رئیس انستیتو کشتی می گوید: استنباط من این است که اکثر تیم های آسیایی نفرات خوب خود را برای مسابقات اینچئون گذاشته اند و کار تیم ملی ایران برای کسب قهرمانی بسیار سخت است.

قهرمانی در اینچئون بسیار سخت است/ ار بعضی نتایج شوکه شدم/ برای صدا وسیما متاسفمگروه ورزشی مشرق - تیم ملی کشتی آزاد ایران با کسب 3 مدال نقره و 2 برنز به مقام نایب قهرمانی چهل و پنجمین دوره مسابقات جهانی کشتی که در تاشکند ازبکستان برگزار شد دست یافت.

برای ارزیابی نتایج و عملکرد تیم ملی کشتی آزاد کشورمان که تلفیقی از جوانان و باتجربه ها بود، خبرنگار مشرق با سیدجواد رفوگر رئیس انستیتو کشتی به گفتگو نشست تا نظرات وی را جویا شود که در زیر می خوانید:

رفوگر در ابتدا به نزدیکی مسابقات جهانی و بازیهای آسیایی اشاره کرد و گفت: در شورای فنی که از بنده هم نظر خواستند پس از بحث و بررسی زیاد به این نتیجه رسیدند که ترکیبی از نفرات باتجربه و جوان را به مسابقات جهانی بفرستیم و برای اینچئون هم تیمی قوی اعزام کنیم. در ترکیب تیم اعزامی به تاشکند 4 ملی پوش جوان حضور داشتند که برای اولین بار این مسابقات را تجربه می کردند و به نظر من نتایج بد نبود و نایب قهرمانی نتیجه تقریبا قابل قبولی است.

وی سپس با اشاره به این که در 2 وزن توانایی کسب طلا داشتیم، به تحلیل نفر به نفر تیم ملی ایران پرداخت:

رحیمی جنگنده ظاهر نشد
** در وزن اول (57 کیلوگرم) حسن رحیمی چند کشتی خوب گرفت اما در کشتی ماقبل فینال یک لحظه کشتی از دستش در رفت اما آن روحیه جنگندگی در وی وجود نداشت و در حالی که می توانست قهرمانی خود را تکرار کند به برنز دست یافت. علت کم شدن روحیه و وا دادن در مبارزه را باید از کادر فنی پرسید چرا که آن ها بیشتر از همه در جریان هستند.

اسماعیل پور باور کسب طلا نداشت
** در 61 کیلوگرم مسعود اسماعیل پور تا قبل از فینال بسیار خوب کار کرد ولی در فینال بد و بی تجربه عمل کرد و آن مسعود جنگنده را ندیدیم. "علت کسب نکردن طلا را نرسیدن چندساله اسماعیل پور به فینال و نداشتن خود باوری نمی دانید؟" رفوگر در پاسخ به این سوال می گوید: علل مختلفی می تواند داشته باشد و این مورد هم که شما گفتید دخیل است و اسماعیل پور و کمیل قاسمی به نوعی با رسیدن به فینال اشباع شدند و بسیار دور از انتظار ظاهر شدند.

محمدی خیلی خوب بود اما باید بدون ترمز جلو نرود!
** سید احمد محمدی نماینده 65 کیلوگرم ایران از نظر من خوب کار کرد و در اولین حضور خود به مدال نقره دست یافت و به نوعی مانند عزت الله اکبری نماینده 74 کیلوی کشورمان در سال گذشته کار کرد. سید احمد یک روحیه جنگندگی خوب دارد که بعضی وقت ها به ضررش تمام می شود و به قولی ترمز می برد و با گرفتن امتیازات زیاد چند امتیاز هم از دست می دهد که این نمی تواند خوب باشد و باید از سوی کادر فنی مهار و هدایت شود.

قهرمانی در اینچئون بسیار سخت است/ از بعضی نتایج شوکه شدم/ برای صدا وسیما متاسفم
حسین‌خانی بسیار دور از انتظار بود
** در وزن 70 کیلوگرم مصطفی حسین خانی انتظارات را برآورده نکرد و می توانست تا مراحل بالاتر بیاید اما با توجه به تمریناتی که داشت و مصدومیتی که در زانو داشت آن طور که باید آماده نبود و نتیجه خوبی نگرفت و بیشتر در لاک دفاعی کشتی گرفت.

افضلی جواب اعتماد کادرفنی را نداد
**در وزن 74 کیلوگرم رضا افضلی جواب اعتماد کادرفنی را نداد و در حالی که در گروه نسبتا خوبی قرار داشت حذف شد. وی می توانست بهتر از این‌ها کار کند و یک مدال برای ایران بگیرد.

محمدیان بهترین کشتی گیر ایران بود
**در وزن 86 کیلوگرم محمد حسین محمدیان فرزند عسگری محمدیان از نظر من بهترین کشتی گیر ما بود که علی رغم جوانی و بی تجربگی به مدال برنز رسید البته در این وزن یک جوان 18 ساله روسی با قدرت و شایستگی قهرمان شد. شرایط بدنی محمدیان به گونه ای است که احتمالا به یک وزن بالاتر می رود ولی شرایطش را حفظ کند تا سال‌ها می تواند مدال بگیرد.

یزدانی همه را شوکه کرد
** در 97 کیلوگرم باید بگوئیم که کاملا شوکه شدیم و رضا یزدانی که امید اول طلای ایران بود همه را ناامید کرد و به راحتی باخت. رضا یک مشکلی دارد که حد وسط ندارد؛ یا در اوج اوج است یا بسیار ضعیف ظاهر می شود و با از دست دادن یک یا دو امتیاز وا داده و به راحتی امتیازات زیادی از دست می دهد و نمی توان به هیچ وجه وی را جمع کرد.

قهرمانی در اینچئون بسیار سخت است/ از بعضی نتایج شوکه شدم/ برای صدا وسیما متاسفم
کمیل فرصت طلایی را از دست داد
** در سنگین وزن (125 کیلوگرم) از کمیل قاسمی که تجربه المپیک را دارد انتظار بیشتری می رفت، وی با کشتی خوبی که مقابل گاتسالوف سرشناس گرفت و به فینال رسید همه را به شکستن طلسم 25 ساله طلا نگرفتن سنگین وزن امیدوار کرد اما متاسفانه کمیل به نقره قناعت کرده بود و بسیار بد کشتی گرفت آ‌ن‌گونه که از تلویزیون هم دیدیم مربیان از کنار تشک راهنمایی لازم را کردند ، شما دیدید که سید احمد محمدی در چند کشتی با صحبت کادرفنی امتیازات زیاد را جبران کرد.

مشکل کلی ورزش ما زود اشباع شدن پس از برد است
به گزارش مشرق، رفوگر اشباع شدن برخی ملی پوشان پس از بردن یک مبارزه سخت و یا رسیدن به فینال را یک مشکل روحی دانست و گفت: با توجه به فاصله کم مبارزات بدن خالی می کند و باید ریکاوری خوبی روی بدن ملی پوشان صورت بگیرد و از نظر روحی آماده شوند و پس از بازگشت تیم باید علت را جستجو کرد.

قهرمانی در اینچئون بسیار سخت است/ از بعضی نتایج شوکه شدم/ برای صدا وسیما متاسفم
دبیر سابق فدراسیون کشتی افزود: این موضوع در خارجی ها درست عکس ایران است و پس از رسیدن به فینال با چنگ و دندان برای طلا می جنگند. البته این مسئله در کل ورزش ایران صدق می کند و بسیاری از تیم های ورزشی ما زود اشباع می شوند و باید از جنبه روحی روانی این مسئله مهم بررسی شود.

پیشکسوت کشتی افزود: در کل فکر می‌کنم کشتی‌گیران ما ریکاوری خوبی نداشتند و البته فشار زیادی هم برروی آنها بود که باید برای بدست آوردن شرایط ایده آل ریکاوری خوبی انجام می دادند و همین مساله باعث شد تا کشتی گیران ما در بازی های پایانی خود کم بیاورند. البته در کشتی های رو در رو با روسیه بهتر عمل کردیم و با کسب دو مدال طلا که می توانستیم به دست بیاوریم شانس قهرمانی هم داشتیم. فاصله کشتی گیران ما در بعضی اوزان با نفرات دوم خود بسیار زیاد است و متاسفانه در چند سال گذشته برای پشتوانه سازی اقدامات خوبی صورت نگرفته است، اگر کادرفنی تیم ملی کشتی آزاد بتواند ریکاوری خوبی را انجام دهد می توانیم در بازی های آسیایی اینچئون عملکرد خوبی داشته باشیم.

قهرمانی در اینچئون بسیار سخت است/ از بعضی نتایج شوکه شدم/ برای صدا وسیما متاسفم
کار ایران برای قهرمانی در اینچئون بسیار سخت است
به گزارش مشرق، رئیس انستیتو کشتی علت عملکرد ضعیف تیم های آسیایی را سرمایه گذاری برای بازیهای آسایی اینچئون دانست و گفت: استنباط من این است که اکثر تیم های آسیایی نفرات خوب خود را برای مسابقات اینچئون گذاشته اند و کار تیم ملی ایران برای کسب قهرمانی بسیار سخت است. البته از این نکته هم نباید غافل شد که کشتی جهان از داشتن قدرت های زیاد خالی شده و بین ایران و روسیه تقسیم شده است، هرچند ترکیه از فوتبالی بودن خارج شده و با سرمایه گذاری و خرید کشتی گیر کم کم قدرتمند می شوند. فاصله امتیازات را هم ببینید متوجه این اختلاف سطح می شوید و اتحادیه جهانی کشتی (UWW) باید از نظر آموزش و توسعه کشتی فکری جدی انجام دهد و با تبلیغات و کار زیاد کشتی را مجددا بین همه دنیا تقسیم کند.

رفوگر در پایان انتقادی هم به صداوسیما داشت و گفت: پخش نکردن مسابقات صبح (مقدماتی و ماقبل فینال) که بسیار حساس هم است نشان دهنده بی توجهی رسانه ملی به ورزش اول کشور است و وقتی فوتبال های بی اهمیت نشان داده می شود و برای خالی نبودن عریضه فینال و رده بندی کشتی را نشان می دهند یعنی کشتی برای آن ها اهمیتی ندارد!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مجیدی ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    0 0
    بایک تیم نسبتا جوان نتایج خوب بود. استاد رفوگر که خاک خورده این ورزش است بسیار دقییق تحلیل کرده عملکرد بچه ها رو. با اومدن رسول خادم واقعا بچه ها هجومی تر کشتی می گیرند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس