کد خبر 334843
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۰

یک منبع روز سه شنبه اعلام کرد آمریکا حضور نیروی هوایی و دریایی خود را در شمال استرالیا تقویت خواهد کرد.

به گزارش مشرق، بر اساس این گزارش، این اقدام بر پایه طرحی به منظور تقویت روابط دفاعی با استرالیا - هم پیمان منطقه ای آمریکا - و اعمال قدرت بیشتر بر منطقه آسیا - اقیانوس آرام انجام می شود، جایی که نفوذ چین در آن در حال افزایش است.

چاک هیگل و جان کری وزای دفاع و امور خارجه آمریکا به منظور نهایی کردن این توافق نامه - که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و تونی ابوت نخست وزیر استرالیا در زمینه استقرار تفنگداران آمریکایی در استرالیا برای برگزاری رزمایش های مشترک و انجام آموزش آن را امضا کردند - در سیدنی به سر می برند.

بر اساس توافق نامه سال 2011 که بر اساس سیاست چرخش اوباما به سوی آسیا حاصل شد ، حدود هزار و 150 تنفگدار آمریکایی در داروین درشمال استرالیا حضور دارند. بر اساس توافق کنونی، شمار تفنگداران آمریکایی در استرالیا به منظور مقابله با درگیری های منطقه ای و بحران های انسانی تا سال 2017 به دو هزار و 500 نفر خواهد رسید.

یک منبع نزدیک به این مذاکرات اعلام کرد مقامات آمریکایی همچنین در حال نهایی کردن توافق نامه ای به منظور تقویت فعالیت های نیروی دریایی و هوایی خود در منطقه غنی از منابع در شمال استرالیا هستند. همچنین گفته می شود شماری از جنگنده ها و بمب افکن های آمریکایی در این منطقه مستقر خواهند شد. این منبع با اشاره به یک پایگاه نیروی هوایی استرالیا در شمال این کشور گفت:« بنابراین، شمار بیشتری از نیروها و جنگنده های آمریکایی به شمال استرالیا خواهند آمد.»

 هیگل در کنفرانس خبری مشترک با دیوید جانستون همتای استرالیایی خود در روز دوشنبه اعلام کرد دیدارهای مقامات آمریکایی و استرالیایی شامل برگزاری گفتگوهایی درباره همکاری در زمینه دفاع موشکی ، امنیت سایبری و امنیتی قلمرو دریایی می شود.

جزییات مربوط به این توافق نامه جدید قرار است عصر روز سه شنبه منتشر شود.هیگل همچنین گفت آمریکا قاطعانه به سیاست خود در زمینه ایجاد توازن راهبردی در منطقه آسیا - اقیانوس آرام پایبند است ، موضوعی که سبب آزردگی خاطر چین شده است و هم پیمانان واشنگتن نیز درباره دامنه تعهد آمریکا در منطقه ابراز تعجب می کنند.

چین تاکنون در مقابل آنچه که آن را مداخله آمریکا در منطقه - به ویژه در دریای چین جنوبی و شرقی - و تلاش واشنگتن برای مهار قدرت نظامی، اقتصادی و سیاسی پکن می داند، مقاومت کرده است .
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس