اگر می خواهیم صنعتی رشد کند، باید آزادی عمل را به آن صنعت داد و اجازه دهیم که آن صنعت با نوآوری، تحقیق، توسعه و مدیریت مناسب جلو برود و بالنده شود و رشد کند، این اتفاق متاسفانه رخ نداده است.

گروه اقتصادی مشرق - گرانی خودرو و بازار آشفته این صنعت باعث تا به سراغ معاون سابق وزیر صنعت که حالا مشاور وزیر شده برویم  و از او درباره سیاست‌هایی بپرسیم که باید در قبال صنعت خودروسازی انجام گیرد تا این آشفته بازار مقداری از تلاطمات خود را کاهش دهد.

محمود دودانگه در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار اقتصادی مشرق با بازخوانی دلایل گرانی قیمت خودرو در دو سال اخیر از محدودیت‌هایی می‌گوید که اگر نبودند خودرو اینقدر گران نمی‌شد. عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی در این گفتگو با توجه رفتار خودروسازهای داخلی در افزایش قیمت تصریح می‌کند: خودروسازها ترجیحی به جز بالابردن قیمتها نداشتند.

مشاور محمدرضا نعمت زاده معتقد است: "ما در یک پارادوکسی در صنعت خودرو سازی گیر کرده ایم. می خواهیم اين صنعت رقابت كند  ولي دست و بال این صنعت را بسته ایم و می گوییم که شنا کن و حتما باید در المپیک رتبه دار شوی. این اتقاق نمی تواند رخ دهد. اگر می خواهیم صنعتی رشد کند، باید آزادی عمل را به آن صنعت داد و اجازه دهیم که آن صنعت با نوآوری و تحقیق و توسعه و مدیریت مناسب جلو برود و بالنده شود و رشد کند. این اتفاق متاسفانه رخ نداده است"  .

پیش بینی آینده قیمت و تولید خودروی داخلی/تعرفه 10درصد هم بشود اتفاقی برای خودورسازان نمی افتد/توقع کاهش قیمت خودور را نداشته باشید /تحریم تولید برخی خودروها را متوقف کرد/خودروي با قيمت مناسب آرزوی همه است/حمایت از صنعت باید منطقي، مشروط و زماندار باشد/خدمات پس از فروش باید اصلاح شود

گفتگوی تفصیلی خبرنگار اقتصادی مشرق با مشاور وزیر صنعت را بخوانید.

در حوزه‌ی خودرو، تقریبا 2 سالی است که قیمت خودرو نوسان شدیدی داشته است، به طور مثال ماشین پژو سال 91 که 17 میلیون قیمت داشت،الان به 36 میلیون تومان رسیده، دلیل این همه آشفتگی در صنعت خودروسازی چیست؟ چرا بازار تا این حد آشفته است؟

 اگر اجازه بدهيد قبل از ورود به پاسخ سوال شما كمي در مورد اين صنعت و ابعاد آن صحبت كنيم، صنعت خودرو یکی از صنایع مهم و اساسی کشوراست كه حدود 6 درصد از توليد ناخالص داخلي در كل اقتصاد و حدود 13 درصد از ارزش افزوده بخش صنعت و معدن  در اين صنعت ايجاد مي‌شود.از آنجا كه اين صنعت داراي زنجيره هاي پسين و پيشين گسترده اي(بيش از 60 صنعت و يا رشته فعاليت) ميباشد، می تواند موتور محرک صنعت کشور و موتور محرک اقتصادی کشور باشد.

چون یک زنجیره ی بسیار طولانی دارد و بسیاری از صنایع به صنعت خودرو سازی وابسته هستند و اگر صنعت خودرو سازی فعال باشد می توان انتظار داشت که صنایع دیگری که در آن زنجیره قرار دارند به صورت مستقیم و غیر مستقیم تحرک پیدا کنند.

هر زمانی که خودرو سازی دچار چالش و مشکل می شود این زنجیره (همان طور که عرض کردم زنجیره ی بزرگی است)، که در کل کشور پراکنده است دچار مشکل و چالش می شوند و طبیعتا به نوعی اشتغال و تولید و رشد اقتصادی دچار چالش می شود.

موضوع خودرو و صنعت خودرو سازی یکی از صنایعی بوده که همیشه مورد توجه مردم و رسانه ها و کانون توجه دولت‌ها بوده است. با توجه به اهمیت و جایگاهی که این صنعت در بین آحاد جامعه دارد، همه مردم به نوعی با خودرو سر و کار دارند، همه مردم در مورد خودرو و محصولات صنایع خودرو سازی نظر و دیدگاه دارند و به نوعی اظهار نظر می کنند.

شما در جامعه مشاهده می‌کنید اغلب مردم در مورد قیمت، کیفیت و در مورد بسیاری از مشخصات دیگر خودرو نظر دارند.

هر اندازه این صنعت بتواند رشد کند و کیفیت محصولات آن ارتقا پیدا کند به همان اندازه می تواند یک نگاه مثبت در سطح ملی اتفاق بیفتد چون این صنعت،نماد توسعه يافتگي و صنعت ملی کشور است.

اگر بیشتر دقت کنید خواهید دید که دولت و به نوعی حاکمیت، برای اینکه این صنعت رشد کند برنامه هایی را پيگيري کرده است. ولی یکی از چالش های جدی در دوره های مختلف این بوده است که این برنامه ها جامع و یکپارچه و منسجم نبوده است.

اگر توجه کنید مشاهده خواهید کرد که شاید یکی از مهمترین حمایت هایی که دولت داشته و این را همیشه به عنوان سياست حمايتي مورد توجه قرار داده ، تعرفه بوده است. دولت تعرفه واردات را بالا نگه داشته ، برای چه ؟ برای اینکه بتواند این صنعت را حمایت کند و همیشه هم سعی می کرده که با این ابزار به نوعی بازار را مدیریت کند و خودروسازان را به سمت محصولات بهتر، کیفیت بهتر و قیمت پایین تر ترغیب کند.

منتها غافل از این که حمایت از  صنعت، فقط حمایت تعرفه ای نمی تواند باشد، باید توجه کرد که تعرفه یک بعد قضیه است. باید صنعت را در یک بستر و فضاي  مناسب قرار داد و حمایت های منطقي، مشروط و زماندار انجام داد.

اگر صنعت خودرو سازی ما را با صنعت خودرو سازی کشورهای دیگر مقایسه کنید، مشاهده خواهید کرد که آن ها هم تلاش کردند این صنعت را به دلیل این که صنعت مادر و بسیار مهم است حمایت کنند، اما حمایت آن ها هم منطقي، هم  مشروط و هم زماندار بوده است، ولي بطور مستمر نسبت به تسهيل فضاي كسب و كار براي كليه بخشها ي صنعت اقدام نموده اند و صنعت خودرو سازي هم توانسته است در اين بستر مناسب و رقابتي رشد داشته باشد.

بنابراين دولت و بنگاه‌ها و به ويژه بنگاه‌هاي بزرگ در يك تعامل دو طرفه تكاليف خود را انجام مي‌دهند، يعني هم دولت و حاکمیت حمایت می کند و هم بنگاه‌ها با توليد محصولات مناسب به لحاظ كيفيت و قيمت رضايت مردم و مصرف كنندگان را فراهم مي‌كنند.

می خواهم بگویم که اگر مي‌خواهيم صنعت خودرو سازی یا هر صنعتی را رشد دهیم و به بالنده شدن و حرکت آن صنعت به سمت منافع ملی كمك کنیم، حتما باید یک بسته سياستي و حمايتي را برای آن صنعت پیش بینی و تعريف کنیم. این سياست‌ها شامل سیاست های پولی و مالي و تجاري و ساير سياستهايي است که مي‌تواند به توسعه صنعت كمك كند.

در صورتی که آنچه در كشور ما در دهه هاي اخيراتفاق افتاده و سياست‌هايي كه اتخاذ شده نتوانسته منجر به رشد و توسعه صنعت خودرو سازي در مقايسه با صنايع خودروسازي كشورهاي ديگر شود.

مي خواهم عرض كنم مسايل صنعت خودروسازي در كشور ما معلول و نتيجه سياستهاي كلان از يك طرف و عملكرد بنگاهها از طرف ديگر است و بايد تلاش كرد تا هم سياست‌ها اصلاح شود و هم اصلاحات لازم در بنگاه‌ها صورت گيرد.

به عنوان نمونه آيا مي‌توان انتظار داشت با نگاه دولتي بنگاه را به صورت رقابتي اداره كرد؟ اداره بنگاه به صورت رقابتي فضاي مناسب و رقابتي مي‌خواهد، نمي‌توانيم تكاليف مختلف براي بنگاه ديكته كنيم و انتظار داشته باشيم كه بنگاه محصول رقابتي توليد كند، امكان تحقق اهداف متعدد و متضاد وجود ندارد.

اگر می خواهیم یک صنعت رشد قابل توجه ای کند و اگر می خواهیم الزامات اقتصاد بازار را برای آن رعایت و تمهید کنیم حتما باید اجازه دهیم آن صنعت در ریل اقتصاد بازار حرکت کند.

پیش بینی آینده قیمت و تولید خودروی داخلی/تعرفه 10درصد هم بشود اتفاقی برای خودورسازان نمی افتد/توقع کاهش قیمت خودور را نداشته باشید /تحریم تولید برخی خودروها را متوقف کرد/خودروي با قيمت مناسب آرزوی همه است/حمایت از صنعت باید منطقي، مشروط و زماندار باشد/خدمات پس از فروش باید اصلاح شود

نمی توانیم بسیاری از تکالیف دولتی را برای آن صنعت قائل شویم، به طور مثال صنعت را مکلف کنیم که در جایی سرمایه گذاری کند، در جایی محصول را به قیمت خاصی ارائه دهد، این تعداد کارگر را جذب کند،... و انتظار داشته باشیم که صنعت خودرو سازی محصولش، محصول بسیار با کیفیتی باشد، قیمتش ، قیمت پایینی باشد و با خودرو سازهای دنیا نیز رقابت کند، با این اوصاف نمی توان پیش رفت.

یعنی شما می گویید که مقصر این نوسانات قیمتی دولت است؟

 نخير من می خواهم در واقع نوعی ریشه یابی کنم، باید ریشه ها را شناخت. ما در یک پارادوکسی در صنعت خودرو سازی گیر کرده ایم. می خواهیم اين صنعت  رقابت كند  ولي دست و بال این صنعت را بسته ایم و می گوییم که شنا کن و حتما باید در المپیک رتبه دار شوی. این اتقاق نمی تواند رخ دهد.

اگر می خواهیم صنعتی رشد کند، باید آزادی عمل را به آن صنعت داد و اجازه دهیم که آن صنعت با نوآوری و تحقیق و توسعه و مدیریت مناسب جلو برود و بالنده شود و رشد کند، این اتفاق متاسفانه رخ نداده است.

اگر در دوره های مختلف بنگریم سیاست ما به عنوان دولت و به عنوان حاکمیت در مورد صنعت خودرو سازی سیاست يكطرفه و نادرستی بوده است و نتوانسته ایم این صنعت را بالنده کنیم.

اگر شما می بینید که شرکت های کره ای و ژاپنی و غربی هر روز یک محصول نو و با کیفیت مناسب عرضه می کنند و شرکت های خودرو سازی ما اسیر یک یا دو محصول هستند این نشان دهنده این است که یک جای کار ایراد دارد و باید دید که این مشکل از کجاست، این همان پارادوکسی است که بنده عرض کردم، ما در این چالش گرفتار شده ایم و نمی توانیم از آن خارج شویم. بنابراین اگر می خواهیم صنعت خودرو سازی کشور روند رو به رشد خود را دنبال کند باید این صنعت به معنای واقعی کلمه رقابتي شود و به شكل رقابتي اداره شود .

حال قیمت را بررسی کنیم، ملاحظه بفرماييد، صنعت خودرو سازی ما (حال هر کدام از این دو بنگاه بزرگ چه ایران خودرو و چه سایپا) بیش از 1 میلیون ظرفیت تولید در هر سال را دارند، به این معنی که تجهیزات، دستگاه ها، فضا، سرمایه گذاری ها، تعداد کارگرها و... خود را برای یک میلیون دستگاه آماده کرده اند.

واحدی که خود را برای یک میلیون دستگاه آماده کرده است، تعداد کارگر خود را متناسب با یک میلیون دستگاه جذب کرده و حقوق پرداخت می کند، اگر تعداد تولید آن به دویست یا سیصد هزار دستگاه  برسد، هزینه های سربار آن چگونه ميشود و این هزینه ها را چگونه مديريت مي‌كند.

طبیعتا این هزینه سربار به جای این که به یک میلیون دستگاه خودرو سرشکن شود به سیصد هزار دستگاه سرشکن می شود و این بدین معنی است که هزینه سربار 3 برابر می شود، ضمن این که این شرکت و بنگاه بزرگ، مثل بنگاه هایی که در فضای اقتصاد بازار و اقتصاد آزاد حرکت می کنند، امکان آزاد کردن کارگرهای خود را ندارد و بخشی از هزینه ها، هزینه های ثابت است و بخشی از آن هزینه های متغیر است.

بنگاه مي‌تواند متناسب با تعداد تولید، هزینه های متغیر خودش را کاهش دهد، این بنگاه ها نمی توانند کارگرهای خود را کنار بگذارند. مجبور به حفظ آن ها هستند، طبیعتا بنگاه ملی است و دغدغه ملی دارد و اشتغال هم بحث بسیار مهمی است، بنابراین مجموعه سیاست های دولت و حاکمیت در طول سال های گذشته به سمتی حرکت کرده است که عملا خودروسازان ما قابلیت رقابت با خودرو سازان برتر دنیا را نداشته باشند و از همین محل حقوق مصرف کننده رعایت نمی شود.

حقوق مصرف کننده را نمی تواند هم از باب قیمت و کیفیت و هم از باب خدمات پس از فروش رعایت کند،این بحث بسیار مهم است. شما محصولی را خریداری می کنید که مشکل دارد، بایستی به راحتی امکان اصلاح وجود داشته باشد، ولی این امكان به سهولت  وجود ندارد.

این یکی از دلایل افزایش قیمت در طول سال های گذشته است، ولی دلیل این که تیراژ تولید به یکباره به یک سوم رسیده کجاست؟

ببينيد مسايل و مشكلات صنعت خودرو  متاثر از فضاي حاكم بر اقتصاد كلان مي‌باشد، اين مسايل را ميتوان از ابعاد مختلف بررسي و تحليل كرد، مشكلات ناشي از افزايش نرخ ارز  و همچنين مشكلات ناشي از تحريم‌ها بطور عام و به ويژه تحريم مستقيم صنعت خودروسازي از جمله اين موارد است.

پیش بینی آینده قیمت و تولید خودروی داخلی/تعرفه 10درصد هم بشود اتفاقی برای خودورسازان نمی افتد/توقع کاهش قیمت خودور را نداشته باشید /تحریم تولید برخی خودروها را متوقف کرد/خودروي با قيمت مناسب آرزوی همه است/حمایت از صنعت باید منطقي، مشروط و زماندار باشد/خدمات پس از فروش باید اصلاح شود

براي توضيح بيشتر مي‌توان گفت: خودروسازان ما نیازمندی های خود را یا از قطعه سازان و زنجیره های داخلی تامین می کردند یا از منابع و سورس های خارجی تامین می کردند. وقتی مشکل تحریم ایجاد شد و افزایش قیمت ارز به یکباره اتفاق افتاد، زنجیره ی قطعه سازان داخلی دچار مشکل شدند، به واسطه این که امکان  تامين منابع مالی مورد نیاز را برای گشایش سفارشات خارجی نداشتند.

یعنی بنگاهی که با 10 درصد سفارش انجام می داد و مواد اولیه را تبدیل به قطعه می کرد و به خودرو ساز تحویل می داد، باید با  130 درصد گشايش انجام  داده و  توليد انجام دهد. چون نظام بانکی هم به دليل محدوديت منابع امكان  پشتیبانی مناسب از این قطعه ساز انجام نداد، عملا توان تولید قطعه سازان به نصف یا یک سوم و یا بعضا به حالت توقف در آمدند. شركتهاي  خودرو ساز در دنیا بخش كوچكي از زنجیره توليد خودرو  را تشکیل می دهند. ما نباید فقط خودروساز را درنظر بگيريم.

خودروساز فقط  20 درصد  اين صنعت را تشکیل می دهد، 80 درصد مابقی زنجیره ها هستند که در کل کشور گسترده هستند. که باید قطعات تامین کنند و به تولید ادامه دهند تا ثبات در توليد خودرو وجود داشته باشد. خودروسازان عملا مونتاژ و مدیریت زنجيره را انجام  می دهند.

80 درصد کار در زنجیره ها انجام مي‌شود، پس زنجیره قطعه سازی داخلی به دلیل افزایش قیمت ارز و مسائلی که در نظام بانکی ایجاد شد، و به لحاظ این که نمی توانستند نقل و انتقال مناسب انجام دهند دچار مشکل شدند و توان تولید را از دست دادند.

این یک بعد مسئله است. موضوع بعدی سورس های خارجی بود. برخی از قطعات و مجموعه هاي خودرو، امکان و یا قابلیت تولید در داخل کشور را به لحاظ اقتصادی ندارد، نه این که توانایی فنی تولید آن قطعه و یا آن کالا در داخل کشور نیست، توان و دانش فنی آن قطعه وجود دارد، اما توليد چنين قطعاتي  به لحاظ اقتصادي  مقرون به صرفه نیست، به این دلیل که سورس هایی که در دنیا برای آن توليد  قطعات وجود دارد بسیار محدود است و چون در تیراژ بسیار بالا تولید می کنند امکان رقابت با آن ها در كوتاه مدت وجود ندارد.

به این معنی که اگر شما بخواهید قطعه ای را در ایران تولید کنید توانایی تولید آن را دارید ولی قیمت آن 100 واحد  تمام می شود ولی اگر همان قطعه را بخواهید از خارج خریداری کنید 60 واحد تمام می شود. طبیعتا منطقی نیست و درست نیست قطعه ای را که شما می توانید از شرکت های خارجی بسیار ارزان تر خریداری کنید در داخل تولید کنید. به این دلیل بخشی از قطعات از خارج تامین می شود و این شرکت ها به دلیل شرایط ناشی از تحریم همکاری خودشان را با  صنعت خودرو ايران محدود و يا  قطع کردند.

وقتی این اتفاق افتاد امکان  تغيير منابع تامين و يا تولید داخلی به راحتی وجود نداشت، یک پروسه ای نیاز است.  1 تا 2 سال سرمایه گذاری نیاز است دانش فنی و... تا اینکه آن قطعه ای که قبلا از خارج وارد می شده در داخل تولید شود و این مسئله جدا از هزینه ای است که در بر دارد.

این مسئله هم مزید بر علت شد که صنعت خودروسازی کشور و بنگاه‌های خودروسازی کشور توان توليد خود را از دست بدهند، این مسئله در این صنعت اثر گذار است.

خوشبختانه صنعت و بنگاه های خودرو سازی توانستند در یک بازه زمانی کوتاه خود را بازسازی کنند، هم زنجیره های داخل را فعال کنند و هم سورس های جایگزین را پیدا کنند.

آیا تحریم ها در این مسئله تاثیر گذار هستند و اگر این طور است چند درصد در این مسئله دخیل بوده اند؟

مطمئنا تحریم ها تاثیر گذار بودند ولی من نمی توانم درصد دقیقی در این رابطه عرض کنم بستگی به بنگاه های خودرو سازی دارد، بعضی از بنگاه های خودرو سازی كاملا متاثر از این قضیه بودند بعضی ازخطوط توليدي کاملا متوقف بود.

یعنی تولید بعضی از محصولات به طور کامل متوقف شد؟ تولید کدام محصولات متوقف شد؟

بله، توليد محصولاتی که با تعدادي از  شرکت های خارجی توليد  مي‌شد، به دليل مشكلات ناشي از تحريم و .... دچار چالش و  بعضا متوقف شد.

اگر این مسائل رخ نمی داد ما افزایش قیمت نداشتیم یا کمتر داشتیم؟

بعضی از افزایش قیمت‌ها ناشی از سیاست های كلان حاکم بر اقتصاد کشور است و کاری با خودروساز و خودرو سازی ندارد. این که ما تورم مزمن در کشور داریم و این تورم دلایل ساختاری دارد.

پیش بینی آینده قیمت و تولید خودروی داخلی/تعرفه 10درصد هم بشود اتفاقی برای خودورسازان نمی افتد/توقع کاهش قیمت خودور را نداشته باشید /تحریم تولید برخی خودروها را متوقف کرد/خودروي با قيمت مناسب آرزوی همه است/حمایت از صنعت باید منطقي، مشروط و زماندار باشد/خدمات پس از فروش باید اصلاح شود

این که هر سال هزینه های کار و دستمزد بالا می رود، این که کل اقتصاد ما در طول دهه های گذشته همواره یک تورم دو رقمی داشته، این مسئله خود را در صنعت خودرو سازی نشان می دهد، ولی آن چیزی که ما الان در حال بررسی آن هستیم تورمی است که ناشی از یک اتفاق و رخداد بیرونی و یک شوک است.

این شوک که ناشی از تحریم بود آثار بسیار زیادی داشت و بخش عمده ای از افزایش قیمت ناشی از این شوک بیرونی است و نه به دلیل تورم معمول و تاريخي.

یک دلیل دیگر افزایش قیمت سیاست ها و قوانین و مقرراتی است که در کشور حاکم می شود، تا یک زمانی در كشور ما قانون مالیات بر ارزش افزوده وجود نداشته، ولي لازم بود این قانون وجود داشته باشد، مثل همه کشورهای دیگر، به این معنی که هر کسی مصرف بیشتری داشته باشد باید مالیات بیشتری هم پرداخت کند، که درصد این مالیات از 2 درصد به 8 درصد افزایش پیدا کرد.

يعني قيمت خودرو  به دليل  اين قانون افزايش مي يابد ولي خودروساز فقط دريافت كننده اين مبلغ است و بايد به حساب دولت واريز كند. تصور عمومي اين است كه قيمت خودرو افزايش يافته ولي از اين محل هيچ منبعي براي خودروساز ايجاد نمي‍‌‌‌‌‌‌شود.

اگر ماشینی 40 میلیونی بخریم چه مقدار از آن مالیات بر ارزش افزوده است؟

8 درصد مستقیم به عنوان مالیات بر ارزش افزوده محاسبه می شود، اگر خودروساز هم افزایش ندهد مجبور است این مالیات را به عنوان خودرو ساز بگیرد و این پول را عینا باید به عنوان  مالیات واریز کند.

آیا شما معتقدید که این افزایش قیمت طبیعی بوده است و این اتفاقات باعث شده تا قیمت افزایش پیدا کند؟

قطعا اين افزايش ها طبيعي  نيست، چرا كه وضعيت اقتصاد كشور در شرايط كنوني كه دچار محدوديت هاي جدي است، طبيعي نيست.

من می خواهم بگویم که مجموعه سیاست ها، قوانین و مقررات از یک طرف باعث افزایش قیمت ها می شود و آن شوک ناشی از تحریم که تمام اقتصاد کشور را دچار چالش کرد، هم عامل دیگر افزایش قیمت بود كه باعث شده است افزايش قيمتها در اقتصاد ايران غير طبيعي باشد و اين فقط به خودرو منحصر نيست.

چند وقت پیش خدمت دکتر فاطمی امین رسیدم (که ایشان معاون وزیر بودند) و درباره صنعت خودرو سازی با ایشان صحبت می کردیم و ایشان معتقد بودند که تحریم ها خیلی عامل تاثیر گذاری بر افزایش قیمت خودروها نبوده و این بهانه ای برای خودرو سازان بوده تا قیمت ها را افزایش دهند، شما نظر ایشان را قبول ندارید و بر این معتقد هستید که تحریم ها اثر گذار بوده است، آیا این طور فکر نمی کنید که اگر تحریم ها هم اصلا وجود نداشت این افزایش قیمت ها رخ می داد و آیا این بهانه ای برای خودرو سازان بوده است؟


اگر تحریم ها اعمال نمی شد ما این شوک ارزی را نداشتیم. اگر تحریم ها اتفاق نمی افتاد ارز 1000 تومانی  در مدت كوتاه به 3700 تومانی افزایش پیدا نمی کرد. البته می خواهم عرض کنم و نظر شخصیم این است که قیمت ارز 1000 تومان نبود. چون ارز هم مثل باقی نهاده ها وقتی تورم داخلی داریم باید افزایش یابد. تورم کشورهایی که با ما طرف معامله هستند تورم محدودی است و بنابراين  باید قيمت ارز  به صورت مستمر اصلاح  مي‌شد، این اصلاح قیمت در سال های مختلف به صورت مستمر انجام نشد.

ما در حدود 10  سال قیمت ارز را در دامنه 700 الی 800 تومان داشتیم و وقتی همه قیمت ها افزایش پیدا می کند  ارز هم متناسب با آن  بايد افزایش پیدا  کند تا امكان رقابت با محصولات خارجي به وجود آيد. در قانون هم همین پیش بینی شده است که اختلاف تورم داخلی و تورم خارجي قيمت  ارز باید افزایش پیدا کند، منتها این اتفاق نیفتاد و دلیل آن هم وجود منابع ارزی فراوان و علاقه مند نبودن دولت برای این که مردم دچار مشکل شوند. علاقه مندی دولت این بود که مردم یک رفاه نسبی را از طریق این منابع داشته باشند، و این هم برای خود سیاستی است و من قصد ورود به این مسئله را ندارم. ولی حتما تحریم ها تاثیر قابل توجهی داشت.

سوال بنده از این منظر است که تحریم ها در عرض چند ماه گذشته کم رنگ تر شده است حوزه ی تحریم ها یکی از بندهای توافق ژنو بود که تحریم ها را متوقف کنند و این اتفاق افتاده است آیا این مطلب درست است؟


درست است که در آن توافق نامه عنوان شده است که تحریم فروش قطعات و خودرو برداشته شده است ولی هنوز تا عادي شدن روابط و انعقاد توافقات زمان نياز است. چون بنگاه هایی که در حال کار با صنعت خودرو سازی ما هستند به لحاظ این که این مدت زمان، شش ماهه بوده است تا بخواهند خود را با بنگاه های ما هماهنگ کنند و وارد مذاکرات شوند و کار خود را شروع کنند، مدت شش ماه به اتمام رسیده است، پس ترجیح دادند که فعلا منتظر باشند تا تکلیف قطعی شود بعد به صورت عملی وارد شوند.

پیش بینی آینده قیمت و تولید خودروی داخلی/تعرفه 10درصد هم بشود اتفاقی برای خودورسازان نمی افتد/توقع کاهش قیمت خودور را نداشته باشید /تحریم تولید برخی خودروها را متوقف کرد/خودروي با قيمت مناسب آرزوی همه است/حمایت از صنعت باید منطقي، مشروط و زماندار باشد/خدمات پس از فروش باید اصلاح شود

شرکت های خارجی علاقه مندی نشان داده اند و فضای کلی مثبت شده است و مذاکرات در حال انجام است، علاقه‌مندی برای همکاری وجود دارد ولی این که این علاقه مندی ها و فضای مثبت در واقعیت برای صنعت خودرو سازی گشایشی را ایجاد کند بايد تلاش و پيگيري كرد.

اگر مذاکرات به نتیجه برسد و بحث فروش قطعات و نقل انتقال ارز و مسائل بانکی حل شود آیا شاهد کاهش قیمت خودرو خواهیم بود؟

صحبت از کاهش قیمت خودرو در اقتصاد ما نمی تواند موضوعیت داشته باشد. اگر شما خواستار کاهش قیمت خودرو هستید باید انتظار داشته باشید که قیمت مواد اولیه تشکیل دهنده خودرو مانند پتروشیمی ها، فولاد، مس، آلومینیوم و.. کاهش پیدا کند و مورد بعدی هزینه های دستمزد وکارگری کاهش پیدا کند.

اگر تمام این ها کاهش پیدا کند قطعا قیمت خودرو هم کاهش پیدا می کند منتها می دانیم که در اقتصاد ما چنین امری امکان پذیر نیست. اگر ما بخواهیم خیلی انتظار معقولی داشته باشیم این است که خودرو سازان با افزایش تیراژ تولید خودشان قیمت را در یک وضعیت با ثباتی نگه دارند و تلاش کنند که کیفیت و تنوع محصولات خود را افزایش دهند. این که قیمت خودرو از 100 واحد به 70 واحد کاهش پیدا کند در این اقتصادی که ما شاهد آن هستیم خیلی موضوعیت ندارد.

نگرانی و ناراحتی مردم بیشتر از این است که به طور مثال خودرویی مانند پراید را که 20 میلیون خریداری می کنند، اگر تعرفه ها برداشته شوند با همین مبلغ می توانند اتومبیل های بسیار مناسب تری خریداری کنند. سوال بعدی من در رابطه با آزاد سازی است،به نظر شما آیا امکان آزاد سازی وجود دارد و اگر آزاد سازی اتفاق بیفتد و تعرفه ها کاهش پیدا کند امکان ورشکستگی وجود دارد. مدیر عامل شرکت سایپا هم چند روز پیش اعلام کرده بود که در صورت برداشته شدن تعرفه ها ما ضرر چندانی نخواهیم کرد و امکان رقابت وجود دارد؟

تعرفه یک ابزار براي سياستگذاري دولت است، درست است که تعرفه از طرفی برای حمایت از تولید و آن صنعت است ولی از طرف دیگر ابزاری است برای دولت که درآمد های مالیاتی خودش را کسب کند.

این یک بعد مسئله است که من فکر می کنم که باید به هر صورت این ابزار توسط  دولت به صورت مناسب استفاده شود و نرخ تعرفه به صورتي تعيين شود كه هم توليد كننده  و هم مصرف كننده حمايت شود و هم امكان رقابت به وجود بيايد.

از طرف دیگر بحث خودرو سازی است. من اعتقاد دارم كاهش تعرفه واردات خودرو به همراه  حل مشكلات موجود در فضاي كسب و كار ايران  مي تواند به رشد و بالندگي و رقابتي شدن بيشتر كمك كند، به عبارت بهتر نبايد نگران كاهش تعرفه بود، بايد خودروسازي كشور خودش را در رقابت با محصولات خارجي تقويت كند، البته مهم اين است كه دولت فضا و بستر اين مهم را فراهم كند.

آیا شما معتقد هستید که اگر تعرفه به 10 یا 15 درصد برسد امکان ورشکستگی وجود ندارد؟

 در صورتي كه در چارچوب يك بسته سياستي اين كاهش رخ دهد، قطعا صنایع می توانند خود را با این شرایط تطبیق دهند.

آیا مردم باز هم به سمت خرید خودرو های داخلی می آیند؟

مردم با توجه به توان خود انتخاب خواهند کرد.

مطمئنا توان مردم پایین است قبول دارید؟

کشش بازار در مورد قيمت خودرو پایین است، بنابراين بايد قدرت خريد مردم مورد توجه باشد و به نظر من رویکرد خیلی معقول و خوبی است که ما یک مسیر و بستری را فراهم کنیم برای اینکه خودرو سازان داخلی و بنگاه های تولید خودروهای داخلی بتوانند تنوع محصولات خود را افزایش دهند و قیمت محصولات را کاهش دهند و این آرزوی همه ماست كه مردم بتوانند خودروي متناسب با قيمت در اختيار داشته باشند .

ایران خودرو و سایپا در سطح خودرو سازی ما چه مقدار کارگر دارند؟

اشتغال مستقيم و غير مستقيم  ايجاد شده توسط صنعت خودرو و فعاليتهاي جانبي بيش از 2.5 ميليون نفر است

منظور شما از 2.5 میلیون نفر با احتساب بعد خانوار است؟

خير،اشتغال منظورم است

یعنی 2.5 میلیون نفر ارتزاق می کند و این مقدار بعلاوه بعد خانوار که 4 نفر است حدود 10 میلیون نفر را شامل می شود و این خیلی خطرناک است در صورتی که اتفاقی برای این شرکت ها رخ دهد10 میلیون نفر دچار بحران خواهند شد؟


بله و این مسئله بسیار مهمی است و تصمیم گیری در مورد تعرفه و صنایع خودرو سازی و درمورد اینکه چگونه باید به آن توجه کنیم تصمیم بسیار استراتژیکی است، هم به لحاظ بعد ملی به هر حال صنعت خودرو سازی صنعت ملی و مادر و مهمی است و صنعت استراتژیکی برای کشور است و هم به لحاظ بحث اشتغال.

یک بحث هایی در مورد خودرو سازی وجود دارد در مورد اینکه قدرت صنایع خودرو سازی زیاد است و حتی شورای رقابت هم نتوانسته است تا قیمت خودرو را به یک ثباتی برساند، بنده به خاطر دارم که رئیس شورای رقابت در چند روز اخیر مصاحبه ای در مورد قیمت خودرو انجام دادند، ولی نتوانست موثر باشد، نظر شما راجع به قدرت خودرو سازی چیست و اینکه چرا شورای رقابت و نهادهای دیگر نمی توانند به صنایع خودرو سازی دستور دهند.

ممکن است در یک دوران هایی این صنعت درآمد های خیلی خوب و منابع خوبی داشت و می توانست خیلی از فعالیت ها و سرمایه گذاری های خوب را انجام دهد و محصولات خود را متنوع کند، من کاری به آن زمان ندارم.

ولی در این 2 یا 3 سال اخیر صنعت خودرو سازی صنعتی بوده که مظلوم واقع شده است، هم دولت مردان هم نمایندگان مجلس و هم آحاد جامعه همان احساس گذشته را در مورد صنایع خودرو سازی دارند و فکر می کنند که این صنعت دارای قدرت خاصی است.

در صورتی که واقعا مسائل و چالش هایی که براي این صنعت ایجاد شده چالش‌هایی بوده است که دو بنگاه بزرگ خودرو سازی ما به خاطر مجموعه این اتفاقات و چالش ها هر کدام زیان انباشته قابل توجهي دارند و همین الان هم که قیمت خودرو افزایش پیدا کرده باز این شرکت ها لزوما به سودآوری نمی رسند.

برداشت من این است که هر فرد و هر کارشناس و انسان منصفی اگر به واقعیت های این صنعت نگاه کند، قطعا به حمایت این صنعت خواهد آمد، این صنعت که یک صنعت خارجی نیست بلکه این صنعت، صنعت خود ما و صنعت ملی کشور خودمان است و اگر از این صنعت حمایت نکنیم، پس از چه چیزی باید حمایت کنیم و به چه چیزی باید توجه کنیم.

من فکر می کنم که رئیس شورای رقابت، کارشناسان این شورا و همکارانی که در این شورا هستند با یک نگاه منطقی و کارشناسی به این نتیجه رسیدند که باید این افزایش اعمال شود و این گونه نبوده که شورای رقابت تحت فشار و اجبار این تصمیم را گرفته باشد.

شورای رقابت یک نهاد مستقل است و خوشبختانه مکانیسم شورای رقابت طوری پیش بینی شده که امکان اعمال فشار وجود ندارد و خوشبختانه اعضایی که در شورای رقابت حضور دارند اعضایی هستند که کارشناس  و خبره هستند .

اگر چه اخيرا خودروسازن و شوراي رقابت با توجه به ملاحظاتي كه وجود داشت به جمع بندي رسيدند كه در خصوص قيمت‌هاي قبلي تجديد نظر انجام شود تا هم مردم و هم نمايندگان محترم مجلس و هم دولت محترم با يك رويكرد مثبت و تعاملي در خصوص حل مشكلات اين صنعت  به صورتي هم افزا مساعدت نمايند.

رئیس جمهور و آقای نوبخت و اعلام کردند که از افزایش قیمت خودرو مکدر هستند، اما باز هم افزایش قیمت خودرو صورت گرفته است.

من می خواهم عرض کنم که این افزایش قیمت بر اساس واقعيت‌هاي اقتصاد كشور صورت گرفته است، اگر چه اين تصميم خوشايندي براي هيچ كس، حتي براي خودرو سازها نيست، ولي آيا امكان تداوم توليد با زيان براي بنگاه وجود دارد؟و اين روند تا كي قابل تداوم است.به هر حال بايد واقعيتهاي اقتصادي كشور مورد توجه سياست گذاران قرار گيرد.

مکدر بودن آقای رئیس جمهور هم تاثیری بر این افزایش قیمت نداشته است؟

من وارد این مسئله نمی شوم ولی به هر حال اگر واقعیت های این صنعت به آقای رئیس جمهور کامل منتقل شود مطمئنا به این جمع بندی خواهند رسید.

همانطور که شما گفتید بهتر است حمایت مشروط انجام شود و به طور مثال یک برنامه ریزی 5 ساله انجام شود چون ما همزمان با کره جنوبی صنعت خود را شروع کردیم، ولی کره به کجا رسیده و ما کجا هستیم و اصلا قابل مقایسه با کره نیستیم. آیا شما بهترین حمایت را حمایت مشروط می دانید؟

کاملا همین طور است، حمایت ها باید محدود و مشروط و با یک زمان مشخص باشد، البته حمایت ها باید حمایت هایی باشد که بتواند آن صنعت را رشد دهد. تعرفه به تنهایی حمایت نیست و مجموعه ای از سیاست ها باید به کمک آن صنعت آید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • منبع موثق ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
    0 0
    تا چند روز آینده آقای فروزنده جایگزین وزیر صنعت و معدن وتجارت فعلی خواهد شد و کلا واردات خودرو را ممنوع خواهند کرد. این بحث ها هم کلا دیگر بی مورد خواهد بود
  • پسر ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
    0 0
    خسته نباشی واردات خودرو آزاد بشه اونوقت رقابتی کاملا محسوس میشه
  • saied ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
    0 0
    گل بود به سبزه نیز آراسته شد.... بهتر نیست اسم این وزارت خانه صنعت رو به وزارت ...و واردات!! تغییر بدیم؟
  • ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    0 0
    خودروسازهای ما توان طراحی و تولید موتورگازی رو هم ندارند. فقط استاد خالی کردن جیب خلق اله اند.
  • ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    0 0
    شی سال آزادی عمل بس نیست ؟؟؟؟؟؟!!! باسرمایه و ابزار با اینهمه ثروت و کارخانه !!!!خانه مبله آماده شده را دست گرفته اید چه کرده اید ؟؟؟؟؟؟!!!!
  • ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    0 0
    10 میلیون نفر توی شرکت ایران فرغون
  • ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    0 0
    واقعاً كه!! چرا قيمتهارو پايين نمياريد. قشر كارمند چه گناهي كرده درامد دوسالشو بايد بده يه ماشين اونم خيلي پايين تر از استانداردهاي سطح دنيا بخره!!
  • ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    0 0
    تا وقتی اجزای مختلف حکومت سهامدار مونتاژ کارهای خودروساز هستند خودرو ارزان نخواهد شد .
  • رضا ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    0 0
    تعرفه رو صفر کنید
  • محمدی ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    0 0
    سزای گرانفروش نخریدن است. سبک زندگی تغییر کنه شاید «هر خانواده ایرانی حد اقل یک خودرو» هم مثل «فرزند کمتر ،زندگی بهتر» رنگ ببازه.
  • ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    0 0
    مصاحبه خوبی بود ؛ استفاده کردم . حرفهای جدیدی زده شده بود
  • رضا ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    0 0
    سلام سپاسگذارم که جرات نداشتین نظر منو منتشر کنید!!!! کفر که نگفته بودم بی احترامی هم که نکرده بودم باید قربون صدقه می رفتم تا نظرمو چاپ کنید؟! همه جا سانسور !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • رضا ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    0 0
    سلام سپاسگذارم که جرات نداشتین نظر منو منتشر کنید!!!! کفر که نگفته بودم بی احترامی هم که نکرده بودم باید قربون صدقه می رفتم تا نظرمو چاپ کنید؟! همه جا سانسور !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • علی ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    0 0
    واردات خودرو آزاد شود اما نه بوسیله آقازاده ها و فامیل هایشان ، بلکه بوسیله افرادی که اعیانا از کارخانه های خودروسازی بیکار می شونند . وقتی سازندکان پراید و ........ خجالت می کشند سوار ماشین های خودساخته شونند چرا باید مردم شریف ایران سوار این قاتلین شونند من پرو تر از این افراد تا کنون کسی را ندیدم پراید گاری متحرک که ده میلیون هم ارزش نداره را دو برابر به مردم بیچاره می دهند طلب کار هم هستند
  • مجید ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    0 0
    صنعت خودرو در ایران سابقه حدودا 50 ساله دارد از اواخر دهه 30 و اوایل دهه 40! ایا این زمان برای طراحی و تولید و بومی سازی خودرو کم بوده!! بگذریم! چرا اجازه تاسیس و راه اندازی تولید خودرو به بخش خصوصی داده نمی شود!!!!!!!!!!!!!!!!! تا با بهره گیری از توان جوانان ایرانی و متخصصان ایرانی داخل و خارج کشور به این صنعت رنگ و بوی بین المللی بدهند! چرا مافیای خودرو نمی گذارد!
  • ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    0 0
    با این وضع هزار سال دیگه هم بگذره مشغول به تولید پراید و پژو هستیم و این به علت این که رقابتی وجود ندارد و افراد نالایق و بیخودی سرکار هستند
  • امير ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    0 0
    مصاحبه متفاوت و عميقي است كاش مورد توجه قرار گيرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس