پنج روز شورش در لس آنجلس، نزدیک سی هزار تظاهرکننده را در بر می‌گرفت که به عنوان شاهدی بر نابرابری و تنگدستی که زندگی هزاران نفر را تحت سیطره خود در آورده بود در خیابان‌ها حاضر شده بودند.

گروه تاریخ مشرق - تاریخ جهان: تظاهرات و اعتراض‌های این روزهای سیاهپوستان آمریکا اتفاق تازه‌ای نیست. دهه شصت آمریکا، شاهد اعتراض‌ها و شورش‌های متعددی از سوی سیاهان بود. یکی از پرسروصداترین این شورش‌ها در لس آنجلس روی داد و به دلیل رخ‌دادن آن در محله وات لس آنجلس به «Watts Riots» مشهور شد.

ماجرا از این قرار بود که با گذشت جنگ جهانی دوم، بیش از پانصد هزار آفریقایی-آمریکایی، با امید فرار از نژادپرستی و تبعیض به شهرهای کرانه‌های غربی ایالات متحد مهاجرت کردند. با این حال هر دوی این مشکلات را در آنجا هم پیدا کردند. برای بسیاری از ساکنان سیاه‌پوست لس آنجلسی که در «وات» زندگی می‌کردند، انزوایشان در جامعه نشان می‌داد که برابری نژادی در مسکن، آموزشف استخدام و تبعیض سیاسی به عنوان یک هدف دور برایشان باقی مانده است.

این نابرابری‌ها، جمعیت آفریقایی-آمریکایی وات را به خروش آورد که تبدیل به شورشی سراسری در یازده آگوست 1965 شد. شورش هنگامی در یازده آگوست آغاز شد که پلیس گشت بزرگراه لس آنجلس یکی از سکنه‌های سیاه وات به نام مارکیوت فرای و برادرش را به اتهام سرعت غیرمجاز متوقف کرد. از آنجایی که این رخداد در نزدیکی خانه فرای پیش آمده بود، مادرش ماجرا را دید و وارد خیابان شد.

اتفاق ترسناک این بود که هر لحظه امکان داشت این دستگیری به یک شورش بیانجامد. یکی از افسران پلیس اسلحه خود را کشید و هنوز نگاهی به اسلحه‌اش نکرده بود که خانم فرای به پشت او پرید و جمعیت را به تشویق و هیاهو وا داشت. اداره پلیس لس آنجلس هر سه نفر خانواده فرای را بازداشت کرد. با دستگیری این سه نفر اهالی وات دست به اعتراض در برابر خودروهای پلیس زدند کمتر از یک ساعت، سیاهان لس آنجلس به خیابان‌ها ریخته بودند.

پنج روز شورش در لس آنجلس، نزدیک سی هزار تظاهرکننده را در بر می‌گرفت که به عنوان شاهدی بر نابرابری و تنگدستی که زندگی هزاران نفر را تحت سیطره خود در آورده بود در خیابان‌ها حاضر شده بودند. برخی از معترضان به غارت اقلام و کالاها از فروشگاه‌های پوشاک و مواد غذایی دست زدند. چیزهایی که نیاز داشتند اما استطاعت به دست آوردنش را نداشتند. گروهی هم به درگیری با اداره پلیس لس آنجلس که آن را مسئول تنگدستی و غربت خود می‌دانستند پرداختند.

در 15 آگوست، هنگامی که چهارده هزار سرباز گارد ملی به خیابان‌ها ریختند، شورش به پایان رسید. روز بعد، اکثر آفریقایی-آمریکایی‌ها به خانه‌هایشان رفته بودند. در نهایت، شورش وات، جان 34 نفر را گرفت، 1032 زخمی روی دست گذاشت، چهار هزار نفر دستگیر شدند و چهل میلیون دلار به اموال عمومی زیان خورد. با وجود این اعتراض‌ها، شورش وات بهبود قابل توجهی در زندگی جمعیت سیاه‌پوست جامعه آمریکا ایجاد نکرد. در حالی که دولت فدرال آمریکا، از شورش وات برای اجرای برنامه رفع بیکاری، آموزش، سلامت و مسکن تحت برنامه «جنگ با فقر» -طرح «لیندون جانسون»- الهام گرفت، بیشتر منابع مالی این برنامه‌ها، در نهایت در جنگ ویتنام صرف شد.

امروز بیشتر جمعیت وات، لاتینی‌اند و همراه شمار زیادی از اهالی کشورهای آمریکای مرکزی مانند ال سالوادور، گوآتمالا و هندوراس زندگی می‌کنند. با اینکه بافت جمعیت نسبت به دهه 60 میلادی تغییر کرده است، بسیاری از معضلات مانند فقر، نابرابری و تبعیض همچنان در جامعه امروز هم وجود دارد.





تصاویری از شورش‌های لس آنجلس در دهه 60 میلادی:

{$sepehr_album_16138}


منبع متن: blackpast.org

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    0 0
    مرگ بر آمریکا
  • بهرنگ ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    0 0
    خیلی چرت بود
  • ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    0 0
    سیاه پوستان در آمریکا (به عنوان مهد تمدن و حقوق بشر!!!! ) به بدترین شکل ممکن بردگی می کردند . پدر را از بچه هایش جدا می کردند تا در مزرعه ای دیگر بردگی کند که دیگر هیچ وقت خانواده اش را نمی دید ، زنان سیاه پوست که برده جنسی ارباب سفیدپوستش بودند (حتی در مقابل چشم همسر) و چه فجایعی که در این دوران بوجود نیامد. نوع دیگر حقوق بشر آمریکایی بر سر لاتین زبان ها آمد ، زنان لاتین که به بیمارستان ها می رفتند ، نازا می شدند و حوادث وحشتناک دیگر . اما نوع عصر حجری حقوق بشر آمریکایی بر سر یومیان و سرخپوستان آمریکا به عنوان ساکنین اصلی این قاره آمد . آنگلوساکسون ها که توپ و تفنگ و نوع اولیه گاتلینگ داشتند بسیاری از قبیله های سرخپوست را قصابی کردند ، پوست سر سرخپوست از کالاهایی بود که در شهرهای تازه ساز به فروش می رفت و زنانشان را به بردگی جنسی گرفتند ، حتی ان قبیله هایی که صلح هم کردند از حقوق بشر آمریکایی بی نصیب نماندند . به این قبیله ها امکانات بشر دوستانه شامل پتو و ... داده شد . بعد ها مشخص شد که همین پتوها و امکانات به بدترین بیماری ها آلوده بوده . امروزه نیز باقیمانده بومی ها و سرخپوست ها بسیار در تبعیض و ظلم هستند . البته شبیه این کارها را غربی ها بارها و بارها در قاره های مختلف کرده اند ، آزمایش دارویی روی کودکان آفریقایی در پوشش کمک های بشردوستانه ، فروش خون آلوده و ... این باطن تمدن غربی است . دلیل اصلی انتخاب اوباما ، رنگ پوستش و تاکتیک همیشگی آمریکایی ها یعنی تبلیغ است .
  • بسیجی ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    0 0
    من دوست داشتم سیاه پوست باشم
  • بسیجی ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    0 0
    کاشکی منم یک سیاه پوسته آمریکایی بودم
  • ایرانی ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    اقا بهرنگ از ن/پظر شما چرت بود چون فکر کنم شما نون نمک امریکا را خوردی میخوای نمکدون نشکنی ولی ما میگویم مرگ بر آمریکا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس