامانه شرق، شامل سدهای لار و لتیان، غرب شامل سدهای طالقان و کرج و جنوب شهر تهران تامین می‌شود، گفت: به دلیل کاهش بارندگی در شهر تهران میزان درصد برداشت آب از چاه نسبت به گذشته بیشتر شده است؛ در تهران در سال 91 در 4 سدی که اسم برده شد در شهریورماه حدود 716 میلیون مترمکعب ذخیره آب داشت که این هم‌اکنون به 355 میلیون مترمکعب رسیده و طی 2 سال اخیر ذخیره آب نصف شده است که دلیل اصلی آن کاهش بارندگی در تهران است.

وی برهمین اساس خاطرنشان کرد: در تهران متوسط بارندگی 35 درصد کاهش داشته است و به همین دلیل تهران از نظر منابع آبی در تنگنا و محدودیت قرار گرفته است البته سرمایه‌گذاری‌های خوبی در سال‌های اخیر وزارت نیرو انجام داده و کارنامه خوبی را در تامین آب تهران داشته است اما حقیقتا شرایط فعلی ما را در یک تنگنا قرار داده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه تنها راه مقابله با کم‌آبی و یا بی‌آبی مدیریت مصرف است و در اطراف تهران دیگر ظرفیت‌های زیادی برای انتقال آب وجود ندارد، خاطرنشان کرد: باید خود را با طبیعت وفق دهیم و شهروندان تهرانی نیز خود را با سایر مناطق کشور هماهنگ کنند.

چیت‌چیان اضافه کرد: تنها اقدامی که برای آب تهران متصوریم، انتقال آب از سد ماملو است که در حال اجرا و تکمیل شدن است و انشاءالله تصفیه‌خانه آن نیز به زودی آماده می‌شود و دولت نیز بنا بر این گذاشته که انتقال آب از سد ماملو به تهران تسریع یابد.

وی با بیان این مطلب که بعد از ماملو هیچ چیز دیگری برای انتقال آب به تهران وجود ندارد، به تصمیمات دولت برای مقابله با مشکل آب در شهر تهران اشاره کرد و افزود: قرار بر این شده که مشترکین پرمصرف ابتدا آب‌شان به صورت موقت قطع شود و در صورت ادامه این وضعیت باید تجهیزاتی نصب شود که مصرف‌کنندگان بیش‌ از حد مقرر مصرف نکنند.

وزیر نیرو دومین اقدام دولت را افزایش تعرفه‌های مشترکین پر مصرف عنوان کرد و گفت: در دومین اقدام نیز قرار بر این شد که نظام تعرفه پلکانی که برای قیمت آب وجود دارد، در شهر تهران در خصوص پله‌های مصرف بالا بسیار افزایش پیدا کند تا کسانی که بیهوده آب را مصرف می‌کنند، به دلیل انگیزه اقتصادی از این اقدام خود منصرف شوند و این اقدام یک اقدام منطقی است که در همه جای دنیا صورت می‌گیرد.

چیت‌چیان در پاسخ به سوالی در خصوص میزان اصراف آب در مصارف کشاورزی گفت: موضوع اسراف آب در مصارف کشاورزی بارها مورد تاکید دولت، وزرای جهاد و نیرو و بالاتر از آن مورد تاکید رهبر انقلاب قرار گرفته است.

وی اصلاح الگوی کِشت، اصلاح شیوه‌های آبیاری با استفاده‌ از شیوه‌های مدرن و تغییر نوع کِشت و استفاده از شیوه‌های کِشت صنعتی را 3 راه اصلی برای مقابله با اصراف آب در مصارف کشاورزی عنوان کرد و در خصوص احتمال وارد کردن آب از تاجیکستان به کشور اظهار داشت: در سفر اخیر مقامات ایرانی به تاجیکستان این مساله مورد بررسی قرار گرفت و در حال حاضر دست مطالعه است و نمی‌توانیم درباره آن نتیجه قطعی اعلام کنیم.

وزیر نیرو در خصوص اتصال برق به شبکه اروپا با بیان اینکه این موضوع در حال حاضر در دستور کار وزارت نیرو نیست، تصریح کرد: ما اتصال به شبکه 7 کشور همسایه را داشته و مبادلات برقی خوبی با کشورهای همسایه داریم و منابع قابل توجهی از صادرات را در اختیار داریم هرچند به دلیل محدودیت سوخت نیروگاه‌هایمان، به ناچار صادرات برق به کشورهای همسایه کاهش یافته است.

چیت‌چیان در پاسخ به سوالی در خصوص امضای چند قرارداد در وزارت نفت با موضوع تامین برق اظهار داشت: همکاران ما در وزارت نفت بهتر می‌دانند که کارها تقسیم شده است و وظایف قانونی هر دستگاه نیز معلوم است. موضوع تولید، انتقال، صادرات و واردات نیرو جزء وظایف قانونی وزارت نیرو است و این وزارتخانه باید درباره آن تصمیم بگیرد.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مراکز تصمیم‌گیری کشور، فرماندهی شبکه برق است که قابل تفکیک و تقسیم نیز نیست. چنانکه این شبکه فرماندهی مختل شود ضرر آن به مردم می‌رسد و قطعا همکاران ما در وزارت نفت به آن اعتنا و توجه دارند.

وزیر نیرو در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال ادغام وزارت نفت و نیرو با رد ادغام این دو وزارتخانه گفت: مطلقا در هیئت دولت در خصوص ادغام وزارت نفت و نیرو صحبتی صورت نگرفته و هرکدام از وزارتخانه‌ها وظایف خود را انجام می‌دهند و هیچگاه درباره ادغام این دو وزارتخانه در دولت یازدهم نداریم.

چیت‌چیان در خصوص حفر چاه‌های غیرمجاز زیرزمینی آب نیز به قانون تعیین تکلیف چاه‌های آب اشاره کرد و اظهار داشت: وزارت نیرو تلاش می‌کند که این قانون را اجرا کند البته در جلسه شورای اداری راجع به آب‌های زیرزمینی بحث‌های خوبی صورت گرفت که نتایج آن را در زمان مناسب اعلام خواهیم کرد.

وی درباره میزان مصرف آب در بحث کشاورزی خاطرنشان کرد: از مجموع آبی که مصرف می‌شود 92 درصد در بخش کشاورزی، 6 درصد در شرب و 2 درصد در صنعت است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس