کد خبر 345059
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۴

تمرین‌های نظامی 15 کشور از جمله آمریکا قرار است امروز دوشنبه در اوکراین آغاز شود جایی که نقض آتش‌بس در شرق این کشور یکشنبه ادامه یافت و در پی تبادل آتش توپخانه بین نیروهای دولتی و جدایی طلبان هوادار روسیه، شماری غیرنظامی کشته شدند.

به گزارش مشرق، در شرایطی که کیف و غربی‌ها،‌ روسیه را به ایفای نقشی فعال در بین جدایی‌طلبان شرق اوکراین متهم می کنند، نیروهای 15 کشور از جمله آمریکا از روز دوشنبه تمرین‌هایی نظامی را نزدیک لفیف در غرب اوکراین آغاز می کنند.

این تمرین‌های نظامی موسوم به «رپید تریدنت 14» تا 26 سپتامبر (31 شهریور) ادامه خواهد داشت.

کیف یکشنبه جدایی‌طلبان هوادار روسیه را به تهدید کردن روند صلح با نقض آتش‌بس در شرق اوکراین متهم کرد.این اتهامات یک روز پس از درگیری لفظی کیف و مسکو درباره مقاصد واقعی طرف مقابل مطرح شد.

دولت و جدایی‌طلبان شرق اوکراین پنج سپتامبر برای پایان دادن به پنج ماه درگیری که بیش از 2700 کشته بر جا گذاشت در مینسک پایتخت بلاروس توافقنامه آتش‌بس امضاء کردند.
ولودیمیر پولیووی سخنگوی نظامی اوکراین اعلام کرد: «اقدامات تروریستی اجرای طرح صلح رئیس جمهور پترو پورشنکو را تهدید می کند».

وی همچنین از جمله جدایی طلبان به پست بازرسی‌های ارتش خبر داد.وی با استناد به اظهارات بوریس لیتوینوف یکی از سرکرده‌های جدایی‌طلبان که یکشنبه گفته بود دو نماینده‌ای که از جانب جدایی‌طلبان توافقنامه آتش‌بس را امضا کردند در اصل «ناظر» بودند و نه شرکت‌کننده مستقیم در روند، از اتهامات خود دفاع کرد.

یکشنبه تبادل آتش‌ سنگین توپخانه بین ارتش اوکراین و جدایی‌طلبان در اطراف فرودگاه دونتسک که تحت کنترل نیروهای ارتش اوکراین است، صورت گرفت.جدایی‌طلبان از مناطق مسکونی شلیک می کردند و نیروهای ارتش اوکراین از فرودگاه به آنان پاسخ می دادند.شهردار دونتسک یکشنبه شب اوضاع این منطقه را «بحرانی» توصیف کرد.

در حالی که پوروشنکو این هفته از «تغییر اساسی» اوضاع از پنج سپتامبر سخن گفت، مردم بسیاری از مناطق نزدیک دونتسک ماند ماکیفکا همچنان زیر آتش توپ و گلوله هستند و شب‌ها را در پناهگاه‌ها سپری می کنند.

غربی‌ها با تردید به آتش‌بسی که بین دولت اوکراین و جدایی‌طلبان برقرار شد نگریستند و آن را برای تضمین صلح پایدار ناکافی دانستند.

بر همین اساس، خوزه مانوئل باروسو رئیس کمیسیون اروپا حل و فصل سیاسی مبتنی بر اصل حاکمیت اوکراین را خواستار شد.

چند روز مانده به دیدار پترو پوروشنکو از واشنگتن، روسیه آمریکا را به دامن زدن به مناقشه در شرق با انگیزه‌های صرفا راهبردی متهم کرد از آن سو نیز کیف تلاش مسکو را برای «حذف اوکراین» محکوم کرد.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز یکشنبه اعلام کرد: «واشنگتن بارها نشان داده است هدفش وخیم‌تر کردن هر چه بیشتر این بحران به منظور استفاده از اوکراین به عنوان ابزار در تلاش جدید خود برای منزوی کردن و تضعیف کردن روسیه است».

آرسنی یاتسنیوک نخست وزیر اوکراین نیز به نوبه خود اطمینان داد هدف نهایی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تنها تصرف مناطق دونتسک و لوگانسک نیست بلکه او قصد دارد همه اوکراین را تصرف کند و اتحاد جماهیر شوروی را دوباره تشکیل دهد.

به گفته وی، رئیس جمهور روسیه نمی تواند این موضوع را که اوکراین بخشی از خانواده اروپایی باشد بپذیرد.

پارلمان اوکراین آماده می شود سه‌شنبه، توافقنامه تاریخی مشارکت با اتحادیه اروپا را تصویب کند.
به اعتقاد برخی، تصویب این توافقنامه که دور شدن این جمهوری شوروی سابق را از دامان روسیه تحقق می بخشد، با موکول شدن اجرای توافقنامه تجارت آزاد با اتحادیه اروپا به اواخر سال 2015 ، ضایع می شود.

اروپایی‌ها در این فاصله زمان دارند به گفتگوها با مسکو درباره این توافقنامه که روسیه به شدت با آن مخالف است،‌ ادامه دهند.

دانیلو لوبکیفسکی معاون وزیر امور خارجه اوکراین با ارسال پیامی در صفحه فیس بوک خود استعفایش را اعلام کرد.

او نوشت: «به تعویق انداختن اجرای این توافقنامه علامتی منفی برای همه می فرستند: مهاجمان، متحدان و از همه مهم‌تر شهروندان اوکراینی.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس