کد خبر 341252
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۰

در روزهایی که کمتر آلبوم موسیقی منتشر می‌شود و هنرمندان بیشتر ترجیح می‌دهند کنسرت برگزار کنند، مخاطبان موسیقی در فضای مجازی به چند آلبوم واکنش خوبی نشان داده‌اند.

به گزارش مشرق، در روزهایی که کمتر آلبوم موسیقی منتشر می‌شود و هنرمندان بیشتر ترجیح می‌دهند کنسرت برگزار کنند، مخاطبان موسیقی در فضای مجازی به چند آلبوم واکنش خوبی نشان داده‌اند. هر چند که تعدادی از این آثار نزدیک به یک سال از زمان انتشارشان می‌گذرد.

**آرایش غلیظ

این آلبوم که موسیقی فیلم «آرایش غلیظ» ساخته حمید نعمت الله با آهنگسازی سهراب پورناظری است هفته اول شهریور ماه به تهیه کنندگی موسسه ایران گام وارد بازار موسیقی شد. در این آلبوم 5 قطعه منتخب از ملودی‌های فیلم «آرایش غلیظ» به همراه دو قطعه آوازی به خوانندگی همایون شجریان به علاقه مندان موسیقی عرضه شده است. قطعه تیتراژ پایانی این فیلم سینمایی که در زمان اکران جشنواره ای فیلم با استقبال و واکنش های مثبت علاقه مندان موسیقی و سینما مواجه شد از جمله این قطعه هاست که به زعم همایون شجریان یکی از ملودی های متفاوت او در عرصه خوانندگی است. شجریان در نشست خبری این آلبوم گفته بود «زمانی که این آلبوم منتشر شد بازتاب های مختلفی را در پی داشت و موافق و مخالف های زیادی پیدا کرد اما واقعا نمیشد این واقعیت را انکار کرد که این کار روح تازه ای به موسیقی کشور دمید. گاهی برای هنرآفرینی باید ریسک کرد. گاهی باید از مرزهای بسته گذشته فاصله گرفت تا بتوان همان موسیقی ایرانی گذشته را هم حفظ کرد. اگر بر اساس زمان و تغییر نسل ها و سلایق پیش نرویم از موسیقی  گذشته خود هم باز می مانیم».

 

**نه فرشته‌ام نه شیطان

آلبوم «نه فرشته‌ام نه شیطان» اثر همایون شجریان به آهنگسازی تهمورث پورناظری است که اواخر سال گذشته به بازار آمد و با اقبال طرفداران موسیقی مواجه شد و با وجود این که مذت زیادی از انتشار آن می‌گذرد هنوز هم مورد توجه اهالی موسیقی است. این آلبوم هشت قطعه دارد و اشعار این آلبوم برگرفته آثار شاعرانی چون حسین منزوی، سیمین بهبهانی و شفیعی کدکنی است. تمام قطعات این آلبوم در خارج از کشور ضبط شده و نوازندگان خارجی چون شجاعت حسین خان هم در این آلبوم نواخته‌اند. البته یکی از دلایل پرفروش شدن این آلبوم قطعه «چرا رفتی» بود که با ویدیویی هم که از آن در فضای مجازی پخش شد، جنجال‌هایی را به پا کرد و در عین حال به شناخته شدن آن هم کمک زیادی کرد. این روزها هم شجریان به همراه برادران پورناظری مشغول برگزاری تور «چرا رفتی» هستند.

 

**من و ما

تجربه ثابت کرده همیشه وقتی چند خواننده با هم در یک آلبوم حضور پیدا می‌کنند، مورد توجه مخاطبان موسیقی قرار می‌گیرد به خصوص وقتی کی نام محسن چاووشی هم در بین خواننده‌های آلبوم باشد! آلبوم گروهی «من و ما» را 11 خواننده‌ موسیقی پاپ خوانده‌اند و این آلبوم به تهیه کنندگی «رامین بصیرت نیا» و توسط پخش تصویر دنیای هنر روانه بازار موسیقی شد در این اثر که در نوع خود پروژه ای سنگین محسوب می شود، خواننده هایی چون؛ محسن چاوشی، مرتضی‌پاشایی، شهرام شکوهی، علی لهراسبی، رضا صادقی، مهدی یراحی، ایمان قیاسی، احسان حق شناس و سینا حجازی حضور دارند. همچنین امیر مسعود و عرفان معماری نیز به ‌عنوان خوانندگان جوان در این آلبوم حضور دارند. محسن چاوشی در این آلبوم با قطعه «دیگه دوسم نداره» با ترانه ای از حسین صفا حضور دارد، همچنین ملودی و تنظیم این قطعه بر عهده خود چاوشی بوده است. رضا صادقی هم قطعه «فال» را برای این آلبوم تدارک دیده است. تنظیم آن را انوشیروان تقوی انجام داده است. مرتضی پاشایی با قطعه «قلبم رو تکراره» به استقبال مردم خواهد رفت. قطعه ای که ترانه آن را مهرزاد امیرخانی سروده و تنظیم آن را سعید زمانی انجام داده است، ملودی آن نیز بر عهده خود پاشایی خواهد بود.

 

**باران تویی

اسم گروه چارتار بلافاصله بعد از آلبوم «باران تویی» به سر زبان‌ها افتاد و توجه بسیاری از علاقه‌مندان به موسیقی را جلب کرد. این آلبوم به آهنگسازی آرش فتحی و خوانندگی آرمان گرشاسبی، اولین اثر رسمی گروه موسیقی «چارتار» است که به تهیه‌کنندگی محمدحسین مقدس تفرشی در بازار موسیقی منتشر شده است. اشعار و ترانه‌های این اثر و نیز لحن خوانندگی آن بر ادبیات و موسیقی کلاسیک ایران استوار است و آهنگساز و تنظیم کننده آن تلاش نموده از ملودی‌های پویا و تنظمیات مدرن برای ایجاد فضایی متفاوت استفاده کند. سبک موسیقی این گروه بیشتر به سمت موسیقی تلفیقی گرایش دارد. در واقع چارتار سعی می کند به نوعی با بهره گیری از ملودی‌های موسیقی سنتی و تنظیم الکترونیک قطعات، پیوند میان موسیقی سنتی و پاپ ایجاد کند.

 

**ماچنتا یار از این دیار

این اثر، یک اثر تلفیقی مقامی و مدرن است و در آن حامد ثریا، نیما عظیمی نژاد، یحیی سپهری شکیب، امید محرم زاده، سید جلال ثریا، قنبر راستگو و بهمن سپهری شکیب به هنرنمایی پرداخته اند. این آلبوم 8 قطعه دارد که  قطعۀ اول به نام «خداحافظ حاج قربان» است که در بخش هایی از این قطعه، صدای حاج قربان پخش می شود. قطعۀ دوم «دل سپرده»، قطعۀ سوم «روز حسرت»، قطعۀ چهارم، «سیاحت شمال ایران»، پنجمین قطعه «مرهم»، قطعۀ ششم «صدای وحی»، هفتمین قطعه «رقص و سماع»، هشتمین قطعه «کاروانسرای سنگی» نام دارد. همۀ قطعات، به جز قطعۀ هشتم که قنبر راستگو خوانندگی آن را بر عهده دارد، بی کلام است. بر روی کاور این آلبوم نوشته شده است«گاهی اوقات پیش می‌آید که زیبایی یک اثر هنری را در سادگی‌اش یافت می‍کنیم. «ماچنتا یار از این دیار» نماینده‌ای از مدرنیته‌ی این شهر شلوغ و پر ازدحام است. قطعات این مجموعه برگرفته از ذوق و شاید زیباشناسی جوانانش است. قالب یا فرم اصلی آلبوم، موسیقی الکترونیک است اما اتودهایی از جنس موسیقی فولک ایرانی و سازهای ایرانی در آن مشهود است. فضاسازی قطعات شباهت بسیار نزدیکی به ریشه سرزمینش دارد و شاید همین نکته باعث شود شنونده با شنیدنش حسی ناب و در عین حال کمتر تکرار شده داشته باشد».

 

**رفتم و بار سفر بستم

آلبوم «رفتم و بار سفر بستم» با صدای علیرضا قربانی و آثار استاد علی تجویدی که توسط کامبیز روشن روان تنظیم شده هم یکی از آثار پرفروش موسیقی در فضای مجازی است. قربانی در مراسم رونمایی این آلبوم گفته بود:‌ «شاید جناب استاد علی تجویدی بیشترین حق را به گردن بنده و بیشترین تأثیر را روی کار من داشته‌اند. تا زمانی که ایشان در قید حیات بودند، با اصرار و خواست خودشان، تمام کارهایی که ارکستر موسیقی ملی از ایشان پخش می‌کرد را بدون استثنا من می‌خواندم. من همیشه این مسئله را مدنظر خواهم داشت و مدیون این بزرگوار هستم.»

 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سعید ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    0 0
    آلبوم ماچنتایار خیلی متفاوت بود من که حال کردم باهاش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس