کد خبر 338459
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۹

وزیر امور خارجه ایران در اولین روز از سفر خود به عراق، برنامه‌ای فشرده داشت و علاوه بر نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور با چندین مقام کنونی و سابق دیگر از جمله «نوری المالکی» دیدار کرد.

به گزارش مشرق، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه پس از ورود به عراق، با چند تن از مقامات ارشد این کشور از جمله نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور دیدار و گفت‌وگو کرد.

ظریف و هیئت همراه که صبح یکشنبه تهران را به مقصد بغداد ترک کرده بودند، ساعت 9:30 با استقبال «ولید شلطاغ» مسئول ارتباطات کشورهای همسایه عراق وارد فرودگاه بغداد شد.

آقای ظریف در سومین سفر خود به عراق در منصب وزارت خارجه، «بیژن نامدار زنگنه» وزیر نفت را نیز در معیت خود دارد. این اولین سفر یک هیئت عالی‌رتبه ایرانی به عراق از زمان معرفی «حیدرالعبادی» به عنوان نخست‌وزیر جدید این کشور است.

وزیر امور خارجه در بدو ورود به بغداد در نشست خبری، در پاسخ به خبرنگار فارس درباره کمک ایران به عراق برای مبارزه با تروریسم گفت: «ایران همواره، در کنار مردم عراق بوده، و مردم عراق نیز با  ایمان اعتقاد کافی و حضور قوی مرجعیت توان مقابله با تروریسم و دفاع از مرز و بوم خود را دارند. جمهوری اسلامی نیز همواره در کنار مردم عراق بوده و خواهد بود.»

وی افزود: «دولت‌هایی که راجع به ماهیت تروریستی و افراطی این گروهها تردید داشتند تردیدهایشان برطرف شده و خطر مشترک را احساس می‌کنند.»

دیدار با آقای عبادی که به تازگی از سوی رئیس‌جمهور مأمور تشکیل کابینه جدید عراق شده، اولین بخش از برنامه وزیر خارجه ایران بود. وی در این دیدار که در کاخ نخست‌وزیری عراق صورت گرفت، از انتخاب نخست‌وزیر جدید عراق ابراز خرسندی کرد و تأکید کرد که ایران و عراق در دوران نخست‌وزیری مالکی همکاری خوبی داشته‌اند. ظریف همچنین ابراز امیدواری کرد که روابط تهران و دولت جدید بغداد بهبود یابد.

وی سپس به دیدار «نوری المالکی» که حالا جای خود را به آقای عبادی داده، رفت و گفت: «شما نقش موثری در صلح و ثبات عراق داشته‌اید. ما معتقدیم که شما در طول دو ماه گذشته، نقش برجسته‌ای در مبارزه با تروریسم داشته‌اید.»

وزیر امور خارجه ضمن ابلاغ سلام «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران به نخست‌وزیر تازه کناررفته عراق، گفت: «خوشحال شدیم که توانستیم در حد مقدورمان به شما کمک کنیم.»

«محمد جواد ظریف» در ادامه برنامه روز یکشنبه خود با «هوشیار زیباری» همتای خود دیدار کرد. وی در این دیدار شرایط کنونی عراق را «اسف‌بار» توصیف کرد، اما گفت این وضعیت فرصتی داخلی برای عراق و برای منطقه ایجاد کرده که همگرایی در برخود با تروریسم تقویت شود. وی افزود: «افراط‌گرایی نه تنها کشورهای منطقه بلکه تهدیدی بالقوه علیه اروپا و آمریکاست.»

وزیر امور خارجه ایران اقدام «نوری المالکی» در کناره‌گیری از قدرت را اقدامی شجاعانه نامید که فرصت بهانه‌گیری را از بین برده است. وی تأکید کرد که ثبات سیاسی عراق امری لازم درجهت مقابله با تروریسم است.

دو وزیر خارجه پس از پایان دیدار خود در جمع خبرنگاران پرشمار رسانه‌ها حضور یافتند و به سوالات پاسخ گفتند. آقای ظریف در این نشست گفت: «درایت رهبری سیاسی عراق تصمیم عاقلانه و شجاعانه رهبری سیاسی عراق به خصوص شخص نوری مالکی که مردم عراق و مردم منطقه مرهون خدمات ایشان به این کشور و منطقه هستند و مقاومت ایشان در برابر تروریسم باب جدیدی را برای همه مردم عراق و منطقه گشوده تا در کنار هم در برابر تروریسم ایستادگی کنند.»

در بخشی از این نشست خبرنگار رویترز در سوالی پرسید که اخیراً گزارشاتی درباره حضور سربازان ایرانی در عراق گزارش شده است که ظریف در پاسخ گفت: «ما معتقدیم برادران عراقی ما از جمله برادران کرد و سنی توانایی دفاع از خود را دارند. عراق نیازی به ایران برای دفاع از خود ندارد. داعش گروهی است که چهره آن برای جهان روشن شده و تمام کشورهای منطقه باید علیه این گروه اقدام کنند.»

وزیر امور خارجه عصر یکشنبه نیز به دیدار «فواد معصوم» رئیس‌جمهور جدید عراق رفت و از آنجا راهی دیدار با «عمار حکیم» رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق شد.

آقای ظریف در این نشست، گفت: «در شرایطی که مردم عراق با یک خطر جدی مواجه هستند، جمهوری اسلامی در کنار مردم این کشور از شیعه و سنی و کرد و مسیحی قرار دارد و از آن‌ها حمایت می‌کند. به دلیل اینکه ما معتقدیم این خطر، خطری برای کل منطقه است و امروز حتی اهل سنت عراق هدف حملات داعش قرار گرفته‌اند. بنابراین همه باید با این خطر مقابله کنند.»

در مقابل عمار حکیم نیز از حمایت‌های تهران از بغداد تقدیر کرد. وی همچنین از تلاش‌های ایران برای نزدیک کردن مذاهب و ادیان به یکدیگر ابراز رضایت کرد.

دیدار با «ابراهیم جعفری» رئیس فراکسیون همپیمانی ملی عراق هم آخرین برنامه روز اول سفر آقای ظریف به این کشور بود. «ابراهیم جعفری» در این دیدار ضمن خوشامدگویی به وزیر خارجه ایران و هیئت همراه و تاکید بر روابط دیرینه دو کشور اعلام کرد: «خطری که امروز عراق را تهدید می‌کند، ممکن است دیگر کشورها را نیز مورد هدف قرار دهد، زیرا تروریسم مسلمان، مسیحی، کرد، صابئی، ایزدی و غیره را نمی‌شناسد. همه کشورهای منطقه می‌توانند هدف داعش قرار بگیرند. اصطلاح جنگ جهانی امروز بهترین مصداق خود را در حملات داعش پیدا کرده است. باید همه توانایی خود را برای مبارزه با این گروه که ادعای اسلام را دارد، به کار بندیم.»

در مقابل از سوی دیگر، وزیر خارجه ایران ضمن تقدیر از استقبال آقای جعفری گفت: «امروز تعداد افرادی که از کشورهای مختلف از اروپای غربی، آمریکا و روسیه در سوریه و عراق علیه مردم بیگناه می‌جنگند، نشاندهنده این واقعیت است که افراط فقط به یک منطقه محدود نیست.»

آقای ظریف افزود: «ترور و افراط دین ندارد. قربانیان ترور و افراط نیز متعلق به یک دین نیستند. کسانی که امروز در سوریه و عراق از سوی گروه تروریستی داعش مورد حمله قرار گرفته‌اند، به یک گروه تعلق ندارد. به همین دلیل جمهوری اسلامی از ابتدا در کنار مردم سوریه و مردم عراق برای مقابله با این گروه‌های غیربشری ایستاده است.»

وزیر امور خارجه ایران در ادامه سفر خود به عراق، روز دوشنبه ساعت 8 و نیم به نجف اشرف می‌رود و ساعت 11 با آیت‌الله سیستانی دیدار می‌کند. آقای ظریف همچنین روز سه‌شنبه با سفر به منطقه کردستان عراق در ضیافت نهار «جلال طالبانی» رئیس جمهور سابق عراق در سلیمانیه شرکت خواهد کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس