مشاور ارشد و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در دولت اصلاحات در مورد میزان محقق شدن انتظارات مردم از دولت طی یک سال گذشته گفت: باید بگویم که تناسبی میان انتظارات مردم از این دولت ( به ویژه در عرصه سیاست داخلی) و آنچه تا کنون متحقق شده وجود ندارد.

تناسبی میان انتظارت مردم از دولت و آنچه محقق شده وجود ندارد/ این دولت بیشتر «تمام جناحی» است تا «فراجناحی»
گروه سیاسی مشرق- با گذشت بیش از یک سال از عمر دولت و وجود نقاط مثبت و منفی در کارنامه عملکرد یک ساله آن، انتقاد اصلاح‌طلبان نسبت به دولت افزایش یافته است.

درحالی که از ابتدای روی کار آمدن دولت، این طیف با هدف مصادره آرای انتخاباتی به نفع خود، سعی در همخوان نشان دادن گفتمان اعتدال و اصلاحات داشتند با گذشت یک سال از عمر دولت و برآورده نشدن برخی از مطالباتی که فراتر از اختیار رئیس جمهور است، شیب انتقادات خود نسبت به دولت را افزایش داده و حتی در برخی موارد نیز به صورت تلویحی رئیس جمهور را تهدید می‌کنند.

در آخرین نمونه آن می توان به مصاحبه محمدرضا تاجیک مشاور ارشد و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در دولت اصلاحات با همشهری ماه اشاره کرد که  به ارزیابی کارنامه دولت در طول یک سال گذشته پرداخته است.

وی در قسمتی از مصاحبه خود در مورد میزان محقق شدن انتظارات مردم از دولت طی یک سال گذشته گفت: باید بگویم که تناسبی میان انتظارات مردم از این دولت (به ویژه در عرصه سیاست داخلی) و آنچه تا کنون متحقق شده وجود ندارد. با گذشت بیش از یک سال از عمر این دولت، مرکز آمار از کاهش رشد منفی اقتصادی ایران با مردم سخن می گوید. بر اساس گزارش این مرکز، رشد اقتصادی در سال گذشته خورشیدی منفی 2/2 درصد بوده است. بخش صنعت با رشد منفی 5/4 درصد بدترین وضعیت را در میان بخش های اقتصادی داشته و رشد اقتصادی در بخش خدمات منفی 9/0 درصد بوده و تنها بخش کشاورزی با 2/1 درصد رشدی مثبت داشته است.

تاجیک در رابطه با تغییراتی که در عرصه سیاسی رخ داده است اظهار داشت: در عرصه سیاسی هم در بسیاری از امور سیاسی تقریباً همان رنگ است که بودده است و زمین سیاسی تقریباً از همان جنس است که بوده است، و بازی سیاسی زیر این آسمان و روی این زمین مبتنی بر همان قواعدی است که بوده است.

وی در ادامه گفت: اگرچه شرایط روانی حاکم بر جامعه ما در یکسال گذشته حکایت از نوعی رضایتمندی سیاسی نسبت به گذشته دارد، اما معتقدم این شرایط، شرایط بی حوصله و کم طاقتی است و چنانچه دولت تدبیری برای گشایش بیشتر فضای سیاسی و تحقق وعده‌ای انتخاباتی نیندیشد، خرمن خرمن ناامیدی و ریزش درو خواهد کرد. در عرصه اجتماعی و فرهنگی هم دولت ناگزیر و ناگریز از نوشتن متنی است که رقیب به او دیکته می‌کند: رقیبی که به نظر من دارد از تاکتیک «واقع بین باش همه چیز را بخواه» در مقابل و مقابله با دولت بهره می‌برد. بر اساس این تاکتیک، دولت همواره با مطالبات حداکثری و فراوانی مواجه است که طبعاً و طبیعتاً از امکان و استعداد پاسخگویی بدان برخوردار نیست، لذا در آخر روز جز نارضامندی نصیبی نخواهد برد – حتی اگر از عهده پاسخگویی به برخی از آنان برآید، به علت جنس و نوع آن مطالبه فرهنگی و اجتماعی، تفاوتی در لیل و نهار ایجاد نمی شود و دولت چیزی جز نارضامندی طیف وسیعی از حامیان خود تجربه نخواهد کرد.

تاجیک در مورد نسبت جریان جریان اعتدال و اصلاحات افزود: آنچه در آن تردید نیست تکرار و بازتاب برخی مفاهیم وایده ها و آموزه های اصلاح طلبی در پیکره و ساحت گفتمان اعتدال است. به رغم این جغرافیای مشترک مفهومی، جریان اعتدال گرایی را نمی توان ادامه طبیعی و بدیهی اصلاح‌طلبی فرض کرد. حمایت اصلاح‌طلبان از دولت تا زمانی که دولت نسبت به تحقق شعارهای انتخاباتی آقای روحانی پایبند و پیگیر باشد ادامه خواهد یافت.

این اظهار نظر تاجیک در حالی بیان می شود که قبل از این نیز برخی فعالین سیاسی اصلاح‌طلب حمایت اصلاح‌طلبان از دولت و موفقیت آن را مشروط به تحقق وعده‌های مورد نظر خود کرده بودند. به طور مثال سعید حجاریان در یکی از اظهاراتش با تهدید تلویحی دولت گفته بودند: اگر اصلاح‌طلبان بشکنند روحانی هم شکسته است چرا که وی با حمایت هاشمی و خاتمی و همچنین کناره‌گیری عارف و بسیج اصلاح‌طلبان رای آورد. پس در صورت عدم حضور اصلاح‌طلبان جریان راست،‌روحانی را به ورطه شکست می‌برند.

تاجیک در ادامه این گفت‌وگو در مورد فراجناحی بودن دولت گفت: شاید به کار بردن اصطلاح «تمام جناحی» برای توصیف منش و روش این دولت زیبنده تر و گویاتر باشد تا «فراجناحی».... کابینه‌ای که اکثر اعضای (حتی در درده های میانی و پایینی) آن توسط این شخص و آن شخص و یا این جناح و آن جناح تحمیل شده باشند، هرچه باشد فراجناحی نیست.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    0 0
    راست می گه دیگه
  • طرفدار دولت ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    0 0
    تناسبی بین شما و اقای روحانی هم نیست لطفا سکوت کنید
  • ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    0 0
    به جهنم
  • کاظم ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    0 0
    دیروز هم که موسوی لاری گیر داده بود
  • ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    0 0
    فقط اصلاح طلبان خوب اند
  • سيد طرفدار سرسخت روحاني ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    0 0
    اصلاحات به اون تفكرات ضد اسلامي اش نرسيد وحالا شده اند مخالف روحاني فتنه 88 از ياد مردم نرفته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس