یک کارشناس امور بین الملل گفت: برای برخورد با گروه تروریستی داعش اجماع جهانی وجود دارد؛ اما آمریکا در برخورد با گروه تروریستی داعش در سوریه دچار تضاد است.

به گزارش مشرق، حسین ریوران کارشناس امور بین الملل با اشاره به اجماع جهانی در برخورد با گروه تروریستی داعش، ابراز کرد: قطعنامه 2170 در شورای امنیت که در فصل هفتم منشور سازمان ملل در باره گروه تروریستی داعش صادر شده است، نشان از یک اجماع بین المللی و منطقه‎ای برای برخورد با این گروه تروریستی دارد.
 
شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه 2170 ضد گروهک تروریستی داعش، شش نفر از جمله دو تبعه عربستان، دو تبعه کویت، یک تبعه عراق و یک تبعه الجزائر را تحریم کرد.
رویوران ابراز کرد: اجماع بین‎المللی و منطقه‎ای برای برخورد با گروه تروریستی داعش نشان‎دهنده خسته شدن مقامات در کشورهای درگیر در منطقه است.

وی با اشاره به شکست‎های پی‎در پی گروه تروریستی داعش در عراق، افزود: این برهه از زمان بهترین فرصت برای حمله به این گروه تروریستی در منطقه است؛ چرا که آنان در منطقه‎های موصول، آمرلی، تکریت از ارتش شکست خورده‎اند و در حال حاضر بهترین فرصت برای تضعیف کامل آنان است.

وی اظهار کرد: در حالیکه اجماع جهانی برای از میان برداشتن این گروه تروریستی در منطقه وجود دارد، تنها کشور جمهوری اسلامی ایران است که به صورت عملی با این گروه وارد مبارزه شده است و همیار دولت عراق و پیشمرگه‎های کرد بوده است.

رویوران گفت: آمریکا بر اساساس قطعنامه 2170 می‎تواند در برخورد با گروه تروریستی داعش اقدام کند؛ اما حاضر نیست در سوریه اقدامی را انجام دهد؛ چرا که آمریکا حامی مخالفان دولت سوریه بوده است و اگر این بر ضد گروهای تروریستی در سوریه اقدام کند، سیاستهای قبلی خود را تغییر داده است.

آمریکا در سوریه دچار تضاد منافع شده است بنابراین به نظر می رسد که تا زمینه برخورد با گروهای تروریستی در سوریه فراهم نشود، آمریکا در این کشور اقدامی را انجام ندهد.

وی در ادامه افزود: برخورد آمریکا با گروهای تروریستی در عراق ساده‎تر خواهد بود؛ چرا که آنان مخالف حامیان دولت عراق نبوده و نیستند.

وی با اشاره به کنفرانس بین‌‌المللی در برخورد با گروه تروریستی داعش، گفت: اگر کنفرانسی در برخورد با گروه تروریستی داعش صورت بگیرد، همه کشورها باید برای برخورد با این گروه تروریستی در آن کنفرانس شرکت داشته باشد که از میان این کشورها حضور عربستان برای برخورد با این گروها ضروری است؛ چرا که یکی از حامیان اصلی گروهای تروریستی در منطقه عربستان است، بنابراین این کشور باید برای برخورد با گروهای تروریستی در منطقه مشارکت داشته باشد.

بر اساس قطعنامه 2170 شورای امنیت سازمان ملل متحد برای برخورد با گروهای تروریستی که در فصل هفتم صادر شده است عبدالرحمان محمد ظافر الدبیسی الجهنی از عربستان سعودی مسئول شبکه‎های سربازگیری نیروهای خارجی برای گروه النصره در عراق، عبدالمحسن عبدالله ابراهیم الشارخ، تبعه عربستان سعودی رهبر جبهه‌النصره در لاذقیه سوریه و داعش، حجاج بن فهد العجمی اهل کویت و حامی مالی جبهه النصره، حامد حمد حامد العلی، اهل کویت حامی مالی جبهه النصره، ابو محمد العدنانی، تبعه عراق و سخنگوی داعش در این کشور و سعید عریف، تبعه الجزائر و وابسته به شبکه القاعده و از حامیان مالی جبهه النصره، از گروه‎های داعش و جبهه‎النصره، افراد و دیگر نهادها و گروهای وابسته به القاعده خواسته است به سریع سلاح‎های خود را زمین گذارند.

شورای امنیت از کشورهای جهان نیز خواست طبق تعهدات خود وفق قطعنامه 1373 که در سال 2001 میلادی تصویب شد، در یافتن و اجرای عدالت برای اعضاء گروه های وابسته به القاعده و از جمله داعش و جبهه النصره که سازمان دهندگان و تامین کنندگان اقدامات تروریستی هستند، همکاری کنند.

بر اساس این گزارش، این قطعنامه همچنین از همه تروریست های خارجی خواسته است به فوریت از این گروها کناره‌گیری کنند و در غیر اینصورت، شورای امنیت با تکیه بر قطعنامه 2170 آمادگی خود را برای قرار دادن اسامی آنان و تامین کنندگان مالی و تسلیحاتی آنها در فهرست تحریم های مشمول شبکه القاعده، اعلام می کند.

منبع: برنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس