کد خبر 337595
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۴

جنبش انصار الله یمن خواستار برکناری دولت، لغو تصمیم برای آزاد سازی قیمت های حامل های انرژی، بازنگری در تقسیم مناطق و اصلاح ساختار هیئت نظارت بر اجرای نتایج و مصوبات کنفرانس گفت وگوی ملی یمن است.

به گزارش مشرق، روزنامه اماراتی البیان نوشت: جنبش انصار الله شکست مذاکرات شب گذشته با کمیته ریاست جمهوری را اعلام کرد اما مذاکرات امروز جمعه ادامه می یابد.

این کمیته را عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن برای مذاکره با عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصار الله تشکیل داد. این کمیته دوشنبه شب برای ملاقات با الحوثی وارد شهر صعده در شمال یمن شد. متقاعد کردن جنبش انصار الله برای شرکت در دولتی جدید از جمله اهداف سفر این کمیته به صعده عنوان شده است.

محمد عبدالسلام سخنگوی رسمی دفتر عبدالملک الحوثی در بیانیه ای اعلام کرد: ما با کمیته ملاقات و خواسته های خود را مطرح کردیم و گفتیم که دولت باید به این مطالبات پاسخ گوید.

وی افزود: این کمیته نگرانی خود را درباره صنعا ابراز داشت اما عبدالملک الحوثی تاکید کرد که همه تحرکات تا تحقق اهداف خود مسالمت آمیز و مشروع خواهد بود.

محمد عبدالسلام تصریح کرد: تحرکات مسالمت آمیز برای اعمال فشار بر نیروها و جریان های بانفوذ است. موضع ما همچنان جانبداری از مردم و ایستادن در کنار آنها است و نمی توانیم سازش بر سر مسائل مردم را قبول کنیم.

برپایه این گزارش، جنبش انصار الله یمن خواستار برکناری دولت، لغو تصمیم برای آزاد سازی قیمت های حامل های انرژی، بازنگری در تقسیم مناطق و اصلاح ساختار هیئت نظارت بر اجرای نتایج و مصوبات کنفرانس گفت وگوی ملی یمن است.

در مقابل، یک عضو کمیته ریاست جمهوری یمن به روزنامه البیان گفت: اختلاف حول محور درخواست کمیته از الحوثی ها برای تشکیل یک حزب سیاسی و ورود به دولتی جدیدی و عدم بحث درباره موضوع افزایش قیمت های فرآوردهای نفتی بود که الحوثی ها آن را رد کردند و سپس مذاکرات شکست خورد اما توافق شد تا این مذاکرات امروز جمعه ادامه یابد.

مردم یمن بویژه در روزهای اخیر با کاهش شدید یارانه دولت به بخش سوخت و نان، دست به اعتراضات گسترده در سراسر این کشور زده و فساد گسترده در دولت و ناتوانی آن در حل معضلات جامعه را محکوم کرده اند.

درهمین راستا، جنبش اعتراضی مردم یمن با مشارکت هزاران نفر آغاز شدت و آنها تا امروز جمعه به دولت مهلت داده اند؛ در غیر این صورت تهدید کرده اند دولت را سرنگون خواهند کرد.

عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصارالله پیش از این به حکومت یمن هشدار داده بود  که اگر به خواسته های مردمی تا امروز جمعه پاسخ ندهد، با خیزش مخالفان به منظور سرنگونی روبرو خواهد شد.

درپی اعتراضات گسترده مردم یمن در روزهای جاری، شاه سعودی برای مهار اعتراضات و نجات دولت یمن به تکاپو افتاد و دستور اعطای نفت و پول فوری و بلاعوض به یمن را صادر کرد و همچنین تهدید کرده‌اند که در این کشور دخالت نظامی خواهند کرد.

درهمین راستا، دولت سعودی از طریق رسانه های خود تهدید کرد که برای مقابله با جنبش مردمی به رهبری گروه انصار الله دخالت نظامی در یمن خواهد کرد.

رئیس جمهوری یمن روز پنجشنبه در نشستی اضطراری و فوق العاده با اعضای این کمیته و شورای دفاع ملی ملاقات و از آنها خواست تا آمادگی رزمی خود را به طور کامل بالا ببرند.

عبدربه منصور هادی در این نشست گفت: حکومت در برابر این تهدید خطرناک که نه فقط صنعا بلکه همه یمن را تهدید می کند، دست روی دست نخواهد گذاشت.

رئیس جمهوری یمن افزود که کمیته امنیتی و شورای دفاع ملی باید از آمادگی کامل برخوردار باشند و در برابر برخورد با هرگونه خدشه به امنیت و ثبات شهر صنعا با همه ابزار و شیوه ها، تعلل و سهل انگاری به خرج ندهند.

این درحالی است که جنبش انصار الله یمن ادعای برخی رسانه های محلی درباره تحرکات و آمادگی‌های رزمی و جنگی خود در اطراف شهر صنعا پایتخت این کشور را رد کرد و درباره تعرض به اعتراضات مسالمت آمیز مردم برای درخواست جهت ایجاد تغییرات سیاسی در کشورشان هشدار داد.

محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصار الله یمن روز گذشته تاکید کرد: این جنبش بدنبال پست و مقام نیست و فقط نماینده خواسته های مردم است که خواهان لغو دستور آزادسازی حامل های انرژی و سرنگونی دولت فاسد هستند.

عبدالملک الحوثی پنجشنبه شب از مردم خواست تا امروز جمعه برای آغاز مرحله دوم انقلاب به خیابان‌ها بیایند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس