یکی از چیزهائی که ما همه‌مان باید توجه کنیم، به مردم هم باید بگوئیم، یاد بدهیم که توجه بکنند این است که: به صرف توهم این که حالا این کار مصلحت دارد، دستشان را، یا قلمشان را، یا وبلاگشان را آزاد نکنند که هر چه به دهنشان آمد، آن را بگویند؛ اینجور نیست، چون وسائل مدرن امروز همه مشمول همین حکم {غیبت} است.

گروه فرهنگی مشرق - فضای اینترنت در کشور ما دچار یک بحران و هرج و مرج شبه رسانه ای شده که بیشتر از آنکه رسالت اطلاع رسانی داشته باشد به فضای لمپنیسم، سایت های سرگرمی و تلف کننده وقت و روحیه و متاسفانه انحراف اعتقادات شبیه شده است. با این همه و تذکرات عیان و نهان مسئولان و دلسوزان نظام باید دید می توان به سالم سازی این فضا امیدوار بود و ایا ارشاد و قوه قضائیه در این امر مهم با یکدیگر همکاری و همراهی می کنند.

رهبر معظم انقلاب در جلسه درس خارج خود در دی ماه 1389 تاکید کردند: «یکی از چیزهائی که ما همه‌مان باید توجه کنیم، به مردم هم باید بگوئیم، یاد بدهیم که توجه بکنند این است که: به صرف توهم این که حالا این کار مصلحت دارد، دستشان را، یا قلمشان را، یا وبلاگشان را آزاد نکنند که هر چه به دهنشان آمد، آن را بگویند؛ اینجور نیست، چون وسائل مدرن امروز همه مشمول همین حکم {غیبت} است. یعنی خواندن وبلاگ هم مثل خواندن کاغذ است، کتاب است، نامه است، مثل شنیدن حرف است. استماع غیبت شامل همه‌ اینها میشود؛ یعنی ملاک استماع در اینها وجود دارد مسلّماً...

دوربین هم همین جور است. فرض کنید که اگر چنانچه انسان یک خطائی را از کسی دید، این را رفت با دوربین ثبت کرد، بعد آمد یک جائی نشان داد؛ این هم همان است دیگر، چه فرقی می‌کند؟ محیط را باید محیط اخلاقی کرد. ما اگر بخواهیم جامعه را اصلاح بکنیم، این اصلاح فقط به این نیست که انسان از افراد غیبت بکند. راه‌های دیگری هم وجود دارد. حالا من غیبت را عرض میکنم. فضلاً از تهمت و افتراء و اینها.»

این یعنی مراقبت ویژه از فضای مجازی و وبسایت ها و پایگا های متعددی که بعضا بیش از آنکه سایت باشند شبنامه های سیاسی و هرزنامه های غیر اخلاقی هستند.

اگرچه به تازگی وزارت ارشاد، اعلام کرده در اجرای یک ماده قانونی از وظایف ذاتی و قانونی هیئت نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری ها، کمر به سالم سازی این فضای شلوغ بسته است.

قانونی که در صورت حمایت قوه قضائیه، ضمن سالم سازی فضای اینترنت به ترویج اخلاق حرفه ای و همچنین تصفیه فضای وب نیز کمک می کند؛ مبارزه با شبنامه های الکترونیکی و هرزنامه های اینترنتی که به طرز وحشتناکی در کمین آبرو و حیثیت افراد و چهره های مختلف فرهنگی، سیاسی، هنری و ورزشی کشور هستند.

انتشار مطالب غیر واقعی، خبرهای زرد، عکس های دستکاری شده و بعضا پرده دری های اخلاقی با انتشار مطالب و عکس های خصوصی و...همه و همه فضایی نا امن و البته سرشار از هرج و مرج را در اینترنت بوجود آورده که دغدغه های به حق و درستی نیز برای عالمان دینی بوجود آورده و حالا ارشاد اعلام کرده «مطابق ماده ٧ قانون مطبوعات، سایت های خبری فاقد مجوز از هیأت نظارت برمطبوعات، مسدود می شوند و مدیران این سایت ها به مراجع صالحه قضایی معرفی می شوند.»

در واقع می توان امیدوار بود در صورت اجرایی شدن این طرح، که لبیک به دغدغه های بحق دلسوزان کشور برای سالم سازی فضای اینترنت است، فضای سایت هایی که روزانه متولد می شوند و گاه اعتقادات دینی و ملی جوانان را به بدترین شکل ممکن هدف گرفته اند، کمی آرام و سالم شود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس