به گزارش مشرق به نقل از مهر، محمد رويانيان در حاشيه جلسه شورايعالي استانها درجمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر در خصوص جزئيات اين طرح گفت: در طرحي که قرار است به دولت ارايه شود براي جبران و حمايت از مردم پيشنهاد داديم که هزينه اي به عنوان يارانه حمل و نقل به مردم داده شود تا مردم خودشان نوع حمل و نقلي را که تمايل به استفاده دارند، انتخاب کنند. البته پيشنهاد ديگر ما حمايت از اتوبوسهاي شهري است تا شهر اتوبوس محور شود.
وي با تاکيد بر اينکه اين طرح در سال 90 تکميل مي شود، گفت: زمان اجراي آن بستگي به ميزان آمادگي مشارکت اجتماعي، حمل و نقل و ميزان سرمايه گذاري بخش خصوصي دارد.
رويانيان با اشاره به اينکه هماکنون حمل و نقل عمومي سود آور نيست و برهمين اساس بخش خصوصي در اين زمينه سرمايه گذاري نمي کند، گفت: حمل و نقل عمومي نيز در حال ضرر کردن است. به طور مثال مصرف گازوييل کاميونهاي کهنه 60 ليتر در 100 کيلومتر است و اين ضرر را هماکنون با توجه به بالا رفتن گازوييل مشاهده مي کنند.
رئيس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت کشور به قيمت تمام شده اتوبوسها براي دولت و شهرداري اشاره کرد و گفت: دولت براي اتوبوسهاي شهري 120 ميليون تومان يارانه مي دهد که 20 ميليون تومان آن را نيز شهرداري مي پردازند. در مجموع خريد يک اتوبوس 140 ميليون تومان اعتبار لازم دارد که اين اتوبوس نمي تواند همين هزينه را هم تامين کند و زيان ده است. بنابراين بخش خصوصي در اين زمينه سرمايه گذاري نمي کند و براي توسعه نيازمند کمک دولتي است اما نمي توان با حمايتهاي دولتي جهشي در توسعه حمل و نقل عمومي ديد و بايد اين حوزه را براي حضور بخش خصوصي آماده کرد.
رويانيان ادامه داد: بايد کاري کنيم که سرمايه گذاري در حمل و نقل جذاب شود و اين بخش را به يکي از بخشهاي اقتصادزاي کشور تبديل کنيم و تنها راهکار اين موضوع آزادسازي قيمتهاي حمل و نقل عمومي است.
وي در پاسخ به پرسش مهر که براي پيشگيري از فشارهاي احتمالي بر مردم چه ساز و کاري تعريف شده است، گفت:
البته در اين طرح نبايد به مردم فشار وارد شود و در بخش ريلي ما حمايت را مثل همه کشورهاي دنيا به اندازه اي مي کنيم که قيمتها بالا نرود.
رئيس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت کشور تصريح کرد: در بخشهاي ديگر همچون تاکسي ضرورتي وجود ندارد که يارانه اي پرداخت شود.
وي در پاسخ به پرسش ديگر مهر که رقم پيشنهادي براي يارنه حمل و نقل در اين طرح به چه ميزان است، گفت: اين رقم مشخص است اما فعلا آن را اعلام نمي کنم .
رويانيان در پاسخ به پرسش خبرنگاري مبني بر اينکه با اجراي اين طرح رانندگان تاکسي و سيستم حمل و نقل مترو دچار مشکل مي شوند، گفت: در کشورهاي پيشرفته، مترو تنها 30 درصد از حمل و نقل است و مابقي حمل و نقل برعهده اتوبوسراني و تاکسيراني است. اين در حالي است که هم اکنون در تهران ميزان استفاده مردم از مترو 6 تا 7 درصد بوده و اميدواريم که اين عدد به 30 درصد برسد. اين به اين معني است که در تهران 17 ميليون جابجايي وجود دارد که 2 ميليون از مردم با مترو سفر کرده، 8 ميليون با اتوبوس و تاکسي و بقيه با مسافربرهاي شخصي در شهر تردد ميکنند.
وي ادامه داد: پول شهرداري و دولت کفاف جهش توسعه حمل و نقل عمومي را نمي دهد و بايد به سمت توانمندسازي و مشارکت بخش خصوصي با تکيه بر ضرورت حمايت دولت برويم.
رويانيان در پاسخ به اين پرسش که آيا دولت علاقمند به حضور در بخش مديريت مترو است، گفت: منظور مديريت دولت نبود بلکه ما اعلام کرديم سياستهاي مديريت مترو را به ما ارايه دهند تا بخش خصوصي توسعه و بهره برداري آن را برعهده گيرد.
رئيس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت کشور درباره سهميه بنزين نوروزي گفت: تا چند روز آينده سهميه بنزين نوروزي اعلام خواهد شد و مقدار آن نيز هنوز مشخص نيست.