به گزارش مشرق، سفر روحانی به اردبیل به جای همراهی با فرجی دانا در بهارستان، یکی از محورهای عمده انتقادات اصلاح طلبان به رییس جمهور طی 24 ساعت گذشته بوده است؛ بگونه ای که بسیاری از آنها از این اقدام رییس دولت تدبیر و امید ابراز «نا امیدی» کرده اند.

جدای از واکنش های حامیان دولت به این مساله که در شبکه های مجازی حجم قابل توجهی از آن را می توان مشاهده کرد؛ امروز پنج شنبه تعدادی از روزنامه های زنجیره ای اصلاح طلب  نیز با انتقاد شدید از روحانی، از عدم حضور وی در مجلس جهت دفاع از فرجی دانا ابراز تعجب کرده و تاکیده کرده اند که این اتفاق نقش مهمی در رای نیاوردن وزیر سابق علوم داشته است.

 
 
به عنوان مثال صادق زیباکلام در روزنامه شرق نوشت:
 
«جدای از سازماندهی و انضباط تحسین‌برانگیز جبهه پایداری، رفتار مدافعان وزیر در هاله‌ای از نابسامانی و بلاتکلیفی قرار گرفته بود. بگذارید از شخص آقای رییس‌جمهور شروع کنیم. ایشان می‌توانستند سفر به اردبیل را اندکی به تاخیر بیندازند نه آسمان به زمین می‌آمد نه زمین به آسمان می‌رفت. حضور ایشان در مجلس باعث می‌شد تا موافقان فرجی‌دانا با قوت قلب و حرارت بیشتری از وی دفاع کنند. شاید ایشان هم مثل خیلی‌های دیگر، باور نمی‌کرد که پایداری‌ها بتوانند نیمی از آرا را به خود اختصاص دهند.»
 
روزنامه آرمان نیز در گزارشی ضمن اشاره به این مساله تاکید کرده که «تبعات» عدم حضور روحانی در مجلس برای دولت هزینه ساز خواهد بود:
 
«یاران موافق (استیضاح) از وزیر و وکیل همه بودند اما رئیس جمهوری در اولین جلسه استیضاح کابینه، آن هم در آستانه هفته دولت غایب بود. نیامدنی که تبعات آن در چشم‌انداز پیش رو برای دولت هزینه‌ساز خواهد بود و البته معرفی محمدعلی نجفی برای سرپرستی وزارتخانه علوم، پاتک رئیس جمهوری به فرآیند استیضاح و در راستای کاهش بار روانی این موضوع در اردوگاه خودی است ... عدم حضور رئیس جمهوری در اولین جلسه استیضاح کابینه آن هم با توجه به واکنش‌های پرشمار و حساسیت مضاعف افکار عمومی با هر دلیل و پیش‌بینی‌ای نمی‌تواند نقطه مثبتی در کارنامه آقای روحانی باشد به خصوص که تغییر رای تنها 10 تن از نمایندگان می‌توانست ماجرای استیضاح را کان لم یکن کند.»
 
روزنامه آفتاب یزد نیز در سرمقاله خود با عنوان «آقای روحانی! فرزندانتان را تنها گذاشتید» نوشت:
 
«دیروز دکتر فرجی دانا را همچون مبارزی سلحشور و شجاع بافتیم که با تمام توان در میان 290 سرباز رقیب می‎جنگد و از خود و کیان وزارتخانه اش دفاع می کند اما هر چه چشم بر می گرداند فرمانده‌اش را نمی‌بیند، فرمانده‌ای که در میان لحظات مرگ و زندگی یکی از حساس ترین وزارتخانه هایش، کیلومترها آن سوتر مشغول سخنرانی در جمع مردم اردبیل بود... چرا مجلس باید به وزیری رای موافق بدهد که حتی رئیسش هم حاضر نیست برای او هزینه دهد و در مقام دفاع از او به مجلس بیاید؟»
 
در هر حال موضوع عدم حضور رییس جمهور به مجلس برای دفاع از وزیر سابق علوم از چند منظر قابل تحلیل است، نخست اینکه عده ای معتقدند رییس جمهور چندان هم با استیضاح  فرجی دانا مخالف نبوده چرا که از ابتدا این وزارتخانه را بنا به تقسیم سهامی دولت به طیف اصلاح طلب واگذار کرده بود و البته ناراضی از این نبود که این سهم را با هزینه ای مجلس از خود می کند، از دست این طیف خارج کند و به دست دوستان خود و چهره هایی چون محمدعلی نجفی بسپارد و چه چیز بهتر از آنکه هزینه این اقدام به پای مجلس نوشته شود. چنانچنه علیرضا زاکانی نیز در نطق خود علیه فرجی دانا گفت که رییس جمهور در چندین نوبت درباره انتصاب برخی روسای دانشگاه ها به وی تذکر داده است.
 
عده ای دیگر نیز معتقدند روحانی از رای آوری وزیر علوم سابق اطمینان داشته و قرار بوده سنگ تمام برای دفاع از فرجی دانا را در غیاب رییس جمهور، جریان همسو با او در مجلس بگذارد اما در هر صورت آنچه در عمل اتفاق افتاد استیضاح وزیر پرحاشیه دولت یازدهم بود و امروز بیش از هر زمان دیگر بخشی از بدنه سیاسی حامی دولت از روحانی گلایه دارد؛ گلایه از اینکه وی حداقل کاری که باید در دفاع از فرجی دانا انجام می داد را انجام نداد تا در عمل اولین استیضاح مجلس نهم از دولت یازدهم، با رای مثبت نمایندگان روبرو شود.
منبع: رجا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 41
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 16
  • رضا ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
    0 0
    درود بر مشرق
  • گلپور ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
    0 0
    این حقه روحانی بود تا کسی رو که قبلا بهش رای ندادن بیاره...
  • باقری ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
    0 0
    سلام-اخر اینها نمیدانند شاید خوشحالترین فرد از عدم اعتماد مجلس به وزرای تحمیلی کابینه اش، شخص رئیس جمهور است!؟ حالا ظاهر نمیتواند بکند بماند...؟
  • ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
    0 0
    وفاش به دوست این باشه !وای به حال جهنمیها!
  • ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
    0 0
    بیشتر شبیه حذف یه مهره شطرنج برای یه هدف بزرگتر تو شطرنج میمونه.سیاستمداران حقوقدان رو دست کم نگیرید
  • ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
    0 0
    نباید زیاد حرف زد - همه حرف ها زده شده است و همه عملکرد ها دیده شده است - همه مردم از همه امور خبر دارند - همه می دانند دزد کیست و صالح کدام است و ظالم کیست - الان زمان عمل است - اصول گرایان به روش عمل می کنند و اقای روحانی هم باید به روش اصلاح طلبی که مورد خواست اکثریت مردم است عمل کند - با جدیت
  • ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
    0 0
    اصلاح طلبان حرصشون گرفته!!!! مورچه گازشون گرفته !!!!
  • ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
    0 0
    راست میگویند !!! بابا گلی به گوشه جمال احمدی نژاد خودمون !!!! که مثل شیر سینه سپر میکرد برای وزیرش !! حالا یا حق باهاش بود یا نبود !!!
  • ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
    0 0
    اون چیزی که نباید یک روز غقب بیفته خدمت به مردم است. و ریس جمهور هم این کار رو کرد. ایشان مثل زیباکلام بیکار نیستند که خود و دولت را درگیر کارهای سیاسی کنند.
  • پارسی ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
    0 0
    احمدی نژاد هر بدی داشت پای همکاراش وا میستاد!
  • ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
    0 0
    راست گفته‌اند این‌بار
  • ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
    0 0
    این استیضاح از معجزات خداوند بود در حالی که گمان بر این بود که صدای حق دیگر از هیچ کس بر نمی اید اینچنین اراده خدا ظهور یافت تا فتنه گری از دامن انقلاب زدوده شود به امید روزی که هیچ فتنه گری در هیج جای نظام اسلامی رخنه نکند
  • شاپورمجد ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
    0 0
    واقعا جای تاسف است که از افراد ی در دولت تدبیر و امید استفاده میشود که از اولین موارد.دانش و تاریخ وطن بی اطلاع بوده .اقای نجفی در سخنرایخود در زمان سرپرستی میراث فرهنگی اعلام می فرمایند ایران دارای تمدن هزار ساله است افرین بر این هطالعه و عشق به تاریخ کهن ایران
  • دهدشتی ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
    0 0
    شاید می خواست فرجی بره تا نجفی را بیاره
  • ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
    0 0
    خود روحانی هم دیگر هوادار وزیرش نبود. شما چرا شده اید کاسه داغ تر از آش؟؟!!!
  • ناشناس ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
    0 0
    اوه اوه خدمتش تو حلقم!!!!!!!!!!!!
  • ناشناس ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
    0 0
    اکثریت اصلاح طلبن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ برای شفات امشب دعا میکنم خودتم بیکار نشین دعا کن شاید خوب شدی
  • ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
    0 0
    روحانی دل خوشی از فرجی دانا نداشت اما ترجیح داد مجلس وزیر رو عزل کنه که با یک تیر دو نشان بزند و بعدا بگوید نگذاشتند کار کنیم
  • ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
    0 0
    نيست حالا از زمين و آسمان خدمات بر سرمان می‌بارد. سفر روحانی به اردبيل بزرگترين خدمت به فرجی دانا بود چرا که با اين سفر بخش وسيعی از رسانه‌های خبری را سرگرم پوشش دادن سفر استانی خود کرد تا خبر استيضاح و برکناری فرجی دانا کمرنگ‌تر در مطبوعات منعکس شود. البته ظاهراً در اين کار موفق نبوده و تدبير او کارگر واقع نشده.
  • ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
    0 0
    آره همه میدونن جز امثال شما که خودشونو "همه" میدونن
  • ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
    0 0
    میگم از کرسنت چه خبر؟
  • ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
    0 0
    به مشرق چه ربطی داشت مطلب رجانیوز بابا سیاسی مشرق خیلی وقته حرکتی نمیزه اونم از کنسل شدن اخبار ویژه
  • ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
    0 0
    همونطوری که در مطلب اشاره شد و ظواهر امر نشون میده کاملا مشخصه رئیس دولت بدش نمیومد وزیر کابینه ش استیضاح بشه! حتی اگر دقت کرده باشین هاشمی که بزرگ کارگزان هست هم در حمایت از این وزیر موضعی نگرفت! گویا کارگزارانی ها میخوان از زیر بلیط اصطلاح طلبان بیرون بیان و الان بهترین موقعیت رو اینطوری دیدن که به حساب مجلس گزاشته بشه!
  • ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
    0 0
    من فکر میکردم فقط کیهان گل به خودی میزنه پس اینا هم تو خودشون گل به خودی میزنن!! جالبه
  • دکتر ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    0 0
    حالا یا حق باهاش بود یا نبود !!!!!!!! آفرین به منطقتون !
  • ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    0 0
    موضوع اصلی اینه که آقای روحانی ارتباطی با اصلاح طلبان افراطی ندارد و به هیچ عنوان نماینده آنها نیست و پیروزی آقای روحانی در انتخابات پارسال پیروزی اصلاح طلبان نـــــــیست.
  • مهدی مرادیفر ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    0 0
    هر گلی بویی داره مردم دیگه فهیم شده اند دکتر احمدی وقتی با یکی یا علی میداد تا اخر پایش می ایستاد ودو بار هم سفر های استانی را بخاطر وزیرش کنسل کرد تا از او دفاع کنه واقعا دمش کرم بخاطر صداقتش تا سالها در قلب دوستارانش جای داره
  • ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    0 0
    خواست اکثریت مردم رو در انصراف از یارانه دیدیم هیچ توجهی به حرفهای دولت و رییس دولت نکردن
  • ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    0 0
    اصلاح طلبها به همدیگه هم رحم نمیکنن
  • ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    0 0
    احمدی نژاد کارهای خلاف شرع و اخلاق و قانون زیاد انجام می داد البته کارهای خوبی هم کرد.
  • مهیار ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    0 0
    درود برتو
  • اردلان ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    0 0
    معلومه که تو نه از قانون چیزی میدونی نه از شرع
  • ناشناس ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    0 0
    حرف مفت ممنوع رییس جمهور گرامی هروقت دلش بخواد میره سفر.میخوای خرابش کنی زرشک
  • ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    0 0
    نمی دونم این اصلاح طلب ها چه گلی به سر این مملکت زدند که بعضی ها اینقدر سنگشان را به سینه میزنند همین آقای وزیر چه کار مهمی انجام داده ! فقط به خاطر قدرت به ایران بازگشت و الان هم حاضر به کمک به دولت نیست و دوباره می خواهد به خارج برگردد پس دم مجلسی ها گرم که این رو برداشتند چون این وزیر به صدقه سر این ملت و از امکانات و ثروت این ملت برای ود هزینه شده تا به اینجا رسیده است ولی ایشان حاضر نیست در کنار مردم خود ادامه زندگی بدهد ! نمی دونم این همه هزینه برای ایشان شده بعدا برایش مشکل شرعی پیدا می کنه یا نه!
  • ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    0 0
    احسنت!بخصوص اینکه اکنون نجفی می تواندتازمان بازگشایی دانشگاه بماندوبدترازوزیر برکنارشده کارکند!اقای روحانی پشت صحنه راخوب طراحی کرده وبه همین دلیل ازتهران هم خارج شد!ساده اندیشی است که فکرکنیم وزرابدون دستوررییس کل تصمیم میگیرند!فرجی دانا با روحانی کاملا هماهنگ بوده وتمام ادمهایی که سرکاراورده،طبق برنامه بوده است!باترفندهمان ادمهاراتاشروع دانشگاههانگه داشته اند!
  • سعید ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    0 0
    اشتباه نکنید چند روز پیش خبر بود در رسانه‌ها به عنوان دو تذکر روحانی به وزیر علوم که وزیر علوم به آن عمل نکرد. من نخواندم ببینم جریان جیست؟ ولی به نظر من ریاست محترم جمهوری در این دو تذکر خط قرمزها را به وزیر علوم یاد آور شده و گفته که مجلس به این خطوط خساس است خودت را اصلاح کن ولی وزیر به کارکردش پافشاری کرده و گوش به حرف رییس جمهور نداده و رییس جمهور گفته پس من نمی‌توانم در مجلس از شما حمایت کنم چون شما خطوط قرمز را رد کردی خطوط قرمز هم چیزی نیست جز اهالی فتنه 88 و ضد انقلاب
  • مرتضیsk ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    0 0
    چه جک بی مزه ایی!! وزیر نالایاق با تمام اشتباهاتش رو برکنار کردن اونوقت واسش دلیل و منطق جور میکنین که کی رو تبرعه کنی؟؟
  • ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    0 0
    مشرق جان آفتاب یزد غلط املاییه آفتابه یزد درسته
  • رضا ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    0 0
    مشرق خیلی بی عدالتی. نسبت مثبت و منفیها رو خودت دستکاری میکنی مثل روز روشنه
  • کیا ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    0 0
    خدا پدرتو بیامرزه بعد از یکسال بالاخره یه دل سیر به مطلبت خندیدیم. انصافا هجوگو و هزل پرداز خوبی هستی. فقط مواظب باش مورچه نیشت نزنه
  • ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    0 0
    رضا جان سایت مشرق را با تابناک و انتخاب و امثال آنها اشتباه گرفتی عزیزم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس