در حالی خود را برای بازی‌های آسیایی اینچئون آماده می‌کنیم که این رقابت‌ها هنوز شروع نشده اما اتفاقی روی داد که به مثابه یک شکست غیر قابل جبران است.

گروه ورزشی مشرق، خبر ساده و گویا بود؛ آزار (تعرض) جنسی به یکی از داوطلبان فعالیت در بازی های آسیایی اینچئون از سوی یک عضو کاروان اعزامی ایران در رشته فوتبال". به سرعت نیز این تیتر در تمام رسانه های جهان و سامانه اطلاع رسانی این پیکارها منتشر شد و در راس اخبار قرار گرفت. اتفاقی که هیچ توضیح و توجیهی ندارد. اکنون چه می شود گفت؟ اصلا چه باید گفت؟ و البته آغاز عملیات روانی جریان های معارض و معاند.

کاروانی که نرفته شکست خورد

در پس این فاجعه در هفدهمین دوره بازی های آسیایی، افسوس و تالم فراوانی نهفته که بی تردید کلمات یارای نمایشش را ندارد. فقط می توان سری به تاسف تکان داد و تلاش داشت تا حواس خود را پرت کرد؛ اما به چی؟ به شکست برابر ویتنام یا ...! چه باید گفت؟ اصلا چه باید گفت؟ شاید سکوت تنها مرهم بر این سوگ فرهنگی باشد و تلاش برای فراموشی! اما ذکر چند نکته ضروری به نظر می رسد.

اولا. فرض بگیرید که کاروان اعزامی موفق شود به بیش از مدال های طلای دوره قبل دست یابد و بر سکوی بالاتری نیز تکیه زند؛ چه سود؟ این کاروان نرفته باخت و دستاوردی غیر از این نیز نخواهد داشت. اکنون، موتور جستجوهای خبری جهان در مقابل نام ایران به روایتی تاسف برانگیز ارجاع می دهند که هیچ مرهمی نیز نخواهد داشت. امروز، پرونده این کاروان بسته شده و این پیکارها فاقد انگیزشی برای ملت است. امروز، ورزش داغدار یک شکست شد که هیچ راهی برای جبرانش هم نیست. افسوس؛ بد باختیم؛ بد!

کاروانی که نرفته شکست خورد

دوما. می توان انتظار داشت علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال بار دیگر با لبخندی در رسانه ملی ظاهر شود و این فاجعه اخلاقی را با مزاح و شوخی بگذراند. مردم عادت دارند رئیس فوتبال را همیشه در حالتی غیر جدی ببینند؛ اما این بار ماجرا فرق دارد. این حکایت ربطی به یک نتیجه بازی یا تعویض مربی ندارد. آبرو و حیثیت یک ملت است. امیدواریم این بار کفاشیان بیندیشد و رفتاری شایسته داشته باشد. شایسته نیست سرپرست و مسئول تیم اعزامی استعفا کرده و مردانگی نبودن را بپذیرند؟ امروز، حتی شکست تحقیرآمیز برابر ویتنام نیز فاقد اهمیت است. مردم به آبروی بر باد رفته ای می اندیشند که نمی توان با نتایج روزمره قیاسش کرد. کاش این بار کفاشیان نخندد و بر سر اصول بایستد ...

سوما. برخی مدیران ورزش یحتمل در حال ارزیابی این است که دوباره نامی را از فهرست اعزامی به اینچئون حذف کند. آنها هنوز در گرگ و میش این هستند که کاروان کیفی باشد یا کمی! مدال بیشتر بگیریم یا بر نفوس مسافر به کره بیفزائیم. این است دغدغه همیشگی تشکیلاتی که فراموش کرده وظیفه ای بس مهمتر نیز دارد؛ تدارک فرهنگی. آنقدر فکر کت و شلوار و اقلام و ... ذهن مسئولان این ورزش را پر کرده که امروز چنین فاجعه ای رخ می دهد. البته باید توجه داشت که مبادا پروازهای بیزنس مسئولان آن با مخاطره روبرو شود که در شان آنها باشد! این فاجعه را چه کسی باید پیشگیری می کرد؟

کاروانی که نرفته شکست خورد

چهارما. برخی مسئولان نیز یحتمل در پی آن است که مدیرعامل یا سرمربی یک تیم فوتبالی را تغییر دهد یا تکذیب کند. آنقدر وزیر و یارانش درگیر فوتبال شده اند که طبیعی است سایر ورزش ها به دیار نسیان سپرده شده باشند. اصلا گاهی فکر می کنی که انگار وی وزیر فوتبال و جوانان است! چه اهمیتی دارد چنین رسوایی گریبان ورزش این مرز و بوم را گرفته است. راستی، برادران حراستی که پای ثابت تمامی این سفرها هستند، امروز چه نقشی دارند؟ سفر خوش که اینچئون در انتظار مدیران و سایر همراهان است. چند روز بدون فوتبال هم تجربه و خرق عادت جالبی است. خوش بگذرد!

کاروانی که نرفته شکست خورد

آخر. این فاجعه را چگونه باید ارزیابی کرد؟ آیا کسی پیدا می شود این فاجعه فرهنگی را برعهده گیرد؟ این کاروان عریض و طویلی که راهی اینچئون است، نرفته با شکستی مواجه شده که هیچ مدالی مرهمی بر آن نیست. شکستن غرور ملت و ارزش هایش، دستاورد بازی هایی است که هنوز آغاز نشده است. به همین سادگی ...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    1 0
    واقعا تاسف برانگیزه
  • ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    0 0
    ربطی به کفاشیان ندارد مقصر خود رسانه ها هستند که الکی دو تیم سرخابی را تبلیغ و بزرگ می کنند. رفتار پیام صادقیان را ببینید رفتار 10 سال پیش علی کریمی در همین تیم امید را ببینید. شما از بازیکنان تیمهای دیگر چنین رفتارهائی نمی بینید فقط سرخابی.
  • ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    1 0
    کفاشیان باید استعفا بده کفاشیان باید استعفا بده فوتبال گندیده رو باید ضد عفونی کرد درود بر والیبال
  • اسماعیل ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    1 0
    همینه که می بازند کاش غیرت والیبالیستها را داشتند یک مشت مفت خور هوس باز جمع شدند
  • اسماعیل ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    1 0
    همینه که می بازند کاش غیرت والیبالیستها را داشتند یک مشت مفت خور هوس باز جمع شدند
  • دکتر ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    0 0
    نکته تلخ تر سانسور این اتفاقات توسط صداوسیما و اکثر رسان ها هست تیم 4 تا خورده داور و بازیکن حریف رو زدن خارج از زمین هم این وضعشه والله قسم.........
  • ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    0 0
    واقعا همچین موجود هوسرانی که بویی از شرافت نبرده و با آبروی یک کشور بخاطر هوسبازی های کثیفش اینطور بازی میکند را باید دار زد!
  • ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    1 0
    فوتبال باز هم گل کاشت .
  • ناشناس ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    1 0
    در این فوتبال را باید تخته کرد و پولهای میلیاردی که خرج فوتبال میشود را اگر صرف والیبال و کشتی و وزنه برداری کنیم افتخارات بیشتری کسب میشود.
  • مهرداد ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    1 0
    کمی فکر کنیم اگه فوتبال نداشته باشیم چی میشه با این فوتبال به کجا رسیدیم جز اینکه همش ابرومون رو بردن انگلیس رو نگاه کنید فوتبال داره اما والیبال نداره با هم میتونیم فوتبال نداشته باشیم
  • ناشناس ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    1 0
    کفاشیان فقط به درد برنامه خنده بازار میخوره
  • ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    0 0
    تاسفی میخورم که اندازه نداره متاسفم شما برای اینکه یک جا بری از همه انگشتات اسکن میکنن اما در میان مدیران این مملکت افرادی پیدا میشه که علانا فساد میکنند ننگ آبروی ایران رفت
  • ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    0 0
    مقصر خود مردم هستند که .....،
  • ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    0 0
    مقصر شمایید که مردم رو اینقدر توی منگنه گذاشتید که فقط چشمشون دنبال اینجور کارهاست..
  • سما ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    0 0
    سلام مشرق جان، روزی که در مورد لزوم استخدام مربی مانند کیروش در این مقطع برای تیم ملی خبری زده بودید، کامنت کاملی نوشتم که گیریم در مسابقات با مربیان تاپ بالا آمدیم، چه فایده وقتی تماشاگران در معرض دید عده ی بیشتری فحاشی کنند؟؟ ما سرزمین سعدی و حافظیم ...!!! فدراسیون و اینهمه باشگاه های فرهنگی ورزشی، در مورد سالیان سال فحاشی تماشاگران به داور و بازیکنان و مربیان و مدیران در سکوها چه کردند!؟ واقعا در این مورد وظیفه ای ندارند!؟ اگر دارند، کدام برنامه را برای تصحیح این فرهنگ زشت طراحی و اجرا کردند!؟!؟ آیا اولویت بررسی این موارد بیش از انتخاب مربی مناسب نیست!؟ درج نکردید! چرا!؟ نمی دانم! امروز خودتان خبری به مراتب زشت تر زدید ...
  • ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    0 0
    خیلی زشته واسه بعضی خبرها یکی دوتا نظر منتشر میکنید بعد بقیه رو میذارید یا وقتی که دیگه اون خبر تو خبرهای اصلی نیست منتشر میکنید یا کلا حذف میکنید و مینویسید در انتظار بررسی: 0
  • ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    0 0
    البته این نوشتار سیاسی نیست و بوی سیاست نمی دهد
  • ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    0 0
    نقره داغش باید کرد تا درس عبرتی برای سایر حمقا شود
  • ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    0 0
    مدیر تدارکات تیم ملی فوتبال ! به هر حال ایشان از کارمندان دیپلمات سفارت خانه ها که دیگر توجیه شده تر نیست ! هست ؟ وقتی فرهنگ لات بازی ( تو همین سایت مشرق هم شاهدش هستیم ) به عنوان فرهنگ غالب معرفی شود ، وقتی به دختران و زنان ایرانی ، به خواهران خودمان انگ فا.... بزنیم و بعد هم با افتخار هورا بکشیم ، وقتی برای انسانیت ارزش قایل نباشیم و دین داری و نجابت را در دو متر پارچه مشکی و یک کف دست ریش خلاصه کنیم ، و وقتی غیر از خودمان ، دیگری را آدم هم حساب نکنیم . باید چنین رفتار هایی را هم انتظار داشته باشیم .
  • کامیاب ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    0 0
    در کشوری که امربه معروف و نهی از منکر نباشد معلومه از این اتفاقا میوفته.
  • ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    0 0
    جام جهانی فوتبال که بود همه بازیها ریز و درشت بخش شد اونم بصورت مستقیم اما والیبال فقط بازیهای ایران بخش شد من امروز خیلی غصه خوردم چرا ماهواره ندارم.
  • ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    0 0
    متاسفانه در فوتبال ایران فقط باند بازی است و بیشتر ازاین هم نمی توان انتظار داشت
  • ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    1 0
    باید در فوتبال رو تخته کرد. همین و بس.
  • بهمن تهرانی ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    0 0
    متاسفانه آمار تجاوز جنسی، مزاحمتهای جنسی، از متلک ساده در خیابان بگیرید تا تجاوزهای دسته جمعی... خداییش و انصافا چرا در ایران اسلامی، با حجاب و مومن اینقدر آمارش بالاست؟ ریشه این مشکل چیه؟ کسی جواب عدلانه و منصفانه داره برای این آبرو ریزیها... واقعا چرا زمان شاه کم بود و الان زیاد شده؟ مشکل اقتصادی و بیکاریه؟ زمان شاه که بیشتر بود... مشکل آموزش غیر دینیه؟ که زمان شاه تقریبا وجود نداشت... مشکل بهم ریختگی جامعه و عدم ارضای قانونی و شرعی نیازهای جنسیه؟؟ صد در صد همینه جواب
  • ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    0 0
    من میگم هزینه برگشت فوتبالی های این کاروان چقدر میشه؟ این هزینه شو خودمون بدیم اینا رو برگردونن تا کمتر از این بر طبل رسوایی نزدن!
  • سیدمحمد ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    0 0
    رویترز نوشته فقط لمس کرده کار دیگه ای که نکرده آخه.
  • محمد ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    0 0
    این فرد بی مسولیت باید محاکمه بشه هیچ چیز برای من از سرافکندگی و بدنامی ایران عزیز بدتر نیست از شدت عصبانیت سرم درد اومد.
  • ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    0 0
    سلام. اخلاق بازی و سرگرمی نیست.پهلوانان نمی میرند. باید ورزشکاران ورزش های ملی طبق قانون حق و احکام حق، اخلاق خود را در هر جای دنیا کامل حفظ کنند. التماس دعا یاعلی(ع)
  • ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    0 0
    مشرق کانال 3 فوتباله و کانال ورزش هم فوتبال .این اشغالها چه گلی به سر ما زدند که اینقدر برا فوتبالیها فوتبال بخش میکنند واقعا که فردا میرم دنبال ماهواره .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس