کد خبر 336040
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۸

حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه حالا برای دولت بنیامین نتانیاهو تبدیل به کابوسی شده که آینده سیاسی وی را در معرض خطر قرار داده چرا که وی اکنون باید بین بد و بدتر یکی را انتخاب کند.

به گزارش مشرق، موعد 5 روزه آتش‌بس موقت برای دستیابی به توافق برای آتش‌بس دائم تا کمتر از 24 ساعت دیگر به پایان می‌رسد و این درحالی است که مذاکرات همچنان بی‌نتیجه مانده است و این در شرایطی است که از امروز بنابر گفته عزام احمد رئیس هیئت مذاکره کننده فلسطینی مذاکرات برای آتش‌بس در قاهره از سر گرفته می‌شود.

این درحالی است که روزنامه مصری «الشروق» 11 بند توافق نهایی برای آتش‌بس نوارغزه را که قاهره به دو طرف فلسطینی و اسرائیلی ارائه کرده را فاش کرد که از جمله مهمترین بندهای آن توقف کامل درگیری‌ها، بازگشایی گذرگاه‌های میان اسرائیل و غزه و آزادی صید و کار در آب‌های منطقه‌ای غزه در فاصله 6 مایلی است.

اما درحالی که کمتر از 24 ساعت به پایان مدت آتش‌بس 5 روزه باقی مانده است طرفین فلسطینی و اسرائیلی از بن بست در مذاکرات خبر داده‌اند.

در همین زمینه اسامه حمدان مسئول سیاست خارجی حماس گفت: تمامی پیشنهاداتی که در خلال مذاکرات به هیئت فلسطینی عرضه شده درخواست مقاومت را تحقق نمی‌‎بخشد و رژیم صهیونیستی یا باید شروط ملت فلسطین را بپذیرد یا به جنگی طولانی‌مدت وارد شود.

یکی از اعضای کابینه رژیم صهیونیستی هم گفته که به اعتقاد وی، احتمالا مذاکرات با حماس به شکست می‌انجامد و از سوی دیگر یکی از منابع نزدیک به حماس هم گفت که پیشنهادات ارائه شده به نمایندگان فلسطینی در قاهره، تأمین‌کننده خواست ملت فلسطین نیست.

در واقع طرف فلسطینی مذاکره کننده که هیئتی متشکل از نمایندگان حماس، جهاد اسلامی و تشکیلات خودگردان است؛ خواهان پذیرش یک خواست اصلی است که آن برداشته شدن حصر 7 ساله نوار غزه و دادن تضمین از سوی صیونیست‌ها برای عدم حمله مجدد به این باریکه است که طرف صهیونیستی به شدت از پذیرش این خواسته امتناع می‌کند.

به واقع تل‌آویو به خوبی می‌داند که در صورت ارائه چنین امتیازی به طرف فلسطینی یکی از بزگترین شکست‌هایش را از مقاومت دریافت کرده است، صهیونیست‌هایی که در ابتدا با هدف اعلامی توقف موشک اندازی و هدف اصلی یعنی ساقط کردن دولت حماس به غزه حمله کردند، سپس هدف خود را به مقابله با تونل‌ها تقلیل دادند حالا درپی عملکرد نیروهای مقاومت و فشار مضاعف بین المللی در یک باتلاق گیر افتاده که نه راه پیش دارد و نه راه پس.

اکنون این طرف فلسطینی است که پس از ناکام گذاشتن ارتش رژیم صهیونیستی در مقابله با مقاومت تلاش دارد تا دستاوردی استراتژیک برای خود به ثبت برساند و آن باز شدن گذرگاه‌ها است و در حقیقت توپ را در مذاکرات پیش رو به زمین حریف انداخته است.

مسلما در صورت عملی شدن این خواسته بنیامین نتانیاهو در آماج انتقاد مخالفانش قرار می‌گیرد و این شکست برای وی گران تمام خواهد شد و همانند ایهود اولمرت نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی که پس از ناکامی در دو جنگ 33 روزه و 22 روزه و بازنده شدن در انتخابات در عرصه سیاسی خودش و حزب متبوعش ضربه سختی خوردند.

ماجرا زمانی برای نتانیاهو و هم حزبی‌هایش دشوار تر می‌شود که در سرزمین‌های اشغالی به دلیل تبعات ناشی از جنگ طی روزهای اخیر بارها تظاهرات ضد دولتی برگزار شده که در آخرین مورد آن بنا برگزارش رسانه‌ها  15 هزار نفر در تل‌آویو با سازماندهی احزاب اپوزیسیون دست به تظاهرات زدند و خواستار پایان جنگ با غزه و سرنگونی دولت نتانیاهو شدند.

نتانیاهو اکنون در مقابل یکی از سخت ترین تصمیمات زندگی سایسی خود قرار گرفته و باید بین بد و بدتر یکی را انتخاب کند؛ توافق با مقاومت فلسطین و پایان محاصره که خودکشی سیاسی برای وی و هم حزبی‌هایش خواهد شد و یا ادامه جنگ با مقاومت، اعتراضات داخلی و انتقادات بین المللی که آنهم باتلاقی خطرناک است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس