کد خبر 339071
تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۴

نمایش و نقد مستند «یک ایرانی در پاریس» به کارگردانی مهدیه زارع در سینماتک خانه هنرمندان ایران، بازدید محمد احسانی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی از پشت‌صحنه «پلیس مهدکودک»، اکران سه فیلم با موضوع «فرش» در خانه هنرمندان، آغاز فیلمبرداری «تا آمدن احمد» به کارگردانی صادق دقیقی و اکران فیلم «حراج» به کارگردانی حسین شهابی از جمله مهمترین اخبار امروز چهارم شهریور هستند.

به گزارش مشرق، فیلم مستند «یک ایرانی در پاریس» به کارگردانی مهدیه زارع دوشنبه 3 شهریور در شصتمین برنامه از برنامه‌های سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش درآمد.

در آغاز این برنامه که با اجرای کیوای کثیریان برگزار می‌شد، در ارتباطی مجازی از طریق نرم افزار SKYPE با محمد حقیقت در پاریس، این منتقد و کارشناس ایرانی به مجری و منتقد برنامه و تماشاگران حاضران در سالن سلام و خیر مقدم گفت و در ادامه این فیلم مستند به نمایش داده شد.

پس از نمایش فیلم، هوشنگ گلمکانی درباره تصویری که از محمد حقیقت در این مستند ارائه شده بود، گفت: به نظرم ما فقط بخش کمی از شخصیت آقای حقیقت را می‌بینیم. او آدم چندوجهی و جذابی است. او جزو نسلی از دوست‌داران سینماست که در سالن سینما، عاشق سینما شد و همانطور که خودش در فیلم گفت، این مسسیر را ادامه داد. گرچه شاید مثل تعریف خیلی از اهالی سینما، این تعریف ها همراه با اغراق باشد. تعریف های ایشان من را به یاد امیر نادری انداخت. اصطلاح کات هم که آقای حقیقت به کار می‌برد، از اصطلاحات آقای نادری است که در فیلم اودیسه فضایی هم ارجاعاتی به آن می‌شود. آن زمان امیر نادری همه چیز را رها کرده و به لندن رفته بود تا فیلم «اودیسه» کوبریک را ببیند. نادری تعریف می‌کرد به سینمای اودئون رفته بوده و آنجا خودِ کوبریک را دیده که با وسواس داشته صدای سالن را چک می کرد و این همان وسواسی بود که نادری هم داشت. یادم است وقتی در جشنواره فیلم فجر قرار بود دونده نشان داده بشود، مدام صدا را چک می کرد و وقتی اشکالی پیش می آمد، باقیمانده موهایش را می‌کَند! آقای حقیقت هم از همان نسل است و شاید برای نسل امروز خیلی قابل قبول نباشد که چطور می شود آدم برای دیدن فیلم مورد علاقه اش، خانه و زندگی را رها کند و به مملکت دیگری برود، در حالی که الان در هر خانه پر از فیلم است و آدم از طریق فضای مجازی هر فیلمی را بخواهد می تواند پیدا کند اما در آن دوره آدم ها برای دیدن فیلم حتماً باید به سالن سینما می رفتند.

گلمکانی افزود: آقای حقیقت خیلی نقش مهمی در معرفی سینمای ایران نه تنها در فرانسه بلکه در کشورهای دیگر دارد. او علاوه بر این که عاشق سینماست، یک آدم حرفه ای، پرشور و رازدار است. این رازداری خیلی نکته مهمی است، چون آدمی است که رازهای حرفه ای خود را نگه می‌دارد و از رازهای حرفه ای دیگران هم محافظت می‌کند. بارها پیش آمده وقتی ما با هم صحبت می‌کردیم و مثلاً در مورد نکته ای در مورد یک فیلم یا فیلمساز که هنوز مبهم بوده، پرسیده ام، با ظرافت شیرینی گفته «من اجازه دارم تا همینجا را بگویم. بقیه‌اش بعداً معلوم می‌شود. ایشان به نوعی اسوه واقع‌بینی و شکیبایی است. همانطور که در فیلم دیدید، می رود و طرحش را به شرکت «وای بانچ» و «MK2» می‌دهد و جالب این که شرکت «MK2» بسته است و این حالت سمبلیکی دارد برای کسی که حدود چهل سال است در آنجا زندگی می کند و با آنها آشناست، ولی همان زندگی کوچک و جمع‌وجور یک عاشق سینما را دارد. همان‌جور که وقتی درِ صندوق پستی اش را باز می کند، یک بار خالیست. بار دیگر یک کارت تبلیغاتی است که به سطل آشغال می اندازد و یک بار هم بسته ای است که نمی فهمیم چیست و در آخر هم با یک ایمیل نصفه نیمه ابراز خوشحالی و امیدواری می کند. از مجموعه زندگی او که می بینیم و لباس هایش، مشخص است که آدم کم‌توقعی است. شروع فیلم خیلی توضیح‌دهنده است درباره این آدم که با عشق سینما می خوابد و خواب سینما را می بیند و با خواب سینما هم بیدار می شود.

در ادامه مراسم حقیقت عنوان کرد: تا کنون چهار فیلم درباره من ساخته شده که اگر مجموعه آنها دیده بشود، شاید بخش‌های بیشتری از زندگی من دیده شود اما در فیلم زارع، به صورت خیلی فشرده کم و زندگی ام معرفی شده است. یک فیلمساز جوان فرانسوی به نام «الکسی وریته» فیلمی درباره من ساخت که تولید آن چهار سال طول کشید.

حقیقت در پاسخ ابراز کرد: فکر می‌کنم این فیلم توانسته تماشاگر را با سوژه نزدیک کند. البته خانم زارع این فیلم را با امکانات خیلی کم و در مدت یک هفته ساخت و موردی را که شما اشاره کردید، می توان به پای امکانات مالی و فنی محدود گذاشت.

سپس مهدیه زارع نیز از طریق SKYPE ضمن بیان سلام و خیر مقدم به کارشناس و منتقد برنامه، در معرفی خود گفت: من در لندن دانشجوی رشته مستندسازی بودم. پروژه حقیقت، در واقع پایان‌نامه دانشگاهی من بود. قبل از آن، دو فیلم کوتاه داستانی ساختم و یک مستند بلند که با وجود این که آن فیلم را قبل از مستند آقای حقیقت شروع کرده بودم، به این دلیل که یک مستند تاریخی است، همچنان تولید آن ادامه دارد.

این فیلمساز درباره نمایش بخش‌هایی از فیلم «دو فرشته» به کارگردانی محمد حقیقت و عدم پخش فیلم های دیگر او گفت: در مورد این موضوع با آقای حقیقت صحبت کردم اما ایشان هیچ راش یا مصالح دیگری از فیلم های قبلی‌شان نداشتند که بتوانم از آنها استفاده کنم.

همچنین زارع درباره این‌که چرا برای ساخت مستند خود، به سراغ دیگران نرفته، گفت: موضوع فقر مالی نبود، چون دانشگاه محل تحصیلم بخشی از تهیه‌کنندگی کار من را بر عهده داشت. از نظر زمان هم با مشکل جدی روبه‌رو نبودم. برای من شخصیت آقای حقیقت جالب بود و دوست داشتم از بیشتر از زبان خودشان بشنوم. ضمن اینکه قرار بود یکی از دوستان بسیار صمیمی ایشان که فرانسوی هستند، در فیلم باشند که متاسفانه آن زمان در پاریس نبودند و در سفر بودند.

سه فیلم با موضوع «فرش» در خانه هنرمندان ایران روی پرده می‌رود

در همایش «بهشت ایرانی بر صحنه تار و پود» که طی چهار روز در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود، فیلم‌های «فرش پرنده»، «درخت سخنگو» و «گره» اکران می‌شود. سه‌شنبه 4 شهریور ساعت 19 فیلم «فرش پرنده» اثر گریلو از پرتغال اکران می‌شود  و سپس کارشناسان درباره این فیلم گفتگو می‌کنند.

پنجشنبه 6 شهریور فیلم «درخت سخنگو» اثر علیرضا قاسم‌خان به نمایش در می‌آید و سپس این کارگردان درباره این فیلم و  موضوع «خیال و افسانه در فرش ایرانی» سخن خواهد گفت.جمعه 7 شهریور نیز از ساعت 17 فیلم «گره» ساخته «رامین حیدری فاروقی» روی پرده می‌رود و سپس این کارگردان درباره فیلم و موضوع «حافظه جمعی و زیبایی شناسی فرش ایرانی» صحبت می‌کند.

در همایش «بهشت ایرانی بر صحنه تار و پود» که با تلاش رضی میری از طراحان حوزه فرش دستباف ایرانی ترتیب داده شده، اساتید و پژوهشگران ایرانی و خارجی به بازخوانی نقش فرش در هنر ایران خواهند پرداخت. علاوه بر این همایش، نمایشگاه فرش، عکس و نقاشی نیز از سوم تا هشتم شهریور در گالری‌های خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

محمد احسانی به بازدید «پلیس مهد کودک» رفت

فیلم «پلیس مهدکودک» اثر حسين قناعت و به تهيه كنندگي بهروز مفيد، فضايي كمدي دارد و  فيلمبرداري آن توسط شاپور پور امين در غرب تهران ادامه دارد . قناعت پيش از اين فيلم هاي «زخم شانه حوا »، «ماجراهای اینترنتی» و «من و نگین دات کام» را در کارنامه سینمایی خود به ثبت رسانده است.

در اين ديدار تهيه كننده و كارگردان ضمن ارائه گزارش مختصري از روال توليد اين اثر سينمايي و انجام حدود 60درصد از پروژه اظهار اميدواري كردند كه فيلم در يك فاصله مناسب براي اكران در جشنواره كودك حاضر شود.

محمداحساني معاون ارزشيابي ونظارت سازمان ضمن اشاره به سوابق ارزشمند تهيه‌كننده و كارگردان در ژانر كودك ونيز اعلام حمايت سازمان سينمايي از ارتقا كمي و كيفي آثار كودك و نوجوان تاكيد كرد: سينماي كودك هم به لحاظ مضمون هم مخاطب و هم مساله اقتصادي سينما، يك امر استراتژيك و زيرساختي است كه سرمايه گذاراي در آن موجب جلب منافع بلندمدت براي سينماست.

وي همچنين اظهار اميدواري كرد: با همت توليدكنندگان آثار كودك و ورود نيروهاي باانگيزه و جوان به اين عرصه جشنواره امسال نقطه شروع مناسبي براي رسيدن به سينماي پررونق و جريان ساز و مطابق با ارزشهاي فرهنگي ايراني، اسلامي باشد.

در خلاصه قصه این فیلم آمده است: «دزد و پري» حكايت پدربزرگ بازنشسته نيروي انتظامي است كه بچه هايش براي سرگرم شدن او مهد كودك خانگي تاسيس مي كنند .اما او با بچه ها مانند سربازان در سربازخانه رفتار مي كند تا اينكه كودكي دزديده مي شود و پدر بزرگ و بچه ها به تعقيب ودستگيري سارق مي پردازند.

بهزاد فراهاني، بهنوش بختياري، رابعه اسكويي و تعداد زياد كودك از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

صادق دقیقی «تا آمدن احمد» را کلید زد

فیلم «تا آمدن احمد» دومین ساخته صادق صادق دقیقی در شهرک دفاع مقدس جلوی دوربین رفت. «تا آمدن احمد» پس از بزرگ مرد کوچک که دو سال پیش در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد دومین ساخته وی است که در ژانر دفاع مقدس توسط  خودش به نگارش درآمده است.

قصه این فیلم درباره جان فشانی و رشادت های مردم شهر خارک در هشت سال دفاع مقدس است.

فیلم «حراج» در ارسباران نمایش و نقد می‌شود

فیلم سینمایی «حراج» به کارگردانی حسین شهابی در سیصد و چهل و چهارمین نشست باشگاه فیلم تهران شنبه 8 شهریور ساعت 18 در فرهنگ سرای ارسباران اکران و با حضور عوامل فیلم نقد می‌شود. «حراج» در زمره  فیلم‌های روز  با مضمون اجتماعی است که زندگی خانواده‌ای را به تصویر می کشد که به خاطر مشکلات مالی مجبور به‌ حراج وسایل خانه‌ی خود شده اند.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس