کد خبر 338605
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۰

مردم اصلی‌ترین حامی اجرای مجدد «شبی در کهکشان‌ها» هستند و همان‌ها چشم‌انتظار اجرای دوباره این نمایش. گره ماجرا به دست شهرداری تهران باز می‌شود؟

 به گزارش مشرق، نمایش ترکیبی «شبی  در کهکشان‌ها» کاری از بهزاد بهزادپور است که طی 32 اجرا توانست بیش از 106 هزار مخاطب مردمی به پارک ولایت بکشاند. این اتفاق بزرگی در تاریخ معاصر هنر مردمی بود.اجرای این نمایش چندی پیش پایان یافت. اما اشتیاق افکار عمومی  برای تماشای این نمایش آن قدری بالا بود که بلافاصله بعد از اجرا، سیل تقاضای مردمی برای اجرای دوباره این نمایش روانه شد.

طبق آماری که اعلام شده است این نمایش ترکیبی بیش از 130 هزار نفر در صف تماشا دارد. این یعنی اینکه از همین حالا 40  شبش پر شده است و مخاطبان بعدی باید از شب چهل و یکم به فکر رزو جا برای تماشای این نمایش باشند.

«شبی در کهکشان‌ها» نمایش ترکیبی ویژه‌ای بود، با مختصاتی بزرگ که برای اولین بار در ایران مردم عادی را پای هنر خاص‌شده ای به نام تئاتر برده بود. این نمایش روایتی از ازل تا ابد را در ساعت پایانی شب به تصویر می‌کشید. روایتی جذاب و تاثیرگذار با ابعادی عظیم که مخاطب را به شدت درگیر می‌کرد. مسئولان این اثر نمایشی میزان مخاطب خود در هر اجرا را 3 هزار نفر تخمین زده بودند، اما استقبالی که مردم از روز نخست از کار بهزار بهزادپور داشتند حضور بیش از 3 هزار نفر در هر اجرا بود.آوازه این نمایش در شهر تهران روز به روز بیشتر می‌پیچید و تبلیغات دهان به دهان آدم‌هایی که نمایش را دیده بودند، در حال تبدیل آن به یک اتفاق بزرگ هنری شهری بود.

طبیعی بود که تنها یک ماه اجرا برای چنین اثر هنری با این وسعت در محتوا و شکل اجرا بیشتر به یک شوخی شبیه بود. تهران یک شهر  17 میلیونی است و اگر فقط ده در صد از جمیعت تهران بخواهند این اثر را تماشا کنند، این نمایش باید ماه‌ها و ماه‌ها اجرا داشته باشد.

به این ترتیب اشتیاق به تماشای این اثر ملی، به تدریج تبدیل به یک مطالبه جدی شد. مردمی که دوست دارند کار هنری ببینند، اما در‌ب تالارهای نمایشی بر روی آن‌ها به لحاظ فکری بسته است. مردمی که دوست دارند نمایشی را ببینند که با دغدغه‌ها و اعتقادات آن‌ها هم‌خوانی دارند، از اداهای روشنفکرانه و هنری به دور است و در عین حال جذاب و تماشایی است. اتفاقی جدید در هنر ملی ایران. و حالا که آوازه این اتفاق در جامعه تهرانی پیچیده بود انتظار برای نمایش دوباره آن هم به شدت بالا رفته بود.

اما ماجرا چگونه ادامه یافته است؟

گروه اجرایی این نمایش به ویژه بهزاد بهزادپور آمادگی خود را برای اجرای مجدد «شبی در کهکشان‌ها» اعلام کردند. اما این همه ماجرا نیست، دو ارگان ارتش و شهرداری تهارن متولیان اصلی این همایش بودند که برای اجرای مجدد اعلام آمادگی و هماهنگی آنها لازم است.

ارتش جمهوری اسلامی ایران که بخشی از نیروهای خود را که سربازی آن‌ها به اتمام رسیده بود  بدرقه کرده بود به سرعت اعلام آمادگی کرده است که نیروهای جدید را در اختیار گروه اجرایی می‌گذارد، در همین راستا امیر سرتیپ دوم ابراهیم گلفام، رئیس سازمان حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس ارتش گفت: «پس از برگزاری جلسه کارشناسی و رفع نواقص موجود در مرحله قبل، ارتش آمادگی لازم برای مشارکت و همکاری در اجرای مجدد نمایش را داراست.» همچنین سرگرد مجید جوشقانی،‌ مدیر امور هنری ارتش اعلام کرد:«در نظر داریم به زودی مرحله دوم اجرای نمایش را آغاز کنیم و طی جلساتی که در روزهای آتی با سازمان فرهگی هنری شهرداری تهران خواهیم داشت زمان دقیق را اعلام می‌کنیم.»

اما این زمان دقیق همچنان اعلام نشده است و همه منتظر اعلام نظر شهرداری تهران برای اجرای مجدد نمایشی هستند که مردم تهران به شدت علاقه‌مند تماشای آن هستند. گره این ماجرا قرار است به دست شهرداری تهران باز شود و مشی فرهنگی و حمایتی شهرداری تهران در دوره مدیریت قالیباف این انتظار را گزاف جلوه نمی‌دهد.

برخی از اخبار، خبر از استقبال محمدباقر قالیباف، شهردار تهران برای تمدید دوباره نمایش به ویژه در ایام هفته دفاع مقدس خبر داده‌اند، حتی حجت‌الاسلام شهاب مرادی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز روزی که می‌خواست خبر عدم تمدید نمایش را بدهد آن را با ناراحتی اعلام کرد و البته گفت که در صورت تامین نیروی انسانی، مشکل مالی برای اجرای مجدد وجود نخواهد داشت. در این بین حداد عادل نیز که «شبی در کهکشان‌ها» را از نزدیک دیده بود، از حمایت مجلس برای تمدید نمایش خبر داده بود.

مردم و بسیاری از فرهیختگان، هنرمندان، نظامیان، سیاسیون و هنرمندان منتظر اجرای دوباره «شبی در کهکشان‌ها» هستند و ظاهرا این بار نوبت شهرداری تهران است که به اشتیاق افکار عمومی پاسخ دهد.

فراموش نشود که مردم اصلی‌ترین حامی اجرای مجدد «شبی در کهکشان‌ها» هستند، این را می‌توان با استناد به نظرسنجی سایت نمایش فهمید از بین 3991 هزار نفر 97 درصد تقاضای اجرای مجدد را دارند، باز این آمار فارغ از 130 هزار نفر منتظر و افرادی است که به صورت پیامکی از ادامه کار اطلاع پیدا می‌کنند.
آیا اجرای «شبی در کهکشان‌ها» تمدید می‌شود؟
خبر خوش فردای رسانه‌ها این خواهد بود؟:  اجرای نمایش «شبی در کهکشان‌ها» تمدید شد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    0 0
    شهرداری هر روز یک بازی در می آورد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس