ارتش سرخ به رهبری لئون تروتسکی در جریان جنگ داخلی روسیه میان بلشویک‌ها و مخالفان انقلاب کمونیستی، موفق عمل کرد و قدرت لنینیست‌ها را تثبیت کرد.

گروه تاریخ مشرق - تاریخ جهان: لئون تروتسکی، یکی از رهبران انقلاب بلشویکی 1917 روسیه و معماران نخستین اتحاد شوروی است. او به سال 1879، در اوکراین و در خانواده‌ای با والدین روسی-یهودی به دنیا آمد. او از نوجوانی با مارکسیسم آشنا شد و کمی بعد، برای کمک به سازمان‌دهی اتحاد زیرزمینی کارگران جنوبی روسی، دانشگاه اودسا را ترک کرد. در 1898 او به علت فعالیت‌های انقلابی خود دستگیر و به زندان فرستاده شد. در 1900، او به سیبری تبعید شد.

برای دانلود اینجا کلیک کنید



جانشین اصلی لنین چه کسی بود؟

جانشین اصلی لنین چه کسی بود؟

تروتسکی و دوستانش در جوانی (زنی که
در تصویر ایستاده است الکساندر سوخولوفسکیا
 نام دارد. او بعدها به همسری تروتسکی شد


در 1902، او با استفاده از یک گذرنامه جعلی، و با نام لئون تروتسکی به انگلستان گریخت. نام اصلی او «لف دیویدویچ برونشتاین» بود. در لندن، او با انقلابی بلشویکی معروف، ولادمیر ایلیچ لنین آشنا شد و همکاری خود را با او آغار کرد. او به یک رویکرد دموکراتیک برای رسیدن به سوسیالیسم پشتیبانی می‌کردند. تروتسکی به روسیه بازگشت و دوباره به سیبری تبعید شد.

در سراسر دهه بعدی، او پیوسته به دلیل رادیکالیزمش، از کشوری به کشور دیگر اخراج می‌شد و تا هنگامی که با پیروزی انقلاب اکتبر 1917 به روسیه بازگردد، زندگی در سوییس، پاریس، اسپانیا و شهر نیویورک در ایالات متحد را تجربه کرد. تروتسکی با تسخیر کامل پتروگراد، در تکمیل قدرت بلشویک‌ها نقشی اصلی و حیاتی بازی کرد. شکوه بازگشت پیروزمندانه لنین در نوامبر 1917، بیش از هر چیز با اقدامات تروتسکی فراهم شده بود.

جانشین اصلی لنین چه کسی بود؟

جانشین اصلی لنین چه کسی بود؟

تروتسکی از نزدیک‌ترین یاران ولادیمیر لنین بود

حالا نوبت آن بود که تروتسکی، وزیر امور خارجه لنین باشد. او با آلمانی‌ها برای خروج روسیه از جنگ جهانی اول مذاکره کرد و اتخاد شوروی را در آستانه درگیری‌ها و تنش‌های شدید داخلی، از جبهه‌های هولناک جنگ در جهان نجات داد. فرماندهان‌ انقلاب، نیروهای‌ روسی‌ را با نظم‌ و آرامش‌ به‌ روسیه‌ بازخواندند و انگلیسی‌ها کوشیدند جای خالی آن‌ها را در مناطق‌ حساس‌ پر کنند.


جانشین اصلی لنین چه کسی بود؟

تصاویری از اقدامات تروتسکی در جنگ داخلی روسیه

جانشین اصلی لنین چه کسی بود؟

تبلیغی برای ارتش سرخ شوروی

تروتسکی سپس وارد وظایف نظامی شد و مجموعه‌ای از نیروهای نظامی را تشکیل داد که به «ارتش سرخ» مشهور شد. ارتش سرخ به رهبری لئون تروتسکی در جریان جنگ داخلی روسیه میان بلشویک‌ها و مخالفان انقلاب کمونیستی، موفق عمل کرد و قدرت لنینیست‌ها را تثبیت کرد. در آغازین سال‌های دهه 20میلادی، به نظر می‌رسید که جانشین اصلی و وارث ظاهری لنین، او خواهد بود. اما هنگامی که لنین داشت واپسین روزهای زندگی‌اش را در بیماری سپری می‌کرد، تروتسکی بازی قدرت را در 1922 به جوزف استالین باخت.

رقابت میان استالین و تروتسکی، بلافاصله پس از درگذشت لنین، پدیدار شد. استالین گرچه نام و آوازه تروتسکی و دیگر رهبران و مدعیان حزب کمونیست مانند زینوویف و بوخارین را نداشت، اما بلد بود که چگونه مدارج ترقی را طی کند. او از نوزده سالگی از پایین‌ترین رتبه‌های حزبی آغاز کرده بود و در سال 1922، دبیرکل کمیته مرکزی حزب شده بود. اما لنین با این اتخاب مخالف بود. هیچگاه لنین به شرد استالین کمکی نکرد و افرادی مکانند زینوویف او را ارتقا می‌دادند. تروتسکی بعدها ادعا کرد که از لنین شنیده که نالایق‌ترین کسی که ممکن است برای رهبری حزب یا اداره امور کشور برگزیده شود، استالین است. با این همه، برخلاف ظاهر ماجرا، استالین در پشت پرده داشت کارهای خود را انجام می‌داد. شبکه قدرتی که استالین به طور پنهانی تشکیل داده بود، انتخاب او به عنوان رهبری حزب را اجتناب‌ناپذیر کرده بود.

جانشین اصلی لنین چه کسی بود؟

سانسور تصاویر تروتسکی یکی از موارد سانسور
سازمان‌یافته استالین علیه مخالفانش بود



جانشین اصلی لنین چه کسی بود؟

جوزف استالین و ولادیمیر ایلیچ لنین

در 1924، لنین مُرد و جوزف استالین به عنوان رهبر اتحاد جماهیر شوروی ظهور کرد. تروتسکی در این زمان، در تضاد با سیاست‌های اعلام‌شده استالین، بر طرح «انقلاب مداوم جهانی» تاکید کرد که برای بقا و پیاده‌سازی کامل جامعه شورایی ضروری است. او همچنین از رژیم جدید برای برقراری دیکتاتوری در حزب کمونیست و نبود یک برنامه درست و اقتصادی انتقاد کرد.

در مقابل، استالین و حامیانش هم خاموش ننشستند و یک پاتک تبلیغاتی علیه تروتسکی به راه انداختند. اما این اقدام متقابل، تنها به یک پروپاگاندای سهمگین محدود نشد، بلکه طی چند سال، فضایی به وجود آمد که تروتسکی را از همه مناصبش معزول و سرانجام خودش را هم از کشور اخراج کردند. در 1925، او از مقام خود در کمیساریای جنگ عزل شد و یک سال بعد، از دفتر سیاسی حزب (پولیتبورو) هم اخراج شد. در 1927، تروتسکی از حزب کمونیست هم کنار گذاشته شد. در زانویه 1928 به آلماآتی تبعید شد و یکسال بعد، به طور علنی از شوروی بیرون انداخته شد.

جانشین اصلی لنین چه کسی بود؟

تروتسکی در نروژ؛ 1936


جانشین اصلی لنین چه کسی بود؟

تروتسکی در واپسین روزهای زندگی

تروتسکی ترکیه را برای اقامت انتخاب کرد. دولت ترکیه درخواست او را پذیرفت. تروتسکی در جزیره پرینکیپو مستقر شد؛ جایی که نوشتن زندگی‌نامه خودنوشت و کتاب تاریخ روسیه را به پایان رساند.پس از پنج سال زنذدگی در ترکیه، به فرانسه رفت و سپس ساکن نروژ شد. در 1936، مکزیک به او پناهندگی اعطا کرد. او رد حالی به همراه اعضای خانواده‌اش در حومه مکزیکوسیتی ساکن شد که در روسیه و در دوران تصفیه سیاسی استالین، به طور غیابی به خیانت محکوم شد. چندی بعد، تروتسکی از یک حمله مسلحانه در محل سکونتش جان سالم به در برد اما در 20 آگوست 1940، به دست یک کمونیست اسپانیایی به نام رامون مرکادر، و با یک یخ‌شکن زخمی شد و روز بعد، در اثر شدت جراحات درگذشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 7
  • اهوازي ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    0 4
    جنگ كفتارها و شغال ها و سگ هاي وحشي و لاشخورها.چه احمق هاي دروغگويي بوده و هستند اين ماركسيت ها و كمونيست و سوسياليست ها.احمق تر و دروغگو تر از آنها كساني اند كه سعي داشته و دارند تاريخ و فرهنگ ايران و اسلام را بر اساس اين گمراهي ظالمانه تفسير كرده و ميكنند.چه خيانت هايي كه اينها به ايران و ايراني و تاريخ و فرهنگ ايران نكرده و نميكنند.چه خيانت ها و جنايت هايي كه اينها در حق اسلام و مسلمانان نكرده و نميكنند.و از اينها بدتر غرب گراياني هستند كه در دام غرب افتاده و همه چيز را در بستر و بر اساس غرب تعريف و تحليل ميكنند.
  • ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    3 0
    تاریخ همیشه تکرار می شود - در اسلام و در ایران هم مثل شوروی ، امام علی (ع) - آقای هاشمی - تروتسکی و .....
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    6 1
    جمله معروفی است که می گوید انقلاب فرزندان خود را می خورد. این جمله برای همه انقلاب های تاریخ صدق می کند. در انقلاب اسلامی چه بسیار کسانی که از قطار انقلاب پیاده شدند و چه بسیار کسان دیگری که بعدا سوار شدند و داعیه دار انقلاب شدند. خداوند همه ما را عاقبت به خیر کند.
  • ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    1 0
    " تاواریش "
  • دانشجوي تاريخ ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    1 1
    سايت وزين مشرق! اين نوشتار نگاهي كاملا يك طرفه است. لنين در نامه اي به كه كنگره حزب نوشته بود كه بعدها به عنوان وصيت نامه وي مشهور شد تمامي ويژگي ها و مشخصات رهبران حزب را برشمرده بود. در اين نامه تنها كسي كه ضعفي به وي وارد نشده بود ژوزف استالين بود. بعد از برخوردي كه با همسر لنين، استالين پيدا كرده بود، لنين موخره اي به آن افزود كه نشان دهنده ناراحتي شديد وي از برخوردي شخصي بود. (البته استالين از همسر لنين پوزش كتبي خواسته بود). پس جانشين طبيعي لنين استالين بود. در ضمن لنين تصميم گرفت كه كنگره هاي حزب طوري برگزار شوند كه در آن درگيري و بگو و مگو كمتري وجود داشته باشند. براي همين تصميم گرفت يك نهاد به دبيرخانه تشكيل دهد. وظايف دبيرخانه به طور عمد مبهم نوشته شده بود. به طور مثال دفتر سياسي (پوليت بورو) در رابطه با مسائل مهم سياسي كشور و حزب مصوبه خواهد داشت. و دفتر تشكيلات (اورگ بورو) در رابطه با مسائل تشكيلاتي حزب. ولي يك پيش شرط در رابطه با دبيرخانه وجود داشت مبني بر اين كه اگر تصميمي كه دبيرخانه مي گيرد مورد اعتراض دفتر سياسي و دفتر تشكيلات حزب نباشد خود به خود به تصميم رسمي آن دفاتر تبديل خواهد شد. استالين در فاصله 2 سال موفق شد با اين كار يك ديوانسالاري مطيع خويش را در حزب تشكيل دهد و اگر كسي در كرملين (منظور رهبران مشهور حزب مثل تروتسكي، كامنوف، زينويوف، بوخارين و...)با اين اكثريت مخالفت كند، محكوم يا اخراج خواهد شد كه استالين آن در 1925 و 1926 و 1930 استفاده نمود. لنين تروتسكي را دوست و دشمن ابدي خويش مي دانست. تروتسكي در ابتدا عضو جناح منشويك حزب سوسيال دمكرات كارگري روسيه بود و بعدها از منشويك ها بيرون آمد و به عضويت بلشويك ها در آمد كه اين از نظر لنين يكي از نقاط ضعف تروتسكي به شمار مي رفت. در ضمن تروتسكي يكي از مؤسسين دوره ترور سرخ بود. دوره اي كه در آن نهادهاي حكومتي از جمله ارتش سرخ، گاردهاي سرخ و چكا (كميسيون فوق العاده مبارزه با احتكار و خرابكاري به وسيله مقامات) به راحتي مي توانستند دست به بازداشت و تيرباران و اعدام بزنند. به عبارت ديگر در جايي كه هيچ گونه جرمي اتفاق نيافتاده است به نهادهاي مورد اشاره اجازه داده مي شود كه اگر تشخيص دهند دست به اعدام افراد عادي بزنند. چه كسي اين دوره را به وجود آورد؟ همين آقاي تروتسكي در درجه اول و در درجه دوم بوخارينژ تروتسكي عقيده داشت كه رهبران حزب را بايد در 40-50 سالگي به ديدار نيكان شان فرستاد. استالين به جاي اين كه را بنويسيد در دهه 1930 اين كار را انجام داد. سازمان امنيت يا همان چكا عقيده داشت كه با دست كش سفيد انقلاب نمي شود كرد. اين عقيده مشهور لنين و تروتسكي بود. در انتها بايد بگويم كه يد الله فوق ايديهم
  • پوریا ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    0 0
    این عینک بدون دسته چطور می مونه ؟
  • حسین ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    0 0
    بشما منفی دادم رفیق؟
  • دانشجوي تاريخ ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    2 0
    در تاريخ راهبردهاي ثابت است ولي تاكتيك ها و روش ها تغيير مي كنند
  • ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    0 1
    یعنی امام علی نسبت به اسلام مثل آقای هاشمی نسبت به انقلاب هستن؟ مطمئن هستید؟ یعنی آقای هاشمی علیرغم اینکه حتی به مخلیه کسی هم خطور نمی‌کرد باید به مقام رهبری برگزیده میشدن و این حقشون پایمال شده؟ اون هم با این کارنامه؟
  • ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    2 4
    آنچه مسلم است كه يهوديان . عناصر اصلي به ظاهر انقلاب روسيه بودند كه با كشتاز ميليونها انسان به مردم آن مسلط شدند و در اين راه . هزاران هزار جنايت بر عليه بشريت انجام دادند !!!
  • ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
    1 1
    به عقیده ادوارد رازینسکی نویسنده زندگینامه استالین لنین از تروتسکی هراس داشت واستالین را برای کم اثر کردن تروتسکی دبیرکل حزب کرد.اما بعدا فهمید که استالین هم فردی خطرناک است وبرای همین در وصیتنامه خود نوشته بود که پس از مرگ وی یک شورای رهبری تشکیل شود که قدرت دست یکنفر نباشد.اما وصیتنامه حقیقی هیچگاه برملا نشدو پس از مرگ لنین استالین درجنگ قدرت تمام رقبا ازجمله تروتسکی را حذف کرد وخود دیکتاتور مطلق شد.
  • ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    1 1
    ممنون از شما دوست عزیز و باید اضافه کرد مرحوم جواهر لعل نهرو یار مبارز گاندی در کتاب تاریخ معروفش نگاهی به تاریخ جهان می نویسد : از ابتدای تاریخ بشریت تا نیمه قرن حاضر ( بیستم ) ظالمان ستم پیشه بزرگ تاریخ دشمنی به سرسختی استالین نداشتند و بنابراین او بیشتر از هر رهبر دیگری حتی هیتلر آماج بدگویی ها واقع شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس