غالب دولت‌ها که در ادامه به سه تای آن‌ها اشاره بیشتری خواهد شد، به نقد دولت پیشین خود پرداختند و اصول و مبانی حرکت خود را برپایه تضاد با این عملکردهای سابق نهادند.

گروه تاریخ مشرق - تاریخ انقلاب اسلامی: این یکی از فرضیه‌های جامعه‌شناسی انتخابات در علوم سیاسی است که معمولا نامزدهای رقیب و معترض وضع موجود، قابلیت رای‌ آوری بیشتری در انتخابات دارند. خیلی‌‌ها را می‌شناسیم که شاید خودمان هم یکی از این خیلی‌ها هستیم که در میتینگ‌های انتخاباتی نامزدهای معترض هیجان‌زده و مسرورند و یا پای تریبون سخنرانی این نامزدها که به ذکر و یادآوری نداشته‌ها و ناکارآمدی‌های دولت موجود -و بعد پیشین- می‌پردازند، اظهار وجد و شادمانی می‌کنند.

پیشینه چنین مشی و منشی در رقابت‌های سیاسی، احتمالا به اندازه تاریخ رقابت بر سر قدرت سیاسی دور و دراز است. در تاریخ معاصر ما هم کم نیست چنین رقابت‌هایی که بر پایه نقد عملکرد دیگری بنیان گذاشته شده است. مثلا رقابت‌های مبنایی قوام‌السلطنه و مصدق و یا برخی رقابت‌های دولت‌های در رژیم پهلوی که لااقل در ظاهر، به نقد دولت پیشین می‌پرداختند و خود را منتقد وضع موجود معرفی می‌کردند. با این حال در جمهوری اسلامی هم چنین رویه‌ای برجا ماند. غالب دولت‌ها که در ادامه به سه تای آن‌ها اشاره بیشتری خواهد شد، به نقد دولت پیشین خود پرداختند و اصول و مبانی حرکت خود را برپایه تضاد با این عملکردهای سابق نهادند.

* اصلاحات و ویرانی سازندگی

هنگامی که هاشمی رفسنجانی در 1376، زمام امور را پس از هشت سال رها کرد و به دستان وزیر ارشاد پیشین خود سپرد، سیل انتقادات آغاز شد. هاشمی رفسنجانی که خود دولت سازندگی‌اش را بر خرابه‌های دولت جنگ و در تضاد با سیاست‌های اقتصادی آن بنا کرده بود، پس از چندی دریافت که افزون بر یک جناح منتقد کوچک اما قوی و متفکر اصول‌گرا یک جناح منتقد چپ هم دارد. به این ترتیب با فرارسیدن دوم خرداد76، ناگهان با موجی روبرو شد که آرام نداشت. اینجا بود که سازندگی، مظهر «خفقان و سانسور»، «فاصله طبقاتی» و «سیاست خارجی ناکارآمد» شد که دولت اصلاحات آمده بود تا ملتی را از آن خاطره شوم -به‌ویژه در بخش نخستش- نجات دهد. هم رییس جمهور تازه آمده یعنی سید محمد خاتمی و هم همفکران و مشاورانش به نقد گسترده دولت هاشمی پرداختند.

تاریخچه نقد دولتهای گذشته

هاشمی رفسنجانی پس از چندی دریافت که افزون بر یک جناح
 منتقد قوی و متفکر اصول‌گرا یک جناح منتقد چپ هم دارد.


سید محمد خاتمی در گزارشی که در شهریور 1378 ارائه داد، درباره شرایطی که تحت آن دولت را تحویل گرفته بود گفت: «... ما وقتی روی کار آمدیم، مجموع بدهی‌هایمان حدود 28 میلیارد دلار بود و مجموع ذخایر ارزی ما... حدود شش میلیارد دلار بود، با این توجه که عمده سررسیدهای بدهی ما در سال‌های 76-77 و 78 بود، یعنی اوج پرداخت‌های بدهی‌های ما...» در ادامه سخنان خاتمی به جملات این چنینی باز هم برخورد می‌کنیم. برای نمونه: «...رکود در واقع از سال 1374 آغاز شده بود... انبوهی از طرح‌های نیمه‌تمام وجود داشت که هنوز هم هست... یک نوع به اصطلاح سوء اعتقاد و باور نسبت به توان سیستم بانکی ما و انجام تعهدات ارزی‌مان در صحنه بین‌الملل ایجاد شده بود...» [1]

در گزارش سازمان برنامه و بودجه در دی 78 «به منظور ارائه تصویری از وضعیت و عملکرد سیاست‌های دوره قبل نگاهی اجمالی به سیاست‌ها و عملکردهای اقتصادی در دوره قبل صورت می‌گیرد...» [2] منتشر کرد به نقد سیاست‌های اقتصادی دولت هاشمی پرداخته شد. فرشاد مومنی، اقتصاددان هم در گفتگو با روزنامه بیان به ذکر برخی نقدهای جدی پرداخت و گفت:

«دولت قبلی و به خصوص ریاست محترم آن براساس یک سلسله توهمات و با تکیه بر یکسری آمار و اطلاعات نادرست و یک سلسله قضاوت‌های شخصی غیرکارشناسی، عملکرد مدیریت اقتصادی دولت در دوره جنگ را به شدت مورد حمله قرار دادند.» مومنی افزود: «از نظر حجم تعهدات معوقه‌ای که در آن دوره با وعده‌هایش داده شد، دولت میراث‌دار بی‌سابقه‌ترین حجم پروژه‌های نیمه‌کاره معوقه در تاریخ اقتصادی کشور و بالاترین سطح بدهی‌های خارجی به جای گذاشته شده که سررسیدهای آن برای دولت بعدی زمان‌بندی شده بود قرار داشت. از نظر حجم اتلاف منابع هم دوره هشت ساله 1368 تا 1375 در تاریخ اقتصادی ایران بی‌نظیر بود.» [3]

تاریخچه نقد دولتهای گذشته

اصلاحات با نقد هاشمی آغاز کرد و امروز
در اتحاد با هاشمی روی پا ایستاده است


این موارد -نه فقط در حوزه اقتصادی- در سراسر دوره موسوم به دوم خرداد ادامه داشت. دوره‌ای که «عالیجناب سرخ‌پوش»، محور نقد قلم به دستان و سخن‌پراکنان رفورمیست در ایران بود. روزنامه صبح امروز در مطلبی عنوان کرد: «در دوران هشت‌ساله‌ی صدارت آقای هاشمی، حدود هشتاد تن به‌وسیله‌ی محفل اطلاعاتی و علل سیاسی به قتل رسیده‌اند که معروف‌ترین آن‌ها قتل سعیدی‌ سیرجانی، مهندس برازنده، میرعلایی، تفظلی و... بوده‌اند.» [4] همین روزنامه در جایی دیگر معتقد بود: «هاشمی رفسنجانی نماد تحقیر روشن‌فکران، مطبوعات و دانشجویان بود. او آن‌ها را نادیده می‌گرفت و اهمیتی به نظر آن‌ها نمی‌داد.» [5]
 
عباس عبدی، عضو شورای مرکزی حزب مشارکت هم با تاختن به دوره سازندگی هاشمی را مسبب تمامی مشکلات فرهنگی، اقتصادی کشور دانست نوشت: «هاشمی باید نسبت به شرایط فرهنگی، آموزش عالی، فساد اداری، فسادهای مالی شدید، خصوصاً وضعیت فراوان اطلاعات و دیگر مسائل در دوره‌ی ریاست‌جمهوری خویش، پاسخ‌گو باشد.» [6]


تاریخچه نقد دولتهای گذشته

اتحاد دشمنان و منتقدان دیرین

البته این تضاد، چند سال بعد به یک اتحاد استراتژیک مبدل شد که جز در مواردی که سوپراصلاح‌طلبان جزء دست به ناب‌خواهی زدند، پدران دو جبهه را به مساعی مشترکی با هم رساند که حمایت از کاندیداتوری میرحسین موسوی و بعد حسن روحانی از نمودهای آن بود.

* دولت مهر در تضاد با شبکه بسته قدرت

دکتر محمود احمدی‌نژاد با اینکه در تضاد با دولت‌های پیشین سر کار آمد اما انتقادات کمتری به سیاست‌های اقتصادی و سیاسی دولت پیشین خود داشت و کمتر به پروژه‌های باقی مانده و خزانه خالی اشاره می‌کرد و بیشتر به اشاره‌های کلی بسنده می‌کرد. اوج این رویکرد در تبلیغات و مناظره‌های انتخاباتی سال 88 اتفاق افتاد. احمدی‌نژاد دولت‌های سازندگی و اصلاحات را در طول هم دانست که افزون بر پیمود یک مسیر با هدف مشترک، قصد دور نگه داشتن دیگر اندیشه‌ها و گروه‌‎ها از شبکه قدرت قرار داشتند. محمود احمدی‌نژاد در مناظره با میرحسین موسوی، بی‌توجه به نامزد اصلی اصلاح‌طلبان، به حامیان پشت پرده او اشاره کرد و به انتقاد از آن‌ها پرداخت.

تاریخچه نقد دولتهای گذشته

احمدی‌نژاد در مناظره معروف، گذشته سیاسی
دولتهای جمهوری اسلامی را به چالش کشید


او در این مناظره با بیان اینکه «باور من این است که امروز در برابر من تنها آقای موسوی نیست بلکه سه دولت پی درپی در برابر بنده قرار گرفته‌اند هم آقای موسوی، هم آقای هاشمی و هم آقای خاتمی که این سه در گذشته باهم بودند» از میرحسین موسوی سوال کرد:

«جناب آقای موسوی برای اینکه متوجه بشویم در کشور مشکل هست و اعتیاد هست ما نیاز نداریم که برویم یک بازیگر را بیاوریم در اتوبوس تا بفهیم اعتیاد هست شما چند تا سفر کردید متوجه شدید که در کشور مشکلات هست، آیا این مشکلات در چهار سال ایجاد شده است پس 24 سال چه، یعنی یک گلستانی را دوستان جنابعالی، متحدان جنابعالی به من بنده تحویل دادند و بنده این را تبدیل کردم به یک خرابه؟» [7]

او پیش از این هم در تبلیغات انتخاباتی سال 84 به نقد عملکرد دولت‌های پیشین پرداخته بود و با نگاهی به آینده رویکردهای پیشین را به چالش کشیده بود. احمدی نژاد در اجتماع بزرگ مردم قم در خرداد 1384، با اشاره به ضرورت اجرای انقلاب سوم در کشور که همان بازگشت به اصول و مبانی تفکر اسلامی در اجرا و مدیریت کشور است اظهار داشت:

تاریخچه نقد دولتهای گذشته

نقد احمدی‌نژاد به دولتهای پیشین بیش از آنکه جزئی 
و موردی باشد به اصول کلی و مبانی آن‌ها وارد می‌شد


«در طول این بیست و پنج سال، زحمات فراوانی کشیده شد، دستآوردهای فراوانی داشتیم. کارهای فراوانی شد، اما امروز دستور این است که ما باید در کمتر از بیست سال به آن کشور پیشرفته و مقتدر اسلامی دسترسی پیدا کنیم... به طور طبیعی اولین کاری که ما باید انجام بدهیم ارزیابی وضع موجود است... آیا تبعیض و فاصله طبقاتی در این چند سال کمتر شده یا بیشتر؟... هر روز که می‌گذرد فاصله بیشتر می‌شود. فساد اخلاقی و فساد اداری و فساد سیاسی در این چند سال اخیر بیشتر شده است یا کمتر؟... متاسفانه امروز شاهد مدیرانی هستیم که به اصل توانمندی دین در اداره جامعه باور ندارند. شاهد حضور مدیراتی هستیم که همه همتشان برگرداندن انقلاب به سمت معیارها و جهت‌گیری‌های لیبرالیستی است. شاهد مدیرانی هستیم که توسعه و پیشرفت را صرفا و صرفا در قالب برنامه‌های غربی و مادی و سکولاریسمی باور دارند... مدیرانی که در مقابل غرب و دشمنان ضعیف هستند اما در برابر ملت و مردم خودشان از موضع غرور و منت‌گذاری برخورد می‌کنند.» [8]

نوع نقدهای احمدی‌نژاد «کلی» و مبنایی بود. احمدی‌نژاد از شخص خاصی یا دولت خاصی نام نمی‌آورد اما وضعیت کلی حاکم در دستکم 16 سال پیش را به نقد می‌کشید. او از فسادهای اقتصادی حرف می‌زد، از دایره محدود مدیران و کارهایی که با «دولت اسلامی» در تعارض بود و باید اصلاح می‌شد.

* دولت اعتدال

تاریخچه نقد دولتهای گذشته

با روی کار آمدن دولت دکتر حسن روحانی هم رویه نقد و درشت‌نمایی نقاط ضعف دولت پیشین ادامه یافت. رییس جمهور کنونی کشورمان از زمان تبلیغات ریاست جمهوری از سیاست اقتصادی، دیپلماسی و روابط فرهنگی دولت احمدی نژاد انتقاد کرد و این روند تاکنون ادامه داشته است. باید دید که که چه زمان، مضرات و مزایای چنین رویه‌ای در سیاست کشورمان مشخص می‌شود. ایا نقد طولانی مدت دولت‌های قبلی، تنها وسیله‌ای برای تحقق یک آینده بهتر است و یا اینکه می‌تواند مرهمی هم برای ناکامی‌های احتمالی باشد. آیا در سه سال یا هشت سال آینده هم شاهد چنین اعمالی خواهیم بود؟

*منابع:
1. اطلاعات، 78/06/13
2. بیان، 79/03/02
3. بیان، 79/03/09
4. صبح امروز، 29 دی 1378
5. صبح امروز، 2 اسفند 1378
6. پیام آزادی، 30 آذر 78
7. http://aftabnews.ir/fa/news/90164
8. پرتو سخن، 84/03/25

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 53
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 20
  • امیر ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    0 0
    مشاور انجمن صنایع لبنی ایران : در زمان اجرای مرحله اول قانون هدفمندی یارانه ها در دولت قبل به صنایع شیر اعلام شده که از حجم محصول و چربی شیر در بسته بندی ها بکاهند تا اثری روی قیمت محصول نداشته باشد!
  • امیر ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    0 0
    مشاور انجمن صنایع لبنی ایران : در زمان اجرای مرحله اول قانون هدفمندی یارانه ها در دولت قبل به صنایع شیر اعلام شده که از حجم محصول و چربی شیر در بسته بندی ها بکاهند تا اثری روی قیمت محصول نداشته باشد!
  • ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    0 0
    آقای روحانی آقای ظریف ای حقوق دان ها پس چی شد این ترک خوردن دیوار تحریم ها؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    0 0
    بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی خخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • ناشناس ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    0 0
    حالا خوبه که روغن پالم را بجای چربی به خورد ملت میدهند و پول محصول پر چرب را از مردم میگیرند !
  • ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    0 0
    زنده باد احمدی نژاد , هر چقدر دوست دارید از احمدی نژاد بد بگید , عشق مردم به او بیشتر میشود
  • ناشناس ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    0 0
    بدون شک دوران سالهای 68 تا 76 بدترین روز های بعد از انقلاب بود و فاصله طبقاتی افزایش زیادی داشت و تورم 50 درصدی و چندین برابر شدن نرخ دلار و خفقان سیاسی رسانه ای آنزمان قابل فراموشی نیست .
  • ناشناس ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    0 0
    امیدواریم سالهای 68 تا 76 هرگز تکرار نشود که ما متولدین دهه 50 بهترین روزهای جوانی مان در آنزمان به هدر رفت و تلخ ترین خاطرات را از آنزمان به یاد داریم .
  • ناشناس ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    0 0
    بازهم درود بر دکتر احمدی نژاد که بجای وقت تلف کردن برای انتقاد از دولتهای قبل به فکر کار و تلاش و ساختن کشور و طرحهای عمرانی بود و نه تخریب کردن دیگران .
  • ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    0 0
    در یک سال گذشته شیر تا 50 درصد گران شد که این گرانی با کاهش کیفیت باعث شده تا مردم شیر نخورند
  • ناشناس ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    0 0
    نکته جالب توجه اینجاست که منتقدین گذشته آقای هاشمی و اصلاح طلبانی که ایشان را عالی جناب سرخپوش خطاب میکردند امروز طرفدار ایشان شده اند !
  • ناشناس ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    0 0
    در اینکه آقای هاشمی خزانه خالی را تحویل خاتمی داده شکی نیست اما دکتر احمدی نژاد خزانه خالی تحویل آقای روحانی نداد چرا که دولت در ابتدای کار 1500 میلیون تومان سبد کالا به مردم داد و با خزانه خالی امکان نداشت .
  • ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    0 0
    احمدی نژاد که ابروی همه رو برده و یا میندازه گردن قبلیها یا بعدیها.. اما مردم دیگه شناختنش
  • محمدی ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    0 0
    چقدر ناشناس نظر دادن ??!!!همواره نظام یک رئیس جمهور بیشتر نداشته ، امروز هم نگاه همه رای دهنده ها و رای ندهنده ها به رئیس کنونی جمهور است . انشاء الله که به توفیق و تائید الهی نظام را از گردنه خطرناک کنونی جهان و منطقه عبور دهند . همه مانند مولا دعایش کنیم.
  • زیتون ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    0 0
    حقیت همین است که میگویی -بذار سیستمدارانی که ریگی درلنگه کفشهای آنچنانیشان دارن ازمنتخب24.5میلونی ملت بدبگویند تابوده چنین بوده که شیبورتبلیغات دردست اهل قدرت وثروت بوده ومردمان واقعی جامعه ازرساندن صدای حق خودمحروم بودن واین واقعیتی هست که درطول تاریخ بوده وتکرارشده واگرغیراین بودمطمين باشدذکه جهت تاریخ عوض میشد.یه نمونه را الان درجهان ببینید که دنیاباتمام امکانات کفرش درمقابل صدای حق ملت بزرگ وعزیزایران ایستاده است چون قدرت تبلیغاتی دست آنهاست{متاسفانه}.دوستان این یک واقعیت تاخی است که بایدبدانیم وفعلاتحمل کنیم.درودبرکسانی که برای این ملت حاضرنیستن حتی یک قدم کوتاه ازآرمانشان بیایند درود درود درود
  • ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    0 0
    نه اینکه اقای هاشمی خزانه را پر و پیمون تحویل گرفته بود با آنهمه خرابی بعد از جنگ !!!
  • ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    0 0
    دولت احمدی نزاد پاک ترین با اخلاق ترین با جنبه ترین و آزاد ترین دولت ایران بود که مورد دشمنی تمام احزاب قرار گرفت و رسانه های داخلی و خارجیشون با تما قوا علیهش شروع به تخریب کردن.... وقتی سخنان دیروز اصلاحات علیه هاشمی و چاپلوسی امروزشون برای هاشمی و همچنین اتحادشون علیه احمدی نزاد را میبینم همه چی برام روشن میشه.
  • ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    0 0
    احمدی نژاد در مناظره سال 88 گفت: «باور من این است که امروز در برابر من تنها آقای موسوی نیست بلکه سه دولت پی درپی در برابر بنده قرار گرفته‌اند هم آقای موسوی، هم آقای هاشمی و هم آقای خاتمی که این سه در گذشته باهم بودند» الان به حقانیت حرف احمدی نژاد میرسیم. تا قبلش که با دعواهای زرگری همدیگه را عالیجناب سرخپوش و رقیب و دشمن معرفی میکردن.
  • ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    0 0
    فقط دکتر احمدی نژاد بود که بدون وارد شدن به حواشی به کار و فعالیت شبانه روزی مشغول شد. او هیچ گاه نسبت به دولت های گذشته بی انصافی نکرد بلکه به صورت کلی آنها را نقد می کرد و مستند نقدش هم مقایسه بیلان کاری خویش با آنها بود که انصافا هم قابل مقایسه با آنها نبود.
  • ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    0 0
    میرسیم به حرف احمدی نژاد که گفت اینا همه با هم هستن.
  • ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    0 0
    الان روغن پالم میدن یا الان جل.ش رو گرفتن؟ خیلی بی انصافید
  • ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    0 0
    همه شاهدند که ترک خورده، کشور داشت متلاشی میشد
  • ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    0 0
    ؟؟؟!!!
  • ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    0 0
    بگم چی کرد؟
  • مجید ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    0 0
    که عملکرد اقتصادی اقای هاشمی رو توجیه کنی؟
  • بهروز ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    0 0
    بعد از دولت سازندگی این سنت زشت سیاه نمایی دولت قبل ادامه داشته و هر بار شدت بیشتری میگیره و جالب اینکه دولت بعدی با وجود رد کارکرد دولت قبل همان موارد را یا دوباره عینا تکرار میکنه یا با تغییرات ظاهری(بدتر) ادامه میده و مواردی هم که نمیتوانند کارکرد دولت قبل رو زیر سوال ببرند کلا اون مورد رو میزارن کنار رئیسهای خودمون رو بگیرید آمریکارو ولش
  • skandary ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    0 0
    همه میدانیم که در دوسال آخر دولت دهم.سرمایه داران که با خون مردم برای خود سرمایه اندوخته بودند وبزرگترین آنها جناب عالیجناب...... که همه میشناسندش سرمایه های خود را با هدف زمین زدن دولت دهم از کشور وسیستم بانکی خارج کردند...
  • skandary ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    0 0
    مشرق چرا سانسور کردی؟
  • ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    0 0
    با نفت 100 دلاری احمدی نژاد و 10 دلاری خاتمی، رشد اقتصادی را مقایسه کنید
  • ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    0 0
    هرچی بود گذشت اما بوتاکس عجب معجزه ای کرد
  • حسام ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    0 0
    به نظر من تحلیل آبکی و سخیفی بود.
  • ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    0 0
    بله! فساد اقتصادی و درآمدهای نفتی و انزوای جهانی ایران در این دوره هم قابل قیاس با دولت های قبل نیست
  • NATO ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    0 0
    دولت احمدی نژاد یعنی فاجعه بشری
  • محمد ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    0 0
    فاجعه بشری رو ناتو که هم اسم خودته درست میکنه
  • ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    0 0
    اسم دیگه ام شعیب بن صالحه واست آشناست نه
  • ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    0 0
    بنده با اعتقاد می گویم دورود بر افکارو اراده و عملکرد آقای احمدی نژاد هرچند نقاط ضعفی داشت اما در کل مرد بود و یک تنه جلوی شیطان بزرگ و بچه شیطانهای خائن ایستاد .
  • ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    0 0
    اخبر بیست و سی پنج شنبه شب! احمدی نژاد و رفسنجانی با هم خیلی رفیق شده اند... از اولم مثل هم بودن دنبال پول و قدرت...
  • ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    0 0
    شما ها لیاقتتون همونه
  • ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    0 0
    و 76 تا 84 بهترین دوران
  • اهوازی ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    0 0
    این جمله از کیه.پولی که مردم به کارمندان میدهند رشوه نیست بلکه شیرینی است.گوینده عامل فساد و تباهی ایران است.
  • اهوازی ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    0 0
    علت این تباهی کمبود انتقاد سازنده و دلسوزانه و نبود گوش شنوا به منتقدین دلسوز بوده و هست.
  • ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
    0 0
    از نروژ معلومه
  • ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
    0 0
    منتظر سال 96 و بازگشت دكتر هستيم
  • ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
    0 0
    ناشناس 16:50 منتظريم كه نام ببري
  • ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
    0 0
    در اين كه مردم دكتر احمدي نژاد را شناختند شكي نيست. چون شناختند دوره ي بعد اگر نامزد شود قطعا به او رإي خواهند داد.
  • ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
    0 0
    ناشناس 20:12 يكي از وزراي دولت سازندگي كه آلان در قيد حيات نيست در يكي از جلسات هيأت دولت پيشنهاد كرد كه باتوم الكتريكي ضد شورش را وارد كشور كنيم تا اگر مردم نسبت به برنامه هاي دولت و سياست رياضت اقتصادي اعتراض كردند با آن مردم را سركوب نمايند. مردمي كه مقام معظم رهبري و امام آن ها ولي نعمت خود مي خوانند.
  • ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
    0 0
    نه عزيزم اولين كسي كه اين سياست را در كشور پايه گذاري كرد دولت سازندگي بود.
  • مخیر ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
    0 0
    اگه شما دهه 50 ها بین 68 تا 76 بدترین دورآن تون بو ما که توی 84 تا 93 هستیم باید چی بگیم شما ها روزنه های موفقیت تتون 1000000برابر بیشتر از ما بود
  • محمد ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
    0 0
    ما قانون را برای لب طاقچه می خواهیم ودولتها هم خودشان تصمیم سازی می کنندو تصمیم می گیرند بعد از پایان دولت هم ما سیستم ارزشیابی عملکرد مناسبی نداریم که بگوید چی شد چی نشد
  • ناشناس ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
    0 0
    بسياري از مديران در سه دولت هاشمي و خاتمي و احمدي نژاد كار كرده اند و عوض نشدند.براي نمونه استاندار فعلي اصفهان كه در دولت قبل معاون وزير بود و طراح انتقال آب است. طرحي كه هشت هزار ميليارد تومان از بودجه مملكت را صرف كرده است و پس از انجام آن صدها هزار ميليارد تومان خسارت زيست محيطي براي كشور به ارمغان خواهد آورد و از دوره هاشمي شروع و در زمان خاتمي اوج گرفت و در دولت احمدي نژاد ادامه يافت و دولت آقاي روحاني هم از آن حمايت ميكند.
  • ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
    0 0
    یک کلام حرف حساب جواب بدین
  • ناشناس ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
    0 0
    قيمت نفت فقط در سال 76-77 پايين بود و از اواخر سال 77 بود كه قيمت نفت به يكباره بالا رفت و به حدود 60 دلار در هر بشكه رسيد كه صندوق ذخيره ارزي بوجود آمد.ارزش دلار هم در آن زمان بيشتر از حالا بود.من با گفتن اين موضوع قصد تطهير دولت احمدي نژاد را ندارم چون ايشان اشتباهات بسيار فاحشي داشتند.
  • كارگر نفت جنوب ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
    0 0
    در خرداد 69 ارتش عراق به يكباره به كويت حمله كرد و دو كشور كويت و عراق كه دو توليد كننده بزرگ نفت بودند از چرخه توليد خارج شدند و قيمت نفت به يكباره چندين برابر شد پس از حمله آمريكا به عراق و با آتش كشيدن چاههاي نفت كويت و آسيب ديدن نفت عراق و حتي تا حدي عربستان قيمت نفت تا چندين سال به شدت بالا بود و دولت هاشمي هيچ مشكل ارزي نداشت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس