کارگردان فیلم«اخراجی‌ها» گفت: اصولگرایان امروز می‌گفتند اینها با خط بد و رویه افراطی خود به هنر انقلاب لطمه می‌زنند؛ نمی‌دانم چرا خط بد ما را می‌دیدند اما خط بد فرهنگی مسئولان آن روز را نادیده می‌گرفتند؟

به گزارش مشرق، مسعود ده‌نمکی در همایش دو روزه«نفس عمیق» که در مجتمع فرهنگی سرچشمه برگزار شد با اشاره به این‌که بچه مسلمان‌ها، کارهای خود را با تاخیر آغاز می‌کنند گفت: متاسفانه ما بچه حزب‌اللهی‌ها با تاخیر متوجه می‌شویم چه اتفاقی  افتاده و چه باید بکنیم. به قول امروزی‌ها«دیلِی» داریم و این تاخیر در مسئولان و متولیان فرهنگی ما محسوس‌تر است اگر ما بعد 20 سال متوجه می‌شویم بر ما چه گذشته آنها 50 سال بعد می‌فهمند، ماجرا از چه قرار است.

کارگردان فیلم«اخراجی‌ها» به نشریه «شلمچه» اشاره و بیان کرد: سال 1374، من و همسنگرانم، نشریه«شلمچه» را منتشر می‌کردیم؛ آن زمان، روزنامه‌های به اصطلاح اصولگرای امروز از شادی مردم سخن می‌گفتند و این‌که بهتر است نام شهدا از روی خیابان‌ها برداشته و به جای آن شماره گذاشته شود و کار ما این بود که با اسپری بر دیوار کوچه‌ها، شعارهای انقلابی می‌‎نوشتیم و تصویر شهدا را غرق در خون و قطعه قطعه شده بر جلد«شلمچه» نقش می‌کردیم. اصولگرایان امروز می‌گفتند اینها با خط بد و رویه افراطی خود به هنر انقلاب لطمه می‌زنند؛ نمی‌دانم چرا خط بد ما را می‌دیدند اما خط بد فرهنگی مسئولان آن روز را نادیده می‌گرفتند؟

ده‌نمکی با اشاره به تجربیات خود در ارتباط با نشریه«شلمچه» گفت: شلمچه، نخستین نشریه چهار رنگ در ایران بعد از روزنامه همشهری بود. ما در هر شهر یک نمایندگی داشتیم که در کنار این نشریه، کتاب‌ها و محصولات فرهنگی دیگری هم می‌فروخت. با این وجود خون دل خوردیم و هزینه کردیم چون توان رقابت با رسانه‌های دیگر را نداشتیم؛ نه به لحاظ اقتصادی نه از نظر جذابیت. برای مثال تصویر من چگونه می‌توانست با باربی رقابت کند؟!

کارگردان فیلم«فقر و فحشا»، یادگیری را اساس کار در زمینه فرهنگ دانست و افزود: ما از هرکس می‌توانیم آنچه دلخواهمان است را یاد بگیریم و در این زمینه،  نباید ابایی داشته باشیم. یکی از دوستان من راهی چین بود از او خواستم تا از مجسمه‌های چینی عکس بگیرد؛ جالب این‌که گویا چینی‌ها برای همه کشورهای دنیا، مجسمه می‌سازند. مثلا فروپاشی حکومت صدام را مجسمه کرده‌اند یا وقایع مهم تاریخی دیگر را.

به گفته ده‌نمکی ما باید با قشر خاکستری جامعه ارتباط برقرار کنیم. این گروه، اکثریت جامعه ما را تشکیل می‌دهند و نه ضد انقلاب‌اند و نه مومن. جبهه رقیب، این گروه را هدف گرفته ما هم باید بتوانیم با قشر خاکستری ارتباط برقرار کنیم و از فریب خود دست برداریم.

کارگردان فیلم«رسوایی»، شناخت مخاطب را لازمه کار فرهنگی دانست و افزود: ما باید نیاز بازار را دریابیم و به آن پاسخ دهیم. تا زمانی که مخاطبان خود و ذائقه و سلیقه آنها را نشناسیم نمی‌توانیم برایشان محتوا و محصول فرهنگی خوبی تولید کنیم حالا این محصول می‌خواهد فیلم باشد یا کتاب و نوشت‌افزار و لباس. نخستین شرط برای جذب مخاطب، شناخت پسند و نیاز اوست.

نخستین هم‌نشینی فعلان صنایع فرهنگی انقلاب اسلامی با عنوان«نفس عمیقی»، 15 و 16 شهریور ماه در مجتمع فرهنگی سرچشمه برگزار شد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس