کارشناس فوتبال معتقد است پرسپولیس حتی این اصل ساده قدیمی را هم رعایت نمی کند که می توان با 2 هافبک رونده در چپ و راست و یک مهاجم کلاسیک play را درست به اجرا درآورد.

گروه ورزشی مشرق - پرسپولیس در هفته هفتم لیگ برتر، سومین شکست فصل خود را تجربه کرد تا این پرسش در ذهن هوادارانش مطرح گردد که با توجه به روند موجود، رسیدن به عنوان قهرمانی مسابقات این فصل و یا حتی تکرار عنوان نایب قهرمانی فصل پیش امکان پذیر است؟

یا دایی تفکراتش را تغییر دهد یا مسوولان پرسپولیس دایی راکمی به عقب بر می گردیم یعنی به هفته هفتم فصل قبل؛ پرسپولیس در سیزدهمین دوره لیگ برتر از 7 بازی ابتدایی خود تحت هدایت علی دایی  با ثبت 4 پیروزی و یک تساوی و 2 باخت، 13 امتیاز گرفته بود و روی پله سوم مسابقات قرار داشت. با این حال در لیگ جدید و در مدت زمان مشابه، تیم علی دایی با 2 برد و 2 تساوی و 3 شکست و ثبت 8 امتیاز در رده نهم جدول قرار دارد. این در شرایطی است که استقلال رقیب دیرینه سرخپوشان پایتخت در 6 دیدار از 7 مسابقه خود پیروز شده تا صدرنشین مسابقات لقب بگیرد. در واقع شاگردان علی دایی در لیگ جاری فعلا  تیم نهم جدول 16 تیمی مسابقات هستند، جایگاهی که قطعا نه در شأن پرسپولیس است و نه هواداران پرشمارش را راضی می کند.
"پرسپولیس باید برای خارج شدن از بن‌بستی که گرفتارش شده، چه راهی را در پیش بگیرد؟"این پرسشی است که جلال چراغپور کارشناس و تحلیلگر فوتبال در گفتگو با خبرنگار مشرق به آن پاسخ داده است:

** جنس مشکل پرسپولیس
این کارشناس فوتبال معتقد است که نباید مشکل پرسپولیس فعلی را در خطوط چهارگانه این تیم جستجو کرد، بلکه باید برای شناسایی مشکل اصلی، یک پروسه را دنبال نمود. حال این پرسش مطرح می شود که آیا معماری پرسپولیس فعلی، جوابگوی نیازش برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا و لیگ برتر فوتبال ما است یا خیر؟ وقتی صحبت از ساختار می‌گردد باید دید معمار چه کسی است؟ شما وقتی می خواهید یک تیم داشته باشید که برنامه و هدف مشخصی دارد نیاز به گردآوری ابزار مورد نیاز خود دارید، یعنی باید از  بازار کنونی کشور، عناصر مورد نیاز + تفکر را برای تولید game تهیه کرد. این در شرایطی است که عناصر خریداری شده "بدون تفکر" هم برای ما تولید "بازی" می کنند.

تکلیف خیلی روشن است چون از دو طریق می توان به فوتبال رسید:
1 – می‌توان play داشت، یعنی فوتبالی که عناصرش دور هم جمع می شوند و هر کسی هر کاری که به نظرش می رسد انجام می دهد، در این فوتبال نهایتا حرکات خلق‌الساعه یک یا دو نفره دنبال خواهد شد.
2 – می‌توان game داشت، که در آن عناصر خریداری شده در قالب یک سیستم واحد برای تیم بازی می کنند که در آن تفکر معمار، راهبر اصلی است.

یا دایی تفکراتش را تغییر دهد یا مسوولان پرسپولیس دایی را

در فوتبال دنیا هم مربیان بزرگ از روی انتخاب عناصر تیم ها  - یعنی بازیکنان – متمایز نمی شوند بلکه این تفکرات آنهاست که game متفاوت را بوجود می آورد و همین "تفاوت" آنها با مربیان سطح پایین تر است.

** و اما پرسپولیس
در فوتبال ایران کیفیت بازیکنان تقریبا مشخص و به طور معمول با چند استثنا نزدیک به هم است، به واقع همه آنها یک شکل بازی می کنند اما به دلیل تفاوت تفکرات پشت سرشان، همه آنها یک جور game بازی نمی کنند. در باشگاه پرسپولیس باید ابتدا این پرسش را مطرح کرد که اولا آیا عناصر خریداری شده در اندازه‌های قابل قبول برای باشگاه قرار دارند یا خیر؟ و دوم اینکه بر این عناصر، تفکر خاصی حاکم است یا دارند خلق الساعه play می‌کنند؟
از نگاه من  پاسخ پرسش اول منفی است. بدون تعارف بازیکنان فعلی پرسپولیس اندازه های لازم برای این باشگاه را تعریف نمی‌کنند. در کمال تاسف و در پاسخ به پرسش دوم، همین بازیکنان که اندازه کیفیت، خلاقیت و نیروی جسمانی‌شان مناسب نیست حتی در مقایسه با خیلی از تیم‌های لیگ play  را هم درست بازی نمی‌کنند و ضعیف‌تر هستند، پس به این نتیجه می‌رسیم که اشکال امروز پرسپولیس تفکر play به جای game است و آنچه امروز پرسپولیس را اسیر کرده همین اصل است؛ اینکه پرسپولیس نه خرید مناسبی داشته و نه از عناصری که خرید کرده با تفکر استفاده کرده است.

**از باخت به تراکتور تا چاره کار
تراکتور پرسپولیس را شکست داد چون game ضدحمله را به خوبی اجرا کرد. در مقابل پرسپولیس هوش بالایی نداشت تا حداقل از شرایط ناگهانی ایجاد شده بهره ببرد. به این اسامی توجه کنید: طارمی، عباس زاده، نوراللهی. این بازیکنان از سطحی وارد پرسپولیس شده‌اند که بالا نبوده که اگر این چنین بود حداقل کمک می‌کردند تا play به درستی انجام شود. پرسپولیس حتی این اصل ساده قدیمی را هم رعایت نمی کند که می توان با 2 هافبک رونده در چپ و راست و یک مهاجم کلاسیک play را درست به اجرا درآورد. از نظر بنده چاره کار پرسپولیس مشخص است و دو راهکار وجود دارد؛ یا علی دایی باید نقشه و تفکراتش را عوض کند و یا مسوولان پرسپولیس علی دایی را عوض کنند!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • بيژن ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    نظر ايشان را تاييد نميكنم .بهترين بازيكنان پرسپوليس مصدوم ويا مانند پولادي بفكر پول وشهرت ازتيم جداشده است وستاره تيم صادقيان مورد غضب وتحريم بسر ميبرد. مطمئنآ مربيان در بازي آينده با تفكرات جديد دغاغله را به بازي ميفرستند وتا پايان بازي از كاپيتان نوري به عنوان بازي ساز وسط استفاده خواهند كرد.بدشانسي آقاي دائي بي پولي تيم ورفتن بهترين بازيكنان تيم مانند سيد جلال حسيني - خلعتبري - پولادي ومصدوميت نوروزي ودغاغله است. شك نكنيد پرسپوليس بروزهاي خوب واوج خود بادعاي هواداران ميليوني خود وبازيكنان جوان وپديده برميگردد.انشاالله.
  • ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    ایا واقعا در فارسی معادل گیم و یا پلی نداریم. آیا آقای چراغپور با استفاده عمدی از این کلمات سعی دارد خود را با سوار نشان دهد؟
  • ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    عشق است علی دایی
  • یاسر ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    سواد درسته نه سوار اقای با سواد
  • فوروارد ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    مورد دوم صحیح است یعنی دایی را عوض کنند
  • ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    دمت گرم جلال چراغپور تیم اصلا برنامه نداره بزن زیرش از دفاع به حمله پرتاب اوت دستی
  • عروس ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    دايي فقط بازيكن بزرگ و تاجر خوبيه نه مربي خوب پس بايد بره دنبال تجارت.....
  • محسن ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    تفكرش كجا بود كه ميگه بايد عوضش كنه... بايد برررررررره ه ه ه ه ه ه ه ه ...والسلام
  • شناس ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    اشتب تایپی بوده آقا یاسر جیگر با سواد!!!
  • ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    نیمکت حیا کن علی دایی را رها کن
  • کامران ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    شاید نظریه آقای چراغپور برای توضیح به بچه های مدرسه ابتدایی مناسب باشه. چقدر پیش فرض های ساده ای در نظر گرفته اند و فوتبال رو با همین دو کلمه سردستی معنا کردند!!!
  • aras ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    با این بازیکنا شما یه برنامه بریز ببینیم چی میشه تیم برنده کلا 3 یا 4 تا موقعیت درست کرد و از دادن چنتا پاس پشت هم عاجز بود در حالیکه پرسپولیس به مراتب بیشتر توپو تو زمین میگردوند و موقعیت درست میکرد با این حال شما دارید از نحوه بازی تیم انتقاد میکنید؟ استقلال جلوی نفت چنتا موقعیت بهتر از پرسپولیس درست کرد که برنده شد؟ مشکل فقط کمبود بازیکنه با کیفیته همین
  • ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    اون زمانی که من تو همین سایت میگفتم علی ایی به درد نمیخوره و دوستان منفی میدادن برا این بود که این روزها رو میدیدم انشاالله فرکی بشه سرمربی پرسپولیس
  • ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    این بخاطر اینه که میخوان درسطح فهم شما صحبت کنند
  • ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    انشاالله فرکی بیاد
  • محمد ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
    0 0
    دایی به این زودی ها نمیره.یادتونه زمانی که بازی میکرد و توی تیم ملی هم بود چند ساله بود!
  • ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
    0 0
    عجب جوابی داد بهت خیلی حال کردم
  • شهاب ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
    0 0
    فعلا باید پرسپولیسیها با تلسکوپ به صدر جدول نگاه کنن.عشقست استقلال
  • سما ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
    0 0
    سلام در یک کلام، جناب آقای دایی (با همه ی احترامی که براشون قائلم) یک مربی با ارزش قراردادی که بسته اند، نیستند. اگر واقعا نرخ این مربیان این مقدار است، پس چرا در کشورهای بروز دنیا مربی گری نمی کنند!؟ فکر می کنید در همان آلمان، اگر تیمی به ایشان دهند، رقم قراردادشان چقدر خواهد بود!؟ حتی در کشورهای عربی ...
  • سما ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
    0 0
    سلام. دوست ناشناسی که چنین اشکالی گرفتید، ایکاش کلمات مناسب هم ارائه می دادید! ما در زبان فارسی به هردو واژه ی game و play "بازی" می گوییم. حال آنکه در مفهومشان تفاوت دارند! بازی در لحظه توسط بازیکن طراحی میشه، ولی در گیم برنامه قبلی و استراتژی هست.
  • hamid ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
    0 0
    انقد مهمه براتون نتایج پرسپولیس؟؟؟چرا نمیگید این همه فقر علتش چیست؟؟؟؟از عمد میخواهید دایی را خراب کنید دایی به تمام افتخارات رسیده زننده گل به چلسی میلان اقای گل جهان عضو کمیته فنی فیفا قبلا با سایپا قهرمان لیگ شده 2تا جام اورده حذفی نایب قهرمانب برا پرسپولیس اورده اسیایی کرده بگید قانون من در اوردی سقف بودجه پرسپولیس پر حاشیه ترین تیم دنیا است اخه ایت الههی یا امقال ان چیکار کنند برا برسپولیس دایی رو هر بازیکنی انگشت گذاشت نگرفتن خلعتبری سید جلال پولادی مسلمان رفتن... پیشکسوت ها هم از اب گل ماهی میگیرن/احسنت به بیژن با تعصب

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس