دولت آمریکا از حضور تیم ایران در این کشور به عنوان بخشی از دیپلماسی عمومی‌اش برای فراهم کردن زمینه‌های روابط بهتر و مذاکرات آتی در توافق هسته‌ای، استقبال و برگزاری آن را تسهیل کرده است.

گروه ورزشی مشرق- پایگاه تحلیلی المانیتور آمریکا – وابسته به اندیشکده شورای آتلانتیک (ناتو) – به بهانه سفر تیم ملی والیبال ایران به آمریکا و انجام دیدارهای دوستانه با تیم ملی این کشور، تاثیر آن بر روابط سیاسی نه چندان دوستانه دو کشور در حوزه دیپلماسی عمومی و دیپلماسی ورزشی را مورد بررسی قرار داده است.

دیپلماسی والیبالی ایران و آمریکا ////آقای جماعت///

باربارا اسلاوین تحلیل گر نام آشنای اندیشکده های آمریکا و المانیتور درباره دیدارهای دوستانه والیبال ایران و آمریکا و کارکردهای سیاسی آن می‌نویسد:

تیم ملی والیبال ایران در اولین سفرش به آمریکا، در ادامه موج تبادلات و روابط میان مردم ایران و آمریکا که دولت‌هایشان در ماه های اخیر دنبال کرده اند، مورد استقبال کم‌سابقه مردم قرار گرفت.

جمعیت کثیری از ایرانیان مقیم آمریکا در شهر لس آنجلس – که آن را به دلیل همین کثرت جمعیت "تهرانجلس" می‌نامند – این بار گویی به تهران بازگشته‌اند. جمعیت حاضر در ورزشگاه سرود ملی ایران را که به پیش از استقرار جمهوری اسلامی تعلق دارد، یکصدا در ورزشگاه دانشگاه کالیفرنیا می‌خوانند. بسیاری از ایرانیان حاضر در ورزشگاه هم با وجود انتقاداتی که به سیاست‌های جمهوری اسلامی دارند، اما پرچم جمهوری اسلامی ایران را در دست دارند.

خانم شیلا ایرانی – ایرانی الاصل متولد آمریکا – یکی از دست اندرکاران برگزاری این دیدارهای دوستانه به المانیتور می گوید: برای من، هدف ایجاد یک دیالوگ بدون دستور کار سیاسی است تا نشان دهد ما – مردم ایران و آمریکا – تفاوتی با یکدیگر نداریم. خانم ایرانی مقدمات حضور تیم ایران در لس آنجلس و خوش آمدگویی مقامات این شهر به تیم ملی ایران را فراهم کرده است.

سازمان دهندگان این دیدارهای دوستانه – که البته واضح است بدون چراغ سبز وزارت خارجه آمریکا هرگز امکان برپایی چنین اردویی فراهم نمی‌شد – صراحتا از تعدیل و تغییر فضای عمومی میان دو کشور در نتیجه انجام این بازی‌ها خبر می‌دهند. برنامه‌ریزی قبلی آمریکا برای بهره‌گیری از دیپلماسی ورزشی و ورزش سیاسی در برابر این موضوع با خوشامدگویی و تقدیر مقامات ایالتی کالیفرنیا و شهر لس آنجلس از تیم ایران – به عنوان یکی از مقصدهای ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی – آشکار می شود؛ همان شهری که شورای آن در ماه فوریه سال جاری میلادی قانون تحریم سرمایه گذاران در صنعت انرژی ایران را تصویب کرد، اما اکنون همین شورا جامه استقبال از نمایندگان ورزشی ملت ایران را بر تن کرده است.

دیپلماسی والیبالی ایران و آمریکا ////آقای جماعت///

بهمن بختیاری مدیر اجرایی "بنیاد بین المللی برای جامعه مدنی" که در برپایی این اردو نیز مشارکت داشته است می‌گوید حضور تیم ملی ایران در لس آنجلس بسیار بر فضای حاکم بر این شهر نسبت به ایران تاثیرگذار بوده است. به گفته بختیاری، شورای شهر لس آنجلس که یک نماینده یهودی نیز دارد، به گرمی از تیم ایران استقبال کرده است.

دیپلماسی والیبالی ایران و آمریکا+تصاویر و فیلم ////آقای جماعت///

المانیتور در ادامه گزارش خود درباره دستاوردهای سیاسی این رخداد ورزشی برای دولت آمریکا می نویسد:

دولت آمریکا نیز از حضور تیم ایران در آمریکا به عنوان بخشی از دیپلماسی عمومی‌اش برای فراهم کردن زمینه‌های روابط بهتر و مذاکرات آتی در توافق هسته‌ای، استقبال و برگزاری آن را تسهیل کرده است. نمایندگان وزارت خارجه آمریکا در فرودگاه لس آنجلس به استقبال تیم ایران رفتند و مسابقات دو تیم بطور مستقیم از شبکه صدای آمریکا و وبسایت فدراسیون والیبال آمریکا پخش شد.

ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جلسه توجیهی 10 اوت با خبرنگاران نیز به مساله حضور تیم ایران در آمریکا اشاره می‌کند و می‌گوید: "ما امروز بسیار درباره دیپلماسی ورزشی و اهمیت آن صحبت کردیم و این – سفر تیم ایران به آمریکا – نیز نمونه دیگری در تأیید اهمیت دیپلماسی ورزشی است."

دیپلماسی والیبالی ایران و آمریکا ////آقای جماعت///

بلاگ رسمی وزارت خارجه آمریکا نیز همزمان با سفر تیم ملی والیبال به این کشور، در مطلبی می‌نویسد: دیپلماسی والیبالی موجب تقویت روابط ایران و آمریکا می‌شود.

گرگ سولیوان مشاور ارشد وزارت خارجه آمریکا در امور ایران هم می‌گوید: «ما این واقعه [حضور تیم ایران در آمریکا] را یک فرصت بی‌نظیر برای ارتقاء حسن نیت و تفاهم میان مردم ایران و آمریکا می دانیم. این فرصت بخشی از تلاش‌ها برای افزایش تبادلات وزرشی، هنری، آموزشی و فرهنگی میان جوامع مدنی هر دو کشور است.»

سولیوان در ادامه با توضیح برنامه سفر تیم ایران می‌گوید: «به جز مسابقات و تمرین‌های تدارک دیده شده، بازیکنان ایران این فرصت را خواهند داشت تا از مراکز خرید و تفریحی شهر، بخش‌هایی از هالیوود و اسکله سانتا مونیکا نیز بازدید کنند.»

مشاور ارشد وزارت خارجه آمریکا که عهده‌دار بخش‌های سیاسی این سفر است ادامه می‌دهد: «هیئت ایرانی متشکل از 29 بازیکن، مربی و مقامات فدراسیون، سفیران بخشی از مردم ایران هستند و آشنایی با آن‌ها برای ما بسیار جای خوشحالی دارد.»

دیپلماسی والیبالی ایران و آمریکا ////آقای جماعت///

محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون والیبال نیز در پاسخ به المانیتور هدف از سفر به آمریکا را افزایش توان فنی تیم ایران و رویارویی با تیم قدرتمند آمریکا عنوان کرده است. به گفته داورزنی، برگزاری این قبیل اردوها و انجام دیدارهای دوستانه با تیم های قدرتمند جهان جزو برنامه‌های فدراسیون است. داورزنی همچنین از استقبال پرشور ایرانیان مقیم لس آنجلس نیز ابراز شگفتی کرده است و فراهم آوردن لذت تماشای بازی زیبای تیم ایران برای ایرانیان سایر کشورها را از دیگر اهداف فدراسیون عنوان می‌کند.

اما این تنها نمونه دیپلماسی ورزشی آمریکا نیست؛ پیش از ایران، این کشور میزبان تیم والیبال – کوبا نیز بوده است و تیم آمریکا نیز به کوبا سفر کرده است تا اندکی از روابط سیاسی خصمانه واشنگتن – هاوانا با چاشنی ورزش تعدیل شود.

به گفته مدیر اجرایی فدراسیون والیبال آمریکا، فراهم کردن مقدمات سفر تیم ایران از جمله دریافت ویزای آمریکا از جمله پیچیدگی‌هایی بود که شاید بیش از یکسال با رئیس فدراسیون ایران در تماس بودیم تا این سفر سازماندهی شود.

اسلاوین در این گزارش با اشاره به پیشرفت چشمگیر والیبال ایران در چند سال اخیر و معرفی خود به عنوان یک تیم مدعی، اشاره ای هم به ماجرای عدم حضور بانوان در دیدارهای خانگی و حواشی پیرامون آن شده است تا به دیپلماسی ورزشی خود طعم دخالت نیز بدهد.

دیپلماسی والیبالی ایران و آمریکا+تصاویر و فیلم ////آقای جماعت///کری کلاسترمن دبیرکل فدراسیون والیبال آمریکا در نهایت امیدوار است این رویدادهای ورزشی به حل مسائل سیاسی هم کمک کند: " اگر این دیدارها به حل مسائل [سیاسی] هم کمک کند، بسیار عالی خواهد بود."


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    0 0
    واقعا عالی بود. خودشون هن اعتراف دارن
  • مهدی ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    0 0
    حواسمان باشد دارن سرود جمهوری اسلامی رو کم کم عوض می کنن
  • سیدعادل میراحمدی بهنمیری ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    0 0
    سلام. دولت امریکا به خاطر دخالت های و اتبداد و استعمار فراوان در حق ملت ایران و دشمنی های فراوان با حق مسلم ملت ایران در داخل ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران سفارتخانه ندارد. دولت مستکبر امریکا نیز اقدامی کاملاً پلید و شوم در دولت یک درصد امریکا و ملت امریکا علیه ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران به وجود اورد. دیپلماسی ورزشی و اینگونه دیپلماسی برای ایجاد یک سفارت خانه در ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران است چون نبود چنین سفارتخانه در ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران برای تمام نظام ها این حقیقت را ثابت می کند که تمام پیشرفت ها در ملت ایران با اقتدار و سرافرازی و بدون وابستگی انجام شده است که برای صهیونیزم بین الملل یک شکست جهانی در عرصه دیپلماسی جهانی است. التماس دعا یاعلی ع
  • ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    0 0
    یک مرد می رود. یک دنیا به طمع می اقتد.
  • Hossein ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    0 0
    این حرف درستیه و مصادیقش رو میشه در انواع و اقسام کمپین های جبهه ی تجدیدنظرطلب(مدعیان اصلاح طلبی) مشاهده کرد!!!
  • بيژن ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    0 0
    مسائل سياسي را با ورزش مخلوط نكنيم واجازه دهيم ورزشكاران كشورمان باساير كشورهاي مدعي قهرماني رقابت كنند.آمريكا از رقباي جدي واليبال جهان ميباشد وتمرينات مشترك شانس قهرماني مارابالا ميبرد.انشاالله.
  • ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    0 0
    خوب با کدخدا بستن دیگه!
  • ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    0 0
    باشه از این به بعد با بورکینافاسو بازی میکنیم که به شماها بر نخوره
  • ناشناس ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    0 0
    جمعش کن مشرق بااین تفسیرکردنات
  • ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    0 0
    چه ربطی داره مغالطه گر
  • خواهر دوشهید ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    0 0
    داورزنی افو به شرفت مشرق حذف نکن
  • علي ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    0 0
    سلام دوستان توجه به اين نكته هم ضروري است 1- چرا از ميان تمام رشته هاي ورزشي رشته واليبال انتخاب شد آيا اين بدون ارتباط است به موفقيت هاي اخير تيم ايران در مسابقات جهان 2- احتمال تله اي بيش نبوده براي شناسايي افراد مخالف نظام و استفاده از آن ها در موقعيت هاي مناسب 3-از خطراتي كه براي ورزشكاران ما هم در زمينه هاي مختلف اعم از عقيدتي و امنيتي و .... در آينده اي نزديك احتمال وقوع دارد نبايد غافل شد
  • محمد ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    0 0
    تا کی می خواهید بذر کینه بکارید!؟ بعد انتظار دارید محبت و دوستی برداشت کنید؟ همین چرندیاتو مینویسید که وزیر نفت تو برنامه زنده ازتون اسم میبره و نارحت میشید... رویه رو عوض کنید. درخت دوستي بنشان که کام دل به بار آرد نهال دشمني برکن که رنج بي شمار آرد
  • رضا ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    0 0
    وقتی تو صدا سریالهای مسخره صدا سیمای خودمون و البته تو فیلمهای به اصلاح دفاع مقدسی سینما رزمندگان اسلام به جای سرودهای انقلابی ترانه " ای ایران ای مرز پر گهر" میخونن(ترانه ای که زمان جنگ از ترانه های طاغوتی به حساب می امد) دیگه از اونوری ها چه انتظاری میره!!!! یه سوال .توجه کردید تو این ترانه یک کلمه نه از اسلام و نه از دین هست؟!!!
  • علی ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    0 0
    نه بابا خودت تنها به این نتیجه رسیدی
  • علی ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    0 0
    کاملا با محمد آقا موافقم دین و شریعت هیچ منافاتی با روابط دوستانه و حتی سیاسی ندارد
  • علی ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    0 0
    نه بابا خودت تنها به این نتیجه رسیدی ؟
  • ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    0 0
    محمد اقا ببخشید این جمله اولی مال نفر بالایی بود
  • علی ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    0 0
    مشرق نگفته که خودشون دارن میگن
  • نصیر ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    0 0
    دشمن دیدن ورزشکاران یه خورده افراطی گرایانه هست عکس این موضوع رو امریکایها انجام بدن شما ناراحت نمی شید؟؟؟
  • محمد ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    0 0
    ترحم برپلنگ تیزدندان جفاباشدبه حال گوسفندان یادتون نره داعش متولدکجاست
  • مهدی ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    0 0
    بنده ی خدا ترانه کلا حرامه چه اسلامی چه غیر. یه سرچ بزن درباره موسیقی ببین چه حدیثهایی درباره موسیقی داریم که جمعشون کنیم یه گونی می شن.مشرق پخش این چیزا رو پخش کن.
  • مهدی ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    0 0
    ترانه کلا حرامه اسلامی غیر اسلامی نداره. یه نگاه به حدیثها درمورد موسیقی و خوانندگی بیندازید ببینید چه خبره! حتی درقرآن هم چند اشاره ای شده.
  • ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    0 0
    خدایا از این همه غفلت نجات بده و کمک کن غافلان بر ما مسلط نشوند. اگه هدف ایران مسابقه با تیمهای قوی است راههای دیگه ای برای مثلا مسابقه با امریکا وجود دارد. این اتفاقات و اهداف همه قابل پیش بینی بود و اصلا اگر انها این فرصتها را از دست بدهند بعید بود!
  • ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    0 0
    ببینم اگر ایران مثلا امریکا را دعوت کند ایا انها می آمدند؟ حاضر میشدند چنین فرصتی را به راحتی به ایران بدهند؟ تازه اگر می امدند چه شروطی می گذاشتند؟ ماها چرا بلد نیستیم؟ ایا هنوز فضای رسانه ای -روانی در این موارد را درک نمی کنیم؟ این وقتا معلوم میشه که جهان سومی که سهله جهان هفتمی هستیم!
  • ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    0 0
    بگید ببینم آیا اصلا سرود ملی ایران پخش شده یا نه؟
  • محمد ۱۲:۲۹ ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    0 0
    محمد جان جا داره شعر رو درست بیان کنیم : ترحم بر پلنگ تیز دندان، ستمکاری بود بر گوسفندان. و اینکه اگر به کسی ستم میشه بدونید که لیاقتش همینه و ما در حال حاضر تحت ستم هستیم از طرف عربستان، چین و روسیه و... در عین حالی که بجز عربستان موضع ما دوستانه هست با بقیه. اگر ما رابطه منتقی و توام با احترام متقابل با آمریکا داشته باشیم قدرت چانه زنی ما در معادلات منطقه (سیاسی-اقتصادی) افزایش پیدا میکنه و کشورهای دیگه میدونن که گزینه های زیادی روی میز ما هست و دیگه کسی ما رو از گزینه های روی میز نمیترسونه، حتی آمریکا. آمریکا چون میبینه از اقتصاد ما سودی عایدش نمیشه سعی میکنه تا جایی که میتونه چوب لای چرخ معاملات ما بگذاره (حکایت دیگی که برای من نمیجوشه...) ولی وقتی خودش یه گوشه از این اقتصاد پویا و سود ده باشه و منافعش درگیر این اقتصاد باشه بهش کمک میکنه که رشد کنه... البته باید هواسمون هم باشه چون هیچ گربه ای محض رضای خدا موش نمیگیره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس