کد خبر 343969
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۸

رئیس‌جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه با صدور بیانیه‌ای از تصمیم این کشور برای افزایش تحریم‌ها علیه روسیه خبر داد و گفت کاخ سفید روز جمعه جزئیات این اقدام را اعلام می‌کند.

به گزارش مشرق، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه اعلام کرد این کشور همگام با اتحادیه اروپا، به زودی تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه اعمال می‌کند. به گفته اوباما، کاخ سفید روز جمعه جزئیات این تحریم‌ها را اعلام می‌کند.

در بخشی از بیانیه رئیس‌جمهور آمریکا آمده است: «امروز اعلام می‌کنم که ما به اتحادیه اروپا پیوسته و تحریم‌های هماهنگ خود علیه روسیه را در پاسخ به اقدامات غیرقانونی این کشور در اوکراین، تشدید می‌کنیم.»

اتحادیه اروپا نیز امروز اعلام کرد که فردا تحریم‌های جدید علیه روسیه را اعلام می‌کند. این در حالی است که مناطق شرقی اوکراین از روز جمعه شاهد برقراری آتش‌بس میان استقلال‌طلبان و ارتش اوکراین بوده‌اند. کارشناسان هشدار داده‌اند که تحریم‌های جدید می‌تواند آتش‌بس شکننده کنونی را بیش از پیش متزلزل کند.

بیانیه رئیس‌جمهور آمریکا می‌افزاید: «ما از زمان اعلام آتش‌بس و توافقنامه «مینسک»، به دقت تحولات را زیر نظر داشته‌ایم، اما هنوز شواهد قطعی مبنی بر اینکه روسیه از اقدامات خود برای بی‌ثبات کردن اوکراین دست برداشته، ندیده‌ایم.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «ما تحریم‌ها علیه بخش‌های مالی، انرژی و دفاعی روسیه را تعمیق و گسترش می‌دهیم. این اقدامات انزوای سیاسی روسیه را افزایش داده و در عین حال هزینه‌هایی را به اقتصاد روسیه به خصوص بخش‌های حائز اهمیت برای رئیس‌جمهور (ولادیمیر) پوتین و نزدیکان او، تحمیل می‌کند. دولت من فردا جزئیات این اقدامات را تشریح می‌کند.»

روسیه پیش از این اعلام کرده است که در صورت اعمال تحریم‌های جدید، دست به اقدامات تلافی‌جویانه می‌زند. محدودیت واردات خودرو و کالاهای مصرفی از جمله مواردی است که گفته می‌شود در دستور کار روسیه قرار دارد.

نمایندگان روسیه و اوکراین و فرستادگان استقلال‌طلبان روز جمعه 14 شهریور در شهر مینسک پایتخت بلاروس گردهم آمدند و بر سر اعمال آتش‌بس در شرق اوکراین توافق کردند. این آتش‌بس گام اول از یک طرح کلی صلح میان کی‌یف و استقلال‌طلبان است که آزادی اسرای دو طرف، مستقر شدن ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا در مرزهای مشترک اوکراین و روسیه، برگزاری انتخابات پیش از موعد در مناطق جنوب‌شرقی اوکراین و تمرکززدایی قدرت در این کشور را نیز شامل می‌شود.

با وجود این توافق، کشورهای غربی همچنان به تلاش برای اعمال فشار به مسکو ادامه می‌دهند. با این حال، در پایان بیانیه اوباما آمده است: «همانطور که هفته گذشته گفتم، اگر روسیه تعهدات خود را به طور کامل اجرایی کند، این تحریم‌ها می‌تواند به عقب بازگردد.»

مناطق شرقی اوکراین از اوایل اسفند سال گذشته در پی سقوط دولت مرکزی این کشور تحت فشار معترضان مورد حمایت غرب، صحنه درگیری‌های خونبار میان استقلال‌طلبان روس‌تبار و ارتش اوکراین بوده است. این درگیری‌ها تنش میان روسیه و کشورهای غربی را به بالاترین حد از زمان جنگ سرد رسانده و طرفین تاکنون چند دور اقدامات متقابل علیه یکدیگر ترتیب داده‌اند. روسیه در تازه‌ترین اقدام واردات محصولات کشاورزی از کشورهای اروپایی را به طور گسترده محدود کرده، که این امر موجب خسارات سنگین به باغداران اروپایی شده است. «دیمیتری مدودوف» نخست‌وزیر روسیه این هفته هم تلویحا تهدید کرده است که ممکن است این کشور آسمان خود را به روی پروازهای اروپایی ببندد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس