کد خبر 33588
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۵

استاد اخلاق حوزه علميه قم گفت: جاي بسي تأسف است که علوم عقلي اسلامي در زادگاهش (حوزه) مقبوليت همگاني ندارد و حتي برخي بزرگان، طلاب را از ورود به اين عرصه نهي مي‌کنند.

به گزارش مشرق به نقل از پايگاه اطلاع رساني آثار حضرت علامه مصباح يزدي، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)در همايش رونمايي از کتب و نرم افزارهاي مرکز پژوهشي دائره‌المعارف علوم عقلي ـ اسلامي اين مؤسسه، با قدرداني از دست‌اندرکاران برگزاري اين همايش و تلاش گران در راستاي توليد و طراحي اين کتاب‌ها و نرم‌افزارها اظهار داشت: امروز ما شاهد به ثمرنشستن تلاش هاي چندين ساله اي هستيم که با زحمات دست اندرکاران مرکز پژوهشي دائره‌المعارف علوم عقلي اسلامي به اينجا رسيده است.
ايشان تصريح کرد: متاسفانه هنوز علوم عقلي در حوزه ها جايگاه واقعي خودش را پيدا نکرده، اما بايد توجه داشت که در گذشته اين علوم در حوزه حتي داراي جايگاه منفي بوده اند.
وي افزود: جاي بسي تاسف است که علوم عقلي اسلامي در زادگاهش (حوزه) مقبوليت همگاني ندارد و حتي برخي بزرگان، طلاب را از ورود به اين عرصه نهي مي‌کنند.
عضو مجلس خبرگان رهبري در ادامه بيان داشت: شايد دولتمردان، اقتصاددانان و دانشمندان علوم تجربي و رياضي اهميت تدوين اين آثار و اصطلاح نامه ها و معجم ها را درک نکنند چون بر خلاف مسائل تجربي و حتي فقهي در زندگي ظاهري مردم چندان اثري ندارد و تنها وقتي ارزش اين کارها مشخص مي‌شود، که بدانيم چقدر به آنها نياز داريم.
ايشان خاطر نشان کرد: حتي در کشورهاي غربي کمتر افرادي به پژوهش در مباحث علوم عقلي علاقه-مندند و معدود افرادي هم که وجود دارند، حقيقتا همتي ارزشمند دارند.
علامه مصباح يزدي (دام ظله) همچنين تاکيد کرد: ارزش دادن به مباحث عقلي به معناي قبول هر کلامي از هر فيلسوفي نيست، بلکه مراد ارزش دادن به اصل علوم عقلي است.
ايشان در ادامه با بيان اين‌که هر علمي اگر مورد مناقشه و نقادي قرار نگيرد، راکد شده و مي‌ميرد، گفت: اين‌که مي‌بينيد فقه ما اين‌گونه عالم‌گير شده و به فقه جواهري خويش مي‌باليم، به اين دليل است که همواره محل نقد و مناقشه بوده است و بدين وسيله زمينه رشد و اعتلاي آن فراهم شده است.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم يادآور شد: يکي از مشکلات در باب فلسفه طي دو سه قرن اخير اين بوده که اين علم آن چنان که بايد و شايد مورد نقادي و مناقشه علمي قرار نگرفته است.
ايشان يکي ديگر از عوامل مهم در پيشرفت يک علم را بهره‌گيري مناسب از زحمات و دست‌آوردهاي پيشينيان آن علم عنوان کرد و افزود: اگر ميراث عظيم فقه را از بزرگاني همچون شيخ طوسي و شيخ انصاري و ديگران در اختيار نداشتيم، مراجع بزرگي همچون مرحوم آيت‌الله العظمي بروجردي تربيت نمي‌شدند.
رياست مؤسس? آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) اضافه کرد: يکي از ويژگي‌هاي بسيار ممتاز آيت‌الله بروجردي اين بود که ايشان در تحقيق و بررسي مسائل فقهي به مهم‌ترين کتاب ها رجوع کرده و با دقت و صرف وقت فراوان حتي به منابع فقهي اهل‌سنت نيز مراجعه مي کردند و مي گفتند که ما تنها هنگامي فقه شيعه را به خوبي مي‌فهميم که فقه اهل‌سنت را نيز خوب بشناسيم.
وي افزود: بايد مباني فکري قوي داشته باشيم تا بتوانيم در فضاي علمي محکم و استوار گام‌ برداريم.
ايشان در پايان اظهار داشت: بي‌شک رونمايي از اين آثار، خدمتي براي آيندگان حوزه است تا آن ها در مباحث عقلي گام هاي استوارتري برداشته و با مسائل به شکل تقليدي برخورد نکنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس