حوثی های یمن که سالها تحت ستم رژیم علی عبدالله صالح قرار داشتند، اکنون در صدد کسب حقوق مشروع خود بر
آمده اند و به همین دلیل قرار است تظاهرات در روزهای آینده علیه دولت مرکزی گسترش یابد؛ تظاهراتی که می‌تواند منشأ تحولاتی در یمن باشد.

گروه بین‌الملل مشرق - سید عبدالملک الحوثی رهبر سیاسی انصارالله یمن به دولت «عبدربه منصور هادی» یک هفته مهلت داد تا استعفای خود را تسلیم ویک کابینه وحدت ملی تشکیل دهد.

تظاهرات‌ها در یمن منشأ تحولات آینده استاین هشدار در جریان تظاهرات گسترده حوثی ها در مناطق صنعا، صعده، حجه، عمران، الجوف، ذمار، تعز،اب، الحدید، الضالع والمکلا صورت گرفت واین تظاهرات در نوع خود بی سابقه بوده است.

یمن اساساً به دلیل بافت قبیله ای ووجود اختلاف میان اهالی شمال وجنوب ورقابت شدید رؤسای قبایل برای نزدیک شدن به حاکمیت، همواره ساختاری کاملاً شکننده دارد.

پس از سرنگونی علی عبدا... صالح دیکتاتور سابق یمن و انتخاب «عبدربه منصورهادی» به عنوان رئیس جمهوری، فضای تعامل قبایل برای مدتی بهبود یافت.

«عبدربه منصورهادی» که وابستگی شدیدی به عربستان دارد، بتازگی به تحریک این رژیم و برای کاهش نفوذ شیعیان حوثی، یمن را به 6 اقلیم خود مختار تقسیم کرد. در این اقلیمهای ششگانه متأسفانه مناطق شیعه نشین مانند صعده، صنعا، عمران و الجوف زیرنفوذ قبایل سلفی و وهابی قرار گرفتند و نقشی به شیعیان در ساختار قدرت سپرده نشد. در پی آن حوثی های یمن مطالبات مشروع خود را تسلیم دولت «عبدربه منصورهادی» کردند و رئیس جمهوری یمن نیز پاسخ به این مطالبات را به کنگره ملی یمن محول کرد.

پس از گذشت هشت ماه کنگره ملی که حزب حاکم تلقی می‌شود، هیچ گونه پاسخ قانع کننده ای به نمایندگان حوثی ها نداد ودر نتیجه اختلاف میان حوثی ها و حاکمیت یمن تشدید شد.

اخیراً عبدالملک الحوثی در سخنانی در جمع تظاهر کنندگان یمنی که در میان آنان صدها هزار تن از زیدی های یمن حضور داشتند، به دولت «عبدربه منصورهادی» یک هفته مهلت داد تا با استعفای خود یک کابینه وحدت ملی تشکیل دهد.

دولت یمن نیز برای جریان سازی علیه الحوثی ها، هیأتی را برای مذاکره با دولت پادشاهی عمان به مسقط اعزام کرد تا پادشاهی عمان از ایران برای پایان دادن به اختلافات الحوثی ها و دولت یمن میانجیگری کند.

هدف این است که وانمود شود حوثی های یمن به ایران وابسته هستند و دستورات خود را از تهران دریافت می‌کنند. ظاهراً پادشاهی عمان استقبال چندانی از هیأت دولتی یمن نکرد و به همین خاطرعبد ربه منصور هادی به نیروهای مسلح یمن فرمان آماده باش داد تا در مقابل تحرکات احتمالی مخالفان دولت ایستادگی کند.

نیروهای مسلح نیز در برابر مراکز مهم دولتی در صنعا، صعده، عدن و جوف متمرکز شدند و منع رفت وآمد در برخی مناطق مهم صنعا اعلام شد که این امراز گسترش بحران در یمن حکایت دارد.
حوثی های یمن بارها اعلام کرده اند که خواهان مشارکت در ساختار قدرت هستند واز دولت این کشور خواسته اند تا نفوذ وهابی ها را در مناطق شیعه نشین کاهش دهند.

وهابی های سعودی در طول سه دهه گذشته با انجام هزینه های مالی سنگین، ده‌ها مدرسه دینی وهابی در مناطق نفوذ الحوثی ها ایجاد کردند تا وهابی ها را علیه شیعیان الحوثی تحریک کنند.

در طول 10 سال گذشته ارتش رژیم علی عبدا... صالح با کمک عربستان وبا استفاده از هواپیماهای رژیم آل سعود، مناطق مسکونی شیعیان الحوثی را در صعده بمباران کرد که در آن هزاران نفر از مردم بی دفاع صعده ناچار به مهاجرت به مناطق دیگر یمن شدند. اما به نظر می‌رسد حوثی های یمن که سالها تحت ستم رژیم علی عبدالله صالح قرار داشتند، اکنون در صدد کسب حقوق مشروع خود بر
آمده اند و به همین دلیل قرار است تظاهرات در روزهای آینده علیه دولت مرکزی گسترش یابد؛ تظاهراتی که می‌تواند منشأ تحولاتی در یمن باشد.


منبع: قدس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس