همانطور که پیش‌بینی می‌شد رسانه های اصلاح‌طلب به موضوع «استیاح» کاملا رنگ و بوی سیاسی دادند تا اصل استیضاح و اقدامات نمایندگان موافق استیضاح را سیاسی تعبیر کنند.

گروه سیاسی مشرق -  مواجهه رسانه‌های اصلاح‌طلب با مسئله استیضاح همانطور که پیش بینی می‌شد کاملا رنگ و بوی سیاسی داشت و این رسانه‌ها اصل استیضاح و اقدامات نمایندگان مجلس را سیاسی تعبیر کردند.

این در حالی است که عمده مخالفت‌ها نه با شخص وزیر و نه به دلیل لغو بورسیه‌ها، بلکه به خاطر سیاست‌های اشتباهی است که با ملتهب کردن فضای دانشگاه به تبع منافع ملی به خطر خواهد انداخت و در مواردی همچون بازگرداندن دانشجویان ستاره‌دار، وزیر علوم حتی حاضر نشده است که طبق استعلامات وزارت اطلاعات دولت یازدهم، عمل نماید.

تخلفات و اقدامات حساسیت برانگیز وزیر علوم که از همان ابتدا مورد اعتراض برخی از نمایندگان قرار گرفته بود بعد از عدم همکاری و توجه به تذکرات نمایندگان، چاره‌ای به جز جمع آوری امضای استیضاح برای نمایندگان معترض باقی نگذاشت و آنها پس از جلسات متعدد با وزیر علوم در چد ماه گذشته نهایتا تصمیم به استیضاح وی گرفتند.


اتهامات فرجی دانا از سوی نمایندگان

تخلفات فرجی‌دانا در موارد متعددی همچون عدم توجه به نظر شواری عالی انقلاب فرهنگی و حتی خود رئیس جمهور در تعیین ساز و کار انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها، عدم توجه به قوانین در جذب هیأت علمی، انتصاب افراد مسئله دار، عدم برخورد با تحرکات تجزیه طلبانه در برخی دانشگاه‌ها، عدم توجه به استعلامات وزارت اطلاعات راجع به بازگرداندن دانشجویان ستاره دار، اقدام برای رد تمام دانشجویان بورسیه ای (قانونی و غیرقانوی) سابق و توجه ناکافی به مسائل (فرهنگی - اجتماعی) دانشگاه‌ها اتفاق افتاده است که رسانه‌های اصلاح‌طلب با سیاسی خواندن این استیضاح و برچسب زدن به موافقان استیضاح، در مسیر انحراف اذهان از دلایل اصلی استیضاح قدم بر داشتند تا به نوعی از تصمیم نمایندگان جلوگیری کنند.

به عنوان مثال برخی از این رسانه‌ها در حرکتی هماهنگ، با انتشار گزارشاتی از اظهارات وزیر علوم در رابطه با پرونده بورسیه‌ها در دولت و مانور تمام قد بر روی اقدامات دولت قبل در برخی بورسیه ها سعی دارند تا علت‌های اصلی مخالفت نمایندگان مجلس با وزیر علوم را به خطر افتادن منافع شخصی آنها یا مجادله و دعوای جناحی و سیاسی جلوه دهند.

در همین راستا روزنامه شرق در تیتر یک خود با عنوان «بهارستان بر سر دوراهی» به موضوع استیضاح وزیر علوم پرداخت.
شرق با مطرح کردن دفاع تمام قد دولتی‌ها از اقدامات فرجی دانا؛ نوشت: «اعضای کابینه، وزارت علوم را موظف به پیگیری ماجرای بورسیه‌ها کردند. اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری در یادداشتی در صفحه فیس‌بوک خود تصریح کرد که «به داشتن وزیری مثل دکتر فرجی‌دانا در حوزه دانشگاهی افتخار می‌کنم.»

استیضاح

شرق همچنین در سرمقاله خود به قلم صادق زیباکلام با عنوان «مشکل دانشگاه ها کجاست؟» نوشت: «آخرين و جديدترين اتهامي که برخي از اصولگرايان تندرو به واسطه آن اصرار بر استيضاح دکتر فرجي‌دانا داشته‌اند، اين بوده که سياست‌هاي مشاراليه باعث افت علمي در دانشگاه‌ها شده است. مقصود اصولگرايان این است که به واسطه فضاي سياسي آزادي که وزير علوم دولت يازدهم در دانشگاه‌ها به وجود آورده، دانشجويان درس و بحث و علم را رها کرده و همه هم‌وغم‌شان، فعاليت‌ها و مباحث سياسي شده است؛ در نتيجه دانشگاه‌هاي کشور دچار افت علمي شده‌اند. در واقع، اين اتهام آنقدر بي‌پايه‌واساس است که انسان نمي‌داند از کجا منشا گرفته است.»



استیضاح

روزنامه اعتماد تیتر یک خود را به دفاع از اقدامات وزیر علوم و مووع «استیضاح» اختصاص داد و نوشت:  بيش از40 نماينده مجلس با استيضاح وزير علوم مخالفند؛ روزنامه اصلاح طلب اعتماد با گرفتن گفت‌وگوهای زنجیره‌ای با مخالفان استیاح وزیرعلوم سعی کرد تا استیضاح را نوعی حرکت سیاسی و بی‌منطق نشان دهد.

روزنامه اعتماد در انتهاش گزارش خود نوشت: درحالی که هر دو سوی ماجرای استیضاح بر انجام آن اصرار دارند؛ اظهاراتی که تا کنون بیان شده است خبر از چهارشنبه داغ برای بهارستان دارد. چهارشنبه ای که شاید تعبیر سخنان چندی پیش علی مطهری باشد که به وزیر علوم توصیه کرده بود: «از استیضاح، استقبال و افشاگری کنید.»

«جلسه استیضاح فرجی دانا همزمان با سفر روحانی به اردبیل» عنوان خبری از این روزنامه است که با اشاره به سفر روحانی به اردبیل در روز چهارشنبه نوشت: ‌رئیس‌جمهور در صورت سفر به اردبیل در روز چهارشنبه فرصت دفاع از وزیری که این روزها مظلومانه زیر تیغ مخالفان قرار گرفته است را از دست می‌دهد!

استیضاح

«تندروها به سیم آخر زدند» عنوان گفتگوی آرمان امروز با احمد پورنجاتی است. پورنجاتی نماینده اصلاح طلب مردم تهران در مجلس ششم و از جمله اعضای حزب منحله مشارکت است که در گفت و گو با روزنامه آرمان امروز به دفاع از فرجی دانا پرداخته است.

پورنجاتی در این مصاحبه با بیان اینکه این هفته پرده اصرار خواهد افتاد؛ استیضاح وزیر علوم را فرصت فوق العاده‌ای برای دولت یازدهم دانست تا کمی مردم را با واقعیت‌های مدیریتی جامعه آشنا کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    وزیر باید از مجلس اعتماد بگیره. این قانون مملکت است که البته فتنه گران قبولش ندارند مگر هروقت خودشان رای بیاورند
  • ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    تیتر روزنامه ارمان رو قبول دارم پورنجاتی تندرویی که در مجلس ششم تحسن کرد تا امریکا نجاتش دهد و به ایران حمله کند پورنجاتی تندرو
  • ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    راستی خبر رانت دانشگاهی وزیر فعلی و اصلاح طلب رو درج کنید .. دانا : مدارکی از تخلفات برخی از اطرافیان فرجی دانا در اختیار داریم .
  • ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    سایت مشرق !! با این رفتارهایتان هر روز دارید کم و کمتر می شود در دنیا و آخرت روا شده اید
  • جعفری ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    قصد جسارت ندارم.ولی سعی کنید حد اقل مثل بی بی سی عمل کنید.همه اخبار جه مخالف چه مافق رو بنویسید تا شاید کسی مثل من که زیاد خوشبین هم نیست اگر خواستید اخبار کذبی رو بهش منتقل کنید به استناد اخبار واقعی اون چند جمله ای که مد نظر شما هست رو باور کنه.به عنوا یه دوست این رو میگم.در اخبار سیاسی یک رنگی بدی دیدم.دوست دارم وقتی اینهمه زحمت میکشین برای این سایت یکم دلسوزانه هم باشه.موفق باشین...
  • ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    پس معلومه همون بی بی سی گوش می دی که اینقدر ذهنت رو شستشو داد ...یکم به فکر عقلت باش !!!×!
  • سعید ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    وقتی مجلس در دولت گذشته وزیران یا حتی خود رییس جمهور را به مجلس می‌کشاندند و استیضاح کرده و یا موردسوال قرار می‌دادند چرا این روزنامه‌های اصلاح‌طلب آن موقع این جوری مطلب نمی‌توشند و برعکس از استیضاح به شدت حمایت می‌کردند مگر در دولت جدید وظایف مجلس عوض شده یا اینها ایران را باترکیه اشتباهی گرفته‌اند در ترکیه آقای طیب اردوغان هر جهت به نفع خودش باشد قانون را به آن سمت تصویب می‌رساند. مثل همین قانون ریاست جمهوری. آقایان محترم (منظور رسانه‌های اصلاح‌طلب) لطفا در کار نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی دخالت نکنید. برای نمایندگان تعیین تکلیف نکنید. بگذارید خود نمایندگان تصمیم بگیرند بیش از این نمایندگان محترم را در منگنه قرار ندهید. لطفا بر علیه نمایندگان مردم جوسازی به راه نیندازید. به جای این کارها یک کمی از نمایندن ملت دفاع کنید. همچنان که مردم به رییس جمهوری رای داده و انتخاب کرده همین مردم با رای خود نمایندگان خود را به مجلس فرستاده تا ناظر بر اعمال همین دولت باشند اصلا فلسفه وجودی مجلس همین است. اگر قرار باشد هر نماینده‌ای سوالی از وزیری دارد شما این همه جنجال راه بیندازد سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. بیایید و بر اصول رسانه‌ای و خبرنگاری پایبند باشید. و مغرضانه مطلب ننویسید و همیشه بی‌طرف باشد و در هر صورت طرفدار حق باشید.
  • سعید ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    من یک سوال دارم اگر الان زمان احمدی نژاد بود و همین مجلس رامی‌خواست وزیر ایشان را استیپاح کند اینگونه عمل می‌کردند. یا آن موقع بر عکس وزیر می‌خواهد کارش درست باشد یا نباشد تا می‌توانستند بر علیه همان وزیر جوساری می‌کردند و از مجلس حمایت می کردند. اف بر این دنیا که چقدر زود انسان را می‌فریبد.
  • ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    باید از این مملکت رفت. ملکتی که عوامل بیگانه توش فعال شوند و در صدد فتح سنگر به سنگر انقلابش باشند جای ماندن نیست
  • ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    من فکر کردم مشرق درباره پیشرفت کشور مطلب زده. این خبرها مهم نیست بچه های عزیز
  • فرهنگ ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    0 0
    اصلاح طلبها همیشه همین رفتارو دارند،قانون تا جایی خوبه که به نفع اوناست هروقت منافعشون به خطر بیفته قانونمندی میشه تندروی و تحجر،نمایندگان مجلس کوتاه نیان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس