کد خبر 342416
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۵

«گرامی‌ها»، «حدادزاده‌ها»، «نوریانی‌ها»، «دیلمی‌ها» و ...؛ هر جا سخن از «واردات خودرو» در میان باشد، این نام‌ها بیش از هر نام دیگری می‌درخشند.

به گزارش مشرق، نه اینکه تجارت اصلی همه این نام‌ها، «خودرو» باشد، اما گزاف نیست اگر بگوییم بیشترشان به‌واسطه «واردات خودرو» شناخته می‌شوند و این بخش از تجارت آنها است که به‌نوعی برایشان «پرستیژ» و کلاس کاری به ارمغان آورده است. نگاهی به گذشته این نام‌ها، نشان می‌دهد خانوادگی «تاجر» بوده و حتی از سال‌ها قبل از انقلاب به کار تجارت می‌پرداخته‌اند و اگرچه حالا بیشتر به واسطه «واردات خودرو» نامشان بر سر زبان‌ها است، اما منابع اصلی درآمد آنها «خودرو» نیست، البته به جز «حدادزاده‌ها».

 سلطانی که دیگر سلطان نیست

هرچند کارشناسان معتقدند با توجه به حضور برندهای مختلف در بازار خودروهای خارجی ایران، نمی‌توان سلطان و برندی شماره یک را برای این «بازار» معرفی کرد، اما به هر حال نام‌هایی که به آنها اشاره شد، هم‌‌اکنون اصلی‌ترین تاجران خودرو در ایران به شمار می‌روند. در این بین، شاید بتوان از «حدادزاده‌ها» به‌عنوان خاندانی که تجارت اصلی‌شان در واردات خودرو است، نام برد.

پیشینه تجارت در خانواده حدادزاده، به «ناصر حدادزاده» برمی‌گردد که شرکت ایرتویا را در دست داشت و در واقع نمایندگی رسمی واردات محصولات تویوتا به ایران بود.

تا همین چند سال پیش و قبل از حضور پررنگ خودروهای کره‌ای در ایران، تویوتا اصلی‌ترین برند در بازار خودروهای خارجی کشور و به اصطلاح «سلطان» آن بود؛ اما حالا دیگر خبری از ابهت گذشته نیست و این موضوع البته با اعمال تحریم‌ها علیه ایران، ‌ارتباط دارد.

«حدادزاده‌ها» البته پس از افول حضور تویوتا در ایران، بیکار ننشستند و این بار به سراغ رنو رفتند تا واردات محصولات این خودروساز فرانسوی را در اختیار بگیرند. آنها با تاسیس شرکتی به نام «نگین خودرو» به نماینده خودروهای وارداتی رنو در ایران تبدیل شدند تا به‌نوعی افول ایرتویا را جبران کنند، هرچند چندان موفقیتی در این راه کسب نکردند و خودروهای وارداتی رنو هنوز آن طور که باید و شاید، در بازار ایران جا نیفتاده‌اند. هرچه هست، «حدادزاده‌ها» که جدای از واردات خودرو، به ساختمان سازی نيز مشغول هستند، کم یا زیاد، هنوز هم نماینده رسمی واردات خودروهای تویوتا و رنو به ایران محسوب می‌شوند و شاید اگر مذاکرات هسته‌ای به نتیجه برسد و تحریم‌ها لغو شوند، ایرتویا باز هم بتواند به دوران اوج خود برگردد.

  چای و برنج و خودرو

شاید گزاف نباشد اگر «خانواده گرامی» را مشهورترین نام در واردات خودرو به ایران بدانیم، خانواده‌ای که البته بخش عمده تجارتش به مواد غذایی از جمله چای و برنج مربوط می‌شود.  با اين حال، اين روزها «گرامي‌ها» را بيشتر با واردات خودرو مي‌شناسند و هر جا صحبت از «هيوندايي موتورز» و «كياموتورز كره» به ميان مي‌آيد، نام اين خاندان است كه مي‌درخشد! روزگاري ميتسوبيشي، دوراني كوماتسو و حالا نيز هيوندايي و كيا و البته جيلي! اين كارنامه كاري «گرامي‌ها» در حوزه واردات خودرو است كه شروع آن به حول و حوش سال 1990 ميلادي برمي‌گردد. «گرامی بزرگ» که از وی به‌عنوان یکی از تاجران بنام کشور در پیش از انقلاب یاد می‌شود، اکنون در قید حیات نیست و در حال حاضر پسر وی –احمد گرامی- است که تجارت خودرو در خاندان گرامی را مدیریت می‌کند.  «آسان موتور» و «اطلس خودرو» دو شركت بزرگي به شمار مي‌روند كه تحت مديريت خاندان «گرامي» به واردات خودرو مشغولند و اولي محصولات هيوندايي را وارد كشور مي‌كند و دومي نيز خودروهاي كيا را. «گرامي‌ها» البته به جز اين دو، شركتي ديگر را نيز به نام «جیلیران» (آسان خودرو سابق) تشكيل دادند كه نماينده رسمي «جيلي موتورز» چين محسوب مي‌شود و دو-‌سه سالی است که محصولات اين خودروساز را به ایران وارد می‌کند. تا یکی دو سال پیش، آمار واردات خودرو نشان می‌داد بیشتر خودروهای خارجی توسط همین سه شرکت (اطلس خودرو، آسان موتور و جیلیران) به ایران وارد می‌شدند و با این حساب، «گرامی‌ها» سلطان واردات خودرو بودند، اما حالا «بازار» اصلا دیگر سلطانی ندارد.

 صنعتگران وارد کننده

اگرچه «گرامي‌ها» با وجود سابقه کمتر از «حداد زاده‌ها»، توانستند این خانواده را در عرصه واردات خودرو جا بگذارند و از همین رو این روزها هيوندايي و كيا بيش از امثال تويوتا در خيابان هاي كشور به چشم مي‌آيند، اما «گرامي‌ها» هنوز هم به لحاظ «بزرگي» و «گستردگی کار» به پای خاندان «فردوس» نرسیده‌اند.

«خانوده فردوس» را همه با نام «صنایع ماموت» می‌شناسند و البته اسکانیا. شاید فرق بزرگ «خاندان فردوس» با دیگر خانواده‌های درگیر با واردات خودرو این باشد که آنها (فردوس‌ها) بیش از آنکه واردکننده باشند، صنعتگر به شمار می‌روند و حتی خیلی از همین اسکانیاهایی که در جاده‌های ایران تردد می‌کنند نيز در داخل کشور و توسط آنها مونتاژ می‌شوند.

   از ساعت فروشی تا واردات خودرو

نسل اول، ساعت فروش؛ نسل دوم، تجارت لوازم خانگی و نسل سوم، واردات خودرو؛ این کارنامه کاری خانواده «دیلمی‌ها» به شمار می‌رود، خاندانی که اگرچه هنوز هم عمده فعالیتش در حوزه لوازم خانگی است، اما خودروهای «ام‌جی» و «آلفارومئو» نیز توسط آنها راهی خیابان‌های ایران شدند.

بدون‌شک شرکت گلدیران (نماینده انحصاری واردات لوازم خانگی ال جی به ایران) را خیلی از خانواده‌های ایرانی می‌شناسند، شرکتی که یکی از «دیلمی‌ها» مدیریت آن را بر عهده دارد و در حال حاضر بخش قابل‌توجهی از بازار لوازم خانگی در اختیار شرکت موردنظر است. هرچند شروع تجارت «دیلمی‌ها» به دهه 30 برمی‌گردد، اما اوجگیری فعالیت‌های اقتصادی این خانواده، از دهه 60 آغاز شد، چه آنکه در آن دهه، کالاهای کره‌ای کم‌‌کم در حال جا افتادن در ایران بودند و با رشد کره‌ای‌ها، «دیلمی‌ها» هم خود را بالا کشاندند. ارتباط خوب «دیلمی‌ها» با کره‌ای‌ها، اما سبب نشد که این خانواده به سراغ خودروهای کره‌ای بروند و ناگهان سر از چین و ایتالیا درآوردند تا از اولی، ام‌جی را وارد کنند و از دومی آلفارومئو را.

 نور کم بی‌ام و


در جامعه ایران، برخی خودروهای وارداتی به نماد مرفه بودن تبدیل شده‌اند و در کنار آن، نماینده تکنولوژی و کیفیت برتر نیز به حساب می‌آیند و در این بین، «بی‌ام‌و» جایگاه خاص خود را دارد؛ خودرویی که نامش با خاندان «نوریانی» گره خورده است. البته اگر ریشه «بی‌ام‌و» را جست‌وجو کنیم، باید از «وهاب زادگان» تاجر بزرگ کشور در قبل از انقلاب نام ببریم، کسی که در آن دوران شریک تجاری آلمان و ژاپن با ایران به شمار می‌رفت و بعد از انقلاب، خانواده نوریانی که موتورسیکلت‌های بی‌ام و را وارد می‌کردند، امتیاز واردات خودروهای بی‌ام و را نیز از دولت (این امتیاز در دوران انقلاب از وهاب زادگان گرفته شد)، خرید. حدود 14 سال پیش، خانواده نوریانی موسسه‌ای را با نام خود تاسیس کردند و «پرشیا خودرو» که زیرمجموعه این موسسه بود، واردات بی‌ام و را بر عهده گرفت. این در حالی بود که بعدها به دليل مشكلات اقتصادی، امتیاز موسسه نوریانی به فرد دیگری واگذار شد و در حال حاضر نیز بی‌ام و حضور چندان پررنگی در بازار ایران ندارد.

  ...اما پورشه و مازراتی

اما سری هم به خاندان «بهبهانی» بزنیم که اگرچه واردات خودرو بخش بسیار کوچکی از بیزینس این خانواده است، اما واردات خودروی لوکسی به نام «پورشه» به‌نوعی «پرستیژ» تجارت «بهبهانی‌ها» را بالا برده است. خاندان بهبهانی، عمده فعالیت خود را در صنعت نساجی متمرکز کرده و به واردات لوازم بهداشتی و آرایشی نیز مشغول است و در کنار آنها، به سراغ واردات خودرو هم رفته تا نمایندگی انحصاری یکی از گران‌ترین و لوکس‌ترین خودروهای دنیا در ایران را نیز داشته باشد. با این حال، قوانینی که وزارت «صنعت، معدن و تجارت» برای واردات خودرو گذاشته و طبق آن ورود محصولات دارای حجم موتور بالای 2500 سی‌سی را ممنوع کرده است، سبب شده تا تجارت خودرویی بهبهانی‌ها با چالش مواجه شود. در کنار پورشه، اما دیگر خودرو لوکس و بسیار گران قیمت وارداتی به کشور، «مازراتی» نام دارد که خانواده‌ای از اردبیل به نام «فتحی بی‌طرف» پشت واردات آن است. «بی‌طرف‌ها» نیز مانند «بهبهانی‌ها» تجارت اصلی‌شان خارج از نمایشگاه‌های خودرو است و از آنها به‌عنوان یکی از بزرگان حوزه ام‌دی‌اف (MDF)، یاد می‌شود، اما به هر حال واردات خودرو‌هایی با شهرت مازراتی نیز در کارنامه تجارت آنها جای گرفته است. این در حالی است که داستان پورشه، دامان مازراتی را هم گرفته و واردات این خودرو به کشور در مقطع فعلی، تقریبا متوقف است.

*دنیای اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    مافیا
  • ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    دستشون درد نکنه . واقعا حلالشون . من که راضیم کلاً تعرفه واردات خودرو برداشته بشه از دست این خوردروهای عهد بوق مونتاژی داخلی راحت بشیم بتونیم خوردرو ارزانتر و با کیفیت تر بخریم .
  • سعید ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    دست به دست هم دهیم به "خصم" و "کین".... میهن خویش را کنیم ویران... ؟!؟!؟!؟....
  • علی ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    مافیای ایران
  • ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    مافیا؟؟؟؟؟؟ عزیزم نون فکر و توانشو میخوره. ندیدی چند دهه سابقه تجارت داشتن؟؟؟؟ عجب آدمی هستیا...سریع توهین و تهمت
  • ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    همه اينها چقدر ارز وارد مملكت كردن آيا
  • ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    اقا یه ژیان نمیتونه ادم خودش بیاره طوری گمرک اذیتت میکنه و میخوابونه و بهانه میاره که... یکی بگه چجوری بزرگواران راحت اینکارو میکنن
  • ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    اگه عدالت اجتماعی به معنای واقعی وجود داشت٬ هرگز شاهد این ناهنجاریها در زمینه های مختلف نبودیم.
  • نیما ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    دستشون درد نکنه اگه این بزرگواران نبودند الان باید پیکارن رو 100 میلیون میخریدیم.
  • ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    33 سال از انقلاب مي گذرد و هنوز هم خانواده ها؛ قبايل و... وجود دارند!
  • ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    راست گفت اون دوستی که گفت: مافیا
  • aras ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    نون قوانین من در آوردی و رانتو میخورن اگه راست میگن برن با همون کیفیت مونتاژ کنن تا بقیه هم از این سفره سهمی داشته باشن دولا پهنا حساب کردن خودرو اونم با این تعرفه های سنگسن چیزی جز مفت خوری نیست
  • حسین ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    البته هنوز مافیا نشده اند. چون واردات خودرو برای دارندگان کارت بازرگانی هنوز ممنوع نشده است. اما به شدت پیگیر این موضوع هستند تا واردات را انحصاری در اختیار بگیرند. مهرماه سال گذشته به محض شروع به کار دولت جدید خیز بلندی برای این کار برداشتند و در پوشش طرح ساماندهی واردات خودرو سعی کردند واردات خوردرو را در انحصار خودشان بگیرند که البته با دخالت مجلس ناکام ماند. اما با این وجود با تمام قدرت پیگیر انحصاری کردن واردات خودرو هستند و دیر یا زود این کار را خواهند کرد. در اوج بحران ارزی این شرکت ها دلار1226 تومانی برای واردات دریافت میکردند و خودرو را با قیمت دلار 3500 تومان میفروختند. و ثروت کلانی به جیب زدند . با این که این تخلف بزرگ اثبات شده و در اسفند ماه سال گذشته مجلس گزارش تخلف این چند شرکت را منتشر و خواستار پیگرد قانونی آنها شد . اما با گذشت 6 ماه نه تنها هیچ اتفاقی برایشان نیفتاده بلکه به شدت مشغول پیشبرد طرح انحصاری کردن واردات خودرو هستند.
  • عبدالله ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    اگه مردی مردونگی هنوز تو وجود تونه قیرت دارید باید جلوشون می گرفتید اه ببخشید فرار کنید...........
  • محمد ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    از متن گرد آوري شده توسط مشاورين محترم شركت ايران خودرو وسايپا كه تونستن اين اطلاعات فوق سري فاش كنن متشكريم ولي با اين وجود ترجيح ميديم خودروهاي خارجي رو علا رقم قيمت بالا وليكن با سختي تهيه كنيم واز اون لذت ببريم نه اينكه خودروهاي داخلي با قطعات چيني واز اون بدتر هندي كه جز سوهان روح چيزه ديگه اي نيستن
  • ناشناس ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    امروز: جاده صاف کن های شرکت های خودرو ساز چینی،... عامل بیکاری مهندسان جوان تحصیلکرده و مهاجرت آنها عامل نابودی موتور محرکه اقتصاد کشور 30 سال بعد: عامل بیکاری و...فرزندان کسانی که در حال حاضر از روی نادانی کار اونها را تمجید و تشویق میکنن
  • ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    هاشمی ها چى؟
  • ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    واقعا فقط دلار نفت را صاحب شدن واز عربا ماشین وارد کردن نه از کمپانی اصلی
  • بچه دهاتی ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۰
    0 0
    پس واردات بنز چیییی؟!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس