کد خبر 34452
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۸

'جرج جرداق' متفکر برجسته و نويسنده مشهور جهان عرب، تعامل و همکاري بين انديشه اسلامي و مسيحي را نکته برجسته قرون معاصر به ويژه قرن حاضر دانست و گفت: در آينده‌اي نزديک اثري با عنوان 'علي(ع) شخصيتي جامع، بين پيامبر اسلام و عيسي‌بن مريم' را منتشر خواهد کرد.

به گزارش مشرق به نقل از ايرنا از بيروت، مديرعامل بنياد انديشه اسلامي وابسته به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و هيات همراه در ادامه برنامه هاي سفر خود به لبنان، با جمعي از اساتيد دانشگاهي، نويسندگان و فعالان اهل قلم لبناني ديدار کردند.

در اين نشستها دکتر مهدي گلجان مديرعامل، دکتر محمد زين‌الدين مشاور برنامه ريزي و امور راهبردي و دکتر موسي عاکفي مشاور امور بين الملل بنياد انديشه اسلامي حضور داشتند.
هيات بنياد انديشه اسلامي در اولين ديدار خود با متفکر برجسته جهان عرب و نويسنده مشهور پروفسور 'جرج جرداق' در محل راديو لبنان ديدار کردند.

در اين ديدار پروفسور جرداق با اشاره به تعاملات فرهنگي گسترده جمهوري اسلامي ايران و لبنان،گفت: مايل است با نشريات بنياد انديشه اسلامي همکاري کند.

وي با بيان اينکه چهره‌اي که از اميرالمومنين علي(ع) نزد متفکران مسيحي ترسيم شده، بسيار نزديک به چهره عيسي‌بن مريم است، اظهار داشت: علي‌رغم سن بالا (حدود 79 سال) هنوز تمايل دارد در مورد شخصيت پيامبر(ص) و امام علي (ع) مقاله و کتاب بنويسد.

وي پيشنهاد داد: با همکاري بنياد انديشه اسلامي يک سري مقاله و کتاب پيرامون شخصيت اميرالمومنين(ع) به رشته تحرير درآورد که اين پيشنهاد با استقبال مديرعامل بنياد انديشه روبرو شد.

پروفسور جرداق که علي‌رغم کهولت سن از هوش و ذکاوت خوبي برخوردار است، از سفرهايي خود به ايران به نيکي ياد کرد و سفر به شيراز و زيارت مقبره حافظ وسعدي را از مهم‌ترين وقايع زندگي خود دانست.

جرج جرداق هم اکنون برنامه ويژه‌اي در راديو لبنان دارد (علي طريقنا) که مخاطبان و دوستداران بسياري را به خود اختصاص داده است. وي علاوه بر مقالات علمي و برنامه‏هاي راديويي و تلويزيوني، بيش از سي کتاب ارزشمند تاليف کرده است. يکي از مهم‏ترين آثار جرج جرداق که آن را در 28 سالگي نوشته کتاب 'امام علي، صداي عدالت انساني' است که در سال 1958 ميلادي انتشار يافت. اين کتاب در پنج جلد تدوين گرديده و انتشار آن به عنوان يک حادثه عظيم در جهان انديشه اسلامي، نظر بزرگان شيعه و سني را به خود جلب کرد.


** ديدار با دو چهره دانشگاهي

مديرعامل بنياد انديشه اسلامي وابسته به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و هيات همراه در ادامه با دو تن از نويسندگان و فعالان اهل قلم لبنان يعني دکتر محمود حيدر استاد دانشگاه و مديرعامل موسسه پژوهشي دلتا و طلال عتريسي استاد دانشگاه، متفکر و نويسنده برجسته به بحث و گفتگو پرداختند.

در اين ديدار که حدود 2 ساعت به طول انجاميد، محمود حيدر و طلال عتريسي در خصوص آخرين تحولات جهان اسلام و عصر بيداري مسلمانان در سراسر کشورهاي اسلامي، مطالب مهمي را بيان داشتند.

محمود حيدر توليد محتوا در انديشه اسلامي و توزيع آن را از برجسته‌ترين کارهاي بنياد انديشه اسلامي در ساليان اخير دانسته و به نقش مهم وجود استراتژي نزد مسلمانان در برخورد با غرب و اسراييل تاکيد ورزيد.

وي همچنين تاکيد کرد: انقلاب اسلامي ايران مهم‌ترين الگو براي بيداري مسلمانان در جهان معاصر و قرن 21 ميلادي به شمار مي‌رود.

در ادامه طلال عتريسي به موضوع فقدان رهبري در ميان جنبش‌هاي اسلامي اخير در کشورهاي تونس، مصر و ليبي اشاره کرد و بيان داشت که اين نهضت‌هاي مردمي با شعار 'الشعب يريد اسقاط النظام' تشکيل شده‌اند که نشان مي‌دهد آنها 'قاعده' دارند، اما 'قاعد' و رهبر ندارند.
وي تاکيد کرد: اين فقدان رهبري، تهديدي جدي براي انقلاب‌ها به شمار مي‌رود و مردم اين کشورها بايد بسيار هشيار باشند.

اين دو متفکر برجسته در خصوص بيداري اسلامي اظهار داشتند که حرکات مردمي، يک نوع زلزله فرهنگي- سياسي است که جهان عرب و جهان اسلام را دربرگرفته و بايستي منتظر پيامدهاي مهم آن بود.


**بازديد از پايگاه خبري حزب الله

مديرعامل بنياد انديشه اسلامي همچنين از دفتر سايت اينترنتي الانتقاد وابسته به حزب‌الله لبنان، ديدن کردند.

در اين ديدار دکتر 'حسين رحال' مسئول اطلاع رساني الکترونيک' حزب‌الله ضمن ابراز خرسندي از تعامل صورت گرفته بين سايت‌هاي بنياد انديشه و سايت‌هاي المقاومه و الانتقاد، از همکاري‌هايي که قرار است در زمينه تبادل لينک‌هاي خبري، ارسال مقالات، بهره‌برداري دو موسسه از بانک‌هاي اطلاعاتي دوموسسه در آينده صورت پذيرد، خبر داد.


** ديدار با مدير مجله علمي و پژوهشي گفتگو

هيات بنياد انديشه اسلامي در ادامه اين سفر با دکتر 'سمير سليمان' از نخبگان و اساتيد دانشگاه لبنان در دفتر مجله علمي و پژوهشي 'گفتگو' به زبان فرانسه که سليمان مديريتش را به عهده دارند، ديدار کردند.

دکتر سليمان ضمن ابراز خرسندي از برگزاري اين نشست اظهار داشت: مجلات بنياد انديشه اسلامي نقش مهمي در تعامل و همکاري با نخبگان ايفا مي‌کنند و اگر بتوان توزيع اين نشريات را بهبود بخشيد، بدون شک بر تاثيرگذاري آن‌ها افزوده خواهد شد.

وي که کتاب مشهور 'العلاقات بين العالم اسلامي و الغرب' را به رشته تحرير درآورده، در ادامه اين نشست به نقش مهم زبان فارسي و ايرانيان در توسعه و ترويج تمدن اسلامي اشاره کرده و گفت: مسايلي مانند آموزش زبان فارسي که روز به روز در لبنان اشاعه مي‌يابد، نشان از عمق رابطه فرهنگي ايران و لبنان در جهان عرب دارد.

اين چهره علمي لبنان ، زبان را يکي از عوامل و عناصر مهم انتقال فرهنگ و ارتقاي روابط فرهنگي ايران و لبنان و ديگر کشورهاي عربي دانست و بر توجه به اين مقوله تاکيد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس