کد خبر 342854
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۶

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بازار سرمایه انعکاس دهنده واقعیات اقتصادی کشور است و بورس نیز در شرایط فعلی دچار رکود شده است چون اقتصاد ما هنوز در رکود است.

 به گزارش مشرق، محمدرضا پورابراهیمی گفت: بازار سرمایه انعکاس دهنده واقعیات اقتصادی کشور است و در شرایطی که رکود بر اقتصاد حاکم است بورس نیز دچار رکود می‌شود؛ چرا که عملا رکود اقتصادی موجب می شود تا نرخ رشد شرکتها کاهش یافته و بنگاهها زیر ظرفیت واقعی خود کار کنند که بر سودآوری و اشتغال آنها تاثیر گذاشته و اثرات آن نیز در بورس مشاهده می‌شود.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: بر این اساس متناسب با اقداماتی که توسط دولت و مجلس در خصوص بهبود شرایط اقتصادی و کاهش موانع افزایش کارایی بنگاهها در حال انجام است، پیش بینی می‌‌شود چشم‌انداز مثبت و سودآوری مناسبی پیش روی شرکتها باشد.

وی با اشاره به بحث‌های کلان اقتصادی و نیز سیاستهای اتخاذ شده در بازار پولی کشور تصریح کرد: آنچه در شرایط کنونی در بازار سرمایه مشاهده می‌شود انعکاس واقعیت اقتصادی کشور است و طی چند ماه گذشته اقداماتی مانند افزایش سود سپرده‌های بانکی آثار مخربی بر روند سودآوری بنگاههای اقتصادی گذاشته است.

* با نگاه بلندمدت در بورس سرمایه‌گذاری کنید

عضو شورای عالی بورس و اوراق بهادار با بیان این که معمولا در حوزه بازار سرمایه به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود با نگاه بلندمدت در بورس سرمایه‌گذاری کنند گفت: وجود رکود و رونق در اقتصاد دیگر کشورها نیز امری معمول است، به عنوان مثال بحران سال 2008 آمریکا در چند سال بر روی همه حوزه‌های این کشور تاثیر گذاشت، اما به تدریج آثار رونق اقتصادی در این کشور پدیدار شد.

پورابراهیمی افزود: علاوه بر رکود کشور ما در شرایط کنونی درگیر شرایط خاصی از جمله موضوعات سیاسی و مذاکرات هسته‌ای است.

* جای نگرانی برای بورس وجود ندارد

وی اضافه کرد: در حال حاضر جای نگرانی در بورس و حوزه سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه وجود ندارد، چرا که بورس دچار شرایط خاصی نیست و ورود سرمایه گذاران به بازار سرمایه باید با دید بلندمدت باشد.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: تلاش دولت، مجلس و مدیران بازار سرمایه در حال حاضر بر این است تا شرایط بورس به گونه‌ای رقم بخورد تا معاملات بازار سرمایه از رکود خارج شده و شرایط رو به بهبودی پیش رود.

* پرس قیمتی یکی از عوامل رکود بر بازار سرمایه

وی یکی از مواردی که موجب حاکم شدن شرایط رکود بر بازار سرمایه شده است را سیاست پرس قیمتی برشمرد و گفت: دولت برای کنترل تورم اجازه افزایش قیمت را به شرکتها برای محصولات تولیدی خود نمی‌دهد که این موضوع بر حاشیه سود شرکتها اثرگذار است و سودآوری آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

* بسته خروج از رکود "با تورم مدیریت شده"

این نماینده مجلس اضافه کرد: خروج اقتصاد از رکود بدون بروز تورم غیرممکن است و نمی‌شود از رکود بدون هیچ تورمی خارج شد، بنابراین بهتر است دولت این بسته را بسته خروج از رکود با تورم مدیریت شده نامگذاری کند.

وی با اشاره به این که بازار سهام در حال حاضر تعدیلات خود را انجام داده است گفت: لایحه رفع موانع تولید و نیز انضباط مالی از جمله اقدامات دولت و مجلس هستند که در صورت اجرای درست می تواند پیام خوبی برای بازار سرمایه در کشور باشد؛ هر چند که این سیاستها به دلیل نزدیک نبودن با واقعیات موجود و یا عملیانی نشدن، آثار واقعی خود را در این زمینه نخواهند داشت.

عضو شورای عالی بورس و اوراق بهادار یکی از اقدامات موثر در رونق بازار سرمایه را بازنگری در نرخ سود بانکی عنوان کرد که باید متناسب با کاهش تورم در نیمه دوم سال اتفاق بیفتد.

*کاهش بورس استمرار نخواهد داشت

وی با اشاره به این که کاهش بازار سرمایه استمرار نخواهد داشت گفت: روند نزولی بازار سرمایه بالاخره در یک نقطه به تعادل می رسد و اقداماتی مانند تغییر در حجم مبنا و دامنه نوسان می تواند فضای روانی حاکم بر بورس در شرایط کنونی را تعدیل کند.

پورابراهیمی افزود: عوامل بیرونی بورس مانند تغییر در نرخ سپرده‌ بانکها، قیمت گذاری کالا ها توسط دولت و اقداماتی در سطح کلان مانند تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ‌ها و سنگ آهنی ها از جمله مواردی است که باید توسط دولت برنامه ریزی در خصوص آنها صورت گیرد. بعلاوه این که اقدام خاصی از سوی مدیران بازار سرمایه برای بازگشت رونق به بورس در شرایط کنونی متصور نیست.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص نقش حقوقی‌ها در بازگرداندن رونق به بورس نیز گفت: اقداماتی مانند بازارگردانی توسط حقوقی ها می تواند برای بازار سرمایه مفید باشد که حفظ ارزش پرتفوی آنها را نیز به همراه دارد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس