کد خبر 336251
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۳

مدیرعامل کانون پرورش فکری با بیان اینکه رهبر انقلاب به کانون هشدار داده بودند که کودکان در دنیا دارای رقیب هستند، گفت: کانون پرورشی باید در محصولات فرهنگی تاثیرگذار باشد نه رقیب.

به گزارش مشرق، مراسم رونمایی از 40 تصویر جدید دفاتر اسلامی ایرانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دقایقی پیش با حضور علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مهدی باقری معاون تولید، کوروش پارسانژاد مدیر هنری نوشت‌ابزارهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب در سالن جلسات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب رونمایی شد.

در ابتدای این مراسم علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به اهمیت فرهنگ اسلامی- ایرانی در نظام جمهوری اسلامی ایران بیان داشت: هویت هر ملتی برگرفته از فرهنگ آن ملت است و ما نیز در نظام جمهوری اسلامی ایران به این نکته توجه داریم و باید نسبت به هویت ملی خود تحلیل داشته باشیم.

وی اضافه کرد: فرهنگ سرلوحه هر ملتی است به گونه‌ای که فرهنگ از ارزش‌ها و باورهای هر ملتی نشات می‌گیرد یعنی فرهنگ جان‌مایه حیات اجتماعی و هویت ملی ملت‌ها است.

حاجیان‌زاده ادامه داد: مقام معظم رهبری در سال اقتصاد فرهنگ، فرهنگ را در راس ذکر می‌کنند و اقتصاد را در ذیل فرهنگ تعریف می‌کنند و در جای دیگر به مسئولان فرهنگی هشدار می‌دهند که تغییر مسئله فرهنگ از چارچوب اسلامی هویت واقعی فرهنگ را برهم می‌زند. به گفته وی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مدعی کار فرهنگی هستیم به همین منظور بر خودمان تکلیف می‌دانیم که از این مسیر فرهنگی باید مراقت کنیم.

* دشمن کم کم ذایقه مردم را تغییر می‌دهد

این مقام مسئول معتقد است یکی از مصادیق فرهنگی این است که دشمن کم کم ذایقه مردم را تغییر می‌دهد و برای ارزش‌های غربی که برای ما ضد ارزش است، ذوق می‌دهد چراکه پایه‌ریزی فرهنگ در سن کودکی است و آنها نیز فعالیت خود را از این سن آغاز می‌کند.

وی بیان کرد: رهبر انقلاب به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هشدار دادند که شما رقیب زیاد دارید و در دنیا خیلی‌ها به فکر کودکان و نوجوانان هستند و برای کودکان و نوجوانان برنامه‌ها دارند.

مدیرعامل کانون پرورشی گفت: در عرصه نوشت‌ابزار و لوازم‌التحریر نمادها و نشانه‌های فرهنگی که برگرفته از هویت فرهنگی آن ملت است مورد توجه قرار گرفته تا به تدریج ذایقه مخاطب را تغییر داده و در رخنه فرهنگی تاثیرگذار باشند.

وی اضافه کرد: هویت هر ملتی در فرهنگ و میراث تاریخی آن ملت نهفته است به تعبیری دیگر هویت فرهنگی ما با میراث تاریخی در هم تنیده‌اند به همین منظور انتخاب فرهنگ از طریق زبان، نقش و نگارها اتفاق می‌افتد. هنرهایی همانند قلم‌زنی، معرق، منبت‌کاری، مینیاتوری و یا دیگر هنرهای اسلامی و نمادهایی هستند که می‌توانند بخشی از تاریخ و هویت فرهنگی ایران را به نمایش بگذارند.

حاجیان‌زاده عنوان کرد: در معرض دید قرار دادن این نمادها و نشان‌های تاریخی در فرهنگ بومی اسلامی- ایرانی ما بسیار موثر است.

وی با اشاره به تحریک تصاویر غربی در نوشت‌ابزار و لوازم‌التحریر ایرانی، بیان کرد: در ترویج فرهنگ غربی به وفور مشاهده می‌شود که تصاویر و نمادهای غرب که کودکان و نوجوانان با آن زندگی می‌کنند استفاده می‌شود. آن هم با یک برنامه‌ریزی هدفمند اما ما باید به مقابله با این مهم بپردازیم و از فرهنگ ایرانی که برگرفته از ارزش‌های اسلامی است دفاع کنیم.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: مراقبت از فرهنگ ایرانی که برگرفته از ارزش‌های اسالمی است یکی از اساسی‌ترین معقوله‌های مهم کشور به شمار می‌شود که باید از تمام ظرفیت‌های دولتی و غیردولتی استفاده شود و به ترویج نمادهای اسلامی- ایرانی به داخل و خارج از کشور بپردازیم که این مهم با پیوست فرهنگی نظیر ساخت فیلم، انیمیشن صورت خواهد گرفت.
 
* در انتخاب نمادها به زیبایی، جذابیت و کیفیت توجه شده است

این مقام مسئول با تاکید بر ترویج فرهنگ اسلامی- ایرانی عنوان کرد: در انتخاب این نمادها در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دو موضوع نظیر حفظ ارزش‌ها و تحلیل‌هایی که باید در تولیدات کانون در نظر گرفته شود و زیبایی، جذابیت و کیفیت مورد توجه واقع شده است.

حاجیان‌زاده عنوان کرد: معتقدیم باید نیاز مخاطب را رصد کنیم و تولیدات خود را براساس آن جهت دهیم و در تولیدات خود و علایق کودکان و نوجوانان نیز توجه کرده تا کاری هدفمند و تاثیرگذار صورت گیرد.

حاجیان‌زاده ادامه داد: کانون پرورشی برای ترویج نمادهای اسلامی- ایرانی در نظر دارد تا از نقوش تاثیرگذار و کاربردی استفاده کنند چراکه کانون پرورشی در محصولات خود به تاثیرگذار بودن توجه دارد نه اینکه رقیب سایر تولیدکنندگان باشد بلکه ما به الگوسازی فرهنگ ا سلامی- ایرانی توجه بسیاری داریم.

مدیرعامل کانون پرورشی و فکری کودکان و نوجوانان گفت: ما در دومین سال تولید نوشت‌افزار اسلامی-  ایرانی با نواقص و کاستی‌هایی روبرو هستیم اما تجربه‌ها باعث خواهد شد که برای ادامه در مسیر کیفیت‌سازی و نیاز مخاطب هدایت شویم.

** پارسانژاد: عدم استفاده از المان‌های غربی در دفاتر تحریر کانون

در ادامه این مراسم کوروش پارسانژاد مدیر هنری نوشت‌افزار اسلامی ایرانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: به واسطه تجربه تدریس رشته گرافیک در دانشگاه همیشه در مواجه با دانشجویان و همکاران یک دل مشغولی داشتیم که به چه چیزی گرافیک ایرانی می‌گویند؟ سال‌ها فکر کردیم و به این پاسخ رسیدیم که در این زمینه نظریات مورخین یونانی که به بررسی هنرهای ایرانی و ترغیب پرداخته بودند دست یافتیم و در آنجا متوجه شدیم که هنر شرقی برخلاف هنر غربی ماکسیمال است.

وی اضافه کرد: هنر غربی معمولا مینیمال است اما هنر شرقی ماکسیمال بوده و اگر به قرون گذشته نیز رجوع کنیم متوجه می‌شویم که از تمام انرژی و سطح صفحه استفاده شده است.

پارسانژاد ادامه داد: در ایران باستان هنرمندان و مردم اعتقاد داشتند که خلوت باعث ورود شیطان می‌شود به همین منظور در فرش‌ها و قالی‌ها از گل و بوته و در کادرها نیز از نقوش‌های بسیاری استفاده می‌شد که شیطان در آن ورود نیابد که این م هم در هنر ایرانی که قبل و چه بعد از اسلام دیده می‌شود.

وی با اشاره به این مطلب که بیشتر تولید هنر ایرانی برای بعد از اسلام است، گفت: اگر به جز مسجد کبود تبریز که همه کاشی‌های آن لاجوردی است به سایر مساجد نگاه کنید قطعا خواهید فهمید که همه هنرهای معماری آن دارای نقوش است و هنر ماکسیمال غالب بر هنر ایرانی است.

مدیر هنری نوشت‌افزار اسلامی- ایرانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: در تولید دفاتر کانون از استفاده المان‌های غربی دوری شده است اما به مقابله مستقیم با برند غربی نپرداختیم بلکه در نظر داریم به تدریج ذایقه مخاطب را تغییر دهیم به همین منظور به سراغ نقوشی برای گروه سنی کودک، سنین میانی و سنین بزرگسالی رفته و طرح‌هایی را برای آنها در نظر گرفتیم.

وی اضافه کرد: در نقوش دفاتر تحریر کانون از نقوش سفال، فرش، پارچه، قالی و لباس‌های بومی نظیر عشایر استفاده شده است و یکسری دفاتر عروسکی به غیر از دارا و سارا که نشان‌دهنده عروسک‌های سایر محله‌های کشور است را نیز مورد استفاده قرار دادیم.

** باقری: کانون پرورشی از سال 63 به تولید دفتر اسلامی- ایرانی اهتمام داشته است

در ادامه این مراسم مهدی باقری معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیان داشت: کانون پرورشی از بدو تاسیس و به ویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در نهایت از سال 63 به تولید دفتر و لوازم‌ التحریر برای مخاطبان کودک و نوجوان توجه بسیاری داشته است و در همان سال 12 نقش از نقوش اسلامی- ایرانی را در دفاتر خود برنامه‌ریزی کرده است.

وی با اشاره به توجه ایجاد پیوست فرهنگی در کانون پرورشی بیان کرد: تاکنون بیش از 47 عنوان کتاب در راستای نقوش استفاده شده در دفاتر اسلامی- ایرانی توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استفاده شده است که از جمله آن می‌توان به کتاب درباره سفال و فرش اشاره کرد.

این مقام مسئول عنوان کرد: متاسفانه اگر به کودکان ایرانی چیپس و پفک ارائه دهیم و در گوشه‌ای دیگر بادام و کشمش قطعا کودک به سمت استفاده از پفک سوق داده می‌شود مگر اینکه فرهنگ درست را برای مخاطب ایجاد کنیم. به همین منظور برای اینکه بتوانیم به مقابله با فرهنگ غرب بپردازیم باید ذایقه مخاطب را تغییر دهیم.

وی با اشاره به این مطلب که 200 نوع عروسک محلی در کشور وجود دارد، ادامه داد: باید از رنگ‌هایی که در بین مخاطبان کودک و نوجوان و به ویژه دختران وجود دارد در محصولات فرهنگی بهره بسیار گرفت به گونه‌ای که باید از کثرت به وحدت برسیم و فرزندانمان را با فرهنگ اصیل ایرانی- اسلامی آشنا کنیم.

** رونمایی از40 نوشت‌افزار اسلامی- ایرانی در کانون پرورشی

در پایان این مراسم علیرضا حاجیان‌زاده از 40 تصویر جدید نوشت‌افزار اسلامی- ایرانی نظیر دارا و سارا، نقوش اسلامی- ایرانی زنان عشایر و طرح‌های عروسکی رونمایی شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس