کد خبر 345628
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۹

چندی پیش بر اساس مصوبه کمیته امور زیربنایی مسکن مهر مقرر شد تا دولت اعتباری بالغ بر 5 هزار و 600 میلیارد تومان را به تأمین مالی زیرساخت‌های مسکن مهر اختصاص دهد تا واحدهای درحال ساخت مسکن مهر مجهز به انشعاب آب و برق و فاضلاب و... شوند.

 به گزارش مشرق، قرار شد که از این رقم برای سال‌جاری حدود 1700 میلیارد تومان اعتبار از سوی دولت تخصیص یابد که مطابق برنامه دولت موظف به پرداخت 700 میلیارد تومان تا پایان شهریور و 1000 میلیارد تومان از مهرماه سال‌جاری تا پایان سال شد و در این میان سهمی نیز برای وزارت نیرو مطابق با توافق صورت گرفته میان حمید چیت چیان وزیر نیرو و محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری در نظر گرفته شد که بر اساس آن وزارت نیرو نیز موظف به پرداخت 300 میلیارد تومان از محل فروش حق انشعاب تا پایان شهریورماه شد. به عبارت دیگر در ماه جاری دولت و زیر مجموعه ذیربط آن در بخش آب و برق و فاضلاب یعنی وزارت نیرو باید 1000میلیارد تومان برای تأمین مالی ایجاد زیربنای واحدها با پیشرفت فیزیکی بالا پرداخت می‌کردند که به گفته جانشین نماینده تام‌الاختیار وزیر نیرو در طرح مسکن مهر این مبلغ هنوز به‌طور کامل پرداخت نشده است.

 تجهیز 80 هزار واحد به آب و برق و فاضلاب از ابتدای سال‌جاری

عبدالله سرتیپ‌زاده به شرح وضعیت تأمین اعتبارات تقبل شده از سوی دولت و وزارت نیرو پرداخت و گفت: مقرر شده است تا وزارت نیرو از محل درآمدهای حاصل از فروش انشعابات 300میلیارد تومان تا پایان شهریور به تأمین اعتبار امور زیربنایی واحدهای مسکن مهر اختصاص دهد که با وجود مشکلات پیش آمده در تأمین این اعتبار توانست بخش عمده‌ای از کار را انجام دهد.

وی افزود: وزارت نیرو از محل این 300میلیارد تومان توانست از ابتدای سال‌جاری زیرساخت‌های آب و برق و فاضلاب بیش از 80 هزار واحد را تکمیل کند که نسبت به درآمد حاصل از فروش انشعابات رقم بسیار قابل توجهی است به نوعی که درآمد فروش انشعاب کمتر از 50 درصد بود اما کار انجام شده بیش از 50 درصد میزان تخمینی با این اعتبار بوده است.

سرتیپ‌زاده در پاسخ به این سؤال که چرا درآمد فروش انشعابات مطابق برنامه‌ها پیش نرفته اظهار کرد: علت آن عدم همکاری پیمانکاران مسکن مهر و عدم پرداخت حق انشعاب از سوی پیمانکاران پروژه مسکن مهر، تعاونی‌ها و ‌انبوه سازها بوده است که اگر این رقم تأمین می‌شد اکنون حجم کار‌های صورت گرفته بیش از رقم فعلی بود. وی در ادامه با تأکید بر اینکه کارکرد وزارت نیرو بیش از حجم درآمدهای فروش انشعاب بوده تصریح کرد: بخشی از کار انجام شده از محل منابع جاری شرکت‌ها بوده است البته زمانی که درآمد محقق شود جایگزین خواهد شد.

این مسئول اظهار کرد: وزارت نیرو از محل بودجه سال 93 خود تاکنون حدود 40 میلیارد تومان برای تجهیز امور زیربنایی مسکن مهر میان شرکت‌های آب و برق توزیع کرده است که این رقم جزو 300میلیارد تومان محسوب می‌شود.

 نبود هماهنگی اجرای پروژه‌ها

جانشین نماینده تام الاختیار وزیر نیرو در طرح ملی مسکن مهر با بیان اینکه از ابتدای پروژه مسکن مهر برخی ناهماهنگی‌ها در اولویت ‌بندی کلان پروژه‌ها موجب شده تا برخی از واحدهای آماده شده بدون آب و برق و فاضلاب بمانند و در عوض خدمات زیربنایی برخی واحدهای نیمه کاره تکمیل شود گفت: این نبود اولویت ‌بندی درست میان پروژه‌ها موجب شده تاکنون حدود 150هزار واحد مسکن مهر دارای خدمات زیربنایی داشته باشیم که هنوز از نظر پیشرفت فیزیکی در مرحله خوبی نیستند مثلاً امور روبنایی نظیر جاده ساخته نشده یا حتی پیشرفت در احداث ساختمان 70 درصد است اما زیرساخت‌های آب و برق و فاضلاب آن ایجاد شده است.

وی افزود: از سوی دیگر می‌بینیم 200هزار واحد تکمیل شده یا در مرحله نهایی وجود دارد که هنوز شبکه آب و برق و فاضلاب آن تکمیل نشده و امکان واگذاری انشعاب برای آن وجود ندارد.

 سال دیگر وزارت نیرو هزینه نخواهد کرد

این مسئول با بیان اینکه وظایف سرمایه‌گذاری در بخش زیربنایی وزارت نیرو امسال تمام خواهد شد و سال آینده وزارت نیرو در مسکن مهر هزینه نخواهد کرد گفت: به نظر می‌رسد میزان سرمایه‌گذاری وزارت نیرو در امور زیربنایی مسکن مهر 300 میلیارد تومان شود.

جانشین نماینده تام الاختیار وزیر نیرو در طرح ملی مسکن مهر تشریح کرد: امسال وظایف وزارت نیرو در مسکن مهر مشتمل بر ساخت شبکه‌های توزیع آب و توزیع برق و جمع‌آوری فاضلاب است که وزارت نیرو نیز در تأمین مالی آن سهم دارد اما سال آینده وظایف وزارت نیرو در بخش مسکن مهر تأمین پایدار آب و برق مسکن مهر و ساخت تصفیه خانه‌هاست و بدین جهت دیگر تأمین مالی از سوی وزارت نیرو صورت نخواهد گرفت.

 تأمین مالی سرعت می‌گیرد

سرتیپ‌زاده با بیان اینکه دولت هنوز سهم تقبل کرده خود را نپرداخته است گفت: دولت از محل بودجه عمومی خود باید تا این ماه 700 میلیارد تومان می‌پرداخت که این پرداخت بجز رقم اندکی محقق نشده است اما اگر این رقم پرداخت می‌شد ظرف یک ماه حداقل می‌توانستیم اقدامات اولیه زیرساختی واحدهای تکمیل شده را فراهم کنیم.

وی در ادامه با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در ملاقات رئیس جمهوری و هیأت وزیران در هفته دولت مبنی بر جدی‌تر گرفتن طرح‌های عمرانی گفت: دولت یازدهم برنامه‌ریزی دقیقی برای تکمیل واحدهای مسکن مهر کرده و نقشه راهی را ترسیم کرده است که در آن برآورد صحیحی از پروژه‌ها به تفکیک استان و پروژه در آن انجام شده و به نظر می‌رسد بزودی روند تأمین اعتبار پروژه‌ها و ساخت و سازها سرعت بگیرد.

وی با بیان اینکه تعداد واحدهایی که تا پایان امسال مجهز به امور زیربنایی خواهند شد بستگی به میزان تأمین اعتبارات دارد گفت: از سال 89 تاکنون 700 میلیارد تومان در امور زیربنایی هزینه شده است و تا پایان سال 94 حدود 5600 میلیارد تومان دیگر سرمایه‌گذاری خواهد شد.

به گفته سرتیپ‌زاده در صورت تحقق اعتبارات در نظر گرفته شده تا پایان سال شبکه آب و برق و فاضلاب بیش از 300هزار واحد مسکن مهر تکمیل خواهد شد و به 200 هزار واحد دیگر نیز تا پایان سال آینده انشعاب واگذار خواهد شد.
منبع: روزنامه ایران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس